Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Algen probleem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    de pH schommelt doordat de concentratie voeding (dus ook pH- en pH+) wordt opgenomen waardoor de verhouding voeding en water scheef loopt. Het makkelijkste om dit te voorkomen is om bijvoorbeeld voor een groter buffer te gaan maar schommelende pH zal je altijd wel een beetje hebben bij eb en vloed systemen.
    "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

    Comment


      #17
      StanLee hoe zit dat dan als je PH omhoog gaat in een voedingsvat waar blumat op aan zit gesloten daar kan niks uit het vat apart worden opgenomen door de planten?

      Daar werk ik mee en dat klimt namelijk elke 2 dagen 1 a 1.5 punten omhoog.. wordt er gek van

      Ik werk met een 100L vat waar ongeveer 50 a 60L gemiddeld in zit en er zit alleen een circulatie pompje in

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Bedoel je 1.0/1.5 of stiekem 0.1/0.15!?
        En heb je biologische voeding in je vat?

      #18
      Hmm, lastig ... Heb je je korrels goed gespoeld?
      "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

      Comment


      • Budhead
        Budhead commented
        Editing a comment
        De enige korrels die bij mij voorkomen zijn de perliet korrels in m'n aarde.
        Ik kweek op aarde met een blumat systeem. Daarbij gebruik ik minerale voeding van Dutch Pro.
        Zoals 3 dagen geleden heb ik het afgezuurd naar 6.0, en gisteravond toen ik ging meten stond ie op 7.2 (Blumat PH pen is net gekalibreert en goed onderhouden, schoon)

        Ik ga vanaf morgen denk ik voeding toevoegen, ik heb er nu nog alleen kraanwater met dutch pro Take Root inzitten (met nu al behoorlijk wat mililiters PH- zo over de afgelopen 2 weken.. sinds ze op de blumat staan en overgepot zijn)

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Water vaker verversen, elke dag pH checken.

      #19
      Oorspronkelijk geplaatst door vleuie View Post
      Goeie avond, hoe kan ik algen bestrijden in mijn bak met voedingswater bak van mijn en En vloed systeem ? Ik heb een bak van 200l water die vrij warm word van mijn circulatiepomp. 25 graden ongeveer. Maar die begint nu groen te worden.. mijn bak is licht dicht gemaakt. Maar hoe kan ik er voor zorgen dat ik die algen kwijt raak?

      Greetz
      Water verversen en goed schoonmaken evt met wat chloor (daarna wel heel goed spoelen) de volgende keer wanneer je iets op het spoor bent 3% waterstofperoxide toevoegen met de verhouding 2ml per liter voedingsoplossing. Hierdoor gaat alles wat leeft dood in de bak en je plantjes krijgen als bonus een extra shotje zuurstof!

      voorkomen is beter dan genezen en ieder straaltje licht kan genoeg zijn voor de algen. Zoals andere al zeiden moet je zorgen voor algehele duisternis in je bak. Ik heb zelfs zwarte luchtslangen gekocht om alles lichtdicht te krijgen

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Mjah, maar we zitten nu met een pH probleempje!

      #20
      In het verleden heb ik wel eens wat gespeeld met canna en plagron op hydro. Daar was ik ook continu aan het stoeien met de ph. Echt om gek van te worden dus snap je frustratie. Ik ben toen overgestapt naar GHEflora lijn met hun eigen ph plus en min. Wanneer ik nu voeding aanmaak dan zet ik de ph op 6.0. Wanneer ik een paar uur later terug kom staat ie vaak op 6.3 of 6.4. Dan zet ik hem weer terug op 6.0. Daarna kan ik zeker een dag of 8/9 tegenaan voordat de ph weer stijgt. En dat is dan nog steeds maar 0.1 of 0.2 hoger. Ik zou zeggen stap over van voeding. Probeer dat eens.

      kijk mijn logboekje maar van afgelopen maand. Heb op de 1e de voeding vervangen Daarna pas op de 18e. In die tijd 1x 1 gram ph down toegevoegd aan 35 liter. GHE flora is echt zo stabiel als het maar zijn kan en voor mij nooit meer iets anders.

      Verder zou ik niet kunnen bedenken waar het aan zou kunnen liggen.
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 1 photos.

      Comment


        #21
        Ik vraag me af of de pH stabiel blijft als je je pomp minder fanatiek (of niet) gebruikt. Zou je dat kunnen proberen?
        "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

        Comment


        • kroket
          kroket commented
          Editing a comment
          Je maakt me nieuwsgierig naar de gedachte hierachter. Enige wat een circulatiepomp doet is het water 'roeren' toch?

        • StanLee
          StanLee commented
          Editing a comment
          Het is slechts een brainfart hoor maar misschien is het zo dat door de circulatiepomp het oppervlaktewater erg geroerd wordt waardoor het contactoppervlak met de atmosfeer heel erg groot wordt, waardoor er heel veel zuurstof wordt opgenomen. De opgenomen zuurstof zou misschien het zuur kunnen neutraliseren.

          Wederom, het is slechts een hersenspinsel. Ik ben benieuwd of verminderde circulatie een effect hebt op de pH.

        #22
        - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
        - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

        Comment


          #23
          Zoals eerder al gepost werd, waterstofperoxide toevoegen helpt tegen algen. Het schommelen van je pH kan door bicarbonaat komen. Na de eerste 24 uur is het gehalte bicarbonaat in je water aanzienlijk minder en neemt het dus af. Schommelingen zal je altijd wel in enige mate houden.

          Comment


            #24
            Zeg Budhead, pH probleem opgelost, offeh........!?

            Comment


              #25
              Rreppellsteeltjam nee had het niet opgelost maar ben het elke dag gewoon gaan bijhouden aangezien ik toch elke dag even bij de dames ging kijken.
              ik zeg "had" omdat k alles neer heb moeten halen vanwege hermas.
              Waarschijnlijk een licht lek door me inlaat slangen en eventueel ook van dat ik wat stekjes had gesneden en die in een tentje daarnaast had draaien op 18/6 en de grote al op 12/12, de inlaat slangen van me grote tent zijn een meter of 4 lang met 2 bochten erin dus er kwam amper tot geen licht in de tent als ik keek en liggen naar een ruimte waar geen fel licht komt.
              Van dat kleine tentje had k een uitlaat slangetje op de grote tent met een stuk zwart schuim erin tegen licht, daar kwam mini beetje licht van door de grote tent in.
              Stom dat ik er niks aan gedaan had, k dacht dat het wel iets kon hebben. En nog stommer nu ik dit zit te schrijven bedenk ik me; die stekjes zaten in een propagator en k had niet eens schone lucht dat tentje door hoeven trekken maar die slang zat al aangesloten dus had hem laten zitten gvd.

              En ze gingen zo mooi met de blumats.
              Attached Files

              Comment


              • Rreppellsteeltjam
                Rreppellsteeltjam commented
                Editing a comment
                Nou, weet je gelijk voor een volgende keer wat je niet moet doen.
                Maar wel jammer!
            Bezig...
            X