Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Training voor storm?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Training voor storm?

    Korting op 420shop
    Voorgaande jaren gingen mijn planten vaak scheef hangen of bijna omvallen bij de eerste zware storm, ditmaal zijn er wel zonnebloemen gehavend en tomaten en aubergines beschadigd, maar de twee meter rote frisian dew staat nu slechts iets van iets van 10 à15graden uit het lood, en ik denk dat hij zich morgenochtend wel verder opgericht zal hebben hij staat er nu al een stuk beter bij dan enige uren terug
    Ik denk dat het verschil met voorgaande jaren ten eerste het beginnen in een emmer, en uitplanten " de wortels rondjes draaien. Maar het onderwerp van dit bericht is het trainen van de plant door haar de afgelopen weken iedere keer als ik in de tuinu kwam de plant om te buigen en haar zo een half minuutje vast te houden. en dit in verschiklende richtingen . meerdere malen per dag. Dit in de hoop dat het plantje als reactie een sterkere stam zou maken. Hoe het ook zij plantje ziet er nu prima uit, en zal waarschijnlijk een m3gagroeispurt inzetten na de prachtige regen. Ook hulde aan de Frisian Dew. Mijn eerste planten waren big buds, en die waren enorm broos.Ook denk ik dat de plant als reactie op de storm de komende dagen nog steviger gaat worden.
    Last edited by Cannone; 6 July 2023, 01:17.

    #2
    Ik snap de topic niet, ik vind uw vraag zelfs niet terug.

    Comment


      #3
      Ben benieuwd zet is foto van je plant
      God was never on your side..

      Comment


        #4
        Ik heb er weleens over nagedacht om de stam te trainen en sneller te laten verhouten.
        Maar dan staat die als een paal boven water, en dan zijn de wortels de zwakste plek. Ik heb liever dat de stam breekt of scheurt, dan het wortelsysteem. Als die wortels eraan gaan, dan is er geen redden meer aan. Als de stam het begeeft, dan is er altijd nog wel een tak om dat over te nemen.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


        • atmosphere1
          atmosphere1 commented
          Editing a comment
          Kortom , een goede penwortel is van groot belang ! stekken willen nog wel eens omwaaien omdat ze geen penwortel hebben.

        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          Een penwortel biedt geen zijwaartse stevigheid. Dat doen de zijwortels. Een winterpeen trek je makkelijk uit de grond. Haringen van de tent zijn een soort penwortels, en die moet je juist schuin zetten omdat ze anders door de kracht van de touwen makkelijk uit de grond komen.
          Je wilt het liefst een brede wortelvoet hebben, dus eigenlijk zo min mogelijk penwortel omdat dat de groei van zijwortels belemmert. Maar beter een penwortel dan helemaal niets, natuurlijk.

        • atmosphere1
          atmosphere1 commented
          Editing a comment
          Een penwortel is een dikke wortel die zorgt
          voor goede wortels die direct horizontaal gaan, haaks op de penwortel. Dat is echt een sterkere constructie dan de "noodwortels" van een stek, tenzij de zaadplant overgrpot is, dan is het wortelstelsel ook minder stevig. Een winterpeen srek je uit de grond door hem recht omhoog te trekken . Heel iets anders als zijwaardse belasting door wind toch?

        #5
        Een penwortel is een dikke wortel die zorgt
        voor goede wortels die direct horizontaal gaan, haaks op de penwortel. Dat is echt een sterkere constructie dan de "noodwortels" van een stek, tenzij de zaadplant overgrpot is, dan is het wortelstelsel ook minder stevig. Een winterpeen srek je uit de grond door hem recht omhoog te trekken . Heel iets anders als zijwaardse belasting door wind toch?​
        De penwortel zou daar voor moeten zorgen maar ik heb gezien dat dat niet altijd het geval is; uit de penwortel komen een boel dunne vertakkingen maar die zijn vaak niet heel stevig. Als het een keer goed waait dan scheuren die makkelijk af. Als wortels hoger zouden groeien qua loof, dan zouden ze uit de grond kunnen waaien. Als je de penwortel zou verdelen in 4 of 5 radiaal groeiende wortels, zoals de spaken van een wiel, dan kunnen die veel meer kracht weerstaan.
        Probleem met een penwortel is de penvorm; en dat kan voordelig zijn in hele losse grond, maar in de meeste tuinen komt een penwortel niet erg diep. Wat er dan gebeurt bij een storm is dat de penwortel gaat roeren in alle richtingen en in alle richtingen zijn zijwortels verliest. Bomen met een penwortel vallen eerder om, dan dat ze een hele kluit grond meenemen. Die bomen die een hele kluit grond meenemen, zouden in theorie gewoon weer rechtop gezet kunnen worden, je krijgt dan zoiets als een parasolvoet; stabiele basis.
        Van beide is wat te zeggen, elk zijn kleine voordeel ten opzichte van de ander. Ik verkies een brede basis over een penwortel, maar dat komt maar neer op een enkel stukje voordeel in mijn ogen; mijn tuingrond is niet los genoeg op diepte om die penwortel nog een bos wortels er onderaan te geven.

        Maar het punt blijft dat ik liever een flexibele stam heb op een stevige basis, dan een harde stam die de basis meetrekt.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #6
          Enfin er is de zwaarste zomerstorm overheen gegaan, en ze heeft het prima overleefd, ze staat sindsdien ongewveer 10 graden uit het lood, en ik heb een touwtje gespannen om verder wegzakken te voorkomen. Ik heb haar dit jaar ook in een 10 liter bouwemmer gezaaid, en redelijk vroeg uitgeplant omdat mijn tuin dit voorjaar waarschijnlijk door een aaltjesmirakel vrijwel sslakvrij was. voorgaande jaren zaaide ik in turkse yoghurtemmertjes, maar die lazerden erg gemakkelijk om als ze wat zwaarder werden, maar wellicht door de gedraaide wortels braken ze niet en kon ik ze gewoon rechtop zetten zonder waarneembare groeivertraging.Maar wat ik nu heb is veel gaver, 2.5 meter hoog. overigens maakt het veel uit wat voor strain je hebt, het eerste jaar had ik big bud, en die braken als luciferhoutjes, zelfs een plantje dat ik bij een vriend op het balkonhad staan. Het is heel moeilijk nu om een foto van de onderkant van de stam te maken maar nu zie ik dat de stam krom is, de wortels zijn wat verzakt, maar dat is ook logisch, omdat ze in een tien liter potgrond staat, geen stevig medium, maar die kromme stam is eigenlijk wel charmant.
          Last edited by Cannone; 15 August 2023, 13:54.

          Comment


            #7
            Ik heb recent 10 bamboe stokken gekocht. Die gebruik ik echter pas als er een probleem is, zoals een geknakte stam.
            Of als de plant wel erg scheef staat, maar meestal laat ik de plant gewoon scheef staan.

            Wat ik gemekt heb is dat de kans op wortel schade groter word als je de plant geforceerd recht probeert te zetten.

            Wat ik dan soms wel doe, is de plant een steuntje geven, en dan iets van spanning op de stam, maar nooit zoveel dat hij dan weer kaars recht groeit.

            Ik gebruik voor niet autoflowers 40 liter specie kuipen. Je moet wel afwater gaten boren in een speciekuip, maar specie kuipen zijn veel goedkoper als echte planten potten.

            Ik vind het belachelijk wat een grote planten pot kost. Ik heb er ooit eentje weg gehaald bij het grofvuil. Het prijs kaartje zat er nog op, 90 euro. wtf ?

            Ik had bij hornbach 5 kuipen voor 25 euro.
            Lets not criticize but legalize

            Comment


            • Cannone
              Cannone commented
              Editing a comment
              Ik heb eigenlijk het beste resultaat in de volle grond, kun je gewoon weken weg met een blik op het knmi, bij extreme droogte moet een vriendin 1 x per week sproeien, maar in de volle grond zijn wietplanten eigenlijk niet kapot te krijgen en wordt alles rondom de plant geel, "their roots go deep"

            • Gps
              Gps commented
              Editing a comment
              Volle grond is het beste inderdaad.
          Bezig...
          X