Goedenavond allemaal,
Jaren geleden heb ik al eens een kweekverslag bijgehouden. Omdat ik me de laatste tijd een beetje verveelde, leek het me leuk om opnieuw te beginnen.
Dit keer heb ik drie Auto Mazars gezaaid en één Lemon Haze. De Lemon Haze was een gratis zaadje dat ik bij mijn bestelling van Dutch Passion kreeg.
Ik ben rond 20 mei begonnen met zaaien. Inmiddels zijn we bijna twee maanden verder en de planten lijken lekker op gang te zijn gekomen.
Omdat ik niet wilde dat de planten erg groot zouden worden, heb ik ervoor gekozen om iedere plant in een pot van slechts drie liter te zetten (ik weet het, super klein! Maar een leuk experiment).
Ik was vooral benieuwd hoe groot ze in zulke kleine potten zouden worden en hoe ze zich daarin zouden ontwikkelen.
Eerst heb ik ze apart ontkiemt op keukenpapier en daarna in de aarde gestopt.
Als grond heb ik gewone zaai- en stekgrond van Intratuin gebruikt.
Omdat donkere potten in de zon behoorlijk heet kunnen worden, heb ik de potten met witte tape omwikkeld. Hopelijk blijven de potten hierdoor iets koeler en worden de wortels minder snel door de hitte beschadigd.
Na ongeveer 5 weken ben ik begonnen met het geven van vloeibare Pokon Bio Terras- en Balkonplantenvoeding. Iedere plant kreeg ongeveer één keer per week een dosering.
Na een aantal weken merkte ik dat de potten inmiddels helemaal vol zaten met wortels. Tegelijkertijd begonnen de bladeren steeds geler te worden, waarschijnlijk doordat de planten in de kleine hoeveelheid aarde niet meer voldoende voedingsstoffen konden vinden, vermoed ik...
Daarom heb ik later ook BioTabs toegevoegd. Per plant heb ik ongeveer driekwart tablet verkruimeld, over de aarde gestrooid en daarna water gegeven.
Waarschijnlijk was dit uiteindelijk net iets te veel voeding, want aan de uiteinden van sommige bladeren zijn kleine bruine puntjes ontstaan. De planten lijken hier verder gelukkig niet al te veel last van te hebben.
Voor planten die in potten van slechts drie liter staan, ben ik behoorlijk tevreden over hun formaat en ontwikkeling. Ze blijven redelijk compact, maar groeien en bloeien ondertussen goed door.
Het grootste nadeel van de kleine potten is... je voelt hem waarschijnlijk al aankomen dat ik erg vaak water moet geven. Vooral tijdens het warme weer droogt de aarde bijzonder snel uit.
Ik ben benieuwd hoelang de planten nog nodig hebben voordat ze klaar zijn. Op dit moment lijken ze in ieder geval goed op gang te zijn en ziet de ontwikkeling er veelbelovend uit.

Comment