Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ELLERTWEE doet ook weer mee

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Er zijn twee denkscholen, schools of thought, hoe je het ook wil noemen; twee stromingen in het breedersgebied.
    Je hebt de mensen die vinden dat ze met wilde rassen het wiel opnieuw uit willen vinden, die op zoek gaan naar unieke eigenschappen en deze doorzetten om iets totaal unieks te maken. Angel777 was op dit forum met zoiets bezig, lang gelee.
    En je hebt mensen die dat waarderen, en vervolgens met het eindresultaat aan de slag gaan om eigen hybrides te maken.
    De eerste groep heeft in theorie (en alleen in theorie helaas) iets wat ze zouden kunnen patenteren via het kweekrecht.
    De tweede groep heeft in theorie helemaal niks te patenteren, tenzij de eerste groep dat verzaakt heeft.

Ik ben zelf van de stroming "Als anderen de voorselectie gedaan hebben, dan bespaart het mij 10 jaar werk als ik hun genetica gebruik voor de mijne".
    Twee lekkere planten zullen vrijwel nooit niet-lekkere nakomelingen hebben; de vieze genetica zit er niet in, die is er al uit, dus een husseling van lekker + lekker kan bijna nooit vies maken.
    Een diepe haze terugbrengen naar mijn semi-AF of late-AF dat kost een extra generatie, maar in de binnenkweek op direct 12/12 zou ongeveer 3 maanden kosten; je kunt vier generaties per jaar maken. Zo ben ik met de punisher begonnen, vier rondes per jaar binnen alleen voor zaadjes - dus je hebt ook niet veel meer nodig dan wat kleine ledjes en een hokkie van 60x60x60, zelfs zonder verluchting in mijn geval.

Met goede stamgenetica en hier en daar een stevige herma-test (want ik ben oprecht 12 generaties geleden met FEM x REG begonnen, dan is dat nodig) dan kom je heel snel heel erg ver.
    Twee lijnen beginnen is een makkie, en die uit elkaar laten kruisen is niet te lastig.. Doe de ene lijn van januari-mei en de andere van maart-juli bijvoorbeeld, zo is er geen overlap tussen de bloeitijden maar wel overlap in de groei van de ene en de bloei van de andere. Zodra je selecteert op geur en gedrag, wordt dat kleine hokkie toch leger en is er plaats voor de andere lijn.
    Zodra je ze weer bij elkaar brengt ontstaan robuuste F1's die genieten van hybrid vigor, dus een goede partij kiloknallers. In wiet wilt dat nog weleens door echoen in de F2 en F3 als de lijnen redelijk uit elkaar liggen.

De enige reden dat ik nu mijn eigen wiel opnieuw uitvind is omdat ik te lang ben doorgegaan met alle eieren in een mandje. Als ik de tussengeneraties beter had gemarkeerd en iets meer zaden had bewaard in plaats van weggegeven, dan had ik dit niet getypt. Dan zat ik nu in de tuin te kijken of de toppen al gaar zijn. Zodra ik weer terug ben bij wat ik zoek, ga ik weer verder kijken; meer paars erin lijkt me wel lachen. Maar die WW die in de mix zit maakt het ook wel weer interessant.

Het is niet moeilijk maar je moet er 'n keer aan beginnen denk ik. Dan kom je er ook direct achter hoe bestuiflijk een man wel of niet kan zijn. In een gesloten tent is dat heel erg, met de man in een bijkeuken aangrenzend aan de tuin is dat misschien 1 op de 100 calyxen die bevrucht raakt.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

cannalopecruz.jpg
      Spatje rot op de AB3 kandidaat. Dus die ging om. Da's dus het probleem met zoveel indica dat ze zichzelf verdrukken en lokaal zelfs albinisme laten zien door lichttekort.
      Wel mooie toppen voor een buitenplant. Bloei van juli tot nu. Had nog wel een weekje gekund. Gelukkig is de man van dit type iets meer open qua structuur.

purper1.jpg
      Een van de V's is leuk paars. Bloei van juli tot begin september (1 week eerder dan de vorige).

purper2.jpg
      Niet helemaal goed rijp kunnen worden voordat hier ook de rot in sloeg. Maar wel beter afgerijpt dan de AB variant. Lijkt de typische bubblegum smaak te krijgen, maar even het curen afwachten.

Nog 8 stuks te gaan in verschillende stadia van bloei.
      Uiteraard ben ik al een maand of anderhalf aan het bevruchten, dus volgend jaar denk ik wel een selectie te kunnen maken voor paarse kleur en de correcte smaak. Over twee jaar verwacht ik dat ik weer terug ben bij de punisher in beide varianten: paars en groen.
      Dan kan ik ook weer afschalen naar minder planten per pot, ik deed er dit jaar 5 per pot en dat zie je wel terug in het feit dat alles dan kleiner blijft.
      Dat maakt het selectieproces makkelijker omdat ik per pot kan labelen.. Alleen de V variant had verschillende fenotypes. De rest lijkt voor een groot deel op elkaar.
      Maar het brengt het probleem met zich mee dat de oogst kleiner is en dat alles wat dichter op elkaar staat. Dan ga je gewoon wat meer zaadjes tegenkomen dan je gewild had, maar dat is een offer wat ik bereid ben om te maken; die punisher is zo goed en lekker geweest dat ik er naar verlang. Wat jointjes weg moeten gooien omdat er toch een zaadje tussen zat, dat is jammer maar je vindt soms spaanders als er gehakt is.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.

Comment

• kelderkastje
        kelderkastje commented
        Editing a comment
        Zaadjes zijn vies om te roken inderdaad. Als er zaadjes zijn doe ik mijn grindselgruis in een deksel van een blikken potje. Lichtjes schudden en dan hoor je de zaadjes als het ware.

• Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Mooi dat paarse. Oog wil ook wat he
        Niet verkeerd voor buitenwietje inderdaad

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Zien er prima uit!

Hele zaden er uit pulken is inderdaad geen probleem, maar slecht ontwikkelde zaden of gebroken zaden er uit zien te krijgen, dat is lastiger.
      Soms belanden ze in mijn joint, en als dat na twee hijsen niet opgebrand is dan doe ik de hele joint gewoon weg. Gebeurt vijf of zes keer per jaar, maar de voorraad is voldoende om die ruimte te nemen. Ik wil gewoon chillen, als ik de tijd moet nemen om een pluimpje uit te pluizen voordat hij de grinder in gaat, of nadat hij de grinder uit komt, dan gaat dat ten koste van mijn chill-tijd.
      Ain't nobody got time fo dat!

Comment

• Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Eens
        Ik zal het nu wel j8nxen, maar al erg lang geen zaad meer gehad, net als banaantjes trouwens. Stof tot nadenken bedenk ik nu. Hoe kan dat
        Eerste inval is andere zaadboer

• Highrider
        Highrider commented
        Editing a comment
        Hele joint weg om een nieuwe te draaien?
        Das pas verspilde chill-tijd

• LR2
        LR2 commented
        Editing a comment
        Highrider, ik draai een joint in 30-40 seconden. Als ik mijn grinder uit ga pluizen dan neem ik daar 5 minuten voor.
        Takketoelli ik denk dat omdat RQS zo ongeveer verlaten is door ons allen, dat we daarom niet meer zo vaak hermas tegenkomen en ze bovendien ook niet meer laten staan. Maar zaad kom ik elk jaar tegen, o.a. omdat ik zelf bestuif en er altijd wel wat over vliegt, maar ook omdat boeren hier in de regio veel hennep kweken. Alles wat op een autoflower-regime bloeit, bevat veel zaad in mijn gebied.

Zo, alles is binnen, gedroogd en gecured.
      Gemiddelde opbrengst per plant was laag dit jaar: ik heb geen fluffy topjes geknipt maar alleen de apicale buds. Alsnog een 3L zak voor de helft vol per plant.
      Hele boel zaden ook weer. De 'onbekende P3' was een verassing, die paarse dame heb ik in een laat stadium toch nog weten te bevruchten, maar die was ook pas midden oktober klaar. Gek genoeg wel 40 zaden uit weten te halen, gekruist met een man van dezelfde lijn, die weer heel vroeg was en iets roze.
      Volgend jaar dus het beste van beide werelden.

Datzelfde geldt voor de AB* x White widow IBL, die heb ik met dezelfde P3 gekruist uit de recovery serie. Deze WW hybride kleurde mooi paars, de high van de originele IBL was veel te energiek.. Ik kon er niet van slapen dus daar heb ik weinig van gerookt. Maar met de AB* er doorheen, is dat al stukken beter. De smaak is nu ook wat voller. En met name de ziekteresistentie was erg hoog in beide gevallen die ik hier noem; tot ver in oktober geen spatje rot, tot het wel gebeurde en ik alles heb omgehaald. Stel dat het 5 graden warmer was geweest, dan was de hele oogst rotvrij gebleven voor die twee.

Volgend jaar de AB3 kandidaat van hierboven, x AB3 man, en de WW en de P3 dus ook. De rest heeft prima opgebracht, prima high, prima oogst, maar.. Het is niet de smaak die ik zoek. Dus die zaden gaan de vriezer in maar ik ga er niet op inzetten. Gemiddeld heb ik 120+ zaden van elke bevruchte tak, dus ik kan weer even vooruit.

Bedankt voor het lezen!
      Tot volgend jaar!

Comment

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Hoe minder je rookt hoe sterker het effect. Voor mij is het ook erg lang geleden dat ik niet kon slapen van wiet!

• kelderkastje
        kelderkastje commented
        Editing a comment
        Hopen op een betere ´indian summer´ volgend jaar.

• Fenderbender
        Fenderbender commented
        Editing a comment
        Zegge in je eerste post wat bedoel je eigenlijk met vieze genetica? en ja wat is lekker voor je? Nu ik ben het laatste jaar wel veel aardbeien aan het groeien wat van de oude bubblegum moet komen en ja het is wel een aangenaam pafje maar heel het zaden aanbod nu leest bijna als een dessert kaart en er zijn zoveel zoete en fruitige soortjes maar ik mis ook wel een beetje wat aanstootgevende wiet die ik in herinnering heb van vroeger, bijna walgelijke geuren, te diep groen of kattepis citral stonk zo fel door de zak heen en als je er een ander wietje in bewaarde proefde je het nog of beetje decompositie met een zoete rottende geur, is er geen titan arum wietje meer?

Fenderbender Ik ben het met je eens dat we veel dessert-achtige wiet tegenkomen deze tijd. Ik mis de komijn-zweet-sokken-shoarma-met-bouillon-soep geur, en die had mijn punisher no. 2. Die geur en smaak wil ik weer terug. Ik heb jarenlang Powerplant geprobeerd en alles wat daarop lijkt om terug te komen bij de wiet die ik in mijn pubertijd op het schoolplein kocht, maar da's vergane glorie denk ik. De WW IBL zit wel heeeeeeel erg dicht op de WW van vroeger, en vandaar dat die er ook al twee jaar staat. En vandaar ook dat ik er mijn eigen hybride mee aan het maken ben gegaan. Beetje citrus, heel veel meer umami-smaak wat je normaliter vind in vleesgerechten en hartig voer.

Hork ik rook heel weinig, een half jointje per avond. Maar normaliter kan ik daar juist prima van slapen, alleen niet bij de WW, ik word er wel high van maar op een andere, energieke manier. Alsof ik een kop koffie of drie op heb. Super fijn als ik overdag wil blowen, maar overdag wil ik dingen doen en niet blowen.. Dus ik zit in een tweespalt: ja het is lekkere wiet, maar nee, niet voor mij in de avonduren.

Rreppellsteeltjam ik vind je aanbod heel lief! Pepers en paprika's zijn leuk om te kweken, maar ik koop ze liever in de winkel of op de markt. Zolang ik voor een paar euro een kilo kan kopen, vind ik het veel werk voor weinig resultaat - goed, als je in Januari begint onder lampen dan kun je een monsteroogst scoren, maar da's zoveel werk. Maak je zelf hot sauce of gedroogde poeders? Ik heb erg genoten van de sambal van deze meneer: https://www.youtube.com/watch?v=1tm_MBe1M3s
      Maar na mijn eigen debacle met habanero hot chocolate, en huilen in een hoekje omdat de pijn door mijn tanden heen ging, heb ik besloten dat ik liever kant-en-klaar koop.

Comment

• Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Je moet ook niet beginnen met een soort waarvan je brandwonden op de huid kan krijgen.

Je hebt al zoveel planten, ik dacht een paar van deze kunnen ook nog wel, jalapenos kan je meestal zo al van de plant eten.

Ja dat in oktober/november al beginnen met zaad en voorgroei dat zie ik nu ook op de site, maar ik heb alles binnen staan, een sugar rush stripey krijgt net vruchten, een kiwano is net overgepot naar een emmer met klimgaas, en een jalapeno lemon zit in de kiembak en kan elk moment boven komen.

Ik ben nog aan het leren, afgelopen 7 maand gingen een yolo paprika en 2 cayenne planten goed, dus dat kon ik nog wel verwerken in mijn dagelijkse kost, wel wat chili vlokken gemaakt.

Maar ik had grond met teveel stikstof bij de eerste groep en de meeste kunnen ook niet met 2 in 1 pot, dus leuk leertraject met wat je niet moet doen, typisch man hè, niet effe checken welke grond het beste is maar gewoon dezelfde als voor wiet en dus uitslag en oedeem op veel planten.

En nou staat er een aurora die blijkbaar wel stikstof nodig heeft om 30 cm te worden.

Deze zijn allemaal onder de 50.000 shu, en je kan de zaadjes en lijsten ook nog verwijderen voor gebruik, moet wel leuk en aangenaam blijven.

• Silas
        Silas commented
        Editing a comment
        Hoezo Groen Vingers Mooi om te lezen en weer een hoop geleerd....

Niet slapen van wiet gebeurd mij wel eens als ik een sativa rook. Die rook en kweek ik dus niet (shop), ik mix weleens.
        Maar van een goede indica heb ik nergens last van.

• kelderkastje
        kelderkastje commented
        Editing a comment
        Die zweetvoetenbouillon geur heb ik wel bij de Cheese soortjes die ik regelmatig zet. Erg lekker inderdaad.

Rreppellsteeltjam probeer eens Birambi. Dat is een surinaamse (denk ik?) chutney van ui en chili. Gaat heel goed door de macaroni en pasta. Hij is wel vrij gebakken-ui-achtig dus daar moet je rekening mee houden, niet elk gerecht wordt daar lekkerder van.

Silas met een goede indica heb ik dat ook, vandaar dat ik daar op selecteer. Maar dan nog, die WW is wel erg lekker. Sommige avonden als ik het laat wil maken, dan rook ik er eentje met die WW en dan kan ik er soms nog een jointje achter aan draaien van een indica voordat ik in slaap sukkel. Maar er zijn ook dagen dat ik er totaal niet van kan slapen en dan kan ik uren spijt hebben omdat ik niks anders te doen heb in afwachting van klaas vaak.

Comment

• Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Op dat ander forum hebben ze een eet en recepten afdeling, dus aan ideeen geen gebrek hoor, de planten zover krijgen dat er eetbare vruchten aan komen was het probleem, oa door de verkeerde grond.

Maar ik zal effe checken of de birambi/chutney al op hun lijstje staat.

De 2e stripey krijgt inmiddels ook vruchten en de jalapeno lemon komt net piepen, dus over 2 maand kan ik weer in de verwerking gaan zoeken wat ik er mee ga doen.
    Bezig...
    X