Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

de micro alles in 1

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    de micro alles in 1

    Korting op 420shop
    Licht
    TL:
    Er zijn bij TL's verschillende lichtkleuren welke allemaal een ander doel hebben
    CFL (spaarlampen):

    Eigenlijk hetzelfde als TL's, alleen zit hier de VSA ingebouwd en is de TL opgevouwen. Spaarlampen zijn enkel verkrijgbaar in kleur 827 over het algemeen en zullen dus een erg geel licht geven, dit kan geen kwaad.
    Bij spaarlampen gelden eigenlijk alle regels die ook gelden bij TL's, je moet ze goed reflecteren. Spaarlampen zijn er van 4-25W ongeveer, het beste haal je gewoon 15W spaarlampen, deze zijn goed verkrijgbaar. Let wel goed op de lumenwaarde die er op staat. Weer zijn Philips en Osram lampen het beste.

    HPS (natriumlamp):

    LED:


    De ruimte

    De ruimte zelf moet van een goed materiaal zijn en van een bevredigend formaat.
    Wat je jezelf af moet vragen is eigenlijk, wat is mijn doel, hoeveel gebruik ik, geef ik nog iets weg aan vrienden, wat voor soortjes wil ik kweken etc. etc. etc.

    Wat gebruik ik?
    Opbrengst is redelijk gelijk aan opppervlak, natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen is je oppervlak daar een redelijk bepalende factor voor. Je kunt er vanuit gaan dat je nooit een kilo zult trekken van een enkellaagse teelt op 0,25m2. Ga er vanuit dat je met een 300g/m2 een redelijke schatting hebt (mits je je aan die 400W/m2 houdt), dit haal je de eerste ronde misschien niet maar met een beetje liefde moet je dat wel kunnen halen.
    Als je dan dus 50 gram gebruikt per 12 weken inclusief je vrienden enzo dan zou je kunnen zeggen, ik ga voor 0,25m2 (60x40 bijvoorbeeld). Hier moet je dat wel vanaf kunnen halen. Dit is een erge doorsnee maat.

    Wat voor soortjes wil ik growen en hoe?

    Enkele materialen die je kunt gebruiken voor het bouwen van een hok:

    - MDF (mits HEEL goed afgelakt).
    - Andere houtsoorten mits niet verlijmd en anders goed aflakken.
    - Gipsplaat.

    Isolatie:
    Isolatie is ook een ding, dus je hok goed isoleren met steenwol of radiatorfolie is een aanrader. Planten groeien namelijk niet alleen van licht, temperatuur is de factor die de groei bepaald, alleen temperatuur is ook niet goed, maar zonder warmte geen groei.

    Reflectie:

    Lichtdichtheid:

    Planten worden gek (stressen) als ze licht in hun nacht krijgen, ze kunnen dan herma worden en je kweek verzieken, zorg er dus voor dat het allemaal goed lichtdicht is.

    Waterbestendig/werend:

    In je hokje kan wel eens iets lekken dus zorg er voor dat je geen problemen met je electronica krijgt in zo'n geval.


    Afzuiging

    Electra

    Het is ALTIJD verstandig als je met kweken bezig bent om met een relais te kweken, een paar spaarlampen kan nog goed op een tijdklok maar zodra het boven een paar uit komt en je in de buurt van de 100W gaat zitten dan is de mogelijkheid dat de tijdklok vast loopt en doorbrand, dit kan je feestje ruineren en zelfs je huis in de as leggen, niet doen dus, relais er tussen, deze kosten vrijwel niets en kun je bij de growshop halen, ze leggen je ook uit hoe je het aan moet sluiten, doen ze dat niet ga je naar een andere growshop.
    Zorg er altijd voor dat geaard is wat geaard moet zijn en je geen open draden hebt liggen. Geen draad met vaste kern zonder pijpjes, etc.
    Last edited by Weedy; 7 November 2009, 18:08.

    #2
    Re: de micro alles in 1

    netjes gedaan daar heb ik een tijd na gezocht

    Comment


      #3
      Re: de micro alles in 1

      Handige en duidelijke post! Misschien is het een idee om er een paar linkjes bij te zetten? (Bijvoorbeeld mijn post over plantjes klein houden? ) er zijn nogal wat mensen die niet zo goed overweg kunnen met forums en de search functie...

      Er zijn overigens wel spaarlampen met andere kleurcodes dan 827, het is alleen nogal lastig om die te vinden. Osram heeft in ieder geval een spaarlamp met kleurcode 840 (geloof ik).

      Comment


        #4
        Re: de micro alles in 1

        precies wat men zoekt

        Comment


          #5
          Re: de micro alles in 1

          Nice uitgelegd Zeer hulpvol
          Mvg Izzz

          Comment


            #6
            sigpic

            Comment


              #7
              Re: de micro alles in 1

              netjes gedaan maatje had een maat die ik dat heb afgeprint gegeven en zijn hokje is nu prima gemaakt eerste kweekje 325 gr dus thx. is gemakkelijk uit te printen en rond te geven aan beginners.

              Comment


                #8
                Re: de micro alles in 1

                Ik vind het idee van een alles in 1 topic heel goed, daarom wil ik het aanvullen.
                Vooral wat verwijzingen die ik miste zet ik erin.
                heb mijn edits schuin gezet

                voorbeeld van een microhok met duidelijk boodschappenlijstje
                nog zo'n een

                Plek
                Met dank aan wietmeneer
                waar zet je je kastje neer? het mag niet te warm worden, niet te koud. Hier een paar voor en nadelen bij elkaar gezet.

                Waar moet de ruimte aan voldoen?
                Er moet elektriciteit zijn, liefst met aarde.
                Ook een kraan en een afvoer voor water zijn wel zo gemakkelijk.
                Liefst niet in je eigen slaapkamer(ik spreek uit ervaring), stinkt veel te erg

                Voor en nadelen van verschillende ruimtes:
                Zoals je zult begrijpen is niet elke ruimte even geschikt voor het kweken van wiet. Hier even de voor en nadelen op een rijtje.

                Zolders:Met de dag en de nacht omdraaien bedoel ik dat als het buiten licht is, is het binnen donker en omgekeerd.
                Het voordeel hiervan is dat het verloop van de temperatuur iets zal worden afgevlakt. De lampen verwarmen de ruimte tijdens de koele / koude nacht zodat overdag de temperatuur 's zomers binnen de perken blijft. 's Winters zul je waarschijnlijk overdag meer stoken in huis waardoor dan de temperatuur in je ruimte ook wat hoger zal zijn.
                Een nadeel van de tijd omdraaien is dat je dan wel 's nachts zult moeten werken. Dit omdat je nou eenmaal niet bij je planten mag komen als het voor hen donker is.
                Een verder probleem bij het omdraaien van dag en nacht is dat de planten nu misschien een even hoge, of zelfs een hogere nachttemperatuur krijgen dan overdag. Dit kan een negatief effect hebben op de topvorming. Het lijkt er op dat Haze, zeker in de hoofd- en eindbloei wel van wat koelere nachten houdt.
                Ook zul je misschien eerder problemen met je buren krijgen omdat een tuin nou eenmaal herrie maakt. Lampen brommen, ventilators trillen enzovoorts en dit alles is 's nachts beter te horen dan overdag.


                Slaapkamers:
                Ook hier kan temperatuur een probleem vormen.
                In de zomer kunnen slaapkamers op het zuiden behoorlijk warm worden, vooral als je lampen overdag branden.
                In de winter kunnen slaapkamers op het noorden 's nachts behoorlijk afkoelen, vooral als dan je lampen uit zijn. Ook hier zou je de tijd kunnen omdraaien.

                Kelders:


                LichtTL:CFL (spaarlampen):
                Eigenlijk hetzelfde als TL's, alleen zit hier de VSA ingebouwd en is de TL opgevouwen. Spaarlampen zijn enkel verkrijgbaar in kleur 827 over het algemeen en zullen dus een erg geel licht geven, dit kan geen kwaad.
                Bij spaarlampen gelden eigenlijk alle regels die ook gelden bij TL's, je moet ze goed reflecteren. Spaarlampen zijn er van 4-25W ongeveer, het beste haal je gewoon 15W spaarlampen, deze zijn goed verkrijgbaar. Let wel goed op de lumenwaarde die er op staat. Weer zijn Philips en Osram lampen het beste.

                HPS (natriumlamp):LED:De ruimte
                Bouw van een micro-kweekkast
                De ruimte zelf moet van een goed materiaal zijn en van een bevredigend formaat.
                Wat je jezelf af moet vragen is eigenlijk, wat is mijn doel, hoeveel gebruik ik, geef ik nog iets weg aan vrienden, wat voor soortjes wil ik kweken etc. etc. etc.

                Wat gebruik ik?
                Opbrengst is redelijk gelijk aan opppervlak, natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen is je oppervlak daar een redelijk bepalende factor voor. Je kunt er vanuit gaan dat je nooit een kilo zult trekken van een enkellaagse teelt op 0,25m2. Ga er vanuit dat je met een 300g/m2 een redelijke schatting hebt (mits je je aan die 400W/m2 houdt), dit haal je de eerste ronde misschien niet maar met een beetje liefde moet je dat wel kunnen halen.
                Als je dan dus 50 gram gebruikt per 12 weken inclusief je vrienden enzo dan zou je kunnen zeggen, ik ga voor 0,25m2 (60x40 bijvoorbeeld). Hier moet je dat wel vanaf kunnen halen. Dit is een erge doorsnee maat.

                Wat voor soortjes wil ik growen en hoe?Enkele materialen die je kunt gebruiken voor het bouwen van een hok:
                - MDF (mits HEEL goed afgelakt).
                - Andere houtsoorten mits niet verlijmd en anders goed aflakken.
                ik las ergens, volgensmij zei xtreme dat, dat de gifstoffen al lang uit spaanplaten zijn. Wel iets om nader te onderzoeken
                - Gipsplaat.

                Isolatie:
                Isolatie is ook een ding, dus je hok goed isoleren met steenwol of radiatorfolie is een aanrader. Planten groeien namelijk niet alleen van licht, temperatuur is de factor die de groei bepaald, alleen temperatuur is ook niet goed, maar zonder warmte geen groei.

                Reflectie:Beter kan je geen aluminiumfolie gebruiken, het oxideert en reflecteert maar 30-50% van het licht. Ook ziet het er natuurlijk niet zo mooi uit

                Lichtdichtheid:
                Planten worden gek (stressen) als ze licht in hun nacht krijgen, ze kunnen dan herma worden en je kweek verzieken, zorg er dus voor dat het allemaal goed lichtdicht is.

                Waterbestendig/werend:
                In je hokje kan wel eens iets lekken dus zorg er voor dat je geen problemen met je electronica krijgt in zo'n geval.


                Afzuiging
                De ventilatie
                Koolstoffilter zelf makenElectra
                Het is ALTIJD verstandig als je met kweken bezig bent om met een relais te kweken, een paar spaarlampen kan nog goed op een tijdklok maar zodra het boven een paar uit komt en je in de buurt van de 100W gaat zitten dan is de mogelijkheid dat de tijdklok vast loopt en doorbrand, dit kan je feestje ruineren en zelfs je huis in de as leggen, niet doen dus, relais er tussen, deze kosten vrijwel niets en kun je bij de growshop halen, ze leggen je ook uit hoe je het aan moet sluiten, doen ze dat niet ga je naar een andere growshop.
                Zorg er altijd voor dat geaard is wat geaard moet zijn en je geen open draden hebt liggen. Geen draad met vaste kern zonder pijpjes, etc.

                Risico
                Dit stuk is geschreven voor grotere plantages, toch is het leerzaam. Als belangrijkste tip wil ik meegeven: Klets er niet met iedereen over.

                Al valt het risico om opgepakt te worden dan mee, toch kan ik me voorstellen dat je het liever niet meemaakt.
                Om niet te worden gepakt moet je er voor zorgen dat je niet opvalt, en al zeker geen overlast veroorzaken.
                Opvallen doe je o.a. door:

                Geur:
                De meeste tuinen worden gepakt omdat iemand iets ruikt. Overigens denken buren in eerste instantie vaak niet eens aan wiet.
                Handig ertegen zijn:
                Koolstoffilters.
                Anti - geurmiddelen. (Spaarzaam gebruiken,
                anders bellen de buren daar weer over).
                Kijk ook uit met drogen en knippen.

                Lawaai:
                Het brommen van lampen, ventilatoren, dimmers, enz.
                Vooral slecht uitgebalanceerde of slecht bevestigde ventilatoren kunnen enorme trillingen veroorzaken.
                Geluidstrillingen zijn sowieso complex en ingewikkeld. Het kan zijn dat een ventilator in een kamer geruisloos is, maar door faseverschillen en bepaalde resonanties is het mogelijk dat 4 huizen verderop (mits de kweek in een ruitjeshuis plaatsvindt) een harde continu-bron te horen is. Daar moet men dus helemaal voor oppassen; de schijnbare stilheid van een ventilator kan flink tegenvallen!!!!
                Dus:
                Goed materiaal gebruiken
                Goed bevestigen.
                Al zou ik me bij de microkweek daar niet zo'n zorgen om maken

                Licht:Lekkage:
                Komt nogal eens voor bij automatische hydrotuinen. Kraantje verkeerd, blaadje in de afvoer, kanaaltjes verstopt door wortels, enz.
                Om te voorkomen:
                Niet automatiseren
                Met vijverfolie een waterdichte vloer maken. (Opstaande randen.)
                Regelmatig (liefst elke dag) op verstoppingen controleren.
                Blijf erbij als je het voedingsvat vult!
                Last edited by Wiet Smurf; 26 March 2010, 22:24.

                Comment


                  #9
                  Re: de micro alles in 1

                  Ik heb een 12w spaarlamp 827, maar dat is vast niet genoeg voor 2miniplantjes ? of toch wel. 2plantjes die 30-40cm mogen worden, niet hoger, kleine ruimte.

                  Comment


                    #10
                    Re: de micro alles in 1

                    Voor een kweekoppervlak van 30cm bij 50cm gebruik ik 2*23W spaarlampen en 2*14W TL-lampen.
                    Het liefst had ik nog meer opgehangen, maar daar is de ruimte niet echt voor.
                    Als ik jou was, zou ik dus zeker wat meer ophangen als een enkele 12W spaarlamp, je zal het vast ook al wel op de site hebben gelezen, licht = gewicht.
                    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                    Comment


                      #11
                      Re: de micro alles in 1

                      Oorspronkelijk geplaatst door Skafe View Post
                      Handige en duidelijke post! Misschien is het een idee om er een paar linkjes bij te zetten? (Bijvoorbeeld mijn post over plantjes klein houden? ) er zijn nogal wat mensen die niet zo goed overweg kunnen met forums en de search functie...

                      Er zijn overigens wel spaarlampen met andere kleurcodes dan 827, het is alleen nogal lastig om die te vinden. Osram heeft in ieder geval een spaarlamp met kleurcode 840 (geloof ik).
                      Hallo,allemaal....
                      Nice topic,de 840 is het makkelijkst te koop bij
                      de gamma 23w uitvoering,voor 5,99euro zijn wel 4000k
                      heb er zelf nu 4 in hangen en ze werken super....Suc6 all

                      Comment


                        #12
                        Re: de micro alles in 1

                        best duidelijk forum
                        ik ga een kast maken van 1m bij 1m en 150 hoog
                        dus 4 x 150 watt hps is heb ik begrepen perfect ????

                        maar wat zal dan ong de afstand tussen lamp en plant zijn? weet niet zeker of 150 genoeg is voor een plant van ong 80 cm
                        en is voor zon kast denk je 1 pc fan inlaat en 2 pc fan uitlaat goed genoeg wat betreft ventilatie

                        Comment


                          #13
                          Re: de micro alles in 1

                          4 x hps 150 watt word wel een beetje erg veel he op een meter.

                          Comment


                            #14
                            Re: de micro alles in 1

                            nee zou dan eerder gaan voor een 400 watter

                            Comment


                              #15
                              Re: de micro alles in 1

                              Heel hartelijk bedankt, dit is precies wat ik zocht. Heb me gisteren pas ingeschreven en vind vandaag al precies wat ik moet hebben. Zelf beschik ik over een naar ik denk een mooie kast voor micro kweek.

                              Comment

                              Bezig...
                              X