Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kan je iets halen uit een hele vroege oogst?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kan je iets halen uit een hele vroege oogst?

    Korting op 420shop
    Hey kweekvriendjes,

    Mijn planten zijn lekker aan het bloeien sinds half september, nou vroeg ik me af; kan je nog iets nuttigs uit de plant halen als je oogst wanneer de plant pas een paar weken aan het bloeien is? Niet dat ik dat van plan ben, maar gewoon omdat ik benieuwd ben. Bijvoorbeeld bij noodgevallen (klagende buren, politie, zware stormschade enz. Het roken zou het wel niet worden, maar is het potent genoeg om bijvoorbeeld THC olie van te maken? Als we nou als voorbeeld mijn planten nemen.
    20181003_155810.jpg
    20181003_155733.jpg
    20181003_155644.jpg
    20181003_160400.jpg
    20181003_155530.jpg
    Valt hier iets uit te halen, stel ik zou hem nu op dit punt moeten oogsten?

    Mvg,

    Johnnydekweker
    Attached Files

    #2
    Je kan er touw van maken.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Johnnydekweker
      Johnnydekweker commented
      Editing a comment
      Ook handig! maar dus geen olie? want er zitten al wel trichomen op.

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Trichomen zitten op allerlei planten. Het is een afweermechanisme van een plant.
      Ik weet niet welke stoffen er in zitten na 3-4 weken bloei, maar in ieder geval geen THC.
      Dat wordt pas op het eind van de bloei gevormd.
      Het milky en amber worden van trichomen is een rijpingsproces.

    #3
    THC komt eigenlijk voor zodra de plant aan zonlicht wordt blootgesteld. Of eigenlijk, de trichomen met hars.
    Het is een ontledingsreactie, die vinden plaats onder invloed van lucht, licht en temperatuur.

    Je planten zijn dus ook in een vroeg stadium zeer zeker bruikbaar. Minder potent, dat wel. Maar als je ze een maand of 2 langer bewaart dan normaal, dan vindt er prima omzetting plaats.
    Vandaar dat ik decarben ook zo belachelijk vind. In principe breken mensen de actieve stoffen in hun wiet in een gigantisch hoog en oncontroleerbaar tempo af. Met het idee dat het dan sterker wordt. Maar wat gebeurt er met die stoffen die al delta-9-THC zijn? Bijvoorbeeld bij het oogsten met 90% amber trichomen, en dus 90% reeds gevormde THC? Die THC verdampt simpelweg, en die 10% restant, daarvan blijft misschien ook slechts 5% kleven. Hoe vaak meet iemand zijn oven na? Nooit? Is die 120 graden wel echt 120 graden, of kan het ook 140 zijn? En mensen zweren er toch bij, omdat 1 (nee echt, een enkele studie!) ooit gezegd heeft dat het goed kan werken.

    Ik heb gemerkt dat vroeg oogsten - na de 4e week bloei, ongeveer na de eerste trichomenexplosie - vrijwel even potente wiet oplevert als later oogsten. De trichomen die in het begin zijn gevormd, die breken ook af namelijk, en die worden mondjesmaat vervangen tijdens de bloei. Aan de ene kant is er dus verlies, en aan de andere kant komt er wat bij. Gelukkig gaat het verlies minder snel dan de toename (tot op een zeker punt). Maar de smaak. De hooi-achtige vieze grassmaak van te vroeg geoogste wiet. Daar kan niemand aan wennen.
    Die goede wiet smaak komt echt pas goed op gang in de laatste weken in veel planten.

    Overigens, met klagende buren kun je beter 5 planten in je tuin hebben (gedoogd, strafloos bij afstaan) dan de oogst van 5 planten (>30 gram is een dealershoeveelheid, en dat is strafbaar op meerdere fronten). Ik kan het niet mooier maken dan dat het is, maar het is zo.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Ja, dat vind ik zelf ook altijd wel leuk! Een beetje een ander geluid is altijd welkom.

    • Johnnydekweker
      Johnnydekweker commented
      Editing a comment
      Ik vind die Nederlandse wetgeving zo krom, hoe kan je nou vijf planten gedogen waarvan je gemiddeld 50 gram per plant haalt, maar meer dan 30 gram bezitten ho maar. Typisch Nederland...

      Ik heb gelezen dat er voornamelijk THCA (Tetrahydrocannabinol-acidop) in een wietplant zit. En bij verhitting wordt er een zuurgroep losgelaten waardoor het veranderd in THC.
      Dus inderdaad bij roken hoef je niet te decarboxyleren want er vind verbranding plaats waardoor alle THCA wordt omgezet in THC. Nou gebeurd dit decarboxyleren ook wanneer je de wiet voor een langere tijd laat curen. Maar stel je wilt een lekkere boter maken, of wiet olie dan denk ik dat decarboxyleren wel degelijk zin heeft. Maarja wat jij zegt als je oogst met 90% amber trichomen is het inderdaad niet slim nee, maar als ik zo wat kweekverslagen doorlees zie ik bijna nooit dat mensen oogsten met 90% amber trichomen (van de verslagen die ik heb gelezen dan). Dus eigenlijk in sommige gevallen kan het handig zijn om te decarben en andere gevallen niet. Maar ik weet ook niet of alles wat ik op internet lees klopt, so tell me if i'm wrong.

    • LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Denksport: Wat gebeurt er bij het roken wat die omzetting veroorzaakt? Verbranding en verdamping door een verhoogde temperatuur.
      Wat gebeurt er bij het smelten van boter of het oplossen in olie? Dat gebeurt namelijk niet koud..
      Zie je hoe gek dat klinkt eigenlijk? De ene keer verhitten we het, en dan is dat prima want het doet een omzetting. En de andere keer moeten we het eerst verhitten, dan nog eens verhitten, omdat dat zogenaamd een tweede verhitting pas een omzetting zou veroorzaken. Eigenlijk zou onze joint-rook dan pas echt goed zijn, als we het nog een keer door een vlam trekken. Maar we weten dat die rook prima werkt. Wat kun je daaruit afleiden?
      Een keer verhitten is echt genoeg.

      De meeste mensen oogsten op 30-50% amber. Dan is dus al 30-50% omgezet. Die verlies je zodra je de boel gaat decarben. In feite wordt de wiet dus maar half, of 1/3e zo sterk bij die methode ten aanzien van niets doen. Ik ben groot fan van niets doen.

      Er is geen cannabist die mij het nut nou echt eens goed heeft kunnen uitleggen. Ook geen wetenschapper trouwens. Elke keer sturen ze mensen terug naar dat ene artikeltje, toevallig ook gemaakt door een producent van een decarb-machine. Dat zaakje stinkt.

    #4
    Wat LR2 zegt kan ik me in vinden. Afgewaaide takken gaam bij mij gewoon mee de olie in. Komt wat minder vanaf dan bij volledig afgebloeide toppen, maar who cares.

    decarben doe ik overigens nooit. Ik houd het simpel. Oogsten, drogen, verkruimelen, invriezen voor later en per zak verkruimelen en olie van maken

    Comment


      #5
      je kunt zeker wat er in zit verprutsen door een niet ter doen optie in te prammen

      Comment

      Bezig...
      X