Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gebroken tak of stam bij wietplant repareren met Duct Tape.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Gebroken tak of stam bij wietplant repareren met Duct Tape.

    Korting op 420shop
    Gebroken tak of stam bij wietplant repareren met Duct tape.Een gebroken stam:

    Mijn parasol was omgewaaid op mijn vol in de bloei staande Cash Crop auto gevallen die hierdoor een stuk boven het midden volledig om was geknakt, dit is het moment dat je je rot schrikt, pijn doet en je naar binnen doet rennen om op het internet te kijken wat je nu moet doen. Dus waarschijnlijk de reden waarom je dit nu leest:

    IMG_0388.JPEG

    De plant met wat hulp om verdere schade te voorkomen in de luwte geplaatst en daar de stam weer recht op/in elkaar aangesloten. Een stuk duct tape eromheen gedaan (waterdicht tegen infecties, rot e.d.) daarna 2 plantenstokken op maat afgebroken en als spalk langs de breuk tegen de stam aan en ook vast gezet met duct tape:

    IMG_0391.JPEGIMG_0408.JPEG

    Haal het tape er voor het oogsten niet vanaf, het zit vast als een huis dus hiermee kan je de plant alleen maar onnodig beschadigen. Zoals je kunt zien is de wond netjes geheeld:

    IMG_0557.JPEG

    De plant heeft natuurlijk flink energie gestoken in de reparatie waardoor de toppen waarschijnlijk minder aandacht kregen. Iets waar bij een auto eigenlijk geen tijd voor is maar uiteindelijk heeft de plant mooi af kunnen bloeien en had ik ook een goede oogst van boven de breuk.


    Een gebroken tak:

    Dit was een beetje eigen schuld, deze Cash Crop auto stond bij een vriend en de tak is in bloei gewoon door haar eigen gewicht afgebroken.

    De tak was bijna volledig afgescheurd en zat alleen nog met een dun stukje aan de onderkant aan de plant vast:

    IMG_0459.JPEG

    De tak weer op de juiste plek tegen de stam aan gehouden en gestut met een stok. Deze stok goed aan de afgebroken tak vastgemaakt. Let op!: De gebroken tak nooit aan een andere tak vastmaken, hangen is zweven en dat is niet stabiel waardoor bij een beetje beweging de wond steeds weer opengetrokken zal worden. De steun moet net zo stevig vast staan als de stam dus verticaal en diep in de pot
    De tak goed aangesloten houden bij de breuk (de steun kan je eventueel wat verder de grond in drukken of juist omhoog halen) en de breuk met Duct tape goed stevig af tapen dit zowel om te steunen en op z'n plek te houden als om water en vuil buiten te houden, gooi er daarna een flinke scheut water bij:

    IMG_0493.JPEG


    Het tape en de steun uiteraard ook hierbij niet voor het oogsten verwijderen.
    De plant heeft zich zoals je kan zien bij de breuk flink met reparatie bezig gehouden (dik geworden) maar de tak heeft het overleeft en flink bijgedragen aan een goede oogst:

    IMG_0656.JPEG

    Het zijn natuurlijk geen garanties maar zoals je ziet kan een wietplant met deze methode een flinke breuk prima te boven komen.
    Uiteindelijk geld natuurlijk altijd: Voorkomen is beter dan genezen.

    Ik hoop dat dit artikel een beetje gerust stelt, zeker als je het net in paniek gevonden hebt en dat het je helpt met het redden van je plant!


    Cheers,
    Last edited by Sugar leaf; 9 October 2019, 11:30.
    Soms is er niks te doen, totdat er iets te doen is. Geduld is een schone zaak. Sugar's Kweekverslag AF-jes buiten.

    #2
    Duct tape fixes everything
    Mooi topic, zal een boel mensen gerust stellen en helpen

    Heb wel eens gelezen dat tape juist stamrot kan veroorzaken, omdat het vocht eronder niet weg kan. Misschien dus toch slim om de tape na een week ofzo te verwijderen. En eventueel nog iets onder de tape gebruiken zodat het niet vastplakt.

    Heb er zelf geen ervaring mee, ik hou het op ondersteunen. Bij een geknakte tak is dat over het algemeen voldoende. Maar een gebroken tak zal wel wat meer (bijvoorbeeld tape) nodig hebben.
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


    • Flip Hasjkip
      Flip Hasjkip commented
      Editing a comment
      Men smeert ook wel eens kaarsenvet op de wond om te dichten, wellicht is dat een idee om te doen en dan de tape erover ?

    #3
    Ik heb ook wel eens iets gelezen over gebruik van medisch tape / fysio tape, dit is elastischer en ademt. Aan de andere kant blijft dat weer langer nat en nat tape op een open wond is ook niet alles.

    Ik kan niet veel over andere methoden zeggen omdat ik dat nooit geprobeerd heb. Daarom houd ik het in deze post op Duct tape. Ik heb de foto's en de ervaring dus dacht die zal ik toch ff delen.
    Ik zou het duct tape er, ook als er iets onder zit, echt niet afhalen ook omdat het stevigheid geeft, de breuk op de tak bijvoorbeeld was nog erg kwetsbaar toen het tape er weken later afging bij het oogsten, dat had ik niet eerder moeten verwijderen.

    Maar natuurlijk zijn andere opties waar kwekers goede ervaring mee hebben meer dan welkom daar heeft iedereen alleen maar meer aan!

    Cheers!
    Soms is er niks te doen, totdat er iets te doen is. Geduld is een schone zaak. Sugar's Kweekverslag AF-jes buiten.

    Comment


      #4
      Ik houd het wel lekker bij me pleisters en tape om verband te binden
      Haze kweek #1,Haze kweek #2,Indica/sativa, weske's indoor garden

      Comment


        #5
        Duct tape, way to go

        Comment

        Bezig...
        X