Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vragen over eerste keer buitenkweek (niet autoflower)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Vragen over eerste keer buitenkweek (niet autoflower)

    Korting op 420shop
    Ik heb dit jaar voor het eerst 5 wietzaden gekocht, namelijk A.M.S. (Feminised) van Greenhouse Seeds, niet autoflower. Ik heb deze zaden gekocht op aanraden van een vriend. Op 20 april waren mijn zaadjes ontkiemt en heb ik ze in een plastic bekertje met universele potgrond gezet. Op de foto's is te zien hoe de plant er nu uit ziet.
    Ik heb nu een aantal vragen.

    1. Zoals je ziet zijn de bladeren van een paar plantjes gekruld. Betekent dit dat ze te veel water hebben? Hoe lang moet ik ze dan geen water geven, tot de bladeren weer recht staan?
    2. Ze zitten nu 5 dagen in deze bekertjes. Ik weet dat ze pas 14 mei naar buiten moeten. Ik wil ze daarom eerst nog in een iets grotere pot doen, maar wanneer/na hoeveel dagen zou ik ze verpotten?
    3. De planten staan voor een raam op het zuiden. Is het het beste om het raam open te houden voor frisse lucht of juist dicht houden?
    4. Hoeveel liter is uiteindelijk ideaal voor buiten? Ik moet nog grote potten inslaan, maar ben niet uit over de beste inhoud.
    5. Ik heb 50 liter biobizz aarde gekocht en 1 liter van groeimiddel en bloeimiddel. Ik ga er vanuit dat 50 liter niet genoeg is voor 5 planten, daarom wilde ik de biobizz aarde eerlijk verdelen en daarna mengen met universele potgrond. Kan dit?
    Attached Files
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2
    Hi Wui, interessante opstelling! Ik denk er zelf ook over om een paar plantjes buiten te gaan kweken, dacht aan een kasje op het balkon. Betreft je vragen:
    Ja waarschijnlijk hebben ze iets te veel water gehad, kun je wel voelen aan de aarde, als deze constant vochtig blijft is het iets te vochtig.
    Beetje zuurstof bij de planten is wel goed, is meer een temperatuurs kwestie, niet te koud laten worden.
    Wat het verpotten betreft is het even aanzien hoe snel ze groeien.. als dit snel gaat moet je wel ompotten anders remt het de groei.
    Het mengen van grond lijkt me geen probleem, misschien iemand die dat zeker weet?
    Maak je ook een kweekverslag?

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door jorritcos View Post
      Hi Wui, interessante opstelling! Ik denk er zelf ook over om een paar plantjes buiten te gaan kweken, dacht aan een kasje op het balkon. Betreft je vragen:
      Ja waarschijnlijk hebben ze iets te veel water gehad, kun je wel voelen aan de aarde, als deze constant vochtig blijft is het iets te vochtig.
      Beetje zuurstof bij de planten is wel goed, is meer een temperatuurs kwestie, niet te koud laten worden.
      Wat het verpotten betreft is het even aanzien hoe snel ze groeien.. als dit snel gaat moet je wel ompotten anders remt het de groei.
      Het mengen van grond lijkt me geen probleem, misschien iemand die dat zeker weet?
      Maak je ook een kweekverslag?
      Bedankt voor je reactie!
      De bovenste laag van mijn aarde is best gauw droog, alleen lijkt het alsof het dieper de grond in even vochtig blijft. Wat kan ik hier aan doen? Of is het een kwestie van wachten tot het volledig uitgedroogd is (en dus tijdje geen water geven)?

      Nee, ik maak nog geen kweekverslag, alhoewel me dat wel leuk lijkt, misschien ga ik dat wel doen, ty voor de suggestie!

      Comment


        #4
        je moet gaatjes aan de onderkant maken anders verzuip je ze
        verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

        Comment


        • Wiu
          Wiu commented
          Editing a comment
          Ik heb aan de onderkant grind gedaan + 4 gaatjes gemaakt!

        #5
        je ken ze ook elke dag wegen en pas geven als ze lichter zijn digitale schaal is dan handig
        verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

        Comment


          #6
          Of watergeven met een plantenspuit, dan maak je eigenlijk alleen de bovenste laag nat en dat zakt dan rustig door heel de aarde heen.

          Je plantjes zijn wel erg hard aan het strekken, ik heb mijn planten een weekje geleden buiten ontkiemd en die blijven lekker kort.

          Comment


          • Wiu
            Wiu commented
            Editing a comment
            Is het een probleem dat ze erg strekken en kan ik hier iets tegen doen?

          #7
          Probleem... probleem, gunstig is het niet maar echt een groot probleem is het ook niet. Plantjes achter glas gaan 9 van de 10 keer strekken doordat het glas toch veel licht tegen houd.

          Mijn plantjes staan buiten en blijven lekker kort, ook met de bewolkte dagen van afgelopen week. Het is nog wel flink koud, maar MIJN MENING is dat dat veel minder uit maakt dan een gestrekte plant.

          heb het in m'n eerste kweek jaar ook gehad hoor, 3 plantjes voor het raam, week later waren ze 20 cm hoog met een heeeel dun steeltje. Dan wordt je bang en denk je shit! Ik moet dat plantje helpen. Wat doe je vervolgens? Uiteraard! Verstevigen! Maar nee, je plantje is nu toch al verstevigd dus waarom zou die dan nog sterker willen worden?

          Daarom lekker plantje buiten zetten, ding waait een keer scheef en dan voelt ie dat het steviger moet zijn, gevolg -> stam van plant wordt dikker, internodes komen dichter op elkaar, plant is mooi bossig ipv een sprietje.


          Edit: als je plant straks 1m+ is mag je gaan ondersteunen tegen de Hollandse rukwinden, AMS wordt aardig huge volgens mij.

          Comment


          • Wiu
            Wiu commented
            Editing a comment
            Hmmm dus je raadt aan om ze al buiten te zetten? De hele dag door? Of 's avonds weer binnen zetten? Onder mijn raam is een uitbouw waar de plantjes opzich wel mooi in de zon kunnen staan, alleen ben ik bang dat ze wegwaaien aangezien ze in zo'n lullig plastic bekertje staan.

          #8
          Ik zal je de succesformule geven:
          1. Koop speciekuipen van 50L per stuk. Boor 50 gaten in de bodem van 1cm.
          2. Koop genoeg universele potgrond om die te vullen. Vul ze zonder de grond aan te drukken. Geef daarna een plens water. Als je tuinslang een douche-stand heeft, gebruik die liever dan een strakke straal.
          3. Verkoop die bloei- en groeivoeding aan de maat van je, of terug aan de shop.
          4. Haal je plantjes uit die bekertjes, zet ze in de kuipen. Zo diep tot de ronde blaadjes boven de aarde uit komen.
          5. In juni stap je op de fiets naar de Gamma of een tuincentrum, haal een zak koemest (op het moment een tientje voor 5kg). Strooi drie handjes in elke kuip. Da's echt genoeg, geloof me nou maar.
          6. Doe hetzelfde nog eens in midden augustus.
          7. Maximum profit.
          (en af en toe water geven natuurlijk).
          Dat doe je natuurlijk buiten. Raamkweekjes zijn onzin, stressvol voor de plant, slecht voor je rug, slecht voor je vloer, slecht voor je relatie met huisdieren..


          Je hebt een flink aantal planten, ik kan je garanderen dat je best een kilo wiet van die planten (alles in totaal) trekt als je bovenstaande punten hanteert. Terwijl jouw planten dat werk voor je doen, kun je lekker verder gaan zitten lezen over wat mensen met hun planten doen. Kies er 2 of 3 waarop je datsoort technieken gaat proberen, laat de rest met rust.
          Kom rond november maar even vertellen "Joh, LR2, dat het zo makkelijk kon zijn, dat had ik echt niet verwacht!"
          Vervolgens krijg je de smaak te pakken, dan ga je meer experimenteren.. Dan opeens heb je nog maar 200 gram per jaar, elk jaar weet je dat dan weer op te krikken.. Maar zo goed als die eerste keer - toen je dus vrijwel niets deed - gaat het niet worden. Kwekersziekte noem ik dat. Als je niet de fout maakt om teveel of te weinig te wateren, dan doen de planten het werk voor jou.
          Zelf heb ik die evolutie (meerdere malen) meegemaakt. Ik kan je zeggen: zo minimaal mogelijk kweken loont echt 1000x meer dan paniek maken over elke stip op het blad.
          Denk daar even aan zodra je de eerste keer zwetend wakker schrikt na een nachtmerrie dat je planten gejat zijn (echt, dat overkomt ons allemaal).

          Ja, ja I know, herhaling, blabla wijzend vingertje. Dit is een van de eerste beginnerstopics, dus ik dacht het even te benoemen voor de verse aanwas dit jaar.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • Wiu
            Wiu commented
            Editing a comment
            Bedankt voor je uitgebreide uitleg en tips! Ik denk niet dat er 5 potten van 50 liter in mijn tuin passen, maar ik ga denk ik 5 potten van 25 liter te gebruiken, of krijg ik dan echt kleine lullige plantjes? En de bloei- en groeivoeding zit ik nu al aan vast vrees ik, kan ik er echt niks mee doen?
            Ook vraag ik mij af hoe ik kan zien wanneer mijn plantjes overgepot kunnen worden van de plastic bekertjes naar de uiteindelijke pot (of een tijdelijke pot met een tussenmaat)

          • LR2
            LR2 commented
            Editing a comment
            Nee dan krijg je alsnog flinke bomen. Maar, op een gegeven moment zitten die potten nu eenmaal vol met wortels. Dat kan soms verstikkend werken, of de bodem krijgt moeite met water vasthouden. In 50L heb je een betere verdeling.
            Groeivoeding kun je lekker opgebruiken, persoonlijk ben ik ontzettend tegen bloeivoeding. Wat bloeivoeding is, is eigenlijk 'incomplete' groeivoeding. De planten krijgen een overdosis fosfor en kalium, dat blokkeert de stikstofopname. In feite zeggen fabrikanten: als we ze maar kapot genoeg maken, dan forceren we dikkere bloei.
            Dat gaat in 10% van de gevallen goed, alle andere keren lever je sterk in en verzwak je de plant dusdanig dat je eigenlijk een tegenovergesteld resultaat krijgt. Het web staat vol met gele bladeren in de bloei, geel blad is in mijn ogen een ongezond teken. De gangbare opvatting is dat 'het zo hoort'. Maar niemand kan mij 5 gewassen benoemen die beter presteren als het overleven uberhaupt, praktisch onmogelijk wordt gemaakt.

            Je hebt geen autoflowers, en je bent vroeg begonnen, dus je kunt overpotten wanneer de wortels uit de gaatjes in je bekertjes steken. Een tussenmaat is wel handig, zo voorkom je dat straks je 25L potten te snel vol met wortels zitten.

          #9
          Prachtig verwoord LR2

          Comment


            #10
            Deze info is minimaal een halve kilo ganja waard,ik zou deze goed onthouden als ik u was.

            Succes.

            Comment


              #11
              Kwekersziekte; Check.

              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment

              Bezig...
              X