Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Damn nice hobby hokje, wietjes, cactusse, vleesetende planten

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Damn nice hobby hokje, wietjes, cactusse, vleesetende planten

    Korting op 420shop
    Hee mensen!
    Zat alweer een tijdje te denke aan een kweekje.. had al het frame al bij elkaar, TLs en spaarlampe had ik al, potten en zaden ook. Het is een simpele omzet, maar ik doe het niet voor de opbrengst, nee ik heb een ander plan met dit kweekje:

    Ik wil, nadat ik wat onderzoek heb gedaan, eens mijn eigen soortje kweken, kijken of dit lukt.. Vorig jaar wilde ik een Royal Dane met een Anasthesia kruisen, om zeg maar een vroegbloeiende Medi te krijgen.. Echter was dat vroegbloeie wel heeel vroeg en had ik dat nooit verwacht .. xD Ik had nog nooit een deense gekweekt en ik werd steeds enthousiaster over deze soorten. maja het betekende dus.. geen zaden.. en de enige manier om te kijken of het vroegbloeiers zijn,, ja idd,, in de buitenlucht. Daarom nu toch maar aan een kweekje begonnen net voor de zomer, om daarna meteen in de zomer te kunnen selecteren

    Dus toen maar begonnen met het idee uitwerken. Kreeg ik ineens via dit forum vleesetende planten zaden aangeboden. Dit is natuurlijk een perfecte natuurlijke manier om vliegen van je planten te houden, dus deze konden ook mooi onder de TLs. Echter duurt het nogal lang voordat deze uitkomen dus het wordt afwachten.. Ook had ik nog wat cactussen staan, en er was nog plaats dus waarom niet?! een mooi groen hokje!

    Vorige week dus de zaden te ontkiemen gelegd, en de cactussen alvast onder de lampen. 1/2 dagen later waren alle zaden ontkiemt en na verpotting na 2 dagen boven. Elk plantje staat was uit de grond op 11/03/2012. Vanaf dit moment krijgen ze 1 week lang 20/4, daarna 4 dagen 18/6, dan 3 dagen 16/8 en uiteindelijk 8/9 weken 12/12. Ik ben ook nog van plan de planten te toppen. Ik heb, wanneer ze in de uiteindelijke potten zitten van 5L, ongeveer 45 cm tot de lamp. Dat betekend minus pot 30 cm. Dit is nogal klein, maar nogmaals het gaat om de kruising, niet de opbrengst.


    Ik zal iedereen nu maar kennis late maken met de families:
    Als eerste 2 maal een plant die ik in de winkel heb gekocht, de vleesetende: Nephentis Alata

    [img]http://img441.imageshack.us/img441/8076/img1734sp.jpg[/img]
    [img]http://img607.imageshack.us/img607/9099/img1735qc.jpg[/img]
    [img]http://img20.imageshack.us/img20/6473/img1736q.jpg[/img]

    Verder heb ik een speciale opzet gemaakt voor de vleesetende planten. Deze planten kunnen niet tegen voeding in de grond waarvoor ik turf heb gehaald. Verder komen ze uit het tropisch regenwoud of iig die richting op, dus houden van natte klimaten. Ik heb in mijn stekkenbak een gaat gezet waar een paar potjes op konden staan. Toen heb ik de bak gevuld met slootwater zodat de potten net aan in het water staan. De soorten die ik heb zijn :
    - Drosera Venusta Tsitsikamma National Park
    - Drosere Venusta
    - Drosera Capensis
    - Drosera x Snyderi

    Omdat het ongeveer 3 weken duurt voordat je uberhaubt wat kan zien, alvast een een foto van de opzet:

    [img]http://img607.imageshack.us/img607/8650/img17342.jpg[/img]
    [img]http://img594.imageshack.us/img594/5864/img17352.jpg[/img]

    Ook krijg ik, wanneer het weer wat aanslaat, nog een aantal soortjes aan stekken toegestuurd

    Verder hebben wij nog de cactussen, ik heb eens in een goede bui een aantal cactussen gekocht. De cactus met de gele bloem was al snel dood gegaan en hierbij heb ik de bloem afgeknipt. Nu is die verder gaan groeien, en ik weet het niet zeker, maar volgens mij maakt de cactus nu 2 beginsels aan om 2 bloemen aan te maken Verder zien de cactussen er veel beter uit sinds ze onder de TL staan, en ineens is 1 cactus bloemetjes aan het maken. Hiervan heb ik nog geen fotos gemaakt, maar komen in het volgende week verslag zeker aan de orde!,, mss zelfs eerder

    [img]http://img11.imageshack.us/img11/8914/img1741ae.jpg[/img]
    [img]http://img28.imageshack.us/img28/5813/img1738rk.jpg[/img]
    [img]http://img692.imageshack.us/img692/3809/img17372t.jpg[/img]

    En nu uiteindelijk waar het hier echt over gaat. De wietplantjes.. De achterste 3 potten bevatten 3 Henkes Lolland plantjes. De voorste 6 Anastesia. Uiteindelijk wil ik 2 Ana's overhouden en 1 Henkes Lolland. De Henkes Lolland wordt bestoven door de Henkes Lolland man. 1 Ana door een HL en 1 ana door een andere Ana. Hiermee heb ik mijn resultaat klaar.

    [img]http://img31.imageshack.us/img31/6195/img1739m.jpg[/img]
    [img]http://img535.imageshack.us/img535/9905/img1740b.jpg[/img]

    Dat was het weer voor deze week
    Nog even een paar plaatjes van het geheel:

    [img]http://img26.imageshack.us/img26/7603/img1737zf.jpg[/img]
    [img]http://img839.imageshack.us/img839/3435/img17362.jpg[/img]

    Owhja ter aanvulling:
    Ik gebruik cocusgrond
    Ik heb als groeivoeding Groene Planten van Pokon en als bloeivoeding Plagron Alga Bloei

    Vragen zijn altijd welkom, suggesties en tips natuurlijk ook!

    Veel plezier iedereen! Peace Out

    PS,, sorry voor de foto's, wat doe ik verkeerd dat het nu niet lukt?? greetz
    Last edited by Damn nice; 12 March 2012, 18:42.

    #2
    Re: Damn nice hobby hokje, wietjes, cactusse, vleesetende planten

    als je insert image kiest en url selecteert en daar de link van de foto invult dan zou het moeten lukken zoals je ziet hieronder

    img1734sp.jpg
    HOE MOET IK ONTKIEMEN
    JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

    Comment


      #3
      Re: Damn nice hobby hokje, wietjes, cactusse, vleesetende planten

      Nice Damn Nice!

      Ik zal je volgen! De stekken komen aan het eind van de maand ongeveer, ik moet nu mijn kop nog breken over hoe ik ze ga verzenden De potjes op het gaas mogen wel ietsje dieper, zodat ze ongeveer 0.5-1cm onder/in water staan. Straks in de zomer zal dat water verdampen als een malle, het is fijn als je dan een buffer hebt.
      (Voor de mods: het gaat hier niet over wietstekken, maar over Sarracenia, Dionaea en Drosera. Dat mocht wel toch? De wet rept er niet over)
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


        #4
        Re: Damn nice hobby hokje, wietjes, cactusse, vleesetende planten

        IMG_1734 (2).jpgIMG_1734.jpgIMG_1735 (2).jpgIMG_1735.jpgIMG_1736 (2).jpgIMG_1736.jpgIMG_1737 (2).jpgIMG_1737.jpgIMG_1738.jpgIMG_1739.jpgIMG_1740.jpgIMG_1741.jpg

        Comment


          #5
          Re: Damn nice hobby hokje, wietjes, cactusse, vleesetende planten

          Update: De planten zijn nu 1 week oud. De planten beginnen allemaal ongeveer met het 3 vingerig blad.. lijkt allemaal nog zo traag te gaan maar dat gaan wel versnellen neem ik aan.. zou ik met 2 weken groei, en daarna in de bloei, de +- 30 a 35 cm per plant kunne hale. Ze zitten dan in een 5L pot. Of zou ik ze zelfs nog moeten toppen? het zijn allemaal erge indicas.. ik heb alleen niet zoveel ervaring met binnen kweken.. De rode potjes bevatten de Anesthesia, en de zwarte de Henkes Lolland.. owhja verder kan ik misschien vermelden dta de anesthesia een soort van zelf verder gekruist is.. Samen met iemand anders van dit forum hebben we selectie gedaan en de mannen en vrouwen die het meest op de herijuane lijkt met elkaar te kruisen.

          Een paar planten zijn een beetje gestretched omdat ze een beetje ver van de lamp staan maar ik kan het niet beter maken.. dit is niet een probleem want dit graaf ik weer in wanneer ze overgepot worden.

          Over de vleesetende planten.. tja weinig nieuws nog.. ik heb extra water in de potten gedaan maar het zou ongeveer nog wel 2 weken duren voordat ik uberhaubt wat ga zien.. De hangplanten doen het erg goed.. k had ze donderdag buiten aan het balkon gehangen omdat het zon lekker weertje was.. Ze hebben hiervan lekker geprofiteerd en er was genoeg aan vliegen om ze wat op te vrolijke

          De cactusse doen het ook goed.. 1 cactus groeit egt razend snel uit, en ik denk dat hier 2 gele bloemen aan gaan komen uiteindelijk De andere cactus begint ook erg mooie bloemen aan te maken..

          naja hier de fotos:
          IMG_1787.jpg
          Foto'tje van bovenaf.. Zoals te zien zijn er 4 spaarlampen van 23 watt boven gehangen. Ik heb dit in kappen gedaan die ik ooit is eerder heb gemaatk van aluminium folie. Ik vond ook nog wat witte folie dat ik uit de kassen heb, en dit rond het hok geniet, behalve de voorkant zodat ik er nog wel bij kan ,, zo wordt het hokje steeds meer compleet.. verder heb ik er ook nog een fan enkele uren per dag op staan..
          IMG_1788.jpg

          IMG_1790.jpg
          Zwart: HL Rood: Ana
          IMG_1791.jpg

          IMG_1792.jpg

          IMG_1794.jpg
          Beetje overbelicht, maar 3 vingerig blad te zien
          IMG_1796.jpg
          De cactussen
          IMG_1798.jpg
          Fototje van de bloemvorming van de cactus
          IMG_1800.jpg
          De cactussen

          Ik vind alleen dat de bladeren wel een beetje slap hangen van de wietjes, of licht dat aan mij? Iemand nog tips en trics??

          Greetz!

          Comment


            #6
            Re: Damn nice hobby hokje, wietjes, cactusse, vleesetende planten

            Die blaadjes van sommige krullen inderdaad nogal naar binnen aan de onderkant. Dat doet mijn plantje dat buiten staat, sinds februari, ook! Ik zou zelf dus denken dat het een temperatuurkwestie is. Misschien te veel voeding of een wortelbeperking? De rest ziet er gezond uit!
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #7
              Re: Damn nice hobby hokje, wietjes, cactusse, vleesetende planten

              Weinig water en geen toevoegingen erbij, ze moeten het zelf doen de eerste weken.
              Sterke planten kweek je zelf, niet via allerlei troep.

              (Sorry hoor, ik houd niet van die rommel, helemaal al niet bij jonge zaailingen....)

              Comment


                #8
                Last edited by bramonius; 19 March 2012, 12:22.

                Comment


                  #9
                  Re: Damn nice hobby hokje, wietjes, cactusse, vleesetende planten

                  Bedankt voor de tips! ik heb nu een paar dagen de planten geen water gegeven, en de fan er minder lang, en op een minder hooge kracht, overheen late blaze.. alle bladeren zijn zo goed als recht getrokken en 1 HL zijn punten zijn beetje doodgegaan.. Jammer dat dat al zo snel ging maja geen probleem we gaan gewoon weer verder eerste weekje groeide t traag. maar nu in paar daagjes zie je al grote verschillen tussen de fotos van zondag.. denk dat t aan het eind van de week met nieuwe update een wereld van verschil is!!

                  owhja,, ik had nog een vraagje over de vleeseters aan LR2.. jij noemde in jou verslag dat je naar me gestuurd heb dat het +- 3 weken duurd voordat je wat kan zien.. Ik keek net en ik zag in ongeveer al me potjes, en vooral in die 3 grote in die stekkenbak, overal iets groens opkome, wat me erg aan mos doet denken.. het is echter allemaal in kleine toefjes, net zoals dat ik ze geplant had (vinger in al die honderde mini zaadjes en dan met me vinger de zaadjes zacht aftippe aan de natte aarde). ik vraag me dus af, zijn dit ze al?! na ongeveer 1,5 week..? lijkt me geen mos te zijn, want ze zitten volop in de zon en mos groeit niet bepaald in de zon.. als t wel mos is is het ook niet erg natuurlijk dan hoef ik dat mos later zelf niet meer ertussen te doen..

                  greetz

                  Comment


                    #10
                    Re: Damn nice hobby hokje, wietjes, cactusse, vleesetende planten

                    Oorspronkelijk geplaatst door vale View Post
                    Weinig water en geen toevoegingen erbij, ze moeten het zelf doen de eerste weken.
                    Sterke planten kweek je zelf, niet via allerlei troep.

                    (Sorry hoor, ik houd niet van die rommel, helemaal al niet bij jonge zaailingen....)
                    Ik lees dat hij cocos gebruikt en dat is een leeg medium, (mids deze niet is voorbemest) dus hij zal wel iets moeten voeden.

                    Comment


                      #11
                      Re: Damn nice hobby hokje, wietjes, cactusse, vleesetende planten

                      Mooi topic en dat zijn schone plantjes die je daar hebt Damn Nice!

                      Comment


                        #12
                        Re: Damn nice hobby hokje, wietjes, cactusse, vleesetende planten

                        Ligt eraan welke vleeseters he, een venus duurt tot wel 3 maanden voordat hij ontkiemd, een drosera daarintegen heeft maar een weekje of twee nodig.
                        Echt kletsnat (natte voetjes dus niet verzuipen) houden en turf en voedingsloze aarde gebruiken dan komt dat wel goed met die vleeseters.

                        Verder zien je plantjes er goed maar ook weer een beetje raar uit. Ze zullen het wel redden maar denk dat het iets langer gaat duren omdat ze wat start probleempjes hebben. Voor de start gebruik ik altijd wortelcomplex en gaan daar altijd goed op.

                        Comment


                          #13
                          Re: Damn nice hobby hokje, wietjes, cactusse, vleesetende planten

                          Drosera heeft geen week of twee nodig, vaak doen ze het pas na een maand. Ik zit zelf nog steeds te wachten op mijn zaaibeurt van vorig jaar, zes hele zaaddozen leeggegoten op mijn sphagnum maar pas 2 jonkies. De zaden die damn nice van me gekregen heeft deden er bij mij toch al gauw twee maanden over, voor er miniscule groene puntjes te zien waren. Met die stekjes zal het straks wel opschieten!
                          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                          Comment


                            #14
                            Re: Damn nice hobby hokje, wietjes, cactusse, vleesetende planten

                            ik zie dus al heel veel groene puntjes.. en lijkt wel precies de omvang van mijn vingertoppen.. zulln dit al de planten zijn..??

                            Comment


                              #15
                              Re: Damn nice hobby hokje, wietjes, cactusse, vleesetende planten

                              Fotoooos!!!! Dat zou namelijk goed kunnen, als het geen mos/algengroei is.
                              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                              Comment

                              Bezig...
                              X