Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Buitenkweekje met DIY "Olla" irrigatie.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Buitenkweekje met DIY "Olla" irrigatie.

    Korting op 420shop
    IMG_0217.JPG

    Gaten van de onderste helften afdichten. Gwn met een op maat geknipte plastic dop en wat montage kit.

    IMG_0218.JPG
    Aan elkaar kitten, buisje erop en klaar. Ik denk wel om onder de potten nog een laagje aarde te leggen zodat ze niet op de bodem van de container staan.

    Je kan ook een stokje met een stuk piepschuim aan de onderkant in de vulgaten steken om zo te zien hoe vol ze nog zijn, maar ik hou het voorlopig lekker simpel. Ik ga wss ook nog wat gaten in de container boren, wortels willen ook wat ademen en het kan altijd regenen.

    Dat is het dan! Ik zie dit ding tegen het eind van de week wel werken, plantje zal nog even duren aangezien ik nog een zaadje moet kiezen, stekje zou mooi zijn maar geen idee waar ik dat vindt. En ik heb echt nog een hoop zaadjes die toch al ff aan de kant liggen

    Dit had missn beter op het info subforum thuisgehoord, maar eens er een plantje instaat wordt dit toch een Olla kweekverslag
    Last edited by StarShpongledBanner; 10 May 2018, 11:57.

    #2
    Ik had er nog nooit van gehoord, wat een handig systeem ! Werkt hetzelfde als het Blumat systeem zo te zien, daar werkt men ook met ceramische cones.

    Als ik het goed begrijp blijft het water in de pot tenzij de plant behoefte heeft om te drinken. Water geven kan dus nooit meer mis gaan dit systeem.

    De 1ste foto kan ik niet zien maar de 2de ziet er veelbelovend uit, succes !
    Een dag zonder wiet kent Flip niet.

    Comment


      #3
      Werkt wel anders dan Blumat.
      Bij de Blumat wordt een afsluiter op het slangetje geregeld door de druk die op de keramische cone zit.
      Is de grond droog, komt er onderdruk en gaat de afsluiter naar beneden waardoor er water door het slangetje kan.
      Het water in de Blumat gaat er nooit uit, alleen de opening van het slangetje die op een vaatje of fles zit wordt geregeld door de druk.

      Dit systeem ken ik ook wel, ik ben benieuwd of het goed werkt.
      De klei blijft altijd vocht afstaan, ook als de grond nat genoeg is, maar het gaat zo langzaam dat het best kan werken.

      btw, een zaadje is veel beter dan een stekje, dus ga vooral daar voor.
      Succes !
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Heb de eerste foto er opnieuw opgezet, hopelijk werkt hij nu want ik kon ze allebei zien. Volgens de video's die ik erover heb gezien stoppen de potten met water afgeven van zodra de omliggende grond even vochtig is als de pot zelf EDIT: blijkbaar niet dus, dan zal het wss een balans vinden zijn tussen wat de potten afgeven en wat de plant nodig heeft. En idd gaan na een tijdje de wortels van de planten helemaal rond de pot groeien Die maffe "preppers" uit de VS maken best nog interessante vids.

        Wat mij aansprak was het feit dat de potten onder de grond zitten, dus kan ik gelijk ook een mooie dikke laag houtsnippers op de potgrond leggen, droogt de boel nog minder snel uit. Heb er nu 1 met water gevuld en na een aantal min is hij al mooi vochtig

        Comment


          #5
          Wat mij stoort is dat wat Q zegt, en dat de enige oplossing lijkt te zijn: minder water in die potjes doen.
          Dat heeft tot gevolg dat alleen de bodem van de potjes water bevat, en vrij laat komen. De rest van het potje zal droogvallen. Op den duur ontstaat er dus een vochtige laag aarde, en een laag aarde die geen water krijgt. Zwaartekracht is kut, en bijna alleen zandgrond kan dat overwinnen.

          Houtsnippers zijn leuk in de volle grond, maar je wilt ook dat de bodem goed blijft ademen in een pot (waar zijwaards geen verplaatsing is). Die snippers kun je beter door de grond mengen, daar doen ze hun werk veel beter.

          Ik vind 3x per week watergeven geen straf eigenlijk.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • StarShpongledBanner
            StarShpongledBanner commented
            Editing a comment
            Of ik kan er in het begin maar 1 van de 2 gebruiken? De plant zal idd niet veel vragen de eerste maand ofzo, en eens hij goed begint te drinken kan ik de tweede trg vullen, zal een beetje probeerwerk zijn maar zo blijft het ook leuk. Het is een expirementje, lukt het niet dan haal ik de gieter terug boven

          #6
          Kan je niet met een kurk of een stukje piepschuim o.i.d. een dobber erin maken zodat je het waterlevel kan peilen door naar de pot (dobber die eruit steekt) te kijken?
          Lijkt me een handige upgrade, probeer mee te denken


          leuk project! ik volg 'm, ben benieuwd of het succesvol is

          Waarom zet je ze niet in de volle grond zodat ze zelf 't water kunnen zoeken?

          Comment


          • StarShpongledBanner
            StarShpongledBanner commented
            Editing a comment
            Gisteren nog gedaan Dun stukje bamboe met wat piepschuim eraan, beetje ruw maar het werkt wel

            Goh, het is en blijft in m'n achtertuin en een pot kun je altijd verplaatsen, moest er onverwachts bezoek komen En als de droogte echt toeslaat sta je er toch met je tuinslang :p

            Thanks! Heb eergisteren een zaadje in een vochtig doekje gelegd, hopelijk kan ik snel beginnen

          #7
          Zaadje is Blue Haze, huismerk van zamnesia als gratis zaadje dus niet super erg als het mislukt, hopelijk is het geen rommel maar de reviews waren goed dus we zien wel!

          Comment


            #8
            Een haze in de buitenkweek? Het kan. Maar Haze staat er bekend om dat ze nogal een lange bloeitijd nodig hebben, en vaak pas echt met bloeien beginnen zodra het eind september is. Wel iets om in je achterhoofd te houden denk ik
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #9
              Shit, niet bij stilgestaan eig... Heb besloten om er een auto in te zetten nu, blue kush van Dinafem. En de blue haze gaat de indoor kast in, eens zien of dat scrogt :p

              Comment


                #10
                Update!

                Het Blue Haze plantje is ondertussen een goeie 2 weken oud na ontkieming en groeit sneller dan ik gepland had, want die kennis die het auto zaadje had is nog steeds niet langs kunnen komen, en nu komen de wortels al uit het .5l potje waar ze nu in staat... Dus denk ik dat deze gwn in de olla-pot gaat en het autootje in de kast, Moet ik nog zien maar zal zo ff een fotootje jullie kant uit sturen

                Comment


                  #11
                  You do not have permission to view this gallery.
                  This gallery has 1 photos.
                  Last edited by StarShpongledBanner; 6 July 2018, 20:55.

                  Comment


                    #12
                    Ziet er goed uit! Die mag wel een hele dosis hoor. Dat moet je alleen niet te vaak doen
                    Vooral niet met deze hitte.
                    Voeden, wachten tot de kleur weer wegtrekt, bijvoeden. Herhalen tot het eind.
                    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                    Comment


                      #13

                      Comment


                        #14
                        2 week update! Ze is echt een pak gegroeid en reageert zeer goed op de nutes, heb ze wel een dagje of twee vergeten wateren waardoor de potgrond geen water meer wou opnemen en alles gwn langs de zijkanten naar beneden liep, zonde van de meststoffen maar na 30l water staat ze weer mooi vochtig
                        37633044_10214635153465649_8292175427175186432_n.jpg
                        37671629_10214635162665879_212094714961199104_n.jpg

                        Comment


                          #15
                          Bijna-maand-later update! Had die gitzwarte 60l pot maar ingegraven tijdens de warmste dagen aangezien die zoveel hitte aantrok dat ik me zorgen begon te maken, en dan ben ik ook alweer 30cm in hoogte kwijt Maar ze staat dus nog steeds in de pot en daar blijft ze ook. Nu een dikke 2m + hoog.

                          Dit lijkt al een vroege bloeifase? Begin ik nu al met omschakelen naar flower nutes of nog ff wachten?

                          Ze ziet er mooi uit, morgen nog eens wat eten geven om dat diep groen terug te krijgen.



                          You do not have permission to view this gallery.
                          This gallery has 2 photos.

                          Comment

                          Bezig...
                          X