Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Reflector voor spaarlampen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Reflector voor spaarlampen

    Korting op 420shop
    Inleiding
    Sinds enig tijd ben ik van plan om mijn microkweek te tonen aan alle belangstellenden omdat dit mij nu een paar keer gevraagd is en het me wel leuk lijkt om eens actief een verslag bij te houden hier op het forum. Voordat ik dit wil gaan doen wil ik nog eerst mijn nieuwste bloei kastje volledig voltooien met een nieuwe reflector. Daarom dit topic.

    Het product
    Gisteren heb ik twee modellen getekend voor de reflector. De eerste was het meest uitgebreid en daarom ook erg arbeidsintensief. Tevens was dit model ook qua montage oppervlak het kleinst waardoor er weinig lampen onder konden. Dit is het model:




    Omdat dit uiteindelijk dus wat lastig was qua arbeid en montage ruimte besloot ik de reflector zo eenvoudig mogelijk te maken. Dit is het resultaat:

    Model twee (diagonaal aanzicht met maten)


    Model twee (vooraanzicht korte zijde)


    Model twee (onderaanzicht)


    Materiaal keuze
    Deze reflector wil ik laten maken van aluminium met een dikte van 1,0 of 1,5mm. Iemand wil komende week (waarschijnlijk aanstaande dinsdag) deze reflector voor me maken met aluminium dat voor handen is of eventueel RVS.

    Eigenlijk zou ik nog een onderzoek moeten doen naar welk materiaal het grootst reflecterend vermogen heeft maar als ik me niet vergis zijn de voor iedereen hier welbekende hamerslag en spiegelkappen voor de HPS verlichting ook van aluminium. Ik ben er voor het gemak van uit gegaan dat aluminium de beste keuze is, wellicht dat ik bij een eventueel volgende reflector voor een ander kastje hier wel een onderzoek naar doe of dat iemand anders hier een topic over wil maken?


    Polijsten

    Als het allemaal een beetje mee zit is dus komende dinsdag deze kap al geproduceerden zal ik hem daarna moeten bewerken om de fittingen te plaatsen, electra aansluitingen plaatsen en flink polijsten om het reflecterend vermorgen te vergroten.

    Ik ben van plan om met de dremel te gaan polijsten maar ik moet nog bepalen welke polijst middelen ik ga gebruiken. Dit moet ik nog onderzoeken.

    Verlichting
    http://download.p4c.philips.com/l4b/...eu_pss_nld.pdf

    Electra aansluitingen
    Voorheen (en momenteel) heb ik twee van deze Philips lampen gebruikt om mee bloeien. Ze hangen vast aan het plafond van mijn micro kweekruimte. De reflector maak ik dus om de lampen dichter bij de planten te kunnen hangen en hier mijn voordeel hopelijk mee te doen. Ze zijn aangesloten via een kroonsteen waar een standaard eurostekker aan zit. Dit wil ik dit maal wat mooier aansluiten. Ik moet echter nog opmeten hoeveel lampen ik kwijt kan onder deze reflector. Twee kan met gemak maar wellicht een derde. De aansluitingen zal ik dan afzonderlijk gaan maken denk ik en met een schakelaar of ontkoppel mechanisme om zo de reflector met lampen en al te kunnen ontkoppelen voor onderhoud. Wel zo gemakkelijk leek me. Hoe precies moet ik nog uitwerken.

    Conclusie
    Ik moet nog smerig veel uitzoeken om te beginnen maar eens het polijsten en de electra aansluitingen.

    #2
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: Reflector voor spaarlampen

      Hoe warm de lampen precies worden weet ik niet, de temperatuur in het bloeikastje is maximaal 27 graden zonder afzuiging.
      Afzuiging heb ik al wel d.m.v. pc ventilatoren, de temperatuur is dan maximaal 24 graden als ik me niet vergis. Deze laat ik later in mijn kweekverslag wel zien als de reflector ook compleet af is.

      Misschien is het een idee om een ventilator op de reflector te maken maar ik twijfel of het nodig is.

      Comment


        #4
        Re: Reflector voor spaarlampen

        De temperatuur op een afstand van 10-15cm onder de lampen natuurlijk. Daar verbranden bladeren vaak. In het kastje zelf maakt niet veel uit, als dat te warm wordt, breng je de LV wat omhoog.
        Als het nodig is, zou je best onder de lamp door kunnen blazen, of van bovenaf zuigen, zodat je geen koele lucht op de lampen zelf blaast. ivm. de bedrijfstemperatuur die nodig is.

        Nah, ik ben benieuwd. Zal een mooi reflectortje worden als de afwerking zo goed is als de voorbereiding.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          Re: Reflector voor spaarlampen

          Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
          In het kastje zelf maakt niet veel uit, als dat te warm wordt, breng je de LV wat omhoog.
          Ik vroeg me af of je deze techniek zelf ooit geprobeerd hebt? werkt dat?

          Comment


            #6
            Re: Reflector voor spaarlampen

            Ja, en dat werkt.
            Bij een hogere LV heb je minder snel last van temperatuurproblemen.
            Al zul je tijdens de bloei niet boven de 50% moeten komen natuurlijk.
            Het is een noodoplossing, voor als je een warme dag hebt 's zomers ofzo.

            Ga je ook nog een coating over de reflector aanbrengen ?
            Tegen het corroderen van het aluminium.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #7
              Re: Reflector voor spaarlampen

              Aluminium vormt metaaloxide die uitzichzelf het corrosie process (nagenoeg volledig) stopt... coating is dus niet nodig. Tevens is deze kap op de proef om te testen en hij kost slecht 8 euro voor de productie dus een coating zal het veel te duur maken.
              Op den duur ga ik wel een aantal van deze kappen laten maken als ze volstaan voor mijn doel en dan zou het een optie kunnen zijn als het niet te duur is.

              Ik zie niet in waarom bij een hogere RV de temperatuur minder zal schommelen hoor... de lampen zullen gewoon hun warmte blijven produceren en afgeven, meer of minder vocht in de lucht zal dit niet veranderen dus de temperatuur loopt alsnog op of af als de lampen weer uit gaan. Wel is het dan zo dat de RV gaat schommelen doordat koude lucht minder vocht kan bevatten.

              Comment


                #8
                Re: Reflector voor spaarlampen

                Je bent leuk bezig Maxican!
                Het polijsten met een dremel zou ik je echter wel afraden.
                Als je kijkt naar het te polijsten oppervlak ben je wel even bezig, je kan dan beter een polijststeen o.i.d. gebruiken.
                - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                Comment


                  #9
                  Dankje kroket! polijststeen ga ik direct naar kijken... dremel heeft idd een heel klein oppervlak en dat zou best tijdrovend worden.

                  De reflector is zojuist thuis afgeleverd!


                  Hopelijk heb ik morgen tijd om de gaten te boren voor de fittingen, kettingen en bedrading. Dan moet hij eigenlijk dus nog gepolijst (alhoewel het blank aluminium er ook super glimmend uit ziet). Voor iemand het vraagt: ja er zit nu op de foto dus nog bescherm folie omheen want ik moet nog boren... als hij kant en klaar is voor montage dan gaat het folie er pas af natuurlijk.

                  Wat vinden jullie van het ontwerp? Iemand wellicht ideetjes voor een volgend ontwerp?
                  Last edited by ceBep; 28 September 2010, 18:13. Reden: dubbel post

                  Comment


                    #10
                    Re: Reflector voor spaarlampen

                    Vanmiddag even snel de reflector geinstalleerd toen de lampen uit waren en dit is het resultaat (hij is nog niet gepolijst):







                    De laatste foto is ontzettend donker dus het geeft een beetje een verkeerd beeld zo, maar ... het idee is duidelijk. Na het polijsten zal ik weer een foto posten om het verschil te laten zien tussen nu (onbewerkt aluminium) en na het polijsten.
                    Last edited by Exmember9813; 30 September 2010, 18:57.

                    Comment


                      #11
                      Re: Reflector voor spaarlampen

                      Mooi bezig max,ben benieuwd wat het voor moois wordt.
                      Denk dat je met spaarlampen niet heel bang hoeft te zijn voor de warmte,maar mooi dat je overal echt goed over denkt
                      Zal het proces zeker met interesse volgen

                      Grts
                      Daniella
                      Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

                      Misty's ABC

                      Comment


                        #12
                        Re: Reflector voor spaarlampen

                        Nee warmte is inderdaad totaal geen probleem momenteel... het is sinds 2 dagen zelfs te koud nu... het was net maar 16 graden in het hok toen de lampen net aan gingen.
                        Moet wellicht even aan isolatie gaan denken. En de ventilatoren kan ik wel wat minder hard laten draaien want het gaat puur om de verse zuurstof en niet om hitte af te voeren dus.

                        Ben zelf wel heel blij dat de lampen nu dichter op de planten hangen want voorheen hingen ze vast aan het plafond (als je goed op foto 2 kijkt zie je de gaten van schroeven nog zitten) en dan moeten ze toch 1 a 2 weken langer afbloeien dan op deze wijze heb ik gemerkt.

                        Comment


                          #13
                          Re: Reflector voor spaarlampen

                          Vandaag twee ventilatie roosters toegevoegd om ongedierte buiten te houden, foto is helaas onscherp maar het idee is duidelijk



                          Dan heb ik een klein stukje van de reflector gepolijst om het effect te zien met eigen ogen, dit is de reflector gedeeltelijk gepolijst (met de hand, circa 10min)



                          Het verschil van voor het polijsten en nu na het gedeeltelijk polijsten:



                          En nog een ontwerpje van de volgens mij meest standaard reflector die iedereen wel kent:

                          Comment


                            #14
                            Re: Reflector voor spaarlampen

                            Mooi mooi..
                            Hoe is de temperatuur met die dichte kap?
                            Kunnen de plantjes het bovenin een beetje makkelijk aan?
                            - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                            - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                            Comment


                              #15
                              Re: Reflector voor spaarlampen

                              Temperatuur is gelijk gebleven.
                              Verder gaat het allemaal prima, lampen zijn nauwelijks warm namelijk.

                              Comment

                              Bezig...
                              X