Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LR2's Droog-cure methode 3.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LR2's Droog-cure methode 3.0

    Korting op 420shop
    Bij deze wil ik jullie informeren over een alternatieve manier van je wiet drogen.

    Allereerst, de discussie is al geweest. Ik weet dat 'klassieke' droogmethoden prima werken, en dat daar niet aan te tippen valt volgens sommigen. Daar gaan we het niet meer over hebben, smaken verschillen nou eenmaal. Ik zeg niet dat mijn methode beter is, ik zeg niet dat jullie methode klote is. Ik zeg alleen hoe mijn manier prima voor mij uitpakt. En waarom deze in mijn optiek makkelijker, veiliger en sneller is. Die methode gebruiken sommige mensen al jaren, maar die worden net als ik - hier en daar - voor gek verklaard. Soms terecht. Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.

    Lees dit even heel goed: Ik kan Droogmachines! Het verhaalstockli_timer.jpg

    Methode (in ontwikkeling!)
    Na het knippen, trimmen en al het gedoe wat bij oogsten komt kijken neem je een tijdschakelaar.

    Je stelt die schakelaar als volgt in:
    AAN 11:00 - 13:00 > LV is buiten hoog rond deze tijd. > Warme vochtige lucht 'droogt' je ganja, maar niet te snel.
    UIT 13:00 - 22:00 > LV is laag buiten. > Warme droge lucht onttrekt vocht uit je ganja.
    AAN 22:00 - 06:00 > LV is hoog buiten. > Warme vochtige lucht 'droogt' je ganja, maar niet te snel.
    UIT 06:00 - 11:00 > LV is hoog buiten. > Warme vochtige lucht geeft wat vochtigheid terug aan de top.
    Nu ben je de klok rond als het goed is.

    Alternatief na uitvoerig testen
    Aan: 09:00-11:00
    Uit: 11:00-19:00
    Aan: 19:00-21:00
    Uit: 21:00-09:00


    Sluit vervolgens de droogmachine aan, zet deze qua temperatuur rond de 25 graden. Niet hoger! Lager is altijd beter, zo heb je meer speling. Zoals ik zei, ben ik nog aan het testen.
    Leg je wiet netjes verdeeld in de machine.
    Laat de machine zijn werk doen voor 24 uur.

    Nu na 24 uur komt de eerste controle: hoe voelt je wiet? Let op: met 'top' bedoel ik calyxen (die druppelvormige dingen met haren eruit hangen).
    1. Nat blad, natte top > meest waarschijnlijk na de eerste ronde, check over een halve dag nog eens.
    2.
    3. Krokant blad, top ook krokantig, nog niet helemaal. Stam is nog nat en buigbaar > PERFECT! Eruit halen. -> Je plant/toppen gaat nu aan de lucht drogen en vocht herverdelen in de curepot.
    4.
    5. Krokant, ook de stam want die breekt > volgende keer eerder ophouden, vaker/eerder controleren of een lagere temperatuur instellen.

    Nu komt het belangrijkste, het curen. Er is geen andere weg. Je stam is als het goed is bij ieder topje dichtgeslagen aan de onderkant. Daardoor houdt deze nog lang vocht vast, dat vocht kan de top niet uit omdat die stam dichtgedroogd is. Maar dat vocht kan wel doorsijpelen door de nerven van de plant richting de pistils en bladeren. Je takje mag dus niet knakken. Maar deze moet te buigen zijn zonder breken.
    Stop deze topjes in een weckpot/gripzak en leg deze donker weg. Laat ze een week, liever twee weken tot een maand, rusten. Hierdoor (of eigenlijk difussie) gaat het vocht zich langzaam herverdelen over het totaalproduct. Controleer in de tussentijd wel op rotplekjes en schimmel natuurlijk! Vooral de eerste paar dagen. Daarna (na die twee weken tot een maand) laat je de pot ieder dag een uurtje open, en herhaal dit tot je wiet op jouw favoriete droogte zit.

    Daarna is het schluss en niet meer open maken tot je rookt. Je bent nu klaar. Moeilijk? Nee, ik vind van niet.

    EIND.



    Voordelen
    Nadelen
    - Geur: Deze is intenser en heftiger tijdens het drogen
    - Smaak: mijn testpanel zegt dat ze geen verschil merken. Mensen hier op jointjedraaien zeggen dat het nergens naar smaakt, maar die hebben niets van me geproefd. -> zie moreweeds comment hieronder voor opinie van een onafhankelijke partij.
    - Elektriciteit: Droogmachine gebruikt zo'n 250W
    - Aanschaf: De kosten van zo'n apparaat zijn hoog als je enkel wiet droogt.
    - Schoonmaak: is niet lastig, maar wel nodig. Als je er een leent van familie of vrienden, check even de ventilator onderin voordat je 'm terug geeft. Daar belanden nogal eens wat blaadjes.

    Nogmaals, ik ben aan het testen. Het is nog niet waterdicht maar dit lijkt al prima te werken.

    Let op: deze methode is gebaseerd op ervaringen, die ik in mijn eentje op doe. De oude rotten in het vak hebben zo hun eigen methodes, die methodes respecteer ik en kan ik waarderen, werkt immers prima, maar ik zoek ook graag naar alternatieven. Deze methode wordt afgeraden voor beginners (te snel droog = rotwiet, te langzaam is ook niet goed). Deze methode is tevens aan verandering onderhevig; ik test ieder jaar andere instellingen, het is nu alweer 2014 en ik edit nog steeds.
    Last edited by LR2; 21 August 2014, 18:31.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    #2
    Re: LR2's Droog-cure methode 3.0

    Zo'n apparaat is wel leuk, zeker als je de mogelijkheden ervan ziet voor je kids.
    Maar pakweg een 200 euris ervoor uitgeven is me toch teveel van het goede. Laat de hele zolder maar stinken, ik mag het doen, want ik ben hier het parentaal gezag.

    En zo slecht kan jouw manier niet zijn, als je testers aangeven dat het prima smaakt e.d.
    dus succes met verder testen!

    Comment


      #3
      Re: LR2's Droog-cure methode 3.0

      Vind ik ook, altijd blijven proberen of iets beter kan.

      Zoals in de film Jiro Dreams of Sushi. Documentaire over een 85 jarige sushi master met 3 Michelin sterren. De man bleef maar proberen om de boel te verbeteren. Heb je de top bereikt en dan toch nog weer net even hoger willen.

      Heb deze pagina opgeslagen in mijn favorieten voor als ik ook ooit nog eens een oogst krijg

      Moet het trouwens zo'n duur apparaat zijn of zou Chinese import het ook doen?

      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

      Comment


        #4
        Re: LR2's Droog-cure methode 3.0

        Ik heb getest, en enige lieden met jarenlange wietervaring met mij.

        We waren het allemaal eens over 3 dingen :

        1/ het kan een prima alternatief zijn
        2/ je proeft het meteen (dwz met het monster dat werd getest)
        3/ meer experimenteren met tijden en temperaturen is aan te bevelen

        Lichtelijk off-topic, maar ik ga het wel even vermelden nu : de smaak van het monster mag dan naar ons idee niet geheel optimaal zijn geweest, het effect was prima.

        Conclusie : ik ga ook zo'n ding aanschaffen, want eigen kruiden en fruit kunnen drogen vind ik handig. En natuurlijk ga ik er dan ook wiet mee drogen, om te kijken of ik een op mijn smaak toegespitst resultaat kan behalen ermee. Maar het grootste gedeelte van de oogst hangt gewoon op zolder, omdat dat namelijk kan.
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

        Comment


          #5
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #6
            Re: LR2's Droog-cure methode 3.0

            Oh, zie nu dat die Chinese dingen allemaal op minimaal 35C drogen. Dat is dan te warm dus?

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment


              #7
              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

              Comment


                #8
                Re: LR2's Droog-cure methode 3.0

                Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Zo'n temp sensor moet te hacken zijn. Al zou ik dat sneller doen met een apparaat van $40 dan met een van €200

                Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                Comment


                  #9
                  Re: LR2's Droog-cure methode 3.0

                  of andersom : wat is het meer dan een geforceerde luchtstroom, iets van verwarming, wat sensoren en een mooie verpakking ?
                  Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                  Comment


                    #10
                    Re: LR2's Droog-cure methode 3.0

                    laten wij nou net zo'n apparaat hebben, volgende zomer toch maar eens testen met de autoflowert goed idee!

                    Comment


                      #11
                      Re: LR2's Droog-cure methode 3.0

                      Oogsttijd is er weer. Dit topic is wat ondergesneeuwd en ik zoek nog steeds naar ervaringen/alternatieve methodes in combinatie met droogmachines.
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                      Comment


                        #12
                        Re: LR2's Droog-cure methode 3.0

                        Wel ik moet eerlijk zijn. Deze manier had ik zelf nog niet gezien. Is wel interessant. Het enige waar ik aan denk is dat ik vroeger mijn groen gewoon legde te drogen in een schoenenkast en die waren toen al goed droog na 2 a 3 dagen.
                        Ik legde dan de topjes er gewoon in en om de zoveel tijd draaide ik de knopjes. Nu dit is niet echt handig als je kilo's hebt lol maar voor kleine hoeveelheden deed ik het op zo een manier.
                        Om maar te zeggen LR2 ik ben zelf nog naar een manier aan het zoeken wanneer het bij mij oogst tijd is. Al gedacht aan zo een net die dan in mijn kast hangt maar dit heeft allemaal niets te zien met de droogmachines natuurlijk.

                        Comment


                          #13
                          Re: LR2's Droog-cure methode 3.0

                          Mooi topic man, ik was zelf al aan het kijken naar een alternatieve methode. Dit lijkt me een prima methode, voornamelijk omdat het zo wat sneller droogt en een hoop minder plaats in dan de droogtent die ik heb (en waar ik geen ruimte meer voor heb). Daarnaast sta ik graag in de keuken, dus die droogmachine vindt daarna wel weer een doel in de keuken.

                          Comment


                            #14
                            Re: LR2's Droog-cure methode 3.0

                            Ben al een tijdje opzoek naar een droogmethode en las dit bericht dus. Interessant!
                            Beetje aan het googelen geweest en kwam een droogautomaat tegen voor nog geen 35 euro. http://www.gardisto.net/Webwinkel-Pr...enten-etc.html

                            Gebruik je deze methode voor al je wiet LR2?
                            Tweede week: Big Bang en Blackberry auto`s
                            Eerste kweek: Northern lights autoflower & Blue AutoMazar

                            Comment


                              #15
                              Re: LR2's Droog-cure methode 3.0

                              Ja als de hoeveelheid minstens 1 mandje kan vullen wel. Anders maak ik gebruik van de oude methode.
                              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                              Comment

                              Bezig...
                              X