Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Re: LR#2 & JD met SL in low budget kast (project 2
Hmz.. vannacht de kast met 2 tl's en 2 spaarlampen aan gehad met als resultaat:
Temperatuur vanochtend om 7 uur was 20,5 graden (eigenlijk te laag, aangezien de lampen overdag uit gaan en de temp. dus zal zakken)
LV is van 40% gezakt naar 22%!
Kortom, ik wacht nog ff met ontkiemen, moet eerst kijken dat ik de LV en de Temp iets omhoog ga krijgen.
heb wel wat ideeen hierover, maar aangezien ik vanavond de hele avond pleite ben, kan ik mijn ideeen pas vanaf donderdag uitvoeren.. grmbl...
hoi
heb wel paar tips voor je
je lampen mogen 5cm van je plantjes hangen
luchtvochtigheid is weinig van belang bij zaailingen hoor bij stekken is dit noodzakelijk , ik draai nu met een 185 kuub uitblaas en ik bevochtig mijn zaailingen niet en doen het prima
20 graden met lampen aan is prima hoor met de lampen uit ga je best niet onder de 15 graden , is het kouder, zul je moeten verwarmen
Oh.. dat is wel goede info ja!
En dat van die 5 cm wist ik al, maar in de bakjes die je op de foto ziet, zit nog niets.. het was dus een testopstelling om te kijken wat de temp en lv ging doen met de lamp aan.
Het zat redelijk hard in mijn hoofd dat de temp minimaal 20 en maximaal zo'n 28 mocht zijn. (dus niet beneden de 20 graden met de lamp uit!)
Hoe dan ook, ik heb voor de komende nacht wat meer bakjes water in de kast staan om te kijken wat dat met de luchtvochtigheid doet.
Qua temp, denk ik dat ik vrijdag of zaterdag de binnenkant van de kast toch met glaswol (met aluminium) ga isoleren om de temp wat hoger te krijgen.
Ik heb namelijk de afvoerventilator ook nog niet draaien, dus het zal sowieso kouder gaan worden in de kast dan.
En verder: mijn kweek is nu van start gegaan!!
De 1e 4 lowriders liggen nu in de week om te ontkiemen...
wish me luck!
--EDIT donderdag 16:50--
De LV is gelukkig met behulp van wat bakjes weer terug naar 40% gegaan, echter is dit nog niet voldoende. Ik wil hem boven de 50% houden, dus ik ga maar de truk met de handdoek oid uitvoeren.
Tevens heb ik nu wat dozen op de vloer van de kast gezet en de witte plaat daarop, zodat de bakjes nu op zo'n 8cm van de tl's hangen.
Nog geen nieuws vwb het ontkiemen van de Lowriders na 17 uur. alles zit nog dicht
Beetje links en rechts wat bijgeschaafd, geboord en glaswol geplaatst, met als resultaat dat 1 zijde nu glaswol heeft (was eerst alleen radiatorfolie), kortom, beter geisoleerd.
De deur was standaard wit, maar aangezien die niet erg dik was, heb ik de radiatorfolie die ik nu over had, op de deur geplaats, dus nu heb ik 2 wanden die beter geisoleerd zijn dan dat ze waren.
het resultaat is nu dat de temp nu in ieder geval boven de 24 komt (met lamp aan).
nu ff kijken wat er gebeurd met de lamp uit.
Tussenstand:
Temp liep mooi op naar 26 graden met de lamp aan (zonder ventilator), maar daalde met de lamp uit naar een drastische 16,5 graden
Kortom.. ik heb nu ook de andere wand (met alleen radiatorfolie) aangepast met glaswol en aangezien ik toen radiatorfolie overhad, deze nog gebruikt om de palen van het frame nog even te laten reflecteren (had ik nog niet gedaan).
Gelukkig ging de Luchtvochtigheid met de lamp aan al naar zo'n 50% en met de lamp uit al richting 60%, dus die bottleneck lijkt nu verholpen te zijn.
Zojuist ook de ventilator voor de afvoer aangesloten (aanvoer is passief) en aangezet op 6volt (om te beginnen, ik heb namelijk een regelbare adapter).
De temperatuur is inmiddels (30 minuten na aanzetten lampen) al weer 2 graden opgelopen naar 18,5 dus dat gaat weer de goede kant op.
Nu even kijken op welke temp ie blijft steken en wat de temp doet als de lampen (en de ventilator) uit staan.
Verder heb ik naast de 4 lowriders (waarvan er 3 al bijna helemaal ontkiemt zijn), ook 1 Jack Diesel in ontkiemfase gelegd, omdat Belladonna me gisteren zei dat de lowrider nou niet bepaald een lekkere joint is om mijn 1e joint ervaring mee te beginnen
Tevens krijg ik nog White Widows, dus als er 1 of meerdere zwakke Lowriders tussen zitten, dan vervang ik die voor Widows (schijnt een lekker jointje te geven).
Hoe dan ook... ik ben van start, so let's rock & roll baby!
--Edit Zondag 12:40--
Crap... zelfs op 6volt wordt er teveel warme lucht uitgevoerd.. toen ik vanochtend keek, was het slechts 20 graden
Heb dus nu de ventilator op z'n zachts gezet, dus nu maar ff kijken wat de temp nu doet.
Verder zijn alle 4 lowriders goed ontkiemt (een stuk beter dan mijn eigen oude zaadjes, dus dat komt wel goed) en zitten sinds vanochtend in hun lekkere kweek en kiemgrond
Natuurlijk even een traantje weg gepinkt toen ik ze begraven heb.. nu maar hopen dat de dames het naar hun zin krijgen
Zojuist een vreugdedansje gemaakt om mijn kweekhokje heen: Het wonder is geschiedt!
Er zijn al 3 van de 4 lowriders boven de grond uitgekomen!!
En dat is een fase verder dan ik ooit heb gehaald met mijn oude zaadjes (die ontkiemde alleen).
Heb er dus het volste vertrouwen in dat ik snel mijn eerste oh zo bekende 5 blad ga zien.
Wat een genot, wat een emotie, mijn onzijdige plantjes laten zich zien.. snif..
Tevens had ik 1 Jack Diesel in de ontkiemfase gelegd en ik verwacht dat ik die vanavond ook kan overpoten naar een lekker potje met kweek en stekgrond.
Kortom, alles loopt hier op rolletjes!
De temp met de lamp aan ('s nachts) loopt op naar 23 graden, terwijl met de lamp uit, de temp daalt naar 19, oftewel prima.
De LV is met de lamp aan ongeveer 35%, en met de lamp uit boven de 55%, en daar moeten mijn dames het maar mee doen.
Hieronder mijn 3 naamloze plantjes.
Moet ff kijken waar ik hun naam op kan zetten, zonder dat het door het water er weer afspoelt..
Bedankt voor de berichtjes!
Ik heb al een lading bakjes met water erin staan, maar moet toch maar iets verzinnen met een donkerkleurige doek oid om het nog hoger te krijgen.
Met trots wil ik jullie ook mededelen dat mijn onzijdige baby's een naam hebben gekregen die ze trots mogen dragen totdat ik hetgeen ga doen waarvoor ik ze kweek(niet te hardop zeggen)
Hierbij presenteer ik u (in willekeurige volgorde):
Toos, Michiel en King!
(mochten ze een ander geslacht tonen, dan worden ze omgedoopt tot: Toon, Micha en Queen)
Toch weer en kleine centimeter gegroeid in 8 uurtjes
Nummertje 4 moet nog geboren worden... dus ik wacht nog even met de slingers ophangen en de visite uit te nodigen.. anders krijg ik ze 2x op bezoek
Ik hoop echt van ganze harte dat ze het goed gaan doen met de voorgenomen plannen om de volgende grond te mengen met potgrond en in een later stadium ook de NPK toe te voegen, want mijn bedoeling is vanaf het begin geweest dat ik het doe met de middelen die ik al tot mijn beschikking had.
Onderstaand nog even een fotoootje van mijn kinderen.
Snelle update: Nummer 4 (Dolly) is ook geboren en staat lekker mee te groeien richting mijn tl's.
Tevens heb ik als stuurlicht ook nog 2 spaarlampen erbij staan (en tevens voor de warmte in de kast), maar wat ik nu zie is dat mijn 23 watt philips tornado spaarlamp veel minder fel is dan mijn 20 watt philips softone lamp.
Thanks!
Heb net nog snel ff 2 nieuwe spaarlampen (beide momenteel 11 watt) erin gehangen aan een seperaat kettingophangsysteem (leuk woord voor scrabble), dus heb nu 2 tl's van 9 watt voor groei (ze gaan toch over een paar dagen op bloei) en 4 spaarlampen voor bloei (1x 20 watt, 1x 23 watt en 2x 11 watt).
Die 11 watt spaarlampen worden binnen 1 week vervangen door 20 of 23 watt lampen.
Iemand overigens een idee waarom mijn 23 watt sl een stuk minder fel is dan mijn 20 watt?
Tevens heb ik de afvoerventilator maar eens aangeslingerd, aangezien ik nu extra spaarlampen erin heb hangen, hoop ik dat de warmte er toch een beetje in blijft.
We gaan het morgenvroeg merken, maar alles brand en draait nu al 1 uur in de laatst genoemde opstelling en de temp blijft een nette 23,5 graden.
De ventilator gaat automatisch met de lampen uit, dus de temp zal dan niet verder zakken dan 18 graden.
Als 3e punt heb ik een witte handdoek in een brede bak met water gehangen om de LV op te krikken naar boven de 50%, maar met de lamp (en ventilatorafvoer) aan blijft ie helaas steken op 30% (met lamp uit wel mooi richting de 60% gelukkig).
Heb bewust gekozen voor een witte handdoek omdat ik de weerkaatsing van het licht wil behouden (een zwarte handdoek zou de LV nog hoger moeten kunnen brengen).
hoi,
ik heb 3 x18 watt van phillips en 3x 20 watt van sylviana ofzoiets (warmwit) die phillips 18w geven duidelijk ook meer licht of zo lijkt het alleen maar omdat deze coolwhite zijn , goed voor de groei dus
Comment