Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vragen beginnende kokoskweker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Vragen beginnende kokoskweker

    Korting op 420shop
    Hallo,

    Ik ben van plan om zeer binnenkort (<1 week) te beginnen met het kweken van mijn eerste wietplant. Ik heb hiervoor alle nodige producten aangeschaft en het internet afgezocht naar een hoop (nodige) informatie. Ik heb echter nog een aantal vragen. Ik heb een amnesia haze zaadje wat reeds aan het ontkiemen is en ik heb een pot kokos van 18L inhoud. Mijn vraag luidt als volgt:

    - Hoeveel water moet ik die plant nou eigenlijk geven? Ik lees op internet (plagron) dat er een drainage van 10-25% wordt aangeraden maar aangezien ik hier nog geen ervaring mee heb vind ik het maar lastig inschatten. Verandert deze hoeveelheid water ook mee naarmate de plant groter wordt of geef je altijd evenveel?
    - Ik ga verder kweken met de plagron voeding a+b en heb een ec en ph meter aangeschaft dus ben van plan om de ph-waarde op 5.8 te krijgen en de ec-waarde weet ik nog niet zeker aangezien ik het schema van plagron wilt aanhouden maar daarvoor moet je de hoeveelheid water aangeven. Mijne 2e vraag is dus eigenlijk welke ec-waarde raden jullie aan om mee te beginnen (in combinatie met hoeveel water begin je / werk je eventueel naar toe)
    - Heeft iemand nog tips om de luchtvochtigheid omhoog te krijgen? Deze ligt nu rond de 50-60% Maar ik zou dit voor het begin graag nog iets hoger zien. Inmiddels al geprobeerd met natte handdoeken ophangen, emmer water, plantenspuit. Ik ben momenteel druk aan het testen in de kelder om de optimale omstandigheden te krijgen voor ik begin.
    - Hoe hoog raden jullie aan om de lamp (BESTVA Reflector Series 600W COB LED) te hangen in het begin? Ik zag verscheidene antwoorden op het internet, 1m of 40 cm etc of juist wat de fabricant aangeeft (was niet heel duidelijk). Ik hoor graag advies van iemand hier.
    - Overig advies is altijd welkom aangezien het de eerste keer is.

    Alvast bedankt voor de tijd en ik hoor graag advies.

    Sneeuwvlokje
    Last edited by Sneeuwvlokje; 6 April 2021, 22:57.

    #2
    Hoi Sneeuwvlokje, welkom op het forum.
    Dat zijn een hoop vraagjes.. Ik zal er een paar beantwoorden..

    Watergift is ff onder de knie krijgen, zal wellicht niet in 1x goed gaan. Naarmate je plant groter wordt gaat ze steeds meer drinken, je zult dan vaker of meer water moeten geven.
    Gewoon zorgen dat de grond altijd vochtig is. Met cocos geef je niet snel teveel water.

    Wat betreft de lv, je kan voor de zaailngfase ook een plastic/glazen bak of iets over je plant heen zetten. De lv bij je plant schiet dan vrij snel omhoog.
    Je lv gaat ook omhoog door je plant zometeen.

    Al eens gekeken in Cocos-Kweekverslagen? Lees ff wat verslagen door en je hebt al veel duidelijk.
    Stel jezelf een keer voor in het introductietopic , en hou een verslagje bij in cocos kweekverslagen.

    Die lamp ken ik niet, lijkt een 132W amazon blurple.. Gok ergens tussen de 40/60cm?
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


    • Sneeuwvlokje
      Sneeuwvlokje commented
      Editing a comment
      Ik comment even op een wat oudere post in de hoop snelle reactie te krijgen. Mijn excuses hiervoor. Ik heb maar 1 plant staan dus had besloten hem wat groter te laten groeien. Morgen zou de bloeifase beginnen maar na een lang weekend weg te zijn geweest tref ik de plant een stuk groter aan dan verwacht. Mijn vraag is wat is handig om te doen? Kunnen we een stuk van de top afknippen? En heb je misschien advies voor welke takken te verwijderen zodat we een grotere opbrengst krijgen? Ik heb de fotos onderaan deze thread gepost.

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Voor een grotere opbrengst kun je er beter takken bijplakken dan verwijderen

    #3
    Bedankt voor je snelle reactie. De tip van de glazen bak ga ik zeker gebruiken dus dank daarvoor. Heb je misschien enige indicatie met hoeveel water ik zou kunnen beginnen? Ik weet namelijk niet goed of ik er nou 300ml bij moet doen of juist meer als een liter al aangezien het een flinke pot is.

    Mocht het je interesseren, dit is de lamp die ik had besteld https://www.amazon.com/gp/aw/d/B074K...YT2R4AXW&psc=1

    Par value van 1812 umol/m2s deze leek me prima ook omdat het cob licht was. Hoop dat dat ook zo is.

    Voor nu alvast bedankt, ik ga me nog verder inlezen zal me binnenkort zeker voorstellen.
    Last edited by Nederhigh; 7 April 2021, 09:51.

    Comment


    • Nederhigh
      Nederhigh commented
      Editing a comment
      Vind het lastig te zeggen. Heb zelf 0 ervaring op cocos. Gewoon zorgen dat de grond vochtig blijft... Dat kan per situatie zo verschillen eh..
      Temperatuur/luchtvochtigheid kunnen enrom van invloed zijn.. Ik zou zeggen de cocos goed inwateren en dan gewoon af en toe de potten optillen om te voelen of ze lichter worden.

    #4
    Hoi, welkom en Succes.

    Niet te veel zorgen maken. Echt teveel water kun je niet geven op coco moet minstens 1x per dag goed vochtig staan. EC van 1.2 in het begin, later wat verhogen tot 1.5.

    Je lamp is een beetje verouderd. Maar je kunt daar mooie dingen mee doen.

    Comment


      #5
      Bedankt voor de informatie. Helaas, ik dacht juist voor dat geld een prima lamp gescoord te hebben. Ik had namelijk wat moeite de knoop door te hakken omdat ik de opties in Nederland wel wat duur vond. Achja er zal vast nog wel een mooie plant uitgroeien.
      Last edited by Nederhigh; 7 April 2021, 11:30. Reden: Mjumm Citaat.. :D

      Comment


      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Het is geen toppertje qua efficientie. Maar er zal zeker een wietje onder groeien. Scheelt dat je er niet al teveel voor hebt betaald.
        Ohja, die citaten zijn overbodig. Je kunt gewoon direct op iemands post reageren, of ff taggen. Scheelt weer dubbel lezen voor de rest..

      • Sneeuwvlokje
        Sneeuwvlokje commented
        Editing a comment
        Ah oke dan is dat duidelijk. Nog maals dank en ik zal zo mijn plant maar is gaan zetten dan.

      #6
      Problemen met EC reeds opgelost.
      Last edited by Sneeuwvlokje; 7 April 2021, 13:26.

      Comment


        #7
        Aarde mag niet te nat staan en cocos mag niet te droog staan.
        Als je cocos droog staat is het te droog voor de wortels.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #8
          Je cocos mag niet uitdrogen. Ter indicatie: ik gebruik een gieter van 1,7 liter. In het begin geef ik vaak om de dag een gieter vol per 11 liter pot. Na ongeveer 4a 5 weken merk je wel dat de drain minder wordt en geef ik dagelijks een gieter vol. Zie ik teveel larven van de VRM dan geef ik zelfs nog wat meer water omdat ik dan meer drain heb en er nog meer larven uitspoelen. Je luchtvochtigheid tussen 50 en 60 procent is prima.

          De famkes van Waldpiek https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...s-van-waldpiek

          Comment


            #9
            Kleine update. Onze plant begint aardig te groeien en we zijn zeer tevreden tot nu toe. Er zijn echter wel enkele kleine gele vlekjes op de bladeren zichtbaar en ik las op het forum hier dat dat te maken kon hebben met Magnesium maar elders las ik ook andere mogelijkheden. Om er zeker van te zijn dat ik het juiste probleem aanpak leek het me verstandig om hier even navraag te doen.

            De plant ziet er op het moment als volgt uit op dag 14:
            IMG_20210420_110957.jpg


            Ik geef momenteel voeding met een ec-waarde van 1.2/1.3 en de ph-waarde zo dicht mogelijk rond de 5.8

            ​​​​​​Advies is altijd welkom.

            Comment


            • Waldpiek
              Waldpiek commented
              Editing a comment
              Cocos vraagt sowieso meer Calmag, ik geef ze in het begin nog wel eens calmag via bladvoeding

            • Sneeuwvlokje
              Sneeuwvlokje commented
              Editing a comment
              Dus je raad aan om Calmag te kopen? Ik had zelf de theorie dat er druppels condens op die bladeren zijn gekomen toen ik nog een schaal eroverheen had staan voor de luchtvochtigheid. Het lijkt namelijk alsof het alleen bij 2 blaadjes voorkomt (en dat is al best een tijdje nu). Zou het kunnen dat het brandvlekjes zijn door het licht samen met de druppels?

            • Waldpiek
              Waldpiek commented
              Editing a comment
              Van condens heb ik nog nooit geen brandplekken gezien. Ik heb zelf altijd een fles Calmag staan

            #10
            Onder led altijd calmag toevoegen, 0.1 ml/l mee beginnen.

            En cocos geeft moeilijker calmag af aan de wortels, nog een reden.

            Meestal als de puntjes verbranden, heeft dat met overvoeding te maken.

            Blijf foto's posten.

            Comment


            • Sneeuwvlokje
              Sneeuwvlokje commented
              Editing a comment
              Bedankt voor de informatie. Ik zal komende week weer wat nieuwe foto's posten. Calmag reeds besteld!

            #11
            Hier een update van de plant.

            Momenteel dag 23:
            600ml voeding water gegeven - ec: 1.433
            - ph: 5.72
            - calmag 1ml / liter toegevoegd.
            - temperatuur rond de 23 graden.
            - luchtvochtigheid rond de 45-55%

            Zijn tevreden met de groei al hebben we niet echt een referentie kader, hopelijk lost de calmag de komende dagen de andere problemen op. Vandaag door levertijd wel pas voor het eerst calmag gegeven.
            Attached Files

            Comment


            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              1 ml is de max dosering, niet verstandig!!

              Volgende keer 0.1 ml per liter, kijken hoe het
              plantje reageerd, want het duurt even voor je wat ziet.

            • Sneeuwvlokje
              Sneeuwvlokje commented
              Editing a comment
              Ik had ondertussen gezien dat het teveel was. Volgende keer verlagen we de dosis.

            #12
            Hier weer een kleine update. De plant groeit flink en we naderen de 6e week. Ik denk van de week toch maar wat stokjes in de grond zetten om een aantal takken te ondersteunen. Nog steeds verkleuring dus advies is welkom. Zou het verder handig zijn om hier en dar nog wat bladeren weg te knippen?

            ​​​​​ Momenteel geven we normaliter 850ml 1.4 ec en 5.8 ph voedingwater met 0.1ml calmag per liter.
            Attached Files
            Last edited by Sneeuwvlokje; 10 May 2021, 21:35.

            Comment


              #13
              Huidige situatie is dat de plant te lang heeft gegroeid nadat ik een paar dagen weg was. Morgen wilde we beginnen met bloeien maar de plant is te hoog voor de locatie. Kunnen we een stuk bovenaf halen (niet ideaal helaas)? Welke takken is verder handig weg te halen ivm een grotere opbrengst? Al het advies is welkom. de plant is groter dan bij menig maar dat komt omdat we er toch maar eentje hadden staan.
              Attached Files

              Comment


              • Rreppellsteeltjam
                Rreppellsteeltjam commented
                Editing a comment
                Doe eerst es een foto met wit licht.

              • Rreppellsteeltjam
                Rreppellsteeltjam commented
                Editing a comment
                En haal die allohol eens bij het meiske vandaan.

              #14
              Tja.. Lijkt wel alsof je plant eerst is gaan strekken door te weinig licht. En daarna ineens heel compact is gaan groeien ofzo. Vgm kan je lamphoogte ook beter dus..
              Maja, geen wanden eromheen.. Dus je verliest sws ook veel licht. Niet erg optimaal zo. Die blurples krijg ik toch altijd weer de kriebels van. .

              Doe ff wat research naar termen als, supercropping, lst, hst, bend&secure etc. Dan moet je zelf ff kijken wat jou het meest geschikt lijkt.
              Ik zou haar een knakje geven, en wat onderste scheuten verwijderen denk ik.. Het idee is om een vol/gelijk bladerdek te krijgen. Je kunt zelf het beste inschatten hoe je dat voor elkaar krijgt.
              Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
              Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

              Comment


              • Sneeuwvlokje
                Sneeuwvlokje commented
                Editing a comment
                Met geen wanden eromheen bedoel je dan een tent? Het was onze eerste poging dus besloten niet alles aan te schaffen ivm de prijs. Hopelijk hier nog een mooie opbrengst mee te halen maar eerst maar is snoeien en een betere luchtcirculatie regelen. Bedankt voor je informatie.

              #15
              Hier nog wat betere foto's. Ik ga de termen zeker bestuderen. Bedankt voor de informatie.
              Attached Files

              Comment

              Bezig...
              X