Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Erythroxylum coca kweek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Erythroxylum coca kweek

    Korting op 420shop
    Hallo,

    na vele jaren als gast mee te lezen op dit forum, en vele gekweekte wietplanten verder ben ik gestopt met het kweken van wiet. Ik vond de verslagjes van iedereen altijd mooi leesvoer en heb er veel van geleerd. Naast hulp van vrienden heb ik hier op het forum altijd veel info kunnen vergaren.

    Heb ook vaak op het punt gestaan om zelf een verslag te maken maar vond het persoonlijk maar een slecht idee om mijn kweekjes op het internet te zetten.

    Maargoed, nu dan toch een verslag van mijn kant, maar wel met een legaal maar interresant plantje, nouja struik.


    De erythroxylum coca.

    Het schijnt een moeilijk plantje te zijn, zowel het kiemen als het groeien is niet makkelijk. Maargoed, ik hou wel van een uitdaging.
    Waarom coca? Nou het lijkt me leuker als aardbeien.

    Het is overigens een hele trage groeier dus verwacht geen verslag met dagelijkse updates en vele foto's want het eerste jaar gebeurt er niet zoveel.

    Dus of er kiemt niks en er komt niks boven de grond en het verslag begint weer bij nieuwe zaden kopen.
    Of de plantjes komen op en we gaan vrolijk verder. Wie weet hoelang want ze kunnen wel 60 jaar worden.


    Maargoed, afgelopen vrijdag 4 september 8 zaadjes vers in de bes binnen gekregen. De bessen voelde nog lekker sappig dus de kwaliteit van de zaden lijkt me prima.

    Aangeraden word om gelijk te starten dus dat heb ik ook maar gedaan. Citroentje geperst, zaden uit de bes gehaald en in het geperste citroensap gegooit. Dit is geloof ik om d.m.v. het zure citroensap het zaad te ontdoen van alle restanten van de bes.

    De zaden heb ik 24 uur in het citroensap laten weken en op zaterdag 5 september de zaden met warm water afgespoeld en geplant.

    Het planten heb ik gedaan in een mengsel van cocopeat en zilverzand. 1cm diep.

    De 8 potjes staan nu in een propegator in een kamer die tussen de 21 en 25 graden is en altijd een lv heeft van +- 70%

    Ik spray de grond lichtjes nat met gedemineraliseerd water.


    En nu maar afwachten, kiemduur is 4 dagen tot 4 weken


    Wish me luck...


    P.s. hoe kan ik foto's van me telefoon in me topic zetten?
    Last edited by hobbykwekert; 6 September 2015, 20:41.

    #2
    Re: Erythroxylum coca kweek

    Gedemineraliseerd water is uit den boze voor iedere soort plant. Ook voor mensen en dieren trouwens..
    Of het mag op dit forum, dat weet ik niet. Ik ga me niet in die discussie mengen.

    Vanuit zaad is coca ontzettend moeilijk. Het vergt maanden geduld en ongeveer 6000 kilo geluk.
    De kiemkans ligt gemiddeld op 1:50. De uitval van zaailingen is nabij de 80%.
    Seizoensgebonden bladverlies is super normaal, schrik daar niet van. Maar probeer wel op te letten of het een oorzaak heeft. Wanneer ze sterven, is dat namelijk het eerste teken. Wanneer ze gaan bloeien helaas ook.

    Ik wens je veel succes, maar ik ben realistisch: de kans van slagen is miniem.

    Waar heb je de zaden vandaan als ik vragen mag?
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #3
      Re: Erythroxylum coca kweek

      Hallo, het is niet de eerste keer dat ik coca plantjes kweek, meestal groei ik ze 2 jaar en dan verkoop ik ze weer. Telkens als mensen zeggen "ik wil ook wel zo'n struikje" dan verkoop ik er weer 1.

      Vorige keer had ik uit 10 zaden 6 plantjes en de keer daarvoor 5 uit 10 dus die 80% uitval ben ik het niet helemaal mee eens.

      De eerste keer had ik kraanwater gebruikt en toen kwam helemaal niks op. Mij werd dus of gedemineraliseerd of regenwater geadviseerd en aangezien ik zelf zoveel demiwater kan maken als ik wil heb ik hiervoor gekozen.

      En wat ik al had gezegd, de laatste 2 keer pakte dit goed uit.

      Waarom vind je dat demi water niet kunnen dan? als het echt zo slecht is ga ik maar eens wat regenwater opvangen.
      Ook word op cocagrowers bv aangeraden het blad met demiwater te besproeien.

      Ook is het volgens mij al bewezen dat het drinken van demi/osmose water helemaal niet zo erg is en in mijn zeeaquarium doen de vissen het prima, ook osmose water. En ik was ramen met 100en liters osmose water wat ook de tuinen in stroomt en daar groeien de planten ook nog steeds.

      Maar ik sta open voor jullie adviezen natuurlijk.

      De zaden bestel ik altijd bij vreeken.


      EDIT: het is trouwens osmose water, zal t ff aanpassen, maar is bijna hetzelfde als demiwater. Zie hier linkje van bv vleesetende plantjes, die staan vaak in dezelfde grondsoorten.

      http://carnivora.nl.web1.web.cyso.ne...en#Osmosewater
      Last edited by hobbykwekert; 6 September 2015, 21:13.

      Comment


        #4
        Re: Erythroxylum coca kweek

        Ah leuk eens wat anders.

        Ik ga zeker meekijken hier. Succes met de plantjes.

        Ik zie niet in waarom je geen osmose water zou mogen geven overigens. Ik neem aan dat je bij dat osmose water dan zo af en toe wat voeding meegeeft.

        Comment


          #5
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #6
            Re: Erythroxylum coca kweek

            Na een jaar heb ik meestal een stammetje van misschien 50cm hoog met een stuk of 10 a 15 blaadjes. Gaat echt enorm traag altijd.
            Na een jaar gaat het sneller. Na een jaar kan je hem ook een keer bijna leegplukken en dan maakt hij meestal per blaadje weer 2 nieuwe scheuten aan geloof ik.

            Plaats eens wat foto's, ben benieuwd naar je struikjes. En kan ik gewoon foto's van me telefoon posten? Hoe? ? ?

            Als ik de tds meter in me osmose water hang dan komt er 000 of 001 te staan dus dat wil zeggen hooguit 1 deeltje mineralen op 1000 deeltjes water. Dus veel zit er ook niet in. Kraanwater kan wel bij wat oudere plantjes (mits afgezuurd naar ph 6) maar voor zaailingen werkt het niet, zodra ze kiemen krijgen ze een mineralen overdosis.

            Coca planten groeien trouwens ook maar 1 wortel recht naar beneden met wat vertakkingen om te blijven staan, de meeste voeding die ze nodig hebben halen ze uit de lucht via het blad. Ideale vochtvreters zijn het.

            Voeding geven in de grond is dan ook vrij moeilijk, het kan wel, beter is het om de juiste voeding met water op het blad te sprayen, maar daar kom ik later nog op terug.
            Last edited by hobbykwekert; 7 September 2015, 18:15.

            Comment


              #7
              Re: Erythroxylum coca kweek

              Ik heb ze zelf flink geLST'd. Ik heb twee verschillende fenotypes. Beide hebben ze een overdosis N gehad. Die spoel ik nu langzaam weg met iedere waterbeurt.
              De plant met het spitse blad heeft voornamelijk veel stress door het minste of geringste.

              Probleem is vooral dat ze blijven bloeien; dat kost super veel energie, maar zaden levert het niet op omdat ze daar te jong voor zijn. Daardoor blijven ze ook in de herfstmodus, wat natuurlijk flink bladverlies tot gevolg heeft. Dat eist duidelijk zijn tol op de kleinste.

              Onderstaand zijn zaailingen van 15-17 maanden oud.

              IMG_20150907_201011.jpgIMG_20150907_201305.jpg
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


                #8
                Re: Erythroxylum coca kweek

                Die onderste dat is de erythroxylum novogranatense als ik me niet vergis. Dat soortje is vrij exclusief en word voornamelijk in colombia gegroeid. Daar zoek ik ook nog wat zaden van maar zijn moeilijker te verkrijgen.

                De soort die ik momenteel aan het kiemen ben word voornamelijk in peru gegroeid.

                bij die bovenste vraag ik me eerlijk gezegd af of het niet een andere variant is als de 2 die ze ook echt voor coke productie groeien.

                Is ook moeilijk te zien want ik moet wel eerlijk zeggen dat je blad er niet supergezond uitziet. Gezond blad krijgt meer zo'n marmerachtige gloed door het groen heen.

                Maar ze zijn wel enorm groot voor 17mnd zeg..

                Voor zaden heb je trouwens ondanks dat ze 2slachtig zijn wel 2 planten van dezelfde soort nodig, anders komt er nooit zaad.


                Mooi werk!! Al met al kunnen het mooie struiken worden.

                Comment


                  #9
                  Re: Erythroxylum coca kweek

                  Ze zijn niet zomaar zo groot geworden in zulke korte tijd natuurlijk.. Beetje experimenteren met verschillend spul. Nu dus overvoed. Maar daar komen ze wel weer bovenop.
                  De gloed is er trouwens wel nog, maar het blad staat duidelijk bol naar beneden; klassieke stikstofvergiftiging. De belichting helpt ook niet erg mee.

                  Of die kleinste novogranatense is, dat weet ik niet. Voor zover ik weet zijn beide E. Coca var Coca. Tenminste, zo heb ik ze wel gekocht. Als het beide verschillende soorten zijn, verklaart dat wel waarom ze elkaar niet willen bevruchten. Ik heb dagen met kwasjes zitten friemelen.. Het mocht niet baten.

                  Vooralsnog hou ik het erop dat het een fenotypisch verschil is en dat ze gewoonweg te jong zijn om vrucht te dragen. Wie weet wil het volgend jaar wel gebeuren. En anders blijf ik gewoon lekker rommelen.

                  plaatjes via je mobiel uploaden gaat volgens mij gewoon via het plaatjes-icoontje (met dat boompje) boven het tekstvak. Dan vanuit daar via een van je apps even zoeken door je bestanden.
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                  Comment


                    #10
                    Re: Erythroxylum coca kweek

                    ik heb ook zaden gevonden ze zaten in mij ponypack

                    Comment

                    Bezig...
                    X