Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De kweekserre: het langverwachte bouwverslag :P

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

De kweekserre: het langverwachte bouwverslag :P

Korting op 420shop
    Ok, hier gaan we dan, mijn serre is eindelijk klaar (al wacht ik nog steeds op mijn stekjes ).

De bouw van mijn serre begon ik zo drie weken geleden, tijdens de deliberaties. Het allereerste wat ik deed is hout bestellen. Hier is een lijstje van al het hout dat ik besteld heb. Alles tezamen kostte het het ongeveer 50 euro.
    4 balken van 68cm
    4 balken van 98cm
    4 balken van 138cm
    1 plaat van 9mm dik en 78cm x 108cm
    1 plaat (zelfde dikte) van 70cm x 45cm
    1 plaat (=) van 70 cm x 41cm

Dan ben ik begonnen met de fundering: eigenlijk zijn dat gewoon een paar bakstenen die een beetje ingegraven zijn zodat ze mooi waterpas liggen en daarover dan een euro-pallet. Let er vooral op dat als je erop gaat staan je geen enkele speling of beweging voelt, dan staat ie echt goed stevig.

Na het hout te hebben afgehaald bij de houtzagerij begon ik te schilderen, iets wat later een verschrikkelijke zet bleek te zijn. Eerst n laag primer en dan twee tot drie lagen waterdichte (we'll come back on that later) latexverf.

De Serre
    Toen was het tijd om alles in elkaar te zetten. Ik had een buur die zo vriendelijk was om zijn schuur ter beschikking te stellen (die hij trouwens zelf bouwde). Daar liet ik alle balken freezen, althans, dat was het idee, de balken die ik besteld had waren te dun om glas van 2,5 cm dik (!) vast te zetten, ik zal even schetsen waarom:

Als er ook maar een zuchtje wind tegen de ruit van 13 kilo en 0,7 m komt, duwt die het stukje er zo uit en komt die recht op m'n plantjes terecht .

Daarom heeft mijn buur een nieuwe manier uitgezocht, en da's een hoekje eruit zagen met een cirkelzaag en er dan een latje op vijzen, kijk zelf maar:

Dit is maar een voorbeeldfoto, normaal gezien boor ik altijd voor. Dit is trouwens geen hoekbalk, dan zou rechts onder ook nog een hoekje zijn uitgezaagd en zou daar ook een ruit komen. De latjes kreeg ik van mijn buur, reken maar op zo'n 19 tot 20 meter aan lat (50mm bij 17mm)

Zo maakte ik eerst de twee grote voor- en achtervlakken: die bestaan uit elk twee ruiten (zie mijn schetsje helemaal int begin). Dat was eigenlijk verbazend snel gedaan, het duurde iets van een uur.

Nog even iets over de ruiten: die lagen hier op overschot in een schuur, en kosten in totaal iets van een 350 euro blijkt, dus ik heb wel effe geluk:p. Ik weet dat er op de sticker staat 5 stuks maar toch lagen er hier 7... juist genoeg voor mijn ontwerp!

Wanneer beiden vlakken klaar waren, was het tijd om ze recht te zetten. Hier heb je toch echt wel een 3-tal man voor nodig, niet voor de kracht maar om alles tijdelijk vast te houden.
    Nadat ik de panelen op hun plaats had, heb ik tijdelijke dwarse plankjes erop vastgeschroefd zodat mijn zus en vriend er niet moesten blijven staan. Ik moet zeggen dat op deze foto de serre er vervaarlijk scheef op staat. Dat is allemaal in orde gekomen hoor .

Op deze foto vindt ik dat de serre voor het eerst er echt stevig begint uit te zien. Met de ruiten erin kan je ook zien dat de serre is rechtgetrokken. Voor de 'zwevende' ruit (helemaal rechts) heb ik een borstelstok op maat gezaagd en als zuilen eronderen geplaatst zodat de balk waarop de ruit steunt niet naar beneden verschuift. De persoon op de foto op de foto ben ik, mijn zus heeft de foto's getrokken. (Bedankje aan mijn zusje:d)

Hier zijn de twee zijvlakken (van hout) erop gemonteerd, en het dak trouwens ook al. Eigenlijk heb ik gewoon de glasplaat erop gelegd, want het heeft geen zin om die dan nog vast te zetten aangezien de zwaartekracht haar werk uitstekend doet. Het onderste houten zijpaneel is trouwens met scharnieren vastgezet, door dat gat daar wurm ik me dan als ik in de serre moet zijn. Je kan ook de beginselen van het irrigatiesysteem al zien (de emmer en de groene buis), daar kom ik dadelijk wel op terug.

Verluchting

Daarna was het tijd om de verluchting te installeren. Ik kocht een gatenzaagset en boorde twee gaten, een vanboven rechts, en de ander beneden links. Ik vees er computerfans op, van bisonic, 27m/h, 12 volt. Aangezien die fans dan nogal blootgesteld waren aan regen, monteerde ik twee gebogen pvc-pijpen erover.

De voeding voor de fans was best simpel, gewoon een 12 volt adaptertje en wat draad en kroonsteentjes.
    Het enige ding nu nog was hoe de vliegjes buiten te houden.
    Dat bleek nogal simpel te zijn, gewoon een nylon kous over de inlaat en klaar is kees, geen vliegen meer die erin kunnen.

Het enige probleem is wel dat je het geregeld moet afvegen, er komen enorm veel vliegjes erop af.
    Deze foto nam ik nog geen minuut nadat ik de nylonkous had gehangen, en een uur later zag het al helemaal zwart.

Ik ben nog van plan om het verwarmingselement uit een haardroger in de buis van de luchtinlaat te hangen als verwarming s' nachts, aangezien die kan dalen tot 10 graden...

Luchtvochtigheid

Ik twijfel wat aan mijn systeem voor de luchtvochtigheid op pijl te houden. Op het forum zeiden ze dat dit werkte, maar ik heb toch zo mijn eigen mening. Gwn een bakkie water met een super-oxiginator ofzoiets, laat ik van 8u tot 22u draaien want s'nachts stijgt de RV. Op deze foto zien jullie trouwens ook al een deel van het irrigatiesysteem.

Irrigatiesysteem

Okay, het irrigatiesysteem, hetgeen waar ik het meest trots op ben .

Het begint allemaal bij een emmer, gevuld met plantenwater. Je ziet er twee kabels uit komen, de zwarte is de voedingkabel voor de pomp, de groene uiteraard die voor het water. Ook een klein gaatje in het midden om vacuumzuigen te voorkomen.

Op de bodem van de emmer ligt een pomp, een niet zo sterke, maar dat hoeft ook niet en het is zelfs belangrijk dat ie niet t krachtig is.

De groene buis gaat links boven de serre binnen, gaat lans de rand naar rechts en maakt daar dan een bocht naar rechts, waar je beneden de lijn ziet die in het midden van de serre ligt. Vanuit daar vertrekken kleine tubes naar elk individueel plantje en komen ze uit op het druppelsysteem.

Dit druppelsysteem heb ik zelf bedacht, het zou kunnen dat het al bestaat maar kzou 't niet weten.

Het water komt eerst door een afstelkraantje, waar je dus per plant kan bijstellen hoeveel water die krijgt. Daarna komt ie uit op een T-splitsing en vormt dan een mooi cirkeltje. Er zijn drie gaatjes geboord op even grote afstand van elkaar zodat het plantje egaal bewaterd wordt. Ook de pomp is op een tijdschakelaar aangesloten, ik moet nog zien hoe ik die ga instellen, op het moment bewater ik slecht een minuutje per dag, om klokslag 12 uur, maar ik zie nog wel voor later.

Verder heb ik nog alle voegen enzo waar water door lekte gedicht met sanitaire silicone.
    Wat die verf nu betreft, hij komt overal los! Het spul werkt prima als er nergens een miniscuul gaatje is, maar van het moment dat wel gebeurt, kruipt het water eronder en komt alles los.

Ik behandelde mijn hout met latexverf om het te beschermen tegen kromtrekken, maar dat bleek overbodig te zijn, zelfs zo is het amper krom geworden.

Tot slot zullen jullie je ook wel afvragen waarom er 5 onderborden staan, 4 potten en 1 plantje.
    Wel, das heel simpel: de serre is bedoeld voor 5 plantjes, ik had nog maar 4 potten (kmot er nog eentje gaan kopen) en dat ene plantje is een proefplantje, dat daar staat terwijl ik wacht op mijn lang geleden bestelde stekjes... Zodra de stekjes aankomen worden ze hierin overgepot en wordt dit plantje ergens in de tuin overgeplant.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ziezo, dit is het eindresultaat, ik hoop echt dat jullie er wat van hebben opgestoken (wat ik betwijfel), en ik hoop ook dat jullie min of meer onder de indruk zijn want ik heb er echt veel werk in gestoken. Als jullie misschien vragen hebben of een detailfoto van iets willen, zeg het maar en ik zorg er voor. Ik zou echt graag jullie mening hierover willen weten, dus laat maar komen die comments!!

Groeten, Celis
    Last edited by CelisMan; 13th April 2011, 09:43. Reden: privacy
    grow da weed, smoke it's buds

Re: De kweekserre: het langverwachte bouwverslag:p

Wauw ...
    Je bent zo te zien wel een echte klusjes man he!
    Erg mooi gemaakt en dat zelf gemaakt druppel systeem is fantastisch .

Nu heb je je eigen gemaakte serre en vliegen magneet. Mooi werk man!

Hoeveel heeft alles bij elkaar gekost?
    Welke soort zijn de stekjes?

Peace

Comment

Je zei dat als je in je kas moest zijn, je jezelf door die houtenplaat zou wurmen, maar ik zie daar nu toch echt onderdelen doorheen komen of kijk ik niet goed? Dan wordt dat best moeilijk of niet

Achja, prachtige kas. Hopelijk haal je er een fantastisch eind resultaat uit
      [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

Comment

http://www.youtube.com/watch?v=RphjWdT0 ... re=related

dat was het eerste wat in mij op kwam knap gedaan hoor

Comment

heee.. ik heb dat zwembad ook denkik..

verder nice one... handige harry
          *SmokingggGG* !

I wanna get high... so high!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Smokey
            Hoeveel heeft alles bij elkaar gekost?
            Welke soort zijn de stekjes?
            Alles tezamen ongeveer €481,50. Maar dan moet je wel rekening houden met het feit dat ik glas van 350 euro gebruikte h, normaal gezien kost dunner glas nog geen 100 euro.

Van de stekjes zou ik niet weten, een bevriende buur gaat ze me bezorgen... Maar ik heb er goed vertrouwen op, hij heeft ze van een stekjesboer...

Oorspronkelijk geplaatst door Weedy
            Je zei dat als je in je kas moest zijn, je jezelf door die houtenplaat zou wurmen, maar ik zie daar nu toch echt onderdelen doorheen komen of kijk ik niet goed? Dan wordt dat best moeilijk of niet
            Eh, ik begrijp je niet goed, maar ik zal het proberen duidelijk maken met wat fotootjes .

Dit is de plaat wanneer die opengedraaid is, en zoals je ziet draait de ventilator ook gewoon mee.

Dit is dus het gat waar ik doorheen moet kruipen, en zoals je al opmerkte is dat een behoorlijk acrobatische toer.
            Het ziet er hier eigenlijk nog groter uit dan het is... Al een sjans dat er ruiten in die serre staan want anders had mijn claustrofobie niet zo handig geweest .

Ik weet niet of je dit bedoeld, maar langs hier komen de buizen en kabels naar binnen. Een klein gat geboord in de hoek.

Groeten, Celis
            Last edited by CelisMan; 21st April 2009, 18:26. Reden: beetje privacy:D

Comment

Dit maakt het duidelijker. Op die laatste foto van je eerste post, lijkt het net of die slang door de fan heen gaat. Maar nu zie ik het beter en begrijp ik het
              [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

Comment

Dit is een perfect kweek hok hopelijk word t wat
                Schutto In tha house

Comment

Re: De kweekserre: het langverwachte bouwverslag

Heel wreed! Echt gaaf

Aardige buurman Maar dat ter zijde.

Irrigatie systeem is ook wel heel fet Maar hoe ga je dat doen met dat voedingspompje dan? Dan kan je niet zo handig afmeten of wel?
                  En als je op vakantie ofzo gaat, heb je niks aan die emmer.

Ik heb zelf zo'n Blumat irrigatie systeem, super handig (ook in de vakanties en als het heeft geregend, altijd goede hoeveelheid water). Met een spaciekuip van 65 Liter als watervat. Hij was gisterochtend vol en vandaag was ie alweer helemaal leeg. Maar dat is met 4 planten van allemaal meer dan 1,50 meter met 35 graden (zo heet is het wel op het balkon bij mij). Voeding geef ik gewoon via een gieter. Het systeem onderbreek ik daar niet voor en dan hebben de planten wel een beetje veel water, maar dat hebben ze zo weer bijgewerkt Die Blumats stoppen er gewoon ff mee dan als het zo nat is (na een extra waterbeurt met voeding) en gaan weer verder als het droog staat. Voor mij ideaal.

Opmerkingen verder: Super gemaakt, je ziet echt dat je wel kan klussen (of je buurman dan waarschijnlijk de combinatie) En ik hoop echt voor je dat je nog een lekker oogst krijgt zonder te veel problemen!

Comment

Het enige probleem lijkt mij dat het glas veel licht tegenhoud waardoor de plantjes mss gaan strekken.

Peace

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sammy
                      Heel wreed! Echt gaaf

Aardige buurman Maar dat ter zijde.

Irrigatie systeem is ook wel heel fet Maar hoe ga je dat doen met dat voedingspompje dan? Dan kan je niet zo handig afmeten of wel?
                      En als je op vakantie ofzo gaat, heb je niks aan die emmer.

Ik heb zelf zo'n Blumat irrigatie systeem, super handig (ook in de vakanties en als het heeft geregend, altijd goede hoeveelheid water). Met een spaciekuip van 65 Liter als watervat. Hij was gisterochtend vol en vandaag was ie alweer helemaal leeg. Maar dat is met 4 planten van allemaal meer dan 1,50 meter met 35 graden (zo heet is het wel op het balkon bij mij). Voeding geef ik gewoon via een gieter. Het systeem onderbreek ik daar niet voor en dan hebben de planten wel een beetje veel water, maar dat hebben ze zo weer bijgewerkt Die Blumats stoppen er gewoon ff mee dan als het zo nat is (na een extra waterbeurt met voeding) en gaan weer verder als het droog staat. Voor mij ideaal.

Opmerkingen verder: Super gemaakt, je ziet echt dat je wel kan klussen (of je buurman dan waarschijnlijk de combinatie) En ik hoop echt voor je dat je nog een lekker oogst krijgt zonder te veel problemen!
                      Merci
                      Wel ik denk dat de verdeling van de hoeveelheid water per plant geen probleem kan zijn, want ze zijn allemaal apart aangesloten aan een kraantje, zodat ik kan zien welke plant droog staat t.o.v. de anderen en zo het kan bijstellen. Als de planten gezamelijk droog komen te staan, dan stel ik mijn tijdschakelaar gewoon bij en krijgen ze meer "watershifts".

Over de emmer gesproken, allereerst verbruik ik volgens mij niet zoveel water als jij... Ten tweede is er altijd wel iemand thuis gedurende mijn vakantie of wanneer ik voor een paar daagjes weg ben... Ik vraag dan simpelweg of die mijn reservoir wilt bijvullen. Maar ik begrijp wat je wilt zeggen: je bent wel afhankelijk van de capaciteit van je waterreservoit, misschien moet ik daar nog aan werken...

Groeten, Celis
                      Last edited by CelisMan; 21st April 2009, 18:27. Reden: privacy:D

Comment

je kan toch zo een goedkope regen ton neme wat kosten die dignen 20 a 30 euro heb je al 80 liter ofzo moet je ff bij een tuin centrum kijke 80 liter doej e lang mee
                        Schutto In tha house

Comment

Schitterend gedaan . Als je de plantjes op dezelfde manier aanpakt als je serre kan dit niet mis gaan.

Grtz

Comment

h tof man die link, vanuit het ander topic: welke-plastiek-of-folie-voor-serre ja want ben nog niet zo lang hier, en verdwaal nog dagelijks, lol

ff over je latex verhaal... Latex op hout..?

Je kunt zoiezo beginnen denk ik met ander hout nemen. Watervast gelijmd MDF. Dat is watervast en kan geen optrekkend vocht op gaan zuigen enz. Is wel wat duurder, maar perfect voor te laten zagen bij de bouwmarkt. En dan gewoon houtverf.. of een spuitbus. Geen latex.

wel kei stoer kast, ik neem aan dat je een pallet wagen hebt?

ps: groot waterreservoir: groenbak
                            Last edited by Jointjedraaien; 28th May 2010, 11:59.

Comment

Ja iedereen zit mij al te zeggen dat ik een groter waterreservoir moet nemen , maar ik doe dat wel als het echt nodig is
                              En nee ik heb geen pelletwagen, maar die vriendelijk buur van me wel

, Celis
                              Last edited by Jointjedraaien; 28th May 2010, 11:59. Reden: privacy...

Comment

Footer Left Ad

Collapse
                              Bezig...
                              X