Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Met familie in meerdere tuinen kweken en hoe dit goedkoper te doen...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Met familie in meerdere tuinen kweken en hoe dit goedkoper te doen...

    Korting op 420shop
    Ik heb inmiddels vijf familieleden die komende zomer cannabisplanten in hun tuin willen zetten om wietolie van te kunnen maken voor eigen gebruik. De keuze is sowieso gevallen op good old Northern Lights om een goeie slaap en ontspanolie van te maken. Echter deze zaadjes zijn tandjesduur, 12 a 13 euro per zaadje bij de gewenste zaadbank Sensi, er zit ook weinig prijsverschil tussen gefeminiseerd en regulier. Dat moet slimmer kunnen denk ik zo... dit topic is deels bedoeld om voor mezelf wat dingen op een rijtje te zetten en als er mensen zijn die me kunnen helpen om een slim besluit te nemen dan is dat mooi meegenomen.

    We leven nu half februari, als ik iets wil doen met stekken of zaad dan moet ik nu ongeveer beginnen, zodat iedereen half mei aan de slag kan in zijn tuin. Ik heb er echter nul ervaring mee anders dan dat ik soms hermazaadjes in mijn gestresste plantjes vind... lastigere methoden om bijvoorbeeld zelf gefeminiseerd zaad te maken lijkt me voor mij vooralsnog een brug te ver

    Ik heb de beschikking over een klein tentje met COB's, maar zou ook nog bij andere mensen ergens een oude Spectrabox kunnen ophangen in een kledingkast o.i.d.. Ik wil mijn eigen tentje ook eigenlijk voor eigen productie blijven gebruiken, maar misschien kan dit wel gecombineerd worden.

    Idee 1: stekken produceren in voorseizoen
    Simpelweg 1 of 2 moederplanten uit gefeminiseerd zaad opkweken en zoveel mogelijk stekken trekken. Hoeveel stekken kan ik dan ongeveer maken per plant in pakweg 3 maanden? Zou ook uit regulier zaad kunnen, maar dan verlies ik volgens mij tijd omdat ik eerst moet bepalen welke planten vrouwelijk zijn. Het hele gebeuren doe ik in een dedicated hokje. Nadeel is volgens mij dat stekken het buiten wat minder schijnen te doen dan verse plantjes uit zaad, maar de info hierover is nogal tegenstrijdig. Een ander nadeel vind ik dat je erg vatbaar wordt voor ziektes en beestjes als je jaren achter elkaar stekjes en moederplanten wil aanhouden.

    Idee 2: zaad produceren in voorseizoen met stuifmeel uit voorseizoen
    Mijn vermoeden is dat je hiervoor eigenlijk twee tentjes moet hebben, ver weg van elkaar. In de ene laat ik reguliere zaadjes groeien. Zo gauw ik ze in bloei zet vis ik er 1 of 2 mannetjes uit en zet die in een ander, geisoleerd tentje gaan om stuifmeel van te kunnen roven. De rest van de mannetjes flikker ik weg en de vrouwtjes ga ik zelf verder laten afbloeien om een lekker wietje van te maken. Een paar toppen bevrucht ik met stuifmeel in de hoop daar enkele tientallen zaadjes aan over te houden. Dit verkleint wel de opbrengst van mijn eigen kweek, maar dat vind ik niet zo'n ramp. Nadeel is wel dat iedereen daarna mannetjes moet uitroeien in zijn tuin.

    Idee 3: zaad produceren in bloeiseizoen met stuifmeel uit bloeiseizoen
    Kortom, iedereen in mei voorzien van gefeminiseerde zaadjes. Daarnaast ook een paar reguliere zaadjes kopen en daar de mannen uitselecteren om er een of twee op een geisoleerde plek door te laten groeien (bijv. in mijn tentje), de vrouwtjes bloei ik buiten verder af. Wanneer ik genoeg stuifmeel heb ga ik op bezoek bij alle mensen die voor volgend jaar zaadjes willen produceren om een beperkt aantal toppen te bestrijken van de planten in hun tuin. Ik weet echter niet of een vader plant het fijn vind om van buiten onder een ledlamp te worden gezet (?), de dames op laten groeien in de tent en daarna naar buiten gooien lijkt me ook niet echt een goed plan, bovendien heb ik niet zoveel ruimte daar. Verder blijft het nadeel dat de mensen mannetjes moeten uitroeien in hun tuin.

    Idee 4: zaad produceren in bloeiseizoen met stuifmeel uit voorseizoen
    Ik ga gewoon zelf nu een kweek doen uit regulier. Een of twee mannetjes selecteer ik uit en zet die bij iemand anders thuis in een kledingkast. Ik vang het stuifmeel op en flikker die in de koelkast, zodat ik van de zomer op bevruchtingspad kan bij de mensen met gefeminiseerde dames in de tuin.

    Idee 5: portemonnee trekken en niet zeuren
    Ja het is tandjesduur om zaad te kopen, maar het scheelt wel een hoop gedoe....

    Idee 1 laat ik denk ik varen, too much hassle. Idee 2 is ook wel wat gedoe, omdat ik geregeld op bezoek moet bij de vaderplant die ik bij iemand anders thuis binnen zet. Dat laatste vinden de meeste mensen ook niet zo'n fijn idee, omdat als daar op ingegrepen wordt door de platte pet ze ook hun tuinplanten in gevaar brengen. Ik neig daarom naar idee 3, omdat ik dan zelf het risico loop en omdat je daar de zaadproductie verspreidt over meerdere vrouwtjes in meerdere tuinen. Idee 4 heeft dezelfde nadelen als idee 2.
    Ik twijfel nog. Zijn mijn uitgangspunten wel correct? Zijn er risico's die ik onderschat waarop mijn plan kan stuklopen? Zijn er slimmere manieren? Alle hulp is welkom.

    #2
    Hey Meglow.
    Ik zou gefeminiseerde zaadjes nemen en ontkiemen en stekken van gaan maken.
    Weet je zeker dat het dames zijn en geen beestjes ed.
    En als je de stekken hebt kun je de moederplant toch weg doen en volgend jaar weer opnieuw doen?
    Denk als je nu zou beginnen die 5 familie leden wel kunt voorzien van ieder 5 stekken. Misschien zelfs al beetje voorgegroeid
    Succes kerel
    Grtz acesw

    Comment


      #3
      thanx Acesw. Dingetje is wel dat ik eigenlijk liever mijn tentje nog een keer volgooi met plantjes voor eigen gebruik, anders haal ik de zomer niet
      Als ik deze optie kies, dan zal dit sowieso bij iemand anders thuis moeten gebeuren. Je hebt gelijk dat ik volgend jaar weer gewoon stekken uit zaad kan maken....

      Comment


        #4
        Je kunt de moederplant na het "stekkentrekken" toch gewoon afbloeien? Hebbie zowel stekjes als wiet


        Grtz, Ron

        Comment


          #5
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #6
            5.

            Nie mouwe en lekker wiet verbouwe.
            Neem vd zomer een stek van je mooiste reg plant en je hebt volgend jaar gratis NL..

            Eitje.
            Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen. Het systeem heeft gefaald.
            Het systeem betreurt dit ten zeerste.

            Comment


              #7
              huh... post van gisteravond is weg....

              bedankt mannen voor het meedenken. Ik moet me toch maar ff inlezen in dat stekken en het een en ander met de familie overleggen. Overigens hebben we het over gemiddeld 2 a 3 planten per persoon, dus ik moet op ca. 15 plantjes uit zien te komen.

              Comment


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
                Als je zaden goed wilt laten afrijpen, dan kan het zomaar zijn dat je 3-6 weken langer aan het bloeien bent. Dat haal je net wel/niet. Lijkt me risky.
                Als je in week 3 bloei wat topjes onderaan bevrucht dan heb je in week 8-9 al afgerijpte zaden. Loopt gelijk met je oogst. Die zaden vis je dan uit je toppen. Uiteindelijk moet je dan maar een paar topjes opofferen die anders toch maar wat fluff geven. Heb het zo al is geprobeerd. En aan die plant merk je buiten die paar zaden niks.
                Maar tegen half mei lukt dat wsl niet meer.


                Comment


                  #9
                  Ik heb gemerkt dat die tijden erg verschillend zijn per planttype. In het geval van het maken van een planning, zou ik zelf voor het 'vervelendste geval' gaan. Zo vermijd je tegenslagen.
                  Zaden die 12 weken doen over rijping, heb ik vaak genoeg gezien om er vanuit te gaan dat dat een vervelend geval is om rekening mee te houden.
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                  Comment


                    #10
                    Nog ni meegemaakt in ieder geval. Ook al de herma's die ik al gehad heb, daar waren de zaadjes van afgerijpt met de oogst. Zou toch voor zaadjes gaan, stekken moet je in leven houden en tis veel meer werk. Zaadjes zwier je in de koelkast en blijven jaren goed.

                    Comment


                      #11
                      Waarom moeten die zaden van Sensi zijn? Er zijn vast breeders die NL aan een voordeligere prijs aanbieden.

                      Comment


                        #12
                        Als het zaad wordt, dan ga ik denk toch voor optie 3 gezien het gemak en de opmerkingen over rijpen. Dus eenmalig investeren in zaad voor iedereen en dan van de zomer buiten zaad produceren met een mannetje die ik in mijn tentje laat groeien. Dan kunnen we het jaar er op met eigen zaad verder.

                        Ik kwam eigenlijk automatisch bij Sensi omdat zij van oudsher de eerste waren in Nederland met deze soort (volgens Leafly). Er zit inderdaad wel erg veel prijsverschil tussen Sensi en andere breeders....hmmmm....

                        Comment


                          #13
                          Vraag is aan hjm of die die sensi toevallig niet ergens in verwerkt heeft?

                          Comment


                            #14
                            Last edited by QnQ; 12 February 2017, 09:14.
                            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                            Comment


                              #15
                              Mijn dank voor alle ideeen en adviezen!

                              Ongeduldig als ik ben had ik alvast 10 fem. zaden besteld, zodat ik sowieso aan de slag kan voor een kweek voor eigen gebruik. De overige zaden gaan naar familieleden of in de koelkast.
                              Ik moet mij nu echt even wat beter inlezen over stekken. Als blijkt dat ik, zoals jullie melden, nog een prima opbrengst kan combineren met enig stekken-trekken, dan wordt dat een interessante optie.
                              Van de zomer zaad maken uit (reguliere) vrouwtjes kan altijd nog na deze kweek. Gokken op twee paarden... wordt vervolgd hier of straks in een dedicated draadje.

                              Comment

                              Bezig...
                              X