Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Joeltje's eerste guerrilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Re: Joeltje's eerste guerrilla

    @xtreme,

    Het blijft het zoeken wel waard, of het ook lukt is een 2e met het zoeken.. Ik ben al heel blij dat er toch iets minder als de helft is uitgekomen, maar ik had toch op iets meer gehoopt.. Wat me wel opvalt is dat 2 soorten het heel goed deden met het ontkiemen (8 stuks per soort), maar de andere kwamen nauwelijks of niet uit (maximaal 3 zaden van de andere soortjes.
    De soorten zijn allemaal in een precies even vochtige grond ontkiemd, dus aan het medium zal het niet liggen.
    Ik had toch wel op iets meer gehoopt bij de deense soorten, nu maar hopen dat de zaadjes die wel uitgekomen zijn, het ook tot de eindstreep halen1

    Joel26

    Comment


      Re: Joeltje's eerste guerrilla

      Na het bekijken van het lijstje van je bestelde zaden zou ik totaal geen moeite meer doen om da achterblijvers alsnog te ontkiemen. Wellicht komt er nog iets van op, maar planten doorkweken met slechte kiemkracht leidt vaak tot teleurstellingen. Zelf zou ik er voor kiezen om van de gezondste planten wat stekken te trekken. Dat doe ik zelf met de Nadia Regina en de Danish Gold. Zonder de plant echt te plunderen haal je gemakkelijk 10 of meer stekken (okselscheuten) van een plant.

      Comment


        Re: Joeltje's eerste guerrilla

        Ok, dan worden het waarschijnlijk 2 planten van de soorten die het goed deden waar stekken van worden gemaakt. Wanneer kan ik eigenlijk stekken van een plant trekken? En is er een speciale manier waar deze op geplant moeten worden?

        Iemand trouwens een idee hoe groot de kans van slagen is als ik ga drogen zoals vermeld in de edit bij een van mijn vorige posts? In die kast.

        Joel26

        Comment


          Re: Joeltje's eerste guerrilla

          Met betrekking tot stekken maken staat er meer dan voldoende informatie op het forum. Het enige wat je voor ogen moet houden is dat het beslist niet moeilijk is. Een zakje zaai- en stekgrond is genoeg. Stekpoeder en wortelstimulator heb ik nog nooit gebruikt en toch krijg ik nagenoeg 100 % van de stekken aan de wortel. Het enige wat ik doe is de grootste bladeren halveren teneinde het verdampingsoppervlak te verkleinen.

          Comment


            Re: Joeltje's eerste guerrilla

            @xtreme

            Gebruik jij dan wel lampen om je stekken te maken en een propagator oid, of. Plaats jij je stektray gewoon voor de vensterbank of buiten?

            Joel26

            Comment


              Re: Joeltje's eerste guerrilla

              Ik houd het simpel: gewoon 1 liter potjes (kleiner kan ook) afvullen met zaai- of stekgrond en stekken er in. Aan vensterbank werk (raamprostitutie) doe ik niet: ik zet ze gewoon buiten of in mijn foliekas. Hoe minder handelingen je verricht, hoe minder fouten je kunt maken. En geloof me of niet: in nagenoeg 100 % van alle gevallen loopt het goed af. Dus lampen, propagators, stekpoeders en wortelstimulators zijn aan mij gewoonweg niet besteed, omdat het zonder al dat soort franje perfect lukt. En je geeft bovendien niet onnodig geld uit. Dat kun je beter besteden door een exclusief soortje aan te schaffen.

              Comment


                Re: Joeltje's eerste guerrilla

                Dus zelfs niet in die pluggen van te voren?:O

                Iemand trouwens nog gedachtes over die droog-kleerkast?...

                joel26

                Comment


                  Re: Joeltje's eerste guerrilla

                  Als je zo nodig stekpluggen wil kopen koop ze dan toch! Nodig is het evenwel niet, maar het jouw geld dus je mag er mee doen wat je wilt.

                  Comment


                    Re: Joeltje's eerste guerrilla

                    Ik heb helemaal geen ervaring met stekken, dus daarom lijkt het voor mij zo raar dat een takje gewoon vanzelf verder kan groeien. Dast van die stekpluggen vroeg ik omdat ik het een beetje raar vond dat een takje vanzelf verder kan groeien. Dus eigenlijk, als ik die afgeknipte groeischeut dus gewoon in een potje met vochtige zaai en stekgrond plaats, is dit dus voldoende? Of moeten ze eerst een bepaalde tijd in een bak met water laten staan? Als dit niet het geval in, gaat de groeischeut dus gewoon wortels aanmaken vanzelf in de zaai en stekgrond?

                    Joel26

                    Comment


                      Re: Joeltje's eerste guerrilla

                      Doe nu eens wat ik zeg: snijdt (dus niet knippen, omdat je daarmee de cellen dichtknijpt) wat overtollig materiaal van een plant. Gewoon een takje met een blad of 5. Knip van het onderste blad ongeveer de helft af. Zet de stekken gelijk in zaaigrond en 90 % van je stekken gaat aan de wortel. Meer kan ik niet aandragen: dus als je de stekken zo nodig voordien in water wil zetten en/of stekpluggen wil gebruiken, dan doe je je goddelijke best maar.

                      Comment


                        Re: Joeltje's eerste guerrilla

                        Ik heb nog nooit iets met stekken gedaan, daarom wil ik de dingen waar ik over twijfel gewoon zeker weten. 1 ding vraag ik me wel af, gezien ik nu nog geen stekken van mijn plant kan halen (ik denk over 2 weken pas), hebben deze stekjes als ze geplant worden toch een groeiperiode van een dikke maand minder, en worden ze uiteindelijk toch ook een stuk kleiner?

                        Joel26

                        EDIT:
                        Als ik ze zondag (het grootste gedeelte) wil gaan uitzetten op de spots, kan ik dan beter de grond daar een beetje mengen met potgrond? Of kan ik ze gewoon in de zaai en stekgrond waar ze nu in zitten daar in de grond zetten?
                        Last edited by joel26; 20 May 2011, 17:58.

                        Comment


                          Re: Joeltje's eerste guerrilla

                          Vanavond is het eindelijk zo ver:
                          De eerste 10 plantjes zullen op de eerste 2 spots gezet worden, en gezien er 5 in de tuin blijven, moeten de andere 9 binnenkort op de andere spot komen te staan. Ik zal ze waarschijlijk gaan vervoeren in een doos met deksel, geplaats in een sporttas. Zo kunnen de planten niet beschadigd raken, en kan ik gewoon het excuus gebruiken dat ik net van het fitnessen terugkom. Verder zal er een tas gevuld met flessen met water uit de regenton meegaan, een deel van het water voor nu, het andere deel, zodat ik een beetje watervoorraad alvast daar heb. Gezien het gaas al op de spots ligt, hoef ik alleen nog maar een schep mee te nemen.

                          Nu echter over het planten zelf:
                          Het gaas, dat een halve meter hoog is, wil ik iets van 15cm ingraven, zo staat het stevig, en is de omheining nog steeds hoog genoeg. Wat ik me echter wel afvraag is de grond. Ik zal ze tot de lobbladeren ingraven, maar kan ik de zaai en stekgrond daar in de grond zetten, of moet ik de grond daar eerst opvullen\mengen met potgrond? Er staan brandnetels, maar is dit alleen genoeg om zonder extra toevoegingen zoals in potgrond mijn planten de goede grond te geven?

                          Joel26

                          EDIT:
                          Wanneer beginnen de planten nu echt te ruiken? want nu valt er nog niks aan op, gewoon brandnetels

                          EDITTED EDIT:
                          Door omstandigheden kon ik vandaag de plantjes niet gaan zetten Nu wordt het waarschijnlijk dinsdagavond....
                          Last edited by joel26; 22 May 2011, 18:21.

                          Comment

                          Bezig...
                          X