Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het regent, Het regent, De pannetjes worden nat...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Het regent, Het regent, De pannetjes worden nat...

    Korting op 420shop
    Dag JD'ers,

    ik heb 4 mooie AK-47 Feminised planten staan in mijn tuin. Nou zijn ze al de 1,60 gepasseerd, en hebben ze eigenlijk vrij dunne takjes. Ik heb gelezen dat dit soortje ook best wel compacte toppen kan krijgen met best wel een gewicht. Het regent pijpenstelen en de planten stonden er heel scheef bij, dus ik heb ze maar even onder de overkapping gezet om te herstellen. pfoeeee wat een gewicht, het leken wel potten van lood die ik aan het tillen was.
    lol.jpg
    lol1.jpg
    Mijn idee was om in elke pot een lange bamboe stok te duwen en daar de hoofdstam aan vast te maken met tyraps. Dan beschadig ik waarschijnlijk wel wat wortels maar op het Wortel snoei topic heb ik gelezen dat een beetje stress ook wel goed kan zijn voor de plant en zich hier goed van kan herstellen.

    Dit is mijn eerste kweek en zou graag tips van jullie willen hoe ik de plant de herfst door kan helpen, vooral hoe ik de plant kan verstevigen zodat er geen takken gaan knakken.

    Mijn dank is groot!

    Groet,

    Johnnydekweker


    #2
    Wat zal sneller breken? Een lucifer van rubber, of een lucifer van hout?
    Zodra je bamboe gaat gebruiken, heb je op de punten van de tieraps het buigpunt waar alle krachten op komen te staan. Als lange takken niet kunnen buigen, dan breken ze op die punten af.

    Om die reden ben ik persoonlijk tegen het gebruik van bamboe. Zware regenval en doorhangende planten zorgen er voor dat het weefsel binnen in de plant kleine scheurtjes oploopt. Die scheurtjes worden net als bij botbreuken die sterkste punten in de plant. Ergens is die regenval dus juist positief voor je planten; het maakt ze sterker!
    Datzelfde geldt voor vroege herfstwinden.

    Bij storm, breekt het sowieso. Soms met bamboe en al, soms enkel de stukken die geen stok hebben (op de breekpunten).
    Mijn planten hebben elk jaar de herfst overleefd, en slechts een enkele keer ben ik een substantiele tak verloren. Ik heb echter nooit wat hoeven bevestigen.
    Als je kweekt in potten, zou je je meer zorgen moeten maken om het omvallen van die potten, dat is waar de meeste takken verloren gaan.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • Johnnydekweker
      Johnnydekweker commented
      Editing a comment

    • Anthony997
      Anthony997 commented
      Editing a comment
      Bamboe zal niet zo snel breken....
      Bamboe is 1 van de sterkste soorten hout !

    #3
    Zoals ik deze planten (jouw planten) zie en je zelf ervaren hebt zullen ze bij sterke wind/regen/onweer knakken, buigen en omwaaien. Dat heb je met wat grotere/hogere planten. Die vangen meer wind. Daarbij heb je ze in potten gekweekt, dus het wortelsysteem heeft zich beperkt kunnen ontwikkelen en geen vastigheid kunnen vinden zoals in de volle grond het geval is.
    Om omwaaien van de plant met pot en al te voorkomen zou je ervoor kunnen kiezen om de potten in te graven. met of zonder bodem. Wie weet groeien die wortels nog wat door. Als je de bodem los snijd.
    Omwaaien is een risico.
    En dan het tweede, het ombuigen. Knakken, afbreken en scheuren van takken.
    Bij mij gebeurd dat ieder jaar bij slechter weer, dan heb ik het over volle grond planten die ik groot laat worden. Er breken takken af. De hele plant waait om en blijft vervolgens niet meer zelfstandig rechtop staan. En dat is dan voordat de echte bloei ingezet heeft. Als de blommen kommen, dan gaan de takken doorhangen, horizontaal staan en opnieuw breken sommige af, daar is dan weinig voor nodig. Behalve het gewicht van de top. Als het dan gaat regenen, hangen de takken echt goed door. Zelfs opgebonden toppen laten dan de koppen hangen hier. Dan hangen ze horizontaal om problemen te vragen.
    Zelf heb ik het nodige opgebonden, telkens als reactie. Om verlies te voorkomen. Er is net als bij jou al het een en ander omgebogen, omgewaaid, afgebroken.

    Ik zou zeggen; graaf de potten in en verstevig de stammen/takken waar nodig. Bij twijfel kun je het even aankijken of het zichzelf gaat onderhouden J/N.
    Optie 2; verstevig er twee van de vier.
    Dan kun je het vergelijken. Of het je verlies gaat sparen en of die andere niet ondersteunde planten het op hun eigen 'houtjes' zullen redden

    Leuk zo'n forum als je verschillende meningen krijgt.
    Konijnenvlees is gezond & ik kan hard meppen.

    Comment


    • Ongeldig
      Ongeldig commented
      Editing a comment
      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...nallers/page11

      Je kunt hier wel ergens zien hoe ik ze zelf verstevig. Ik doe wat me logisch lijkt.
      Je planten bij stevige wind onder de overkapping zetten zal ook veel schelen.

    • Johnnydekweker
      Johnnydekweker commented
      Editing a comment
      Ik had ze nog niet verstevigd, maar ze hebben de enorme windvlagen van gister gelukkig wel overleefd wel een paar potten omgewaaid maar de planten lijken intact. Toen ik jou kweekverslag checkte schrok ik wel even! gecondoleerd man. Bedankt voor de tips. Nu de kinders voorbereiden op de herfst!

    • Ongeldig
      Ongeldig commented
      Editing a comment
      Tof dat je plantjes het overleefd hebben! Hopelijk nu rustig afbloeien.
      Tsja, ik had de mijne moeten verzekeren. Dat wist ik, dat zei ik en dat deed ik expres niet. Zie het als een test. Met uitkomst.

    #4
    bamboe is geen hout

    Comment

    Bezig...
    X