Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kratky hydro met verduisteren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kratky hydro met verduisteren

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal,

    Helaas heeft Jaapio het druk met allerlei domme grote mensen dingen, dus geen tijd om in een mooie guerrilla kweek te steken dit jaar. Maar een buitenseizoen moet je pakken, dus toch maar weer een projectje gestart. Kan zelf niet in de achtertuin kweken vanwege een keurig politiek correct vrouwmensch, die geen dikke woudreuzen in specykuipen wil vanwege de kinderen. En tja, misschien heeft ze ook wel een punt.

    Zelf smoke ik weinig, heb nu nog een paar toppen over van vorig jaar. Maar een kweekje zetten is gewoon zulk mooi werk, ik heb momenteel iets van 30 peperplanten in de achtertuin staan, op grond en kratky, maar er gaat niets boven een wietplant. Dus in overleg met een kameraad die vorig jaar ook een plant in z'n achtertuin had staan hebben we even wat leuks bedacht.

    We gaan even een hydro plantje proberen dit jaar. Girlscout Cookies.

    Mijn maat is een dikke smoker die 24/7 longbatsers rookt, en vind kweken ook prachtig. Van alles, rode bieten tot pepers tot rozen. Hij huurt, dus wil geen gekkigheden. 1 plant tussen zijn andere mooie plantjes, wel gaat hij de plant net als vorig jaar verduisteren. Zodat we mid/eind augustus al kunnen oogsten. (Geen autoflower dus, we bepalen zelf de groei en de bloei.)

    Maar genoeg gepraat, op naar de foto's.


    We gaan dus hydro kratky met de volgende voedinglijn: GHE flora. Ook wat vage atributen zoals een TDS en pH meter omdat het zo stoer lijkt als je met zo'n ding in de emmer staat te roeren.

    3.jpg


    Hier is ons kweekschema met hoeveelheden voeding in milliliter per liter. En ja, we waren natuurlijk lekker stoned toen we deze in elkaar knutselde. Schema komt van Amerikaans forum waar ze dus theelepels in gallons flikkeren. Even omgerekend en wat gepersonaliseerd. We gaan voor die goddelijke bloei!

    Kweekschema Hydro.jpg

    Op 20-05 de zaden in steenwol blokjes gezet. Gewoon uitgesneden met een aardappelmes uit zo'n grote cultilene slab.

    1.jpg

    En in de kweektent met die meuk. Huh? kweektent?

    2.jpg


    De kweektent heb ik gebruikt om pepers in december te gaan kweken. Kwam die even mooi van pas, wat toevallig! Het spul ontkiemde vrij rap en na enkele dagen het mooiste plantje in een klein emmertje gezet met de zaailing mix van het schema, pH 5.9.

    4.jpg
    5.jpg

    55.jpg

    De andere plantjes in de grond geflikkerd met steenwol blok en al, wellicht gooi ik die nog ergens de natoer in. Zonder verslag of vaak erlangs gaan ofzo, gewoon een kans in de natuur of direct de kliko in. Van die plantjes op grond doet de 1 het beter dan de ander, 1 plantje is net een grasspriet terwijl de ander al een heus wietplantje wordt.

    Gisteren (3-06-2019) een klein weekje groei achter de rug. Plantjes zagen er al leuk uit, en wil het niet langer op zolder (geen koolstoffilter maar voornaamste reden: we gaan de zolder opknappen). Dus maar even een mooie grote 12,5 liter emmer klaar gemaakt voor het madammeke.

    7.jpg

    6.jpg
    8.jpg

    Zoals je ziet groeit die hydro lekker snel! Klopt bij de pepers ook, die gaan echt sneller dan op grond. Het deksel is voorzien van een dikke kunststof plaat die het licht blokt (voor de wortels). De emmer omwikkeld met reflectie folie zodat het binnenin mooi donker blijft en geen algen gaan vormen. De tyraps die je ziet is om de dikke plaat te borgen aan het deksel, maar ook om de plant uiteindelijk aan te kunnen borgen met touwtjes, indien nodig. De netcup rust los op het deksel.

    8 liter mix aangemaakt op groei en de plant erin gedonderd. De wortels al prachtig ontwikkeld. Mijn maat controleert af en toe de pH, daar die wel wat omhoog wil kruipen door ons harde kraanwater hier. Niveau van 8 liter is afgetekend op de emmer met een merkstift, zo houden we het wat in de gaten en als er teveel water door verdamping verdwijnt (blad en netcup) dan vullen we bij met kraanwater en corrigeren de pH. Als het meiske wat groter wordt gooien we nog wat hydrokorrels op de steenwol zodat het minder snel verdampt door de steenwol heen.

    10.jpg
    9.jpg

    Ik zal elke week even langs gaan om een nieuwe mix aan te maken. Iedere 7 dagen krijgt deze dame een nieuwe mix, zo hopen we deze zomer even wat dikke toppen te scoren! Ik update sowieso elke week even ongeacht hoe het gaat met de plant, of het nu op een mislukking uitdraait of succes. Leuk experimentje, en wellicht een inspiratie voor anderen.

    Dat was het weer voor de 1e update, laten we hopen op veel zon!

    #2
    ziet er goed uit,maar denk dat het water vee te warm gaat worden met een goede zomer
    verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

    Comment


    • Vluggejapie
      Vluggejapie commented
      Editing a comment
      Dit was voor ons ook een struikelpunt. Ons plan is om een identieke emmer in te graven in de vaste grond, en hier de emmer met plant overdag in te plaatsen.

      Maar zeker een goed punt die nog wel eens voor problemen kan gaan zorgen. We gaan het meemaken!

    #3
    Mischien een reflecterend rokje aanmeten. Ik ga je volgen, super leuk die kratky methode. Heb dr veel over gelezen en wil dit straks met mijn pepers gaan uitproberen.

    Comment


    • Vluggejapie
      Vluggejapie commented
      Editing a comment
      Er zit inderdaad een rokje van reflectiefolie om de emmer heen, maar als het 35 graden is in de schaduw gaat dit natuurlijk niet veel meer helpen met een 8 liter water in de emmer, stilstaand in de zon...

      We zullen zien waar het schip strand :p

    #4
    Ben ook wel benieuwd hoe de wortels met de temperatuur schommelingen van de buitenlucht omgaan, interessant!
    Kratky is een andere benaming voor de bubble bucket, of ...?

    Hoe dan ook, succes deze ronde
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      yeah, het bestaat ook nog niet zolang, hooguit een halve eeuw ofzo

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Lol, al die tijd voor mij in ieder geval de eerste keer dat ik er van hoor. Waarom doen we dan toch allemaal zo moeilijk

    • Vluggejapie
      Vluggejapie commented
      Editing a comment
      Het is voor binnenkweken echt perfect, hydro. Geen ongedierte vanuit de grond en super snelle groei en ontwikkelingen.

      Voor buiten wellicht wat minder geschikt, al zijn er ook prachtige installaties voor buiten. Veel met moederbak en circulatie, eb-vloed of met vlotterpomp.

      Echt wel interessant en leuk. Maarja zo simpel mogelijk beginnen he. Het is zo'n emmertje nog lastig genoeg, pH blijft vaak niet stabiel, waardoor je weer disbalans kunt krijgen in de opname van voedingstoffen. Door verdamping kan de voeding 'indikken' met als gevolg veel te hoge EC/ppm en dus bladverbranding. En de kans op wortelrot/stamrot is ook weer groter, dus je moet zo schoon mogelijk te werk gaan.

      Maarja experimenteren is zo leuk

    #5
    Buitenhydro, dat zien we te weinig.
    Ik vroeg me af waarom je het schema aangepast hebt ?
    Op sommige punten wijkt het iets af. Ervaring met GHE ?

    Ik denk dat je straks wel elke dag die emmer mag bijvullen
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Vluggejapie
      Vluggejapie commented
      Editing a comment
      Aaah zo ja. Ik heb inderdaad zelf ook wat rondgesneupt op diverse fora en er waren toch veel mensen met vrij agressieve schema's, en de daarbij horende problemen van verbranding etc.

      Na een tijdje kwam ik dit schema tegen op 1 of ander wiet forum en de gebruikers zweerden erbij. Ook mooie planten.

      Dusja zo maar gedaan.

      Ik vond ook een schema die bijna het dubbele voorschreef qua hoeveelheid.

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Ja, ieder z'n manier he, de omstandigheden zijn ook van invloed natuurlijk.
      Ik ben benieuwd wat het gaat brengen, zo schokkend wijkt het niet af, dus we gaan het zien.
      Succes.

    • Vluggejapie
      Vluggejapie commented
      Editing a comment
      Bedankt QnQ!

      Altijd leuk om er wat mee om te prutsen en eens wat te proberen.

    #6
    Dit wordt interessant.
    Ziet er leuk uit om eens te doen.
    Heb ik al paar keer gezien op youtube.

    Hoe sta je er voor?

    Comment


    • Vluggejapie
      Vluggejapie commented
      Editing a comment
      Gaat lekker door. pH is stabiel, plantje strekt een beetje door het rotweer van afgelopen week. Morgen post ik ff een update, dan krijgt ze een schone mix.

    #7

    Comment


    • Vluggejapie
      Vluggejapie commented
      Editing a comment
      Wellicht leuk om volgend jaar eens te proberen. Dit jaar ff kijken met het schema wat ik nu heb.

    #8
    Hoe zit het met de beloofde update?
    ik ben benieuwd!
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...20#post1540729

    Comment


    • Vluggejapie
      Vluggejapie commented
      Editing a comment
      Yo man, sorry had ik veel eerder moeten doen! Bij deze.

    #9
    Goedenavond kwekende gangsters.

    Excuus voor het uitstelgedrag met de update, het is wat druk geweest.

    Helaas gaat het met de hydro niet zo snel als verwacht. Ik had echt de hoop dat die plant zou gaan knallen als een malle maar ze begint zelfs ietwat achter te lopen op de plantjes die we in de grond hadden gezet. We hebben een aantal brakke weken achter de rug qua zon, de plant vangt echt te weinig licht. Maar, ze leeft en groeit nog wel. Hier enkele belabberde foto's:

    image_336683.jpg
    1.jpg
    3.jpg

    Zoals je kunt zien is de dame in kwestie getopt, het lijkt erop dat we 3 hoofdtakken terugkrijgen voor het loeizware snoeiwerk. We monitoren zorgvuldig de pH, die schommelt wel wat helaas. Maar alles binnen de 5.5 / 6.5 range. Alles klopt qua schema en de wortels zijn echt mooi (helaas ff geen foto daarvan) Maar te weinig zon gehad, ik denk echt dat het daarmee te maken heeft. Ze is een beetje gestrekt, en het blad oogt niet 100% gezond. Tevens is het voedingswater natuurlijk in de nachturen flink kouder geweest als de aangeraden 21 graden, en overdag wellicht warmer. Dit zou ook nog te maken kunnen hebben met de terughoudende groei.

    Hier de planten op grond die ik binnenkort ga toevoegen aan de flora en fauna van het lokale biosysteem:

    7.jpg
    4.jpg

    Die zien er iets gezonder uit opzich. Maar ach, wellicht wat meer zon komende tijd en gebeurd er nog eens wat. We zien het ook wel.

    Sorry voor deze ietwat teleurstellende vertraagde update, we hadden nu toch wel een 2 meter plant met toppen als colaflessen willen showen maar dat is het helaas niet geworden.



    Als goedmakertje dan maar een foto van een dikke kat die een peperplant likt. Want wees eerlijk; hoe vaak zie je dat?

    6.jpg

    Comment


      #10
      Plant ziet er op zich toch goed uit? Enkele een beginnend N-overschot (verbeter me indien nodig) vanwege het licht klauwend en hangend blad?

      Is het geen idee om de emmer in te graven, of om hem te isoleren evt, zodat de worteltemperatuur wat stabieler blijft?
      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...20#post1540729

      Comment


      • Vluggejapie
        Vluggejapie commented
        Editing a comment
        Er is inderdaad een lichte voeding disbalans. Waarschijnlijk omdat de pH toch wat schommelt en daardoor het brede schala aan voedingstoffen niet optimaal opgenomen worden. Ingraven of isoleren zou inderdaad een optie zijn, het probleem is dat 21 graden constant ideaal is. In een binnenomgeving is dat haalbaar, buiten wordt dat lastig... Ook al isoleer je de boel goed, je ontkomt niet aan de fluctuaties.

        Daarnaast is er ook het probleem van variatie in fotosynthese met de wisselende lichtsterkte buiten. De ene dag zwaar bewolkt en donker, de andere dag zonnig. Hydro op deze manier houdt daar niet zo van. Een constante lichtbron was beter geweest, dan groeit alles stabieler.

        Maar we gaan vrolijk verder. Het is tenslotte ook een experiment.

      #11
      Hallo allemaal.

      Sorry voor de complete lack aan updates die ik wel beloofd had. Ik heb een behoorlijke drukke periode achter de rug en het ziet er naar uit dat de komende tijd ook nog erg druk blijft. Maar dat geeft natuurlijk niets. Ik wilde jullie nog wel het eindresultaat delen van het experiment met kratky hydro. Helaas zijn de resultaten niet wat we hadden gehoopt.

      1.jpg

      We hebben het vermoeden dat er door de grote fluctuaties in temperatuur op een gegeven moment wortelrot is ontstaan, de wortels werden op een gegeven moment ook bruin. Onze conclusie is dan ook dat een kratky hydro setup in combinatie met een zomer waarin meerdere hittegolven hebben plaatsgevonden, niet optimaal is. Je kunt beter een mooie plant op grond zetten.

      Gelukkig had ik in totaal 4 plantjes gezaaid en heb ik er 3 guerilla gezet. 1tje is compleet kaal gegeten door een haas of konijn toen het nog maar kleine plantjes waren maar de andere 2 staan er keurig bij:

      2.jpg 3.jpg

      Deze foto's zijn ongeveer anderhalve maand oud, de dames zullen inmiddels vol in bloei staan maar ik moet nog even de tijd vinden om er langs te gaan.

      Mocht er nog wat vanaf komen dit jaar laat ik dat zeker nog even weten.

      Excuus voor het meest belabberde kweekverslag ooit, en smoke on gasten!



      Comment


        #12
        You rock dude !!

        Comment


          #13
          De pepers doen het beter zo te zien ?
          Maar die staan in aarde.
          Da's beter als je niet zoveel tijd hebt, dat blijkt.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #14
            Goedenavond wellustige liefhebbers van de goddelijke bloei,

            Loop ik zojuist 's avonds laat door de bosjes in de prachtige lokale natoer, staan daar opeens vanuit het niets 2 prachtige en heerlijk geurende dames de die topjes voor mij omhoog deden. Ik dacht even dat ik droomde, maar het bleek realiteit. Ik was alleen in het donker maar ik moest gewoon zo hard glimlachen dat er een raar piepje van vreugde mijn keel uit perste.

            2.jpg3.jpg
            4.jpg1.jpg 5.jpg

            Echt he. Vorig jaar heb ik zoveel tijd en liefde gestoken in een stel mannelijke planten. Bijna iedere week er heen, bewateren, slakkenkorrels, onkruid wieden... Ik stofte en poetste nog net niet de fanleaves af zegmaar. En dit jaar heb ik deze prachtige volle dames gewoon verwaarloosd. 4 keer ben ik er geweest, inclusief planten en vanavond. En ze doen gewoon hun ding. Dit is echt super welkom na de mislukte hydro plant en die harige ballen in mijn gezicht van vorig seizoen.

            Ik ben helemaal vrolijk gewoon. Aanstaande vrijdag gaat de bijl erin. Het blijft koud en nat, en ik heb geen zin om alsnog de buit te verliezen aan toprot. Want ik ben er 15 keer omheen gelopen met een zaklampje door mijn vingers schijnend, en niks kunnen vinden wat duidt op rot. Het is gewoon een fucking wonder. Ook nog een verwend Amerikaans soortje, je gelooft het niet.

            Het zijn niet de dikste toppen, niet de hardste toppen en het is waarschijnlijk niet de sterkste wiet, maar het is mijn biologische buitenkweekje 2019. En daar doe ik het voor, om lachend met mijn maten een jointje te roken gevuld met eerlijke wiet van eigen bodem.

            Zo zie je maar. Je begint het seizoen met dure voeding, pH en EC meters, high tech situaties en middeltjes. En je eindigt in de bosjes met een tasje vol toppen. Biologisch, eigenlijk heel logisch.

            Ik ga vanavond tevreden op bed!

            Als de buit gedroogd, geweckt en gecured is laat ik nog even weten hoe het smaakt!
            Last edited by Vluggejapie; 7 October 2019, 00:32.

            Comment


            • Volkwein
              Volkwein commented
              Editing a comment
              dus hoe was ie? ik ben wel benieuwd eigenlijk

            • Vluggejapie
              Vluggejapie commented
              Editing a comment
              De wiet is iets te vroeg geoogst, maar het was of te vroeg oogsten of alles weg aan toprot. Het heeft na de oogst nog 4 weken kou en regen gegeven.

              Ik rook er nu nog steeds van en je wordt er gewoon heerlijk stoned van, niks mis mee. Smaakt ook prima. De toppen geuren niet heel sterk, tot je ze verkruimeld.

              Al met al erg blij mee en al meer dan een half jaar 'gratis' stoned. Nu rook ik niet vaak, maar toch.

              Altijd leuk.

            #15
            Jaaaaa, top man. Geniet dr van btw, ze zien er top uit voor een plantje met minimale verzorging.

            Comment


            • Vluggejapie
              Vluggejapie commented
              Editing a comment
              Bedankt! Ik ben er zelf ook verbaasd over...

              Nog een week of 2 a 3 zon was ideaal geweest, maar met het oog op de aankomende temperaturen en vochtigheid is het kiezen of delen ben bang.

              Hoe dan ook zullen er jointjes gerookt worden!
          Bezig...
          X