Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bouw microkast - voorgroei moestuin - opstap binnenkweekje?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Bouw microkast - voorgroei moestuin - opstap binnenkweekje?

    Korting op 420shop
    Hallo iedereen. Tijdje geleden dat ik nog iets heb gepost.

    Zat al lange tijd in m'n hoofd om een kastje te maken. Nu heb ik geen directe plannen er een plant in te zetten. Maar wil proberen wat dingen voor te groeien voor in de moestuin. Paar soorten tomaten, peper, paprika, sla en paar soorten kruiden.

    Het is een very long term project om het zo te zeggen, bedoeling is om gaandeweg te verbeteren tot op het punt dat er misschien ook een echt plantje in gegroeid kan worden. Eigenlijk is het vooral ook het knutselen die plezant is.

    Voorlopig ziet het geheel er zo uit.
    IMG_20210314_085117_copy_652x1160.jpg

    Het is een oude PC bureaukast met een rolluik systeem. De bruikbare binnenmaten zijn ongeveer 69 x 53 x 115-120 cm. De binnenkant is bekleed met radiatorfolie, moet echter nog afgewerkt worden met alu tape, dat is voor als ik eens ergens kom waar ze dat hebben. Enkel de binnenkant van het rolluik is niet bekleed, misschien komt dat nog als ik het juiste materiaal tegenkom.

    Qua licht had ik een chinees groeilicht besteld op AliExpress (I know.., maar het moet low budget zijn). Na wat opzoekwerk voor volgende gegaan, zag er prijs / kwaliteit 'ok' uit. Echter bij aankomst wattage bekeken 30 W effectief uit de stekker. Teleurgesteld, klacht ingediend en geld teruggekregen, dus niet alles is slecht.

    IMG_20210314_113834__01.jpg

    Wou zelf toch iets rond de 80 - 100 W aan licht bekomen en had toevallig led strips en profielen besteld voor iets anders. Dus beslist zelf iets samen te knutselen en te zien hoe dat uitdraait..

    Het zijn nu 8 ledstrip van 45 cm, de ledstrip zijn van het type 5070 met 120 LEDs/m, kleur is Coolwhite (ca 6000K). Ik heb voor de spanningverdeling beide zijden van de strip aan de 12V gesoldeerd, op zo'n korte strip maakt het maar heel weinig uit zo te zien maar bon.
    Test 1: enkele zijde van de strip gesoldeerd 77,2 W
    Test 2: beide zijden 78,6 W
    De driver van 150 W staat ook op het laatste beeld.

    Bijna hetgeen ik wou hebben dus, dat geeft ruimte ter verbetering voor later .
    Ik heb ook het idee later eventueel het full spectrum licht erboven bij te hangen, daarmee zou ik aan ca 100 W komen.

    Momenteel zitten er wel nog matte plastics in, ik neem aan voor de effeciency van het licht tot de plant die beter zouden vervangen worden door clear plastic of helemaal geen?

    IMG_20210314_085215_copy_1160x652.jpg

    IMG_20210314_085135_copy_1160x652.jpg

    IMG_20210314_085143_copy_1160x652.jpg

    IMG_20210314_114032_copy_652x1160.jpg

    Dit is hetgeen wat er voorlopig instaat. Zoals gezegd wat tomaten, paprika peper en sla. Ben benieuwd hoe het verloopt. Had beter nog een week of twee vroeger geweest maar goed.
    Morgen de elek ook verder aansluiten dat het licht ook daadwerkelijk aankan als de eerste zaken beginnen te kiemen.

    IMG_20210314_085125_copy_1160x652.jpg
    Starts
    14 March 2021
    Ends
    14 March 2021
    - Tweede maal WSS Skunk op balkonnetje - FIM & LST & zondervoeding
    - Eerste maal WSS Skunk - met (waarschijnlijk) voeding fail & LST

    #2
    ,

    leuk kastje dat je daar gemaakt hebt zeg !
    proper werk bij dat lampje .

    Voor aanvoer van lucht zou ik een gat boren aan de rechter zijkant van de kast. (20-30cm hoog?)
    pvc buis ter breedte van kast met allemaal kleine gaatjes in , deze monteer je in het gat met een klein vliegen zeefje ertussen zodat er niks in de ruimte komt.

    afzuiging met koolstoffilter bovenaan in de kast plaatsen en naar buiten laten uitblazen.

    Zo ben je zeker dat je niks kan ruiken buiten de kast en de dames krijgen voldoende verse lucht.

    Succes en veel plezier met je kweek !
    Groet

    Comment


    • JackyS
      JackyS commented
      Editing a comment
      Hey, dankje voor de comment. Passieve inlaat zal ik inderdaad nodig hebben. Vliegengaas is inderdaad een strak plan! Ga het eens paar dagen laten bezinken, zou willen dat het redelijk incognito blijft voor het geval er dan effectief een plant zou inkomen.

    #3
    Voor tomaten ben je niet te laat hoor, die moet ik ook nog zaaien, eind maart op z'n vroegst.
    Anders zit je zo met een huis vol planten die nog niet naar buiten kunnen.

    Die ledlampen met dat matte plastic lijken een beetje op die uit dit topic Led batten.

    Ideeën ?
    Misschien iets van afzuiging ?
    Het zal waarschijnlijk te warm worden met al het licht aan en het deurtje dicht (?)
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • JackyS
      JackyS commented
      Editing a comment
      Hey QNQ, eens dat topic doorgenomen. Dus best zou inderdaad zijn de matte plastic eruit en niet vervangen. En de lamp zal ik alsnog redelijk kortbij mogen houden.
      Wat de moestuin betreft zou ik graag midden mei al mooie planten kunnen uitzetten. We hebben niet bijzonder veel plaats dus wil een goede selectie maken om voor te groeien in de kast (lees: ik heb veel te veel gezaaid ). Enkele reserves van het een of het ander zullen waarschijnlijk de laatste weken op de vensterbank eindigen.

      Afzuiging ga ik waarschijnlijk inderdaad aan moeten denken.. zou er in feite graag verder bovenop bouwen, zodat afzuiging en eventuele filter geen plaats innemen in de kast. Tijd geeft wel raad, ik wil me sowieso toch even inlezen, als ik een afzuiging koop dan moet het ook een goeie zijn naar later toe.

    #4


    Zo vandaag even verder gedaan zodat het licht ook effectief aan kan als het moment daar is. De driver is buiten op de kast gemonteerd. Het geheel stuur ik aan door een slim stopcontact. Daarmee kan ik dus ook bepalen wanneer die in of uitschakeld, alsook het stroomverbruik bijhouden. Het laatste puur uit interesse.

    De lamp heb ik ook direct een stuk lager gehangen. Als de eerste kiemen opkomen zal ik ook die matte plastics eruit halen en misschien nog een 5-tal cm lager gaan. Dat zien we dan wel.

    IMG_20210315_171756_copy_1160x652.jpg

    IMG_20210315_173133_copy_1160x652.jpg



    IMG_20210315_173146_copy_1160x652.jpg


    Ook een bijkomend 'probleempje' ontdekt. Aan het rolluik bovenaan zal dus iets gedaan moeten worden. Ik had gedacht aan een soort borstel zoals aan een deur onderaan. Voorzichtig eens rondzien daarvoor. Maar moet wel lichtdicht zijn, en ook voor ongedierte buiten te houden.


    IMG_20210315_171321_copy_1160x652.jpg




    Screenshot_20210315-172307_copy_540x960.jpg



    Dus zoals QNQ en Nirvana al reeds opgeworpen hebben zal ik moeten kijken om iets van ventilatie te voorzien. Hoe juist ben ik nog niet aan uit, had naar later toe graag een 'kastje' erbovenop gebouwd met daar de afzuiging en filtering in. Dus we zullen eens nadenken de komende dagen en ons verder inlezen e.d..

    Als er iemand is die een goed model prijs/kwaliteit kan aanraden en eventueel een goede webshop voel je vrij . Voorlopig zou ik wel enkel kijken voor de buisventilator.

    Dit was het terug denk ik.

    Edit: net als ik de boel ben gaan uitschakelen en temperatuur nog eens wilde bekijken ook Lux even gemeten. Zelf heb ik er weinig idee van, er zullen zeker mensen zijn die dit beter kunnen interpreteren.

    De eerste waarde is met de armatuur een ca 30 cm van de gsm.

    De tweede waarde is op ca 10-15 cm ervandaan.


    Screenshot_20210315-212456_copy_540x960.jpg


    Screenshot_20210315-212425_copy_540x960.jpg


    Last edited by JackyS; 16 March 2021, 10:50.
    - Tweede maal WSS Skunk op balkonnetje - FIM & LST & zondervoeding
    - Eerste maal WSS Skunk - met (waarschijnlijk) voeding fail & LST

    Comment


    • Nirvana
      Nirvana commented
      Editing a comment
      Ik zie alleen maar de foto’s van de LUX meter.

    • JackyS
      JackyS commented
      Editing a comment

    #5
    Screenshot_20210316-094305_copy_540x960.jpg

    Zonder kappen (30000 Lux is blijkbaar de max waarde van de lichtsensor op m'n gsm.. maar minstens ca. 50% winst)
    Screenshot_20210316-094509_copy_540x960.jpg


    Ook een eerste vriend gevonden. Ik veronderstel varenrouwmug die uit de aarde komt.
    Ik had gedacht een kleefstrip op te hangen, of zou zo'n klever voor aan het raam effectiever zijn?

    IMG_20210316_093358_copy_652x1159.jpg
    Attached Files
    - Tweede maal WSS Skunk op balkonnetje - FIM & LST & zondervoeding
    - Eerste maal WSS Skunk - met (waarschijnlijk) voeding fail & LST

    Comment


      #6
      Dat ziet er heel netties uit allemaal! Kan ik nog een puntje aan zuigen .
      Hier in de kweektent staat momenteel ook wat paprika in de voorgroei
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


      • JackyS
        JackyS commented
        Editing a comment
        Hey, dankje dankje, voel me gevleid voor mij is het 'ok', maar dat is zo als je zelf iets samen schiet, dan zie je enkel de dingen die niet goed zijn. ☺️
        We zien wel waar we eindigen.

      #7
      De intensiteit zonder kap is groter, maar zou het oppervlak waarop je een nagenoeg constante intensiteit hebt niet kleiner zijn ?
      De kap zorgt voor diffusie, dat kost wat licht, maar verdeelt het beter.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • JackyS
        JackyS commented
        Editing a comment
        Ik heb nog geen zeer exacte meting gedaan. Wil sowieso eens kijken als ik eens met een andere gsm hogere Lux waarden kon meten. Het blijkt de sensor zijn in m'n gsm die gelimiteerd is op 30k Lux.
        Wat ik wel zeggen kan is dat er aan de directe zijkanten zeer weinig licht was met de kapjes, paar duizend Lux. Met de kappen eraf was dat 7-8000 lux.
        Natuurlijk hangt veel af ook van hoe hoog de lamp hangt.
        Zouden strips daar ook niet minder onderhevig aan zijn dan bvb single Point led licht? De leds zijn uiteindelijk al redelijk strak gespreid over het oppervlak van de kast?
        Maar het is een interessant vraag, zou er ook graag uitsluitsel in hebben. Misschien dit weekend eens proberen goed te documenteren.

      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        De kracht van led zit in de spreiding, niet zozeer in het individuele vermogen, daar is iedereen het wel over eens. (behalve wat Chinezen)

        Oke, dat het afneemt snap ik, maar als je in het midden 30K lux hebt en aan de zijkant 7K dan loop je tegen het probleem aan, dat je de hoogte van de lamp zult moeten aanpassen op de hoogste waarde (of meer lampen gebruiken) anders krijg je lightbleach in het midden. Dat is waar alle eerste ledlampen tegenaan liepen.

        Als je over een iets groter oppervlak een meer constante waarde hebt, heb je in de praktijk een groter effectief belicht oppervlak.
        Tenminste..dat is mijn theorie voor de kappen, maar ik heb er niet voor geleerd

        Het kan ook zijn dat het vervelend is om in een led te kijken en dat ze gemaakt zijn voor gebruik in huis dus dat men dacht, we doen er een kappie overheen.

      • JackyS
        JackyS commented
        Editing a comment
        Hey q, ik begrijp ongeveer waar je naar toe wilt geloof ik. Maar het verschil is geen 30 naar 7. Zoals gezegd probeer ik eerst eens konkrete metingen op papier te krijgen. Dan doen we hier mee verder giswerk brengt namelijk ook niet veel.

      #8
      Hallowkes

      Mini update. Het licht in de kast is nu sinds 3 dagen aan op een 18/6 cyclus. Als dat bij jullie allemaal goed werkt zal dat ook wel werken bij tomaten en paprika, of zijn er specifieke aanbevelingen hiervoor (kwam ook ergens 16/8 tegen).
      Wilde het laten proefdraaien op max wattage van 70 Watt maar tegen de avond zag ik eerste kiemen. Met dat ik ze niet ineens wil verbranden dan maar het wattage verminderd naar 35 Watt en de lamp merkelijk hoger gehangen.

      Iets of wat de temperaturen bijgehouden, de driver wordt iets warmer dan ik gedacht had, zeker voor op half vermogen te lopen. Maar bon.
      Verder lijkt de temperatuur in de kast mee te vallen. Zal mede door de luchtspleet bovenaan de kast zijn vermoed ik waardoor de warme lucht toch iets of wat kan ontsnappen.
      Verder zie ik geen grote schommelingen over de 3-4 dagen.
      Dit geeft me wat tijd te kijken hoe ik de afzuiging wil verwezenlijken. Als je begint te lezen hierover zie je ook door het bos de bomen niet meer. Het gaat van volume * 60 om debiet van de afzuiger te bepalen tot zeker 400m3/uur gedimd, tot alles daartussen. Dus ik zal wel nog even zoet zijn met twijfelen

      Screenshot_20210319-101803__01.jpg


      Verder zijn ook de eerste zaadjes gekiemd. (Gezaaid 13.03)

      Basilicum 17.03
      Kropsla 17.03
      Bladsla action 18.03
      Rucola action 16.03
      Zonnebloem (korte met meerdere bloemen) 17.03

      Ook de eerste tomaten laten zich zien sinds deze morgen
      Schwarze Krim 19.03 ( zwartachtige tomaat)
      Roter Russe 19.03 (Grote vleestomaat, extreem lekker, pelt zo van de plant af krijg het water al in de mond)
      Aperotomaat 19.03





      IMG_20210319_090956_copy_652x1160.jpg


      IMG_20210319_090951_copy_1160x652.jpg

      Zo genoeg geluld over niet weed planten voor vandaag
      - Tweede maal WSS Skunk op balkonnetje - FIM & LST & zondervoeding
      - Eerste maal WSS Skunk - met (waarschijnlijk) voeding fail & LST

      Comment


        #9
        IMG_20210321_122314_copy_1160x652.jpg

        IMG_20210321_122021_copy_1160x652.jpg



        De plexikapjes heb ik ook verwijderd van de voorgroeibakjes. Heb de indruk dat de tomaatjes iets strekken, kan dus maar helpen.
        Het is natuurlijk niet ideaal voor de kiemkansen van de paprika's en de pepers maar goed, ze worden goed in de gaten gehouden en als de toplaag tekenen toont van aankomende uitdroging dan sproei ik wat water met een spuitje.
        Zal de bakjes ook iets verhogen d.m.v. blokje eronder te zetten, zodat ze wat hoger tegen het licht komen. Zou liever nog niet het wattage opdraaien aangezien er toch nog wat dingen moeten kiemen.



        IMG_20210321_122556_copy_1160x652.jpg

        IMG_20210321_122621_copy_1160x652.jpg

        IMG_20210321_122630_copy_1160x652.jpg

        IMG_20210321_122625_copy_1160x652.jpg

        IMG_20210321_122632_copy_1160x652.jpg


        Alles kan op het gemak nog een week in de voorgroeibakjes (minstens schat ik). Daarna volgt een eerste selectie. Zal een hevige selectie worden voor de tomaten aangezien er veel meer gekiemd is dan verwacht. Nuja wegschenken is ook altijd mooi, dus we zien wel wat we wegkrijgen. 'Zorgen' voor later



        Attached Files
        - Tweede maal WSS Skunk op balkonnetje - FIM & LST & zondervoeding
        - Eerste maal WSS Skunk - met (waarschijnlijk) voeding fail & LST

        Comment


        • Silas
          Silas commented
          Editing a comment
          Dat ziet er gezond uit. Ik moest mijn bril wel opzetten! Mooie kast btw.

        • JackyS
          JackyS commented
          Editing a comment
          Hehe, bedankt Silas. Ja gezond zal het wel zijn, maar ik doe het voor de smaak. Om het nu bij de tomaten te houden, dat valt voor mij met niets te vergelijken. Een zongerijpte tomaat, gepeld en in stukjes gesneden. Beetje peper en zout, eventueel wat peterselie, kommen zou ik eten . Verder is het natuurlijk interesse in plantjes in het algemeen en hopen reeds wat ervaring op te doen en dingen te verbeteren in aanloop van misschien een echt binnenplantje. Vind hetzelf ook plezanter om te leren vanuit de basis. Het is te vergelijken met auto's, velen willen rijden met een auto van 400 pk, maar kunnen niet op de limiet rijden met een auto van 100 pk. Gestaag bouwen op een goede basis geeft denk ik uiteindelijk ook het meest voldoening.

        #10
        Ondertussen is er van elke soort wel iets opgekomen. De kruiden zijn maar matig succesvol, maarja, dat proberen we iets later wel eens opnieuw. Van de rest zal ik meer dan genoeg hebben. Misschien vanaf woensdag eens kijken om alvast de sla en tomaten te verspenen.
        Ondertussen ook beseft veel te vroeg te zijn met de courgettes, nog ca 6 weken binnen. Aan het tempo dat ze de laatste dagen groeien zullen ze alvast groot genoeg naar buiten kunnen


        IMG_20210327_191559_copy_1160x652.jpg


        IMG_20210327_191621_copy_1160x652.jpg

        - Tweede maal WSS Skunk op balkonnetje - FIM & LST & zondervoeding
        - Eerste maal WSS Skunk - met (waarschijnlijk) voeding fail & LST

        Comment


          #11
          Worden wel dure groenten en kruiden

          Comment


            #12
            Kunichika
            Ja en nee, alles is relatief natuurlijk.
            Ik reken even ruim, 0,1kW per uur aan 18 uur per dag over 60 dagen. Dat is ca. 110 kW. OK, niet weinig, maar als ik daarvoor mooie tomatenplanten heb, wat gewoning met de kast kan opdoen en verbeterpunten kan noteren dan is dat goed voor mij.
            Je kunt het ook anders bekijken, vorig jaar enkele tomatenplanten gekocht in het 'tuincentrum om de hoek' voor ca. €4-5/stuk. Mooie planten ja, maar ook niet meer dan dat.

            Dat alles en ik amuseer me, wat uiteindelijk het belangrijkst is .

            Woensdag ten laatste verspenen, het begint serieus tijd te worden voor de tomaten!
            - Tweede maal WSS Skunk op balkonnetje - FIM & LST & zondervoeding
            - Eerste maal WSS Skunk - met (waarschijnlijk) voeding fail & LST

            Comment


            • Kunichika
              Kunichika commented
              Editing a comment
              Ik vind het top datje het zo uitlegd, was een graie. Van mijn part gooi je 1000w op die tomaten

            • JackyS
              JackyS commented
              Editing a comment
              Haha, had het ook helemaal niet aanzien als commentaar of kritiek .
              Maar heb daar zelf ook al vaker aan gedacht, nu is het eens becijferd. Soms moet je ook eens bevestigen aan jezelf dat je ze nog alle 5 hebt (ookal is dat misschien niet zo ).
              No worries

            #13
            Ghehe..die courgettes ga je geen 6 weken meer binnenhouden denk ik, die gaan hard door het grote blad.
            Ziet er goed uit, best veel gekiemd. Waren het allemaal verse zaden ?
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


            • JackyS
              JackyS commented
              Editing a comment
              Ja, nee, dat gaat inderdaad niet lukken. Weet ook niet meer welke hersenkronkel me heeft doen beslissen die reeds erin te stoppen. Heb ook nog butternuts en komkommers op het plan staan en heb die niet gedaan wetende dat die te snel groot worden. Nuja.

              Moest het weer blijven zoals nu gaan ze direct naar buiten maarja..

              De meeste tomatenzaden waren van vorige zomer ja, telkens van de eerste tomaten wat zaad gehouden. De normale pepers waren al wat ouder, maar doen het nog steeds goed.
              Paprikazaad was gekocht.
              En kruiden was de helft gekocht de helft zelf. Maar het winkelzaad doet het hier niet per se beter als de eigen zaden.
              Basilicumzaad moet 2 a 3 jaar zijn schat ik en daar is kiempercentage boven de 90% schat ik. Vind ik wel gek.

            #14
            Zo omgepot vandaag. Het was hoog nodig. Van tomaten 7 stuks per soort overgehouden. Van paprika's en pepers van elk 4.

            De sla enzovoort staat in een mini serreke ook allemaal in wat verse aarde.

            Den overschot heeft ook een thuis gevonden (toch een vlotte 40 tomaten zonder pepers en paprika's), dus blij dat ik niets heb moeten weg gooien en tegelijk iemand gelukkig heb kunnen maken ermee.


            Er was ook bewaking, 3 vogels (soort arenden) die lang hebben blijven rondcirkelen.. geniaal mooi om te zien

            IMG_20210331_152233_copy_1160x652.jpg


            IMG_20210331_132547_copy_1160x652.jpg

            IMG_20210331_150633_copy_1160x652.jpg

            IMG_20210331_105132_copy_1160x652.jpg

            IMG_20210331_101628_copy_652x1160.jpg

            IMG_20210331_110531_copy_652x1160.jpg

            IMG_20210331_110459_copy_652x1160.jpg
            - Tweede maal WSS Skunk op balkonnetje - FIM & LST & zondervoeding
            - Eerste maal WSS Skunk - met (waarschijnlijk) voeding fail & LST

            Comment


              #15
              Mooie vogels he, bij ons cirkelen de buizerds rond en af en toe een wauw. Als ik ze zie dan kijk ik net zolang totdat ze weg zijn. Behalve als ze een nest hebben, want dan sta je daar uren

              Wij, als familie, gaan volgende week de aardappels poten. In juni aan aarden en in september oogsten. Een familietraditie die wij in ere houden. Het hele jaar de beste aardappels voor de hele familie.
              Ik heb met mijn opa alles gekweekt en veel geleerd. Mijn opa was boer en totaal zelfvoorzienend. In de jaren '70 moest hij ophouden en is hobbyboer geworden. Wat een tijd was dat....

              Veel gestelde vragen over het forum
              JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
              420Shop.NL
              "Wat je kunt maken, kun je ook kraken."

              Comment


              • JackyS
                JackyS commented
                Editing a comment
                Buizerds, juist! Vergeet altijd de naam. Maar wat een imposante vogels..

                Aardappelen is inderdaad ook zoiets dat je nooit zo lekker vindt in de winkel. Eigen kweek of vers van de boer is dat gewoon ongelooflijk veel beter.
                Als je het dan nog kan combineren in een familiegebeuren dan is dat helemaal de max!

                Ik heb voor de lol 12 aardappelen in kleine serrekes gezet. Eens zien of het iets wordt want het waren geen pootaardappelen, gewone kleintjes uit de zak met beginnende 'ogen'
            Bezig...
            X