Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Blad verwijderen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Blad verwijderen

    Korting op 420shop
    Goedemorgen medekwekers

    Ik vroeg me af of er mensen zijn die tijdens het groeien hier en daar op gevoel "gezonde" bladeren verwijderen.
    Na wat lees en speurwerk kom je verschillende meningen hierover tegen...de een zweert erbij...een ander verafschuwd het en laat het wel uit zijn hoofd.
    Ik hoop op zowel positieve als negatieve reacties.
    Zelf gisteren begonnen met het "rondleiden" van mn plantje en idd hier en daar wat blad weggenomen om meer licht op bepaalde plekken te krijgen.

    Laat maar horen...
    GRTZ KAYA

    Verstuurd vanaf mijn SM-N915FY met Tapatalk
    Last edited by KAYA74; 14 June 2016, 09:00.
    HOME WEED HOME

    #2
    Re: Blad verwijderen

    ligt eraan bij een AF zou ik het niet doen (daar wacht ik altijd tot het zelf eraf valt na geel worden of dor)

    volgens mij bij een regulair one kan het wel (die toppen ze zelfs dus)
    sigpic
    LED there be light

    Comment


      #3
      Re: Blad verwijderen

      Ik zou t niet doen, de plant leeft nu eenmaal van zijn bladeren en je veroorzaakt wondjes die rot kunnen geven.

      Comment


        #4
        Re: Blad verwijderen

        Bij de plantjes die ik hier op 't forum gemiddeld zie zou ik 't niet doen.
        Het gaat altijd ten koste van de groei.
        Als je nou echt een grote plant hebt, tja..dan kan het. Of het nut heeft geloof ik niet.
        Een plant heeft licht nodig. Dat 'vangt' ze met het blad.

        Waar wil je meer licht op hebben dan ? Op de stengel ? Op de aarde ?
        Op de toppen ? Als je de fanleaves verwijderd gaan ze meer blad in de toppen maken, dat wil je ook niet.
        Is het dan niet zo dat je teveel planten in een te kleine ruimte onder te weinig licht hebt staan ?

        Botrytis is een schimmel die overal voorkomt waar planten zijn.
        Deze kan op het moment dat jij die mooie wondjes zit te maken je plant binnenkomen. Daar merk je niks van, nu nog niet.
        Maar als er dikke toppen op je plant staan, en het klimaat schommelt wat, dan kan het zich weken/maanden later opeens uiten door toprot.

        Toch doe ik het zelf ook af en toe.
        Maar alleen bij de planten die in scrog staan, in de kelder waar ik het klimaat beheers.
        Ik arrangeer de bladeren boven en onder het net. Ze hoeven geen direct licht te hebben, als ze maar licht vangen.
        Toch wordt er soms nieuw blad gevormd wat ik niet kwijt kan. Als er op dat moment een gezond en jong blad onder zit, dan verwijder ik de bovenste.
        Als het onderste blad ouder is, dan gaat die.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          Re: Blad verwijderen

          Damned......topforum!
          Ik ben er zelf mee begonnen omdat ik een soort scrog wil doen (zeg maar soort...weet niet of het lukt) en met mn eerste misterieuse plantje er uit wil halen wat er inzit...beetje experimenteren..kijken hoe ze (?! Nog steeds) reageert.
          Mooie uiteenzettingen...thnx.
          Vooral ook omdat ik net autoflower zaad heb besteld....niet veel mee uithalen dus...zoals hier ook weer blijkt.

          GRTZ KAYA

          Verstuurd vanaf mijn SM-N915FY met Tapatalk
          HOME WEED HOME

          Comment


            #6
            Re: Blad verwijderen


            Zo ziet t er nu uit. Zoals je ziet niet vanwege de ruimte....meer met t oog op komende "scrog" zeg maar....

            GRTZ KAYA

            Verstuurd vanaf mijn SM-N915FY met Tapatalk
            HOME WEED HOME

            Comment


              #7
              Re: Blad verwijderen

              met een af kan je scroggen.

              Mits je niks knipt of knakt

              Geloof me een AF loopt vertraging op dan die je niet wilt
              sigpic
              LED there be light

              Comment


                #8
                Re: Blad verwijderen

                Thnx! Her en der al het e.e.a. gelezen idd over het tijdverlies bij AFjes ....Gelukkig nog tijd om verder te leren. Mocht deze in de bloei gaan op 12/12 is het vroeg zat om er eens een AF naast te zetten denk ik. ....of beter wachten?

                Verstuurd vanaf mijn SM-N915FY met Tapatalk
                HOME WEED HOME

                Comment


                  #9
                  Re: Blad verwijderen

                  Lijkt alsof ze t verwijderen van blad wel weet te waarderen......

                  Verstuurd vanaf mijn SM-N915FY met Tapatalk
                  HOME WEED HOME

                  Comment


                    #10
                    Re: Blad verwijderen

                    Enkel blad wat voor 2/3 is volgroeid en in het licht staat maakt meer suikers aan via fotosynthese dan dat het blad zelf verbruikt voor de ademhaling, verbranding en groei. Wat ze teveel aan suiker maakt stuurt ze via het floeeemsap naar delen van de plant die zelf minder suikers maken dan dat ze verbruiken.

                    Een suikermaker noemen we een source een suikervrager noemen we een sink. Suikers gaan dus altijd van source naar sink. Neem je sourceblad weg dan is dat alsof ik je de boterhammen uit je trommeltje steel!


                    Bijna alle onderdelen van de plant zijn dus sinkorganen. Wortel, stam, steel, bloei en zaden of vruchten zijn sinks. Ook het nog niet voor 2/3 volgroeide blad is een sink. Als je dit een beetje snapt dan begrijp je ook waarom je groot fanblad niet wegneemt.


                    Enigste manier waarop blad wegnemen voordelig is is wanneer je piepjong blad wat later een source zou worden zeer vroeg wegneemt. Je neemt dan dus een sink weg en de zuikers die deze sink zou verbruiken kan ze dan elders gebruiken bijvoorbeeld voor bloei.

                    Blad wat geheel in de schaduw staat maar wel vorlgroeit is is doorgaans ook een sink dus deze wegnemen kan wel voordeliger zijn maar je maakt zo ook een heleboel wonden (open deur voor schimmels) en je ontneemt de plant de mogelijkheid om bij tekorten in het nieuwe blad deze aan te vullen met mobiele elementen uit het oudste blad.

                    Al met al is blad wegnemen dus geen strak plan

                    Comment


                      #11
                      Re: Blad verwijderen

                      Wortel, stam, steel, bloei en zaden of vruchten zijn sinks
                      In groene kruiden is dat niet altijd zo. Chlorofyl zit ook in stengels, stam, en bloemen, anders zouden die niet zo groen zijn. Pas na verhouting zullen ze een sink worden. Tot die tijd zijn ze inderdaad netto vragend om energie, maar geen absolute sinks; ze produceren zelf ook suikers. In lage mate, dat wel.
                      Ik geloofde het ook niet in het begin, maar na een spectrofotometrische bepaling van chlorofyl-extract uit stengels was ik overtuigd. Blad is er optimaal voor gemaakt, en is de beste source. Maar het blijft een feit dat ook andere plantdelen deels een source kunnen zijn; de aanwezigheid van huidmondjes op stengels en stelen zou anders nutteloos zijn.

                      Dan nog, ik zou het blad ook niet weg halen. Je verstoort er teveel mee. Niet alleen de energie huishouding, maar ook hormonaal (de plant gaat doen alsof het aangevreten wordt en gaat investeren in bestrijding van vraat, in plaats van groei). De hormonen die bij vraat vrij komen, kunnen zorgen dat de planten in de stress schieten. Dat willen we liever niet.
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                      Comment


                        #12
                        Re: Blad verwijderen

                        Dat klopt helemaal LR2 alles wat chlorofyl bevat doet aan fotosynthese. Sinkorganen dan wel met een negatieve netto uitkomst. Het blijven dus sinks, suikervragers. Ze maken zelf id ook wat suikers maar verbruiken dus meer dan ze maken. Enkel de wortel doet niet aan fotosynthese en zou je dus een 100% sink kunnen noemen. Alle overige organen hebben hu eige sinksterkte. bloei vruchten en zaden trekken het hardst aan de zuikers.

                        http://www.dummies.com/how-to/conten...-to-sinks.html
                        Last edited by FlintStoned; 17 June 2016, 21:55.

                        Comment


                          #13
                          Re: Blad verwijderen

                          🤔

                          Verstuurd vanaf mijn SM-N915FY met Tapatalk
                          HOME WEED HOME

                          Comment

                          Bezig...
                          X