Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Reden waarom PH- in mijn voedingsvat de PH quasi niet doet dalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Reden waarom PH- in mijn voedingsvat de PH quasi niet doet dalen

    Korting op 420shop
    Hey,

    Ik werk met een eb en vloed systeem met mapito. Dat werk steeds perfect.

    Nu heb ik een ciruclatiepompje dat niet meer werkte. Resultaat: wat schuim op de oppervlakte van de enzymen.

    Maar wat raar is is dat ik normaal gezien een 15 tal ml PH- moet toevoegen na elke watergeefbeurt om terug op 5.6 te komen. (90 liter water) Maar deze keer heb ik al 60ml toegevoegd en de PH is slechts 0.6 gedaald van 7.6 naar 7.0. Normaal gezien moet ik van 6.6 naar 5.6 brengen.

    Ik denk dus dat er in die 3 dagen sinds de vorige waterbeurt iets gebeurd is met het water (misschien door de defecte circulatiepomp).

    Iemand ooit al meegemaakt dat PH- quasi geen effect heeft op de PH? Wat kan de reden zijn?

    Thanks!

    #2
    Heel vreemd. Heb je de pH meter geijkt? Eventueel het vat leeg laten lopen in de dakgoot en overnieuw vullen.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


      #3
      Ja, ijken en vat verversen.

      Comment


        #4
        Ik heb bacterien gekweekt als werk. De bioreactor, een soort vat met voeding, had een automatische pH regeling.
        Als de bacterien begonnen te groeien dan steeg de pH in eerste instantie en moest die gereguleerd worden met pH-. Daarna, als de boel eenmaal goed en wel liep, dan trokken de bacterien ongeveer 4% van het tankvolume aan pH+ leeg. Dat was om en nabij 4 liter. Azijnzeikers? Ja, precies!

        Als er schuim op je vat zit, dan leeft er dus van alles in - het schuim is letterlijk bacteriedrab, of gist, of schimmels, of een combinatie van dat alles. Dat alles snoept ook van de pH regelaars. Waarschijnlijk stinkt 't ook naar een oude waterput of een modderpoel - of erger. Als het naar een net gebaggerde sloot begint te ruiken, dan kun je 't huis ontruimen; zo ruikt legionella. Dan zou ik binnen een paar dagen ook effe naar de huisarts gaan voordat je je longen op begint te hoesten.

        Maak de boel effe goed schoon met sop en chloorwater of een andere desinfectans. Want die microben groeien anders in een uur of 2 weer terug tot het oude niveau.
        Het vat een dag of 2 droog laten staan is ook geen overbodige luxe.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Dank voor de reacties. Ik ga het leeg maken, reinigen en vers voedingswater maken. Ik durfde deze zooi niet in de mapito laten lopen.
          Goed dat ik het niet gedaan heb dus.

          Greetz!!

          Comment

          Bezig...
          X