Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Micro Moeder/Stekken Kast

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Zo, de planten zijn gelabeld, de stekken zijn gesneden en gelabeld ook, dus hopen dat ze aan slaan.

    De bedoeling van deze stekken is het kijken of er dames bij zijn..

    Is het nou het beste om ze eerst op 18 uur te laten staan tot ze zijn geworteld? IMG_3463.JPG

    Comment


      #17
      Kun je niet in de bladoksels al zien of het dames zijn of niet? De meeste planten hebben na 5-6 nodes wel al voorbloei in de oksels; kleine calyxen of ballen.
      Stekken zonder wortel kun je op 12/12 knallen, dan weet je ook of het vrouwen zijn. Tegen de tijd dat ze bloei vertonen, hebben ze ook wortel. Als je verder niets wilt doen met die planten, dan kan dat prima. Als je ze nog wilt gebruiken, dan zou ik gewoon doorgroeien tot die voorbloei op 18/6. Je ziet het vanzelf.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


        #18
        Bedoel jij deze LR2?


        IMG_3467.JPG

        Comment


          #19
          Ik vroeg te snel. Heb gegoogled en kwam er achter dat er nog geen sprake is van voorbloei bij mijn planten.

          Ik ga het wel in de gaten houden. Mocht het nog niet zo snel gaan, dan gooi ik die stekken gewoon onder 12-12.

          dank voor je advies!

          Comment


            #20
            Nou hoor ik jullie massaal vragen: "Waarom is dat ene plantje nou zo rigoureus getopt of zeg maar gerust, door midden gehakt?"

            Nou, die werd me daar een partij hoog zeg en hij wilde maar niet langzamer groeien en hij stond tegen de lamp aan. De top staat ook in een stekplug en voor hoe ver het nu gaat, doet ie het prima.

            Mocht die plant een dame blijken, dan heb ik er meteen een mooie moeder bij.

            Comment


              #21
              IMG_3472.JPG De kleine stekken zijn op 12-12 gezet. De grote blijft op 18-6. IMG_3474.JPG

              Comment


                #22
                In de kast heb ik inmiddels de twee grote planten een tedere 180graden naar beneden gebogen. Kop 1 cm boven de grond gebonden. Staan vandaag alweer naar licht te happen.

                alle stekken staan nog.

                lv in de stekkenbak is 90-94% en 22 graden. Is dat TE vochtig? En hoe lang duurt het gemiddeld voordat er wortels uit een stekplug van 4x4 cm komen?

                ze staan onder een 18w coolwhite tl lamp die er zo'n 5cm boven de bak hangt. De alu folie helpt prima als reflector.

                Ik besproei dagelijks de blaadjes en de luchtsleuven zitten dicht. Wel zitten er kleine gaatjes aan weerszijden.

                Comment


                  #23
                  Kleine PP auto in de kas. En het kneusje uit de micro kast slaat opeens prima aan in de kas.

                  IMG_3541.JPGIMG_3545.JPGIMG_3542.JPG

                  Comment


                    #24
                    Denk dat ik wel mag aan nemen dat dit een man is.. dat zet de score op twee mannen en 1 vrouw. IMG_4038.JPG

                    Comment


                      #25
                      IMG_4040.JPGIMG_4041.JPGIMG_4042.JPGIMG_4043.JPG Het maken van stekken valt me ook zwaar zwaar tegen. Bovenstaande was om even te kijken welk geslacht het was.


                      Wat ik vooral vreemd vind, is dat ik alle stekken het zelfde snij en poeder en plug, maar dat de ene al wortels uit de plug heeft en het merendeel niet eens wortel schiet.

                      de methoden zijn ook zo verschillend kwa licht en hoeveelheid water in de plug, dat ik op het moment door de bomen het bos niet meer zie en lichtelijk denk aan de handdoek in de ring...

                      De stekken gaan nu onder 2x 18watt, halve meter afstand.
                      24uur licht.
                      Al het water is regenwater
                      Staan op steenwol 4x4 pluggen.
                      Water geven is wisselend geweest. Ze hebben 1 x een heel heel licht voedingkje mee gekregen.
                      De laatste week heb ik de pluggen wat droger gemaakt en wat vaker besproeit, zodat de wortels moeten gaan zoeken. (Gelezen..)

                      Ik heb al wat pluggen open gemaakt om te zien wat er gebeurd in de plug, maar bij een aantal nog niets.


                      Moet ik de pluggen zeiknat houden?
                      Moet ik voeding mee geven en hoeveel dan?
                      Moet ik blad voeding geven?
                      Wat kunnen jullie aan de bladeren aflezen?

                      Comment


                        #26
                        Ah, ja het typische gedoe van teveel willen in te korte tijd.

                        Hier een handleiding voor stekken:
                        1. Knip een tak af met 3-4 nodes schuin af.
                        2. Knip de grote fanbladeren weg behalve de hoogste, zodat er een palmboompje ontstaat.
                        3. Alle grotere (5cm+) bladeren halveer je. Allemaal ja. Dat ziet er niet fraai uit, dat klopt.
                        4. Doop in stekpoeder of gel.
                        5. Plaats in een vochtig stuk steenwol (of in mijn geval veenmos).
                        6. Plaats onder prima verlichting, 10cm verder dan normaal.
                        7. Dek de stekken af zodat de boel vochtig blijft.
                        8. Wacht 14 dagen.

                        Alle andere dingen die je doet, zoals voeding geven, sproeien, de boel zeiknat houden, blad laten zitten, bemoeilijkt de zaak.
                        Een plant die voldoende stikstof krijgt, zal niet makkelijk wortelen.


                        Wat ik zie aan de foto's is dat je te grote stekken neemt, en dat ze te veel blad hebben. Ze verdampen klaarblijkelijk meer dan ze kunnen opnemen, vandaar dat ze slap hangen.
                        Een goed genomen stek staat strak, en hangt alleen de eerste dag een beetje. Ik zou de stekken die je hebt, inkorten en opnieuw behandelen met poeder. Rotte delen wegplukken.
                        Vanaf dan is het weer 14 dagen wachten, maar het scheelt gesnoei aan je andere planten.

                        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                        Comment


                          #27
                          Weinig reacties hier helaas, Bob.
                          Wat ik er van denk: Wat me opvalt op de foto's is dat je erg veel stekpoeder gebruikt.
                          Ik weet, overal zeggen ze doop ze er maar in, maar mijn ervaring is dat een "snufje" al genoeg is.
                          Ook zit er nog flink wat blad, en ook groot blad aan.
                          Ik laat meestal twee bladparen zitten, en als dat grote bladeren zijn haal ik 1 of 2 vingers helemaal weg uit het midden van het blad, dan hoef ik geen blad te halveren.
                          Verder knip ik eventuele zijtakjes er ook af. De energie moet naar wortels maken, niet naar andere dingen.
                          Steenwolplugjes gooi ik bij de start in een emmer pH 5.5 water. Dan in de bak, niet uitknijpen.
                          Dan stekken snijden, (niet van de onderste nodes) en meteen in een glas water zetten, niet laten opdrogen.
                          Daarna schuin afsnijden, poederen, in het blokkie en in de couveuse.
                          18W TL mag er best 20cm boven, ze hebben niet overmatig veel licht nodig.
                          Temperatuur wel boven de 20 graden. Ik zet ze op 20/4 of 22/2 licht.
                          De bak laat ik 3-4 dagen dicht en daarna doe ik de schuifjes open.
                          En een dag of 5 verder zie je daan meestal wel wat worteltjes.
                          Water geven doe ik in de tussentijd hooguit 1 of 2 keer als ze te droog worden.
                          De pluggen hoef je niet zeiknat te houden. Geen voeding. Geen bladvoeding. Niet sproeien !
                          Nou maak ik ook niet elke week stekken, dus echt ervaren ben ik er ook weer niet in, en er zijn meer wegen naar Rome he


                          Mjah, je kan zo je best doen, maar deze met mega-veel-blad in een fles achter het raam werd ook gewoon een plantje.

                          Misschien kun je je troosten met de gedachte dat niet elke plant even makkelijk te stekken is.
                          Ik heb ze ook wel gehad die het gewoon niet deden binnen redelijke tijd.
                          Soms, als het wat langer duurt haal ik ze even heen en weer in het stekblokje, heel af en toe helpt dat en schieten een paar dagen later de wortels eruit.





                          *** In de tussentijd heeft LR2 ook gereageerd zie ik.
                          Ik tiep niet zo snel ey, en die spellingscontrole nog..
                          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                          Comment


                            #28
                            IMG_4700.JPGIMG_4702.JPGIMG_4701.JPG zo goed?

                            Comment


                              #29
                              Zo ik het zie wel. Zelf stek ik liever met vloeibare stekmiddelen maar dat is meer een persoonlijke keuze (wat je zelf het fijnste vind) Als aanvulling op dit verhaal had ik het volgende. Stekken gaat makkelijker als je vooraf het stikstof uit de moederplant verlaagd. Dit kan je bereiken door je medium te wassen (wel een geschikt medium met goede drainage ) of de bladeren van de moederplant met schoon water te sproeien. Zelf begin ik hier een week van tevoren mee. Ook is het beste om stekken te snijden na de donker cyclus.

                              Comment


                                #30
                                Ik neem alle info mee en het zal echt wel beter gaan na verloop van tijd.

                                Nu staan de stekken 8 dagen en beginnen de stekken in steenwol 4x4 pluggen wat geler te worden..

                                ze staan de hele tijd met de schuifjes dicht en dagelijks haal ik ff de kap er een minuutje af om de lucht binnen te verversen.

                                De stekken in (volgens mij) kokos plukjes (dingen die uitzetten in water) slaan super aan en een leuk aantal gooit er al dikke witte wortels uit van onder. Die hebben de zelfde behandeling als de anderen gehad..

                                heb een paar steenwol pluggen open gemaakt en die doen nog 100% niets

                                22/2 licht
                                95%lv
                                temp altijd 25 graden
                                18w 20cm er boven


                                Iemand een tip?
                                Last edited by Hobby Bob; 12 June 2017, 18:41.

                                Comment

                                Bezig...
                                X