Mededeling

Collapse
No announcement yet.

technische vraag mbt fan controller

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

technische vraag mbt fan controller

Korting op 420shop
    Ik heb een redelijk goedkope fancontroller met thermostaat aangeschaft.

De fancontroller kan van 0-100 procent worden opgedraaid. Echter begint de ventilator pas te draaien bij ongeveer 80 procent.
    Hij komt dus veel te laat op gang, haalt z'n maximum snelheid bij lange na NIET en de ventilator begint te brommen bij ongeveer 70 procent.

Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen of hoe dit komt?

Specs fancontroller:
    Specs Torin fan:

250m3,
    0,2amp
    30watt

Alvast bedankt!

@Poffertjesporem, gewijzigd (bron meerdere sites op google of iedereen moet het verkeerd hebben)
    Last edited by roy88; 13 October 2010, 00:02.

Re: technische vraag mbt fan controller

Sorry, maar ergens klopt je data niet.

Wattage=voltage x amperage, 230 x 0,72 = 165,6 watt(torin fan)

Grtz.
    Last edited by Poffertjesporem; 12 October 2010, 23:09.

Comment

Maar heb je ook enig idee hoe ik dit verder kan verhelpen Poffertjesporem of iemand anders?

Groetjes

Comment

yep, je verbruik (wattage) is te laag voor controller, probeer is een ventilator er bij te zetten via sterkerblok.

Met de data die je nu geeft heb je een vraag van 46watt op je 1000watt controller.

suc6,

Grtz.

Comment

Je hebt idd een te zware controler, hij/zij het kan niet zo klein/fijn regelen. Prik er eens een bouwlamp (250W) oid zwaars bij.
          Waarschijjlijk werkt het dan wel, is alleen niet erg goed voor je energie verbruik. Prik NIET je hps lamp er bij!

Laat maar horen.
          Binnenkort m'n eerst zelf gekweekte joint, roken. (JA! en dat was er eentje pff...)
          Stoned name generator, alias: "Splifftastic Space Cadet"

Comment

Vrijwel alle controllers op het internet lijken net zo zwaar te zijn. Maarja ik ga natuurlijk niet een extra lamp er aan hangen, kost me inderdaad teveel stroom
            Kan ik niet iets solderen op de printplaat waardoor de controller wordt geremd? En is de controller te zwaar, of de fan? Aangezien de fan pas aan gaat op 80 procent en daarvoor brommende geluiden maakt omdat het niet op gang wil komen?

Bedankt in ieder geval voor het meedenken =)

Comment

Brommende geluid komt door het onderbreken van de elektrische stroom.
              Onze stroom bestaat zeg maar uit een golf, de fancontroller haalt aan het begin en eind van deze golf een stukje stroom weg.
              De fan reageert hier op door continu heel kort aan, en heel kort uit te gaan, dit zorgt dus voor het brommende geluid.
              Als jij dus een zwakkere controller plaatst voor bijvoorbeeld 100W, zal de ventilator alsnog brommen.

Je kan dit tegen proberen te gaan door de golf minder abrupt afgebroken te laten worden met behulp van weerstandje(s)/condensator(s).
              Wat precies, hoeveel, hoe en wat kan ik je ook niet vertellen. Een elektronica-speciaalzaak zou je hiermee bijvoorbeeld verder kunnen helpen.
              Een makkelijke oplossing voor jou is wellicht het aanschaffen van een halogeen-dimmer.
              Deze regelt de stroom op dezelfde manier, maar heeft al iets ingebouwd om de golf minder abrupt in te korten.
              Let bij het aanschaffen hiervan wel op het maximale wattage!
              Het beste is wel om zo dicht mogelijk bij het wattage van de ventilator te gaan zitten, zo kun je hem nauwkeuriger regelen.

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpbaar heb uitgelegd, succes ermee!
              - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
              - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

Comment

Ja het is me helemaal duidelijk. Alleen jammer dat er bij een halogeen-dimmer geen temperatuur sensor zit

Comment

Als je het kom zou je de vraag niet stellen. Toch?

Koop idd een halogeen dimmer, dit is een vrij goedkope oplossing.
                  Al kan je idd nog steeds een brom krijgen. Ze er dan een klein lampje bij, gewoon evenom te proberen.
                  Het brommen is iets van een goedkope dimmer. De betere/duurdre worden anders geregeld, dit gaat dmv PWM.
                  Maar das een lang verhaal. Het wordt dan ook meer een frequentie regelaar.

Ik heb zelf een vrij simpele schakeling gemaakt zodat mijn fan bij een hogere temp sneller gaat draaien.
                  Beetje electronica kennis is wel handig.
                  Binnenkort m'n eerst zelf gekweekte joint, roken. (JA! en dat was er eentje pff...)
                  Stoned name generator, alias: "Splifftastic Space Cadet"

Comment

Je kunt natuurlijk ook helemaal geen dimmer gebruiken. Hoe meer lucht je door je hokkie of tentje blaast hoe beter. Alleen als het onder de 17 graden wordt moet je de luchtstroom remmen in het licht. In het donker kun je tijdklok gebruiken om af en toe te ventileren. Als het gat ruiken ook in het donker vol gas. Werkt prima, als je aangevoerde lucht mar niet te koud is.
                    No-nonsens kweker

Comment

Bezig...
                    X