Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

regenscherm/serre voor 1 plant : zelfbouw verslag

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    regenscherm/serre voor 1 plant : zelfbouw verslag

    Korting op 420shop
    Hey allemaal,

    Ik kweek dit jaar voor het eerst, oa ook een regular RQS Outdoor Mix in volle grond (dik 5 maand oud, sinds kort in bloei):

    IMG_1421.jpg
    Ik gebruik de schroeven met vlindermoeren en rondellen (schroefrondelbalkrondelbalkrondelvlindermoer) om de hoek gemakkelijk te kunnen aanpassen. (De lengte van de balkjes (>c) hangt af van de hoogte(b) en de doorsnee onderaan(2a) van je plant. Pythagoras: a^2+b^2=c^2)

    De stukken van 1 m sla ik in de grond om daaraan de tweepikkels te kunnen bevestigen, eveneens met vlindermoer. (Vooral omwille van stevigheid, maar ook om de boel gemakkelijk af te kunnen breken.)
    IMG_1420.jpgIMG_1419.jpg(De plant moet volledig binnen de vier zijvlakken vallen)

    De vijfde balk gebruik ik om de twee tweepikkels bovenaan mee te verbinden.

    Van de zesde balk maak ik twee kleinere balkjes, een daarvan bevestig ik vooraan tussen de twee pikkels ter hoogte van de toppen, de andere achteraan een dikke 10 cm hoger.

    IMG_1422.jpg

    Ik bevestig de plastic folie eerst achteraan. (+- op maat uitsnijden, dan eerst de hoeken voorlopig vastzetten met punaises, dan met gaffa tape zijde per zijde en in stukken van 15 cm gaffa de folie opspannen en vastplakken, daarin nog punaises om de zoveel cm) en daarna aan de twee zijkanten. Deze bevestig ik zijdelings op de balken, achteraan aan de binnenkant, vooraan op de buitenkant.


    IMG_1423.jpgIMG_1424.jpgIMG_1425.jpg

    De zijkanten snijd ik bovenaan af in een zo recht mogelijke lijn tussen de bovenzijden van de twee dwarsbalkjes.


    IMG_1427.jpg

    Eerste fase volbracht
    (lastig omdat de ondergrond onevenwijdig afhelt en ik de pikkels niet exact uitgelijnd kreeg, op een vlakke ondergrond moet dat nog beter resultaa geven)


    IMG_1429.jpg

    (wordt vervolgd)

    cheers
    calmos

    Attached Files

    #2
    Re: regenscherm/serre voor 1 plant : zelfbouw verslag

    hey allemaal, zoals beloofd het vervolg:

    dus... : de voorzijde en het dakje:



    materiaal (deel 2):
    -schroefoogjes kleinste maat

    -perforator

    -dun touw



    Ik snijd de folie opnieuw zo goed mogelijk op maat uit, en verstevig hem aan de zijkanten met gaffa-tape.

    IMG_1430.jpgIMG_1431.jpgIMG_1432.jpgIMG_1433.jpg


    Nadat ik de folie voorlopig met punaises heb bevestigd, maak ik met een perforator gaatjes in de gaffa-tape. Ik span het doek nu van boven naar beneden op door het vast te klikken over de schroefoogjes die ik op de plaats van de gaatjes in de balk gedraaid heb.

    IMG_1434.jpgIMG_1436.jpgIMG_1437.jpg



    Vervolgens haal ik een dun touwtje door de oogjes. IMG_1438.jpgIMG_1439.jpgIMG_1440.jpg


    Voor het dakje ga ik op dezelfde manier te werk.

    IMG_1441.jpgIMG_1442.jpg



    Aan de zijkanten van de folie maak ik met gaffatape een klein afdakje.


    IMG_1445.jpg



    En ziedaar het eindresultaat:

    IMG_1447.jpg


    Vannacht laat ik het dakje open om te kijken hoe de plant er morgenvroeg bijstaat...

    cheers
    calmos

    Comment


      #3
      Re: regenscherm/serre voor 1 plant : zelfbouw verslag

      En ja hoor: vanmorgen vroeg al tijd voor een eerste reality check :

      IMG_1452.jpgIMG_1450.jpgIMG_1448.jpgIMG_1451.jpg

      Comment


        #4
        Re: regenscherm/serre voor 1 plant : zelfbouw verslag

        Ik denk dat je 'm beter zoveel mogelijk open kunt laten aan de zijkanten, zodat de wind erdoor kan.
        Vocht zit in de lucht, komt dus niet alleen van boven, daar doe je dus weinig aan.
        Je wil het wel zo snel mogelijk kwijt, dat lukt niet als alles dicht zit.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          Re: regenscherm/serre voor 1 plant : zelfbouw verslag

          lekker aan het knutselen daarklein kasje om je plant maken werkt niet,je maakt hem of grooter,of gewoon een dak erboven.een plant met een dak boven ze hoofd,moet als het een schimmelbestendige soort is,gewoon af kunnen bloeien.

          Comment


            #6
            Re: regenscherm/serre voor 1 plant : zelfbouw verslag

            na een paar uurtjes in de zon is ze volledig opgedroogd...met de voorkant en het dak open wordt ze dan toch goed geventileerd
            ik kan idd de zijkanten wat hoger uitsnijden indien nodig maar ik kijk het nu ff aan of dit systeem de komende dagen/weken werkt, was in de eerste plaats bedoeld om ze te beschermen tegen wind en regen en dat valt ook nog af te wachten of dat aspect bevredigend resultaat geeft

            cheers
            calmos

            Comment


              #7
              Re: regenscherm/serre voor 1 plant : zelfbouw verslag

              leuk bedacht, succes en mooie struik
              Wil je blowen, moet je het zelf growen

              Comment


                #8
                Re: regenscherm/serre voor 1 plant : zelfbouw verslag

                Leuk idee
                Zorg er voor dat je lap plastic rond je plant op de grond onder de constructie ligt dan komt er minder vocht van onder dat zal zeker een hoop schelen
                Bij mij staan ze onder een overkapping op tegels en daar heb ik geen last van dauw

                Ajo
                Ventje
                Living in Second live for real

                Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

                Comment


                  #9
                  Re: regenscherm/serre voor 1 plant : zelfbouw verslag

                  Nu maak je een tentje zou je niet beter een afdakje kunnen maken met da plastick zo kan de wind er goed bij en blijft je plant toch droog
                  Als ik mn plant op de veranda zet kan er bv wind bij en zon maar regen kan er niet bij
                  God was never on your side..

                  Comment


                    #10
                    Re: regenscherm/serre voor 1 plant : zelfbouw verslag

                    Ziet er goed uit! Mooi projectje!
                    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                    Comment


                      #11
                      Re: regenscherm/serre voor 1 plant : zelfbouw verslag

                      Hi

                      Heb zelf ook een tentje gebouwd, had ook wat problemen met vocht dat in het tentje gevangen zat met de dauw. Ik heb dan langs de zijkanten met een sigaret enkele gaten gebrand in de folie zodat er wel wind aan kan, maar geen grote hoeveelheid regenval (in het dak heb ik wel geen gaten gebrand). Probleem met vocht is nu wel opgelost omdat de lucht kan circuleren.
                      Misschien kan je dat eens proberen...

                      Veel succes

                      Comment


                        #12
                        Re: regenscherm/serre voor 1 plant : zelfbouw verslag

                        Wel leuk om zo mee te kijken hoe iemand een tentje gaat bouwen suc6
                        God was never on your side..

                        Comment

                        Bezig...
                        X