Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Buurplant detectie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Buurplant detectie

    Korting op 420shop
    Buurplant-detectieBuurplant-detectie bovengrondsbron: Digital Frog International Inc.

    brom: gewijzigd naar Gersani et al. 2001

    Het mechanisme achter deze respons is nog volstrekt onduidelijk, maar uit de proefopzet kun je afleiden, dat de detectie van de buurplant ondergronds plaats heeft moeten vinden (waarom?). Wel is duidelijk, dat de verhoogde investering in de wortels bij planten die ondergronds buren detecteerden tot een verlaagde zaadproductie, en dus tot minder nakomelingen, leidde (afbeelding 4), hoewel de twee planten samen net zoveel wortelvolume, voedingsstoffen etc. ter beschikking hadden als die in de controlebehandeling.

    Afb. 4: Gemiddelde productie (g/plant) van zaad, wortels en spruiten (bladeren + stengels) van sojaboonplanten die elk in een eigen pot staan (apart) dan wel ondergronds met elkaar concurreren (gedeeld; zie afbeelding 3) Duidelijk is te zien dat de planten die apart staan een hogere zaadproductie hebben dan planten die ondergronds concurreren. * boven de staven: verschil tussen de behandelingen significant. bron: gewijzigd naar Gersani et al. 20011) de productie van biomassa (en zaden) van een plant is afhankelijk van de beschikbaarheid van licht, water en voedingsstoffen.
    2) Als gevolg van natuurlijke selectie kan de plant de investering van biomassa in blad, stengel en wortels zo reguleren, dat de productie maximaal is.
    3) Als nu bij overigens gelijke omstandigheden twee planten naast elkaar staan in een bodemvolume dat tweemaal zo groot is als in de controle (1 plant per pot), dan zou voor beide samen de zaadproductie maximaal zijn, als beiden niet meer in wortels investeren, dan voor de productie van biomassa en zaad strikt nodig is.
    4)bron: gewijzigd naar Gersani et al. 2001

    5)6): Veronderstel, dat alle boeren van een dorp hun schapen weiden op een gemeenschappelijke weide, de tragedy of the commons als gevolg van concurrentie om licht overigens nog niet aangetoond. Wel lijkt het erop, dat natuurlijke selectie veel vaker tot zulke verre van optimale speltheoretische ESS situaties leidt dan we ons tot nu toe realiseerden.

    #2
    Re: Buurplant detectie

    Cool Monty het lijkt wel alsof ik weer bij biologie zit
    NLX outdoor kweek 2011
    Wierie Wierie`s Outdoor Festijn 2010
    De eerste maal; 4x NLX outdoor 2009

    Comment


      #3
      Re: Buurplant detectie

      Strekken door buren

      Comment


        #4
        Re: Buurplant detectie

        jij zit niet stil monty
        ik ben niet verantwoordelijk voor uw interpretatie.

        Comment


          #5
          Re: Buurplant detectie

          Respect!
          Je gaat behoorlijk diep op de stof in..
          - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
          - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

          Comment


            #6
            Re: Buurplant detectie

            Leuk als mensen men bijdrages waarderen en doorworstelen.

            Grtz

            Comment


              #7
              Re: Buurplant detectie

              mooi werkje alweer en boeiend om te lezen

              Comment


                #8
                Re: Buurplant detectie

                dat heeft een vriend van me ook vertelt iemand was op reis en hij moets voor die plant zorgen die heeft grote tuin en had die plant tussn de andere planten gezet en die groeide echt veel sneller dan dat die alleen stond

                Comment


                  #9
                  Re: Buurplant detectie

                  erg intressant. Ben nooit echt van biologie geweest. vreselijk saai vak, maar dit heeft toch wel iets anders
                  maar ik heb er toch een vraagje over.

                  volgens het onderzoek met de sojabonen blijkt dat als je de planten apart zet ze minder wortels aanmaken en meer zaad, stengels en blad.
                  en ik denk ook dat dit voor hennep geldt. Dus je kunt ze beter alleen in een pot zetten dan 2 in 1?
                  en is het dan niet zo als ze meer wortels aanmaken dat ze meer voedingstoffen opnemen en daardoor groter worden, dus ook grotere buds?

                  ganjaplant

                  Comment


                    #10
                    Re: Buurplant detectie

                    Door concurrentie zet je de wortel idd aan tot groei. Verder is er licht-concurrentie een plant meet het verschil in rood en verrood en weet zo of ze overschaduwd woord door andere planten. Als dit het geval is investeert ze meer energie in lengte groei dan in blad aanmaak. Je krijgt dus een heel ander fenotype bij planten die dicht op elkaar staan in een bak. Ik heb hier 10 jamnesia's staan in een 60 liter bak. Ze zijn enorm gestrekt en heel weinig vertakkingen door de licht-concurrentie. Nu staan die dan wel ook heel kort op elkaar.
                    Last edited by monty; 2 March 2011, 00:12.

                    Comment


                      #11
                      Re: Buurplant detectie

                      te gek M weer beetje bijgeleerd !!

                      thx voor de link

                      grtz
                      Met een jointje in je hand , kom je door het hele land ^^

                      Comment


                        #12
                        Re: Buurplant detectie

                        Speltheorie en tragedy of the commons...fuck, zit hier precies terug in de les algemene economie Theoretisch klopt het eigenlijk niet want daarin wordt gedrag interdependent veronderstelt wat hier volgens mij niet het geval is.
                        Zag overlaatst een stukje hierover in een reportage maar nu moet ik eens goed nadenken hoor!!! Er is hier nog een heel oud draadje over maar vind ze niet terug...

                        Grtz $iR
                        sigpic

                        Comment

                        Bezig...
                        X