Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Black Sugar, Peyote Zkittlez, Lava Freeze en Royal Amnesia Gold

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Black Sugar, Peyote Zkittlez, Lava Freeze en Royal Amnesia Gold

    Korting op 420shop
    Goedemorgen allen,
    Ik ben weer in NL en zag dat mijn voorraad flink aan het slinken is dus heb besloten weer even een paar maandjes de hobby op te pakken.
    Deze ronde gaan we voor Black Sugar en Peyote Zkittlez van Seedsman, Lava Freeze van SSSC en Royal Amnesia Gold (Kera Seeds). Technisch gezien gaat het geen hele spectaculaire ronde worden, daar heb ik momenteel even de middelen niet voor tot mijn beschikking.
    • Verlichting: 4x 240W Aliepaneel (LM301H)
    • Substraat: Plagron Cocos Premium
    • Voeding: Ata Awa Leaves en Ata Awa Max, Ata Calmag, AtaZyme en Silic Boost van BAC
    • Afzuiging AC Infinity T6
    • 3x Superroot Airpot en 3x Gronest 55L Fabric Pot (tja, ik blijf toch graag een beetje vergelijken)
    • Bewatering: 6 x Blumat Maxi achter een 208 liter voedingsvat. Voedingsvat voorzien van 12000LPH stromingspomp, BlueLab Guardian voor PH en EC.
    8 zaden per soort ter ontkieming gelegd met als doel om er 6 per soort over te houden (Black Sugar & Peyote Zkittlez), 5x Lava Freeze en 4x Royal Amnesie Gold. Daarmee zijn alle zaden nu eindelijk een keer op. Dan 2-4 per pot ivm het grote oppervlak van de potten, mocht niet alles ontkiemen dan zullen enkele potten er 3 ontvangen.
    Planning: 3 weken voorgroei, 8-9 weken bloei (eventueel 10 als de omschakeling naar echte bloei weer lang op zich laat wachten zoals ik al eerder heb ervaren met Hydro setups en de Amnees zal sowieso iets langer nemen.

    De ruimte is verder helaas in het geheel niet geprepareerd, ofwel geen reflecterende wanden, geen extra isolatie etc. Wel een hele constante temperatuur van circa 18 graden bij licht uit die naar verwachting wel iets op zal lopen. Met slechts 480W per M2 verwacht ik geen CO2 nodig te hebben. Of ik nog boosters ga gebruiken? Ik denk het haast niet. Ik wil er deze ronde eigenlijk niet al te veel aan doen. Ik zal wel ivm de beperkte hoogte een soort van scrognetje moeten installeren maar dat is dan ook echt alleen maar om de plant in het begin de juiste richting in te sturen.

    Verslag dient voor mijn eigen administratie, ik vergeet nogal eens wat ik wanneer gedaan heb en dan blijft het fijn om even terug te kunnen lezen. Als alles goed gaat heb ik de ronde net af voordat mijn huidige voorraad tot zijn einde komt.

    Komende week zullen er zodra alles staat de foto's volgen. Op dit moment is het niet veel meer dan wachten tot de zaden uitkomen.

    Iemand nog tips voor kokos kweek? Waar op te letten?

    Mijn voedingsschema zal als volgt zijn.. (PH gereguleerd door ATA voeding)
    • Zaailingfase: ATA Rootfast (netto EC 1.0) kokos inwateren
    • Groeifase: ATA ATAZYME & ATA Leaves (EC 1.1 oplopend naar EC 1.5) waarin de laatste week ATA MAX wordt toegevoegd
    • Voorbloei: ATA ATAZYME en ATA MAX (Waterwissel, dan EC 1.7)
    • Bloei: ATA ATAZYME en ATA MAX (EC 2.1)
    • Afrijpen: ATA ATAZYME en ATA MAX (EC 0.5)
    Gedurende het schema zal ik vast nog wat bijsturen, tevens staan de CalMag en Silic Boost niet in het schema, deze zal ik op het oog toevoegen.
    Uit eerdere ervaringen met deze voeding heb ik geleerd dat de PH contant wat aan de lage kant zal zijn. Ik heb ook ervaren dat dat geen probleem hoeft te zijn lang ik maar af en toe even de potten spoel met vers leidingwater.

    Mijn grootste zorg: Gaat dat werken met de Blumats op kokos.. Volgens All4Plants moet dat perfect werken.. maar ja, die verkopen mij het materiaal

    Edit: Title en samenstelling gewijzigd.
    Last edited by Voor het eerst; 3 weken geleden.
    Lopend Verslag

    #2
    Interessante soortjes πŸ‘€


    Succes en veel plezier met je kweek!

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Jep, niet direct de meest voor de hand liggende combinatie nee. Maar goed, moest het even doen met wat ik had liggen.

    • Babz
      Babz commented
      Editing a comment
      Leuke uitdaging toch?! πŸ˜‰

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Zeker waar. Zal ook best wel goed komen

    #3
    Lang geleden, tja Nederland is een mooi land dus ik snap je wel. Alles goed met je?

    Succes met je kweek!
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Ja heel goed eigenlijk. Nederland is ook een mooi land, het is net jammer van die verrekte overheid hier en hun ongelofelijke regeldrang

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ja dan maar stiekem.

    #4
    Ben ook wel benieuwd of blumat goed matcht met kokos. Succes in ieder geval!
    Last edited by stef273; 3 weken geleden.

    Comment


      #5
      Top. we zijn van start, althans ... de ruimte is klaar. Op enkele Black Sugar zie ik wortelpuntjes, lang niet alle. Peyote Zkittlez... weinig te zien. Lava Freeze, ook enkele wortelpuntjes, Royal Amnesia.. helemaal niets te zien... Denk dat die inmiddels te oud zijn. Alle lampen werken nog, helaas 1 dimmer niet meer, morgen even nieuwe bestellen. Draaien nu op 50W behalve de laatste dus die draait op 240W.
      Afzuiger uiteraard nog niet geΓ―nstalleerd, onnodig herrie en een hoge LV vinden ze in het begin toch wel fijn (kelder 1930).
      EC van water is 0.3, PH van water 7.6
      EC is nu 1.4 (250 liter vat, 250ml rootfast, 125ml CalMag, 125ml AtaZyme, 125ml ATA Awa Leaves A+B) PH 6.5, Temp. 21˚C
      Van deze mix heb ik 30 liter genomen om de kokos in te wateren en dit was daarmee de referentiewaarde voor de Blumats. Nu hopen dat het werkt zo uit het vat via de Blumats. Zo ja, zeer voordelige hydrosetup

      Ja, er staat 250 liter. Het voedingsvat is een iets grotere geworden helaas. Past net niet onder de cv-ketel.
      Mocht ik iets echt helemaal verkeerd doen.. laat het gerust weten. Ben er even uit geweest en heb uitsluitend ervaring met blumats i.c.m. een blumat tensio. Dat spul helaas allemaal verkocht en zolang ik geen definitieve keuze maak qua huis ook niet van plan aan te schaffen.

      IMG_3640.jpg
      Lopend Verslag

      Comment


      • Corleone1933
        Corleone1933 commented
        Editing a comment
        Bovenlaag even goed vochtig houden met plantenspuit, suc6 met je kweek.

      #6
      Ik vraag me af of het medium bovenin wel voldoende vochtig is om de zaadjes van water te voorzien.

      Succes!
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Ik gooier nu nog dagelijks een litertje op.. verwacht dat dat voldoende is maar wellicht hebben jullie gelijk. Ik zal vanavond nog eens checken want er is nog nies boven.

      #7
      Nou voldoende vochtig blijkt het te zijn, anders ontkiemen ze niet lijkt me. Eerste 3 zijn boven (soort van dan toch). Apart is wel dat die alle drie in de airpots zitten. Zou de airpot de vochthuishouding beter hebben dan de stoffen potten? Als dat o is kan ik alleen bedenken dat er onder de airpots een cm lucht zit (medium staat dus vrij van de grond) en bij de stoffen potten niet. Nou ja... omdat de eerste 3 boven zijn ga ik er maar van uit dat morgen en overmorgen de rest wel bijspringt. Anders een heel mager rondje.....

      Dimmer blijkt lastig verkrijgbaar in NL. Dus besloten (ook met het oog op de lage temperatuur) de lampen dan allemaal maar op 50% te zetten (en de laatste dus op 100%). Zodra alles boven is en de eerste echte blaadjes eraan zitten gaan ze toch sowieso naar 100%, daar heb ik tot nog toe de beste resultaten mee behaald.

      IMG_3654.jpg IMG_3656.jpg IMG_3655.jpg
      Lopend Verslag

      Comment


        #8
        Nou echt vlotte start is het deze ronde niet. Ik hou het dan maar op de kou.. die is vrij constant 21-24˚C. Zal zometeen wel beter worden. Sommigen zijn nog steeds niet ontkiemd, echter is het geheel mogelijk dat ik die wat te diep in de kokos heb zitten door het bewateren. Ik wacht rustig af... valt weinig aan te veranderen.
        IMG_3724.jpg IMG_3722.jpg
        Attached Files
        Lopend Verslag

        Comment


        • stef273
          stef273 commented
          Editing a comment
          Dit is wel waardevolle info over blumats: https://irrigation.equipment/blumat-...g-tips-tricks/

          En dit: https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...46#post1859546

        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          bedankt voor de tip maar er zit wel een logica achter mijn positionering.. Ik gebruik inderdaad de blumat Maxi, de slangetjes zijn allen tussen 7,5 en 8cm (met rolmaat gemeten, niet gegokt.) De reden dat ik ze zo ver naar buiten heb staan is omdat mijn logica is dat de kokos daar sneller uitdroogt. Qua spreiding ben ik ook wel benieuwd of dat dat zo goed gaat, ik had de hoop dat ze eigenlijk min of meer vol open zouden gaan staan op het moment dat ze te droog worden. De extra druppelaars heb ik toevallig afgelopen vrijdag besteld. er komen er dan 4 per pot. Op dit moment bewater ik nog dagelijks van bovenaf ivm de zaailingen maar uiteindelijk is het de bedoeling dat de blumats het geheel overnemen.

        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Belangrijke tip die ik dus wel gemist heb in de link die je vermeldde was het niet volledig dichtdraaien op kokos.. bij deze gelijk aangepast

        #9
        Gaat mooi
        en ze zien er gezond uit
        voor de rest is geduld een schone zaak
        ☺️☺️

        Comment


          #10
          Beter laat dan nooit zeggen ze wel eens... deze kwam nog even piepen.. Wellicht dat de rest dan ook alsnog komt. Duurt dus gewoon langer indien de afstand groter is tot de lamp.
          IMG_3729.jpg
          Attached Files
          Lopend Verslag

          Comment


            #11
            succes! ik schuif aan
            mn eerste rondje mn 2e rondje mn 3e ronde ​mn 4e ronde

            Comment


              #12
              De amnesia die uitgekomen zijn doen het goed. Denk niet dat de andere 2 er nog bij komen. Lava Freeze zijn er nu 3. Peyote Zkittlez 6 en Black Sugar 7. Zal vanaf nu wel hard gaan dus vast op zoek naar mijn netje. Wil niet volledig sprongen maar zal dat wel enigszins moeten doen ivm de beperkte hoogte. Ben erg benieuwd of dat succesvol gaat zijn op een diagonaal net. Wel weer leuk om een keer te proberen.

              De PH sensor vertoond wat vreemd gedrag (net nieuw) dus voor de zekerheid toch maar een nieuwe bestellen. Aangegeven waarde is 6.3.
              De bewatering met de blumats lijkt te werken, zojuist betrapt op druppelen. Aan de hand van de link van stef273 besloten de extra druppelaars juist niet te plaatsen. De capillaire werking op puur kokos zou zijn werk moeten doen, dus gewoon nog een weekje voorzichtig van boven bewateren en dan zodra ik de voeding wat opgeschroefd heb ook maar gewoon op de blumats vertrouwen.

              Zag nog ergens een linkje voorbijkomen van een Xiami bodemsensor.. speel even met de gedachte om die te bestellen om bewatering te controleren.

              IMG_3737.jpg
              Attached Files
              Lopend Verslag

              Comment


              • stef273
                stef273 commented
                Editing a comment
                BTW ik zie helemaal geen schalen of opvang bakken voor je runoff? Ga je die ook opvangen en meten?

              • Voor het eerst
                Voor het eerst commented
                Editing a comment
                Nee, eigenlijk kweek ik op kokos alsof ik op aarde kweek. De voeding gaat er met de juiste waarde in en daarmee zullen ze het moeten doen. Zie ik tekorten verhoog ik de voeding, zie ik overschotten verlaag ik de voeding. Nadeel van verschillende soorten op 1 systeem is echter wel het verschil in behoeften die soms optreden. Uitgaande van het feit dat kokos de voedingsstoffen nauwelijks vasthouden is het grootste risico zoutophoping. Die kan ik er altijd weer uitspoelen. Aangezien ik in al mijn rondes eerder aan de lage dan aan de hoge kant zit met voeding ben ik er ook niet heel bang voor

              • Babz
                Babz commented
                Editing a comment
                Leuk, meerdere plantjes in 1 pot. 😊
                Ik heb nu ook een mini kweekje met 2 in 1 pot van 15L.

              #13
              Vandaag kunnen we wel zeggen dat we van start zijn. Ik ga 2/3 weken doorgroeien en dan o naar 12/12. Ik bepaal dit aan de hand van de verdeling op het nog te plaatsen net. Vol is vol, ik wil nu met name voor de hogere uitlopers gaan (de reden dat ik meerdere zaden per pot heb) om eens te kijken of dat een ander patroon levert. Maar goed, voor nu lijkt het zeer ok, goed te merken dat ouder zaad aanzienlijk meer tijd nodig heeft. EC kan nog iets omhoog dus ik ga zo nog een keer bijmengen. Ondanks de kou overigens geen paarse stelen dus ik verwacht dat ik met de CalMag ook wel aardig goed zit.

              IMG_3778.jpg
              Attached Files
              Lopend Verslag

              Comment


                #14
                IMG_3798 groot.jpg En de ruimte iets netter gemaakt. De scheef hangende lampen stoorden me…
                Lopend Verslag

                Comment


                • Rreppellsteeltjam
                  Rreppellsteeltjam commented
                  Editing a comment
                  We overleggen even of dat goed is.

                • Voor het eerst
                  Voor het eerst commented
                  Editing a comment
                  Dan wacht ik jullie beslissing even af

                • Rreppellsteeltjam
                  Rreppellsteeltjam commented
                  Editing a comment
                  Net mag niet, gaas mag wel.

                  Beetje twijfelen tussen en dus.

                #15
                Nou omdat een net niet mag van Rreppellsteeltjam heb ik maar een een stukje gaas gekozen. Probeer vanavond nog even of ik hem nog iets vlakker kan krijgen (daarna ruim ik het gereedschap op... beloofd) maar op zich kan het zo prima. Ben erg nieuwsgierig naar het resultaat. Mijn laatste ruimte was 1.2 M2 met 1200W, nu 2,4 M2 met slechts 960W. Is het het licht, het oppervlak of toch de combi? We gaan het zien...

                IMG_3799.jpg
                Lopend Verslag

                Comment


                • Rreppellsteeltjam
                  Rreppellsteeltjam commented
                  Editing a comment
                  Gaas had je toch nog liggen.

                  Toch?

                • Voor het eerst
                  Voor het eerst commented
                  Editing a comment
                  nee... maar dat kost gelukkig de kop niet
              Bezig...
              X