Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Benieuwd of rot eerder voorkomt bij hydro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Benieuwd of rot eerder voorkomt bij hydro

    Korting op 420shop
    Nu ben ik een denker
    en nu vroeg ik mij af?
    als ik op een gemiddeld substraat kweek
    Dan ga ik aan het einde van de bloei
    Het water verminderen
    mijn ervaring is
    Te veel water /te natte grond zorgd voor veel vocht en toprot
    Dus elke dag water ik maar net genoeg
    En ik kan altijd tot het einde draaien met bijna geen rot
    Nu zie ik met hydro dat ze een constante aanvoer van water hebben
    Ook aan het einde
    In mijn ogen zuigen de planten zich max vol met vocht
    waardoor de grotere toppen veel eerder kans hebben om rot te ontwikkelen
    Heb ik dit compleet mis
    En kan iemand mij hier iets over vertellen?

    #2
    Geen last van, gewoon bak wind van onder door het bladerdek heen jagen.

    Comment


      #3
      Je moet niet zoveel denken ,denker!
      Wat je nu bedacht hebt is totale onzin ….

      Comment


        #4
        PH donner

        ik denk liever een keer te vaak of te moeilijk
        Dan dat ik ergens mee begin , en ik ben mij nergens van bewust en het loopt fout πŸ˜‰

        Comment


        • PH donner
          PH donner commented
          Editing a comment
          Als je de wateropname belemmert dan doe je de plant te kort.
          Je gedachten is te kort door de bocht dat de toppen zich volzuigen met vocht en zo rot veroorzaakt

        #5
        logisch denkend heb jij daar gelijk in
        nu probeer ik ook op.een andere manier te gaan kweken
        minder planten maar groter en getraind
        eerder was het 20 op.m2 na het toppen gelijk in de bloei
        dan doe je er niks meer tussen
        en heb je ook minimale circulatie van lucht tussen de bladeren
        met te veel water, heb je dan gauw rot
        Dus ja je hebt gelijk
        Ik moet even helemaal omschakelen
        en de voordelen mee nemen van het trainen
        Wat ik toen niet kon doen

        Comment


        • PH donner
          PH donner commented
          Editing a comment
          Meer off minder blad is ook genetica(Indica Sativa) bepalend.

        #6
        Nou kweek ik buiten en gewoon op aarde, maar het is volgens mij de luchtvochtigheid, buiten of in je tent die ons de das omdoet als deze te hoog is.
        Lets not criticize but legalize

        Comment


        • Bo$wachter
          Bo$wachter commented
          Editing a comment
          En vergeet de genetica niet, heb 3 verschillende soorten in de tent. De zkittelz hoef je maar na te kijken en die kut gaat al schimmelen, slh is een stuk stabieler alleen een beetje rot gevonden in de top die zo dik als m’n kop aan het worden was. En de orange die zou nog 4 weken kunnen staan zonder problemen volgens mij. Mijn LV is tussen de 37-42% en de temp tussen 22-25 graden. πŸ€·πŸΌβ€β™‚οΈ je zou zeggen dat het daaraan niet zou kunnen liggen…

        #7
        Beestjes zijn ook een flinke veroorzaker, daarom denk ik dat je met hydro minder kans op rot hebt.
        De Bloemen Van Bri

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Helaas niet, ik kweek zowel hydro als op aarde en beestjes heb je altijd wel.

        • Italbri
          Italbri commented
          Editing a comment
          in verhouding minder dan een kweek op aarde denk ik, puur en alleen om het feit dat je met een zak aarde vanaf de start de beestjes er al gratis bij krijgt.

        • PH donner
          PH donner commented
          Editing a comment
          Je bent grappig zonder dat je het door hebt Italbri

        #8
        Zo goed als al mijn planten hebben in meer of mindere mate rot gehad. Ze stonden allemaal individueel met lekker veel eigen space rondom. Het regent hier maar zelden. De zon schijnt zo goed als alle dagen. De luchtvochtigheid varieert van 60 tot 80. Eigenlijk nooit hoger. Veel belangrijker vind ik het dauwpunt. De afgelopen drie maanden is de temperatuur nog maar een keer een deel van de nacht beneden dat dauwpunt gedaald. Ik vind eigenlijk geen aanwijzingen dat rot (in al mijn gevallen dan) gerelateerd zou zijn aan vocht dat niet snel genoeg kan verdampen

        Ik denk eerder dat het voorkomen van rot(vatbaarheid) een probleem is dat met de veredeling van de soorten een ondergeschoven kindje is geweest. Men wil liever verkopen met enorme hoeveelheden buds, een hoog THC en een superieur terpenenprofiel waarin de echte fijnproevers zich kunnen verliezen.

        Behalve die verhoogde vatbaarheid zijn er mogelijk best wel omstandigheden denkbaar die de kans op rot vergroten. Langdurig vochtig zonder een redelijke kans op opdroging lijkt me inderdaad ongunstig. Maar zonder deze factor kan je ook rot krijgen. Hieronder een foto van toprot die zich ook echt in een top heeft voorgedaan. Een top die helemaal vrij in de luchtcirculatie stond en aan zon geen gebrek had. De rot voelde op het moment van constateren ook al vrij droog aan.

        2023_10_5145toprot.jpg

        Comment


        • Gps
          Gps commented
          Editing a comment
          Dank je wel.

        • Yuna
          Yuna commented
          Editing a comment
          Gps πŸ™‹β€β™‚οΈ ik 2 stuks.

          Amnesia x Zkittlez Auto.

          En de platinum mimosa cookies auto,
          beiden geoogst rotvrij en inmiddels gecured.

          En wat betreft Rot mensen sla niet zo door aub alles is genetica afhangkelijk en de doemdenkers van een zak aarde tot daar en toe wake up pleaseπŸ˜„

        • Italbri
          Italbri commented
          Editing a comment
          Yuna, begrijpend lezen is een vak apart.

        #9
        Schimmels verspreiden zich door sporen. Die sporen kunnen kiemen als er voldoende vocht aanwezig is.
        Omdat wiet water verdampt, krijgen we in de koudere maanden meer dauw op de planten; verdamping koelt de plant namelijk, en koelte trekt vocht aan.
        Als de schimmelsporen kiemen, dan breken ze door de celwand van de plant en doen ze zich tegoed aan suikers en zetmelen. Vanaf dat punt hebben ze voldoende aan het vocht in de sapstroom en de plant heeft een afweermechanisme wat op een paar manieren kan werken maar de twee meest gebruikte zijn "meer vocht gebruiken om alles naar buiten te spoelen" en "amputatie".

        Dood bladweefsel of geamputeerd weefsel, wordt zompig omdat het geen waterhuishouding meer heeft. Dus de schimmel kan daar in door woekeren.
        Spoelend weefsel heeft weer heel veel vochtaanvoer, waardoor de schimmel zelfs in drogere maanden kan huishouden.

        Hydro gebeurt binnen, daar heb je bijna geen last van dauw. Dus ook bijna geen sporen die kiemen. Die sporen zijn er wel, maar in een binnenklimaat veel minder dan buiten, zelfs als de ramen open staan.
        Hydro heeft vaak ook een goede osmotische balans waardoor de plant niet volgepompt wordt met water, maar mondjesmaat water opneemt ook al zijn de wortels doorweekt. Daar zijn zwemmende schimmels een groter probleem, als die de wortels aanvallen dan is de plant in een paar dagen veranderd in smurrie.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


        • PH donner
          PH donner commented
          Editing a comment
          Ik ken genoeg buiten Hydro kweekjes herinneren hoor.. heb zelf op slaps buiten gedraaid πŸ™‚

        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          Oke, had je daar meer of minder rot dan de potplanten? Want dat zou ongeveer gelijk moeten liggen zegt mijn logica.
      Bezig...
      X