Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Megaman Plant Lamp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Megaman Plant Lamp

    Korting op 420shop
    Bij het online shoppen naar spaarlampen geschikt voor te kweken, stuitte ik op de Megaman Plant lamp.
    Na verder onderzoek bleek deze een heel goede verhouding in het lichtspectrum te hebben, zoals je kan zien onderaan deze PDF.

    Het licht zou een serieuze hoeveelheid aan rood en blauw moeten geven, en dus paars uitzien, net alsof het leds zouden zijn.
    Ik heb er mij direct 2 besteld, en wat bleek, het licht was mooi paars, al viel het mij wel op dat het minder helder straalde dan een andere 20W CFL, maar een pak warmer werd.
    Even de verpakking checken: De Megaman Plant lamp geeft maar 520 lumen, een luttele 26lm/W Ik kon deze waarden nergens echt terugvinden en hoopte op beter.
    De lampen die ze in hun datasheets beschrijven, die wel een 60lm/W zouden moeten halen, kan ik nergens weervinden in een webshop.

    megplant.png small_DSC_0204.jpg small_DSC_0210.JPG

    Dit alles doet mij vermoeden dat dit een standaard Liliput lamp van Megaman is waarover nog eens een extra kleurenfilter zit. Dit is al even ridicuul als een gloeilamp met een kweekfilter erover.
    Dus bericht aan alle micro-kwekers die het beste voor hun planten, en portemonnee, willen: Vermijd deze spaarlamp
    Last edited by Bombadil; 19 July 2013, 02:43.
    "Old Tom Bombadil is a merry fellow, bright blue his jacket is, and his boots are yellow"

    #2
    Lumens worden op deze piek berekend, veel van het licht tussen 400nm tot 500nm, en 600nm tot 700nm, wordt niet zo sterk meegerekend.

    Nu is het grappige dat dit blauwe en rode licht heel geschikt zijn voor de cholorophyllen van de plant om aan fotosynthese te doen, net waarvoor deze plant lamp is ontwikkeld.
    Zou het kunnen dat deze effectief wel evenveel licht als een andere spaarlamp uitbrengt maar dan in de kleuren die niet meegeteld worden bij de lumens maar eigenlijk wel genoeg PAR in zich hebben? En het dus betekent dat deze lamp wel bruikbaar is in mijn opstellingen?

    Ik ben op zoek naar zo'n deftige PAR-meter, maar vind deze niet direct in onze contreien. Weet er iemand waar ik er zo eentje kan halen?
    "Old Tom Bombadil is a merry fellow, bright blue his jacket is, and his boots are yellow"

    Comment


      #3
      Re: Megaman Plant Lamp

      PAR meters kosten een hoop geld en daar heb je ook niet veel aan. Die meten al het licht ussen de 400 en 700nm. Het inderdaad wel al beter dan Lumen, maar een hele felle groene lamp geeft nog steeds een hoge PAR waarde terwijl je plant er (bijna) niets mee opschiet.

      Die Plug-n-Grow lamp claimen ze bijvoorbeeld ook van om 100% "PAR" te zijn. Dat betekent dus alleen maar dat er geen licht buiten die 400nm tot 700nm uit komt. Het is alleen geen paars licht, dus je weet gewoon dat er ook groen in zit. Wat dus niet door de plant gebruikt wordt. Niet 100% "PAR" dus volgens de echte PAR curve.

      Je hebt de spectrum verdeling, je weet de lumen curve en de specifieke lumen waarde van de lamp. Daarnaast weet je de PAR curve. Misschien kun je daarmee wat omrekenen? Je kunt daarmee in ieder geval vergelijken tussen lampen onderling.

      Als de ene lamp een spectrum heeft dat voor 80% in de PAR curve ligt en jouw lamp zou 100% zijn, dan is deze lamp dus 100/80 keer effectiever. Deze 20W lamp zou dan zeg vergelijkbaar zijn met een gewone CFL van 25W.

      In die orde van grootte moet je het ook wel zoeken.

      Bovendien is er niet een enkele PAR curve. Hoeveel licht de plant opneemt van iedere golflengte hangt van de plantsoort af en van de levenscyclus. Een wietplant heeft in de groei meer blauw nodig en in de bloei meer rood.

      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

      Comment


        #4
        Re: Megaman Plant Lamp

        Ik denk dat het dan al bij al nog goed gaat meevallen. Als je ziet dat het een heel erg hoge output in rood en blauw heeft tov geel en groen (waar lumens op berekend worden), dan moet het rood en blauw "maar" 3x sterker zijn om een gelijkaardige PAR-output te krijgen.
        Maar ik ga het gewoon testen, het kweekverslag van de volgende kweek kan je hier lezen, en ik zal ze daarin gebruiken boven een scrog (samen met andere lampen) waardoor ik wel een indicatie zal krijgen van welke lampen nu het beste werken.
        "Old Tom Bombadil is a merry fellow, bright blue his jacket is, and his boots are yellow"

        Comment


          #5

          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

          Comment


            #6
            Re: Megaman Plant Lamp

            Als het eruit ziet als een spaarlamp, dan is het een spaarlamp, denk ik dan.
            Hang je er een stuk of twintig op een vierkante meter, kun je er prima onder kweken in een scrogje.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #7
              Re: Megaman Plant Lamp

              Als je zijn verslag leest dan is dat precies wat hij doet inderdaad. Zij het op een wat kleiner oppervlak.

              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

              Comment


                #8
                "Old Tom Bombadil is a merry fellow, bright blue his jacket is, and his boots are yellow"

                Comment


                  #9
                  Re: Megaman Plant Lamp

                  Misschien kun je zien dat de planten in een bepaalde richting groeien? Doorgaans groeien ze toch naar de richting waar het meeste (bruikbare) licht vandaan komt.

                  Vraag me eigenlijk af of je daar met je vorige kweek niet al last van had. Las in ieder geval een keer zoiets van iemand die een 6500K en 4000K TL buis naast elkaar had gehangen. Die had uiteindelijk maar gewoon twee dezelfde buizen opgehangen.

                  Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                  Comment


                    #10
                    Re: Megaman Plant Lamp

                    Mijn vorige, en eerste, kweek heb ik een zaadje Diesel (denk ik) gevonden onderaan een wietzak. Die is bovengekomen en heeft eerst onder 1x 23W Philips Tornado gestaan, na 2-3 weken bloei en een heleboel gelezen, heb ik ze onder 4 23W tornado's gehangen (de lampen hingen aan hun draad naast de toppen). Ik heb toch nog ongeveer 20gram gehaald, met enkel tomatenvoeding.

                    Spaarlampen vind ik dus wel geschikt, zolang je maar in de buurt van het aantal watts van een HPS komt. Of beter gezegd, licht = gewicht.
                    "Old Tom Bombadil is a merry fellow, bright blue his jacket is, and his boots are yellow"

                    Comment


                      #11
                      Re: Megaman Plant Lamp

                      Ja dat zag ik, maar het ging me meer om de combinatie van verschillende lampen (kleuren), maar ik snap nu dat bij je vorige kweek de lampen allemaal de zelfde kleur en wattage hadden.

                      Ik had het nog even over het kunnen zien van het verschil tussen de lampen. De planten groeien naar "het licht". Dus als die 20W PAR lamp minder licht geeft dan de 33W CFL lamp ernaast (of andersom), dan zou je verwachten dat de plant gaat groeien naar die lamp die voor haar het meeste bruikbare licht geeft. Je zou dus een plantje midden tussen die twee lampen kunnen zetten en kijken welke kant het op gaat. Wellicht ook een plantje tussen een 23W tornado en zo'n 20W PAR lamp.

                      Overigens is de efficientie van CFL/TL licht wel een stuk lager dan HPS. Je hebt wel flink wat meer watts aan spaarlampen nodig om aan hetzelfde licht te komen als van een HPS lamp komt. Maar goed, ik kweek ook onder T-Neon en niet onder HPS. Daar heben we zo onze redenen voor (schaalgrootte, geluid, stroomverbruik, whatever). Wellicht dat die PAR coating de boel weer een beetje gelijk trekt.

                      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                      Comment


                        #12
                        "Old Tom Bombadil is a merry fellow, bright blue his jacket is, and his boots are yellow"

                        Comment


                          #13
                          Re: Megaman Plant Lamp

                          Ik snap niet helemaal waar je op reageert?

                          Dat lumen/PAR verhaal is wel algemeen bekend inderdaad en het klopt dat elke waarde die men meet/geeft voor de efficientie van de lamp irrelevant is als je de lamp op een andere manier gebruikt, maar wat maakt dat verder uit? Lumen per Watt is een maat voor interieur verlichting. Er is toch niets kroms aan om dan een index te nemen die de helderheid voor onze ogen weergeeft?

                          Andersom heeft het voor de fabrikant ook geen zin om er een PAR waarde op te zetten, want daar is die lamp helemaal niet voor bedoeld. Niet echt geschikt ook.

                          Bovendien, standaard PAR waardes (W/m2) zeggen ook geen moer (dat meet alles tussen 400 en 700nm). Een MH lamp kan dezelfde PAR waarde hebben als een HPS lamp, maar afbloeien wordt een drama eronder.

                          Sowieso komt je een heel eind als je de uitgestraalde energie weet en dan de spectrum grafiek ernaast houdt. Ongeacht of die energie nou in PAR of Lumen gegeven wordt.

                          En dan is het probleem, wat is echt PAR ook? Dat is dus per plant en per levensfase verschillend.

                          Komt daar nog eens een keer overheen dat de plant het licht in fotonen gebruikt en blauwe fotonen meer energie kosten om te maken dan rode.

                          Er is dus aan elke eenheid wel een nadeel of voordeel en het is daardoor heel lastig om lamp soorten onderling te vergelijken, maar ze moeten toch wat?

                          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                          Comment

                          Bezig...
                          X