Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waterstofperoxide 3% tegen Algen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Waterstofperoxide 3% tegen Algen

    Korting op 420shop
    Goedemiddag,

    Binnenkort me voedingsvat 200L verversen, nu wil ik het ook reinigen voordat ik het vat opnieuw vul.


    Heb even gezocht naar waterstofperoxide 3% er zijn een aantal tips te vinden.

    Voor het schoonmaken " 3% waterstofperoxide toevoegen met de verhouding 2 ml per liter voedingsoplossing "
    Preventief " 3% waterstofperoxide toevoegen met de verhouding 2 ml per twee liter voedingsoplossing "

    Bertus

    Kloppen deze verhoudingen? Mij lijkt het dat je juist meer 3% zou gebruiken bij het schoonmaken.

    Op een aquarium website stond max 50 ml 3% per 200L water. Dat zou dan op 0.25 ml per liter uitkomen.

    Verwarrend.

    Waterstofperoxide breekt organische 'dingen' af, en veranderd dan in water en zuurstof.

    Dus lijkt me niet heel erg als je iets te veel gebruikt om je tank te reinigen.

    Als preventief gebruik bij een eb en vloedsysteem kan het handig zijn omdat je tijdens het vloeden als
    je scrognet nog niet gevuld is je water toch licht zal ontvangen(op de vloedtafel).

    mvg

    #2
    Heb hier ergens gelezen tot 3 ml per liter, maar rustig beginnen, even zoekfunctie gebruiken.

    En iemand wilde het de hele tijd meegeven omdat dat een betere wortel/plantontwikkeling zou geven.
    Ergens in 2014 meende ik.
    Last edited by Rreppellsteeltjam; 29 August 2019, 18:48.

    Comment


    • Mark de Boer
      Mark de Boer commented
      Editing a comment
      Zoekfunctie op deze site had ik ook gebruikt, maar er is niet echt een topic van. Wel iemand die iemand anders het adviseert en in een andere post andere waardes adviseert,
      vandaar dat ik het opnieuw had gepost

    #3
    Net nog even gezocht zie maar 4 pagina's met resultaten en geen post van 2014. Welke zoek term gebruik(te) jij?

    ik had 'waterstofperoxide' ingevuld

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Dan gaan we het anders doen.

      En je kan ook zoeken op waterstof peroxide en H202. Ik vind genoeg.

      Niet zo goed voor wortelstelsel bij continue gebruik.
      Last edited by Rreppellsteeltjam; 30 August 2019, 02:15.

    #4
    Geachte LR2 ,

    zou je ons een lesje over het gebruik van waterstofperoxide kunnen/willen geven en wat het kan doen met/voor de wietplant.

    ​​​​​​​Vriendelijk dank, de zoekenden.

    Comment


      #5
      Je wil je vat schoonmaken met H2O2 ?
      Dat was de vraag zie ik in bericht #1.

      Ja dat kan. No problem.
      Als je het goed uitspoelt na het schoonmaken, zoals je na elke schoonmaak doet, maakt de verhouding ook niet zoveel uit.

      Ik was m'n vaatje altijd met een scheutje chloor voor de kweek.
      Zolang je maar goed uitspoelt.

      Algen hebben licht nodig
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        En hij wil het preventief meegeven om algengroei te voorkomen, terwijl ik lees dat het niet zo goed is voor wortelstelsel.

      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Vandaar mijn opmerking onderaan.

        Als er geen licht is dan is er ook geen alg.

      • Mark de Boer
        Mark de Boer commented
        Editing a comment

      #6
      Heb vat schoongemaakt met water en H2O2, daarna afgespoeld en nogmaals droog gemaakt voordat ik het vul met kraanwater.

      De algen zijn niet echt te zien, maar de wanden voelden wat gladder aan.

      Zal de waterstofperoxide alleen gebruiken tijdens het reinigen.

      Bedankt voor de tips

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Je kan het wel een keer aan de planten geven, maar dan wel een 0.5 ml per liter ofzo.
        kroket, wat vind jij?
        Last edited by Rreppellsteeltjam; 1 September 2019, 10:32.

      #7
      Wietefras deed dit ook maar met 39% waterperoxide las ik op wietforum miss kan hij wat info geven als hij nog actief is
      Haze kweek #1,Haze kweek #2,Indica/sativa, weske's indoor garden

      Comment


      • Weske
        Weske commented
        Editing a comment
        Ja had het gezien inderdaad

      • Wietefras
        Wietefras commented
        Editing a comment
        Ik deed tot 1ml 35% peroxide op een liter water. In een hydro systeem waar de planten in stonden.

        Je moet wel een knap hoge concentratie gebruiken om er echt iets van te merken overigens.

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Dat wordt dus bijna 12 ml 3% waterstofperoxide, wat deed dat eigenlijk voor je planten, Wietefras!? vertelvertel......staat het in een kweekverslag!?

      #8
      hmm, lijkt mij overbodig om te doen Mark, waarom zou je een risico willen nemen om je planten te beschadigen?
      In het begin krijg je een beetje algenvorming, maar so what? Planten hebben daar echt geen last van hoor, vanaf het bladerdek dan ook dicht is verdwijnen de algen vanzelf, als er geen licht meer aankomt. soit, wat je ook kunt doen is een folie spannen over de potten en een gat maken waar de stengels doorheen komen. Probleem is dan ook opgelost. zo werk ik deze keer, gewoon omdat ik algen geen gezicht vind. Maar heb nog geen enkele keer minder groeiende planten gehad omwillen van algen...
      Ik leeg m'n vat en vervolgens effe met een schone doek alles schoonwrijven en that's it....

      Comment


        #9
        Sorry beetje een late reactie. Ik doe iedere 5 dagen 3ml 3% H202 in mijn voedingsoplossing dan aanbod planten gegeven wordt. Zowel op hydro als in aarde. Nooit last van algen en rare ziektes.

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Maar werkt het bevorderend voor de wortels en plant, qua meer en beter en mooier, doordat er meer zuurstof zou worden toegevoegd!?

        #10
        H2O2 is redelijk onschadelijk voor een plant in lage concentraties. Langdurige blootstelling is echter niet zo tof omdat het zowel oxideert (verbranding versnellen) als verzuurt (pH ontregelen).
        1.5-3% is geen probleem, al helemaal niet als het in water opgelost wordt. Maar het breekt af en het valt uit elkaar tot zuurstof, waterstofgas, waterstof (l) en H2O in steeds wisselende verhoudingen. Dat maakt het nogal onstabiel spul. Metalen gaan er niet zo lekker op, en bij sommige plastics en katoenen kan er spontaan iets gaan smeulen, da's de oxidatiereactie.

        Peroxide verdampt, en brengt weinig schade aan aan het blad. Het kan echter wel THC afbreken tot op zekere hoogte en het bijproduct van peroxide in combinatie met koolwaterstoffen (in principe alles dierlijk of plantaardig) kan een wat azijn-achtige geur veroorzaken. Dat is feitelijk gevormd azijnzuur.

        Peroxide werkt bacteriedodend bij bacterien die normaal in luchtloze omstandigheden leven. Planten hebben net als mensen een peroxisoom; een unit in de cellen die peroxide kan afbreken, of die peroxide gebruikt om iets af te breken. Sommige schimmels gaan er ook niet zo lekker op, ik adviseer het als meeldauwbehandeling omdat het geen kwaad kan als het NIET zou werken. Tot nu toe heb ik het daar zelf nog niet voor toe kunnen passen omdat ik geen meeldauw tegenkom.

        3% peroxide is ook erg handig voor mensen met oor-problemen. Ik gebruik het maandelijks pro-actief om oorontsteking te voorkomen; 3-8 druppels in elk oor, even op m'n zij liggen tot het bruisen over is en dan met een doekje erop rechtop gaan zitten en leeg laten lopen. Waar ik voorheen 12 ontstekingen per jaar had, heb ik er nu 0 per 4 jaar. Voor mond-onstekingen geld hetzelfde, alleen gebruik daarbij slechts 1.5% (dus 50/50 mengen met kraanwater). Het doodt de schadelijke bacterien en het lost vuil op, daarnaast bleekt het de tanden een klein beetje door wederom die oxidatie. Het zuur tast echter je glazuur aan, vandaar dat tandartsen het vaak afraden. De gemiddelde thuisgebruiker heeft immers weinig verstand van veel dingen, en glazuur herstellen is een duur geintje. Als je 't doorslikt dan gaat het wel fucken met je slokdarm, dus gebruik het pas bij een beginnende ontsteking en niet zomaar om die smerige koffie/thee-muil weer wit te krijgen

        Wil je algen bestrijden, dan is het handiger om licht weg te halen dan om met peroxide te gaan werken. Er zijn stoffen die algen niet cool vinden, die zijn te vinden in diverse aquariumzaken maar ik heb geen idee wat dat met de plant doet qua opname en wat er in het eindproduct belandt.

        Als er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Ik lees niet dat het een betere/mooiere/grotere plant oplevert omdat h202 iets zou bevorderen qua wortels/plant, mbt zuurstof oid.

          Ik lees wel dat het gebruikt wordt om iets tegen te gaan, door toevoegen van h202.

          Is dat correct L?
          Bedankt voor de aanvulling/verduidelijking L.

        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
      Bezig...
      X