Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Op de vaas.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Op de vaas.

    Korting op 420shop
    Een vanmn grotere planten was een tak verloren, heb de tak schuin afgesneden en in delen op regenwater gezet.. moet zeggen dat ik de ontwikkeling van de tak niet vond tegenvallen.. vraag me af of het een idee is voor buitenkwekers met schimmelweer om de toppen van te late planten bv in een vaas te zetten of iets anders dat makkelijk te hanteren is, zit te denken over een praktisch soort medium waar ik de boel inprik.. en dan na laten rijpen achter glas.. iemand ervaring op dit vlak?
    Last edited by Basement Jack; 11 October 2018, 13:55.

    #2
    Ja ik heb welleens een top op water gezet maar die staan stil en gaan langzaam achteruit.

    Veel blad/wortel om productief te zijn is er dan ook niet meer.

    Als dat zou werken dan zette ik alles in vazen en liet alles binnen afbloeien.

    Veel mensen bloeien wel de laatste weken nog ff af onder de lamp maar in een vaas met water gaan ze net als rozen nog gebruiken wat er in de stengel of blaadjes zit en daarna gaan ze dood.

    Kan zijn dat ik dat vaker had moeten testen en ik moet zeggen dat het wel weer een lampje heeft laten branden bij mij.
    Ik ga het gewoon weer proberen. Wie weet lukt het nu wel maar ik heb er geen goed gevoel over.

    Knip. 1 tak zit in een vaas. ---> en dan nu maar afwachten.

    Fotoverslagje erbij maken zodat we dit thema kunnen ontmythen?

    Comment


      #3
      ik moet zeggen ik ben de tak vroeg verloren.. doe voeding in het water verdund.. ik zie nauwelijks verschil qua trichomen..moet wel zeggen dat ik regelmatig goed heb ververst en water geschud voor zuurstof? geen idee of dat scheelt.. zat ook al te denken dt het leuk fotoverslag materiaal is ..maar ben vrij chaotisch en ongedisciplineerd.. ik vermoed dat het een hele goede optie is bij rot weersomstandigheden.. let wel op de onderste toppen die krijgen vanwege dicht bij het water juist weer een permanente vochtsituatie vooral bij contact met vaas.. daar had ik een zwarte schimmel.. maar goed das te omzeilen..
      Last edited by Basement Jack; 11 October 2018, 14:57.

      Comment


        #4
        Dit is een leuke vraag. Het idee is dit jaar ook al door mijn hoofd gegaan omdat ik in principe nog 7weken moet.

        ik zat te denken aan een soort hydro systeem waardoor er constant vers zuurstof in het water is
        LR2 heb je ervaring of kennis hierover om met ons te delen?
        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...oor-2017/page9

        Comment


          #5
          Ik heb expres een tak afgeknipt en in de vaas gezet.

          ik ga eens kijken wat die gaat doen. De kat vind haar iig wel al lekker. Blaadjes aangevreten

          naja is de poes ook ff rustig.

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Thedoctor View Post
            Dit is een leuke vraag. Het idee is dit jaar ook al door mijn hoofd gegaan omdat ik in principe nog 7weken moet.

            ik zat te denken aan een soort hydro systeem waardoor er constant vers zuurstof in het water is
            LR2 heb je ervaring of kennis hierover om met ons te delen?
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


            • Thedoctor
              Thedoctor commented
              Editing a comment
              Mooi duidelijk antwoord. Ik was ook niet van plan alles nu af te snijden om binnen af te bloeien maar eerder als soort laatste crisis plan moest het half november beginnen vriezen terwijl ik nog een week of 2 zou moeten afbloeien. Stel het lukt me om alles 14 dagen op water te houden door zuurstof en voeding etc. Hoe zit het dan met de potentie? Ik neem aan dat er kracht uit de toppen wordt gehaalt in de eerste dagen als soort van tegenbuffer tot alles is aangepast. Dat bloeiende topjes snel wortellen heb ik vorig jaar zelf ondervonden door te reveggen maar dat heb ik in aarde gedaan. Als ik er nu zo over nadenk moet het ook mogelijk zijn om ze op aarde af te bloeien. Mist je een soort van superpropagator zou hebben..

            • Basement Jack
              Basement Jack commented
              Editing a comment
              bacterien zijn pas schadelijk in een hoge dosering .. en dan heb je nog zuurstofarme en zuurstof minnende.. met wat verversen en bruisblokje.. wellicht de onderkant bijsnijden.. ik denk dat als een plant wortels gaat aanmaken dattie daar de energie voor gaat inzetten .. ik vermoed dat een plant dat voor het volgend seizoen gaat.. affijn fijn gedetailleerd antw.. klinkt wat negatief maar tussen de regels door gloort toch allerhande mogelijkheden die ik nog eens laat bezinken.. thx

            #7
            De potentie zal iets afnemen omdat de lichtsterkte binnen gewoon niet te vergelijken valt met zonlicht.
            Als half november de vorst toeslaat, dan heb je ongeveer een week om te oogsten. Ik ben zelf niet zo'n fan van dit soort noodgrepen; je huis zal een uur in de wind stinken en de winst die te behalen valt is minimaal ten aanzien van de moeite die het kost.
            Zou je het onderverdelen in een puntensysteem, dan zou je kunnen zeggen:
            Verlaagde temperatuur is een -5.
            Verhoogde temperatuur is een +5, verminderd licht is een -3, gebrek aan wortels is een -8.

            Maar!! Iedereen is totaal vrij om het tegendeel te bewijzen. Ik ben ook slechts een man met een mening, een idee van hoe de wereld werkt. Ik zie graag dat mensen mijn visie omgooien. Dus als je 't wilt proberen: graag zelfs! Ik ben erg benieuwd wat er uit zal komen.

            Als je vitamine C in huis hebt, en actieve kool, dan kan het geen kwaad om daar een beetje (2-3 speldenknoppen) aan het water toe te voegen. Dat voorkomt stressreacties en het de actieve kool (norit bijvoorbeeld) neemt fenolen op. Fenolen zijn.. ehh.. Stoffen die de plant produceert als die niet lekker gaat, om vervolgens nog minder lekker te gaan, bijvoorbeeld bij een open wond.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


            • Basement Jack
              Basement Jack commented
              Editing a comment
              thx voor de tips..

            #8
            Dat is waar ik al bang voor was. Het idee was door mijn hoofd gevlogen maar omdat er iemand ook een vraag over had kon ik maar beter ineens doorvragen. Thanks

            ik herriner me net dat ik ooit al iets soortgelijk heb geprobeerd met 3 kleine takken in aarde en een propagator. Heel leuk maar de hoge lv zorgt binnen de 3 dagen voor rot en zag er snel zo uit.
            BC667481-849A-4EDC-A9E5-0BE039A6C812.jpeg
            https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...oor-2017/page9

            Comment


            • LR2
              LR2 commented
              Editing a comment
              Ik stek tegenwoordig in de open lucht. Ik neem een paar handjes verpulverde hydrokorrels met wat lavasteen, daar ram ik 5 stekken per potje in. Dan alle bladeren bijknippen tot de helft, de grote bladeren helemaal eraf. Potje en al in een schoteltje met water, zo zuigt de grond zichzelf vol.
              1 of 2 gaan er dood, die trek ik er dan uit. De rest haalt het allemaal.
              Zodra de wortels onder het potje uit komen, begin ik met een lichte dosis voeding. Twee weken later kunnen ze weer in de aarde.

              Dat type 'aarde' is erg luchtig, dus rotten wordt lastig. Daarnaast heeft het een perfecte vochthuishouding op deze manier.
              Voorheen gebruikte ik veenmos / sphagnum vanwege de antibacteriele werking. Dat staat tegenwoordig op mijn 2e plaats. Ik heb gemak hoog op mijn prioriteitenlijst staan. Als ik in een goede bui ben, gebruik ik stekpoeder. Maar vaak is dat helemaal niet nodig.

            #9
            Ja in een propagator gaat dat rotten wel heel snel.

            ik zal het eens proberen als de meeldauw weer zo erg toeslaat.

            kijken wat beter wordt. Vaas of buiten. En ja ik zal dan ook wel wat foto's maken.

            heb er 1tje op vaas staan maar die doet het nu na 1 dag al erg slecht door onze poes.

            Comment


              #10
              vandaag richting de kringloop voor een vaas.. met een fiets terug gekomen.. maar ik had al een beeld van een zware fles.. topjes met een (schuimblok)slangetje knel in de opening.. in de fles natuurlijk overdruk.. al die fris gefilterde wormenpoep linea richting de zonovergoten droge toppen.. thx voor de tips alhier.. toch blij weer eens een forum opgegaan te zijn.. top..

              Comment


                #11
                wormenpoep richting de zonovergoten droge toppen

                Comment


                  #12
                  ik ga nog uitzoeken qua actieve koolstof en die vitamine c.. kon daar zo snel niet direct de reden voor achterhalen.. en het moet idd gezegd dat een pant achter glas idd wel degelijk wat van het lichtspectrum mist.. een beetje tomatenkwekerer zal dat wel bevestigen.. zet een tomaat achter dubbel glas en je kunt het wel vergeten qua groei.. tis op dit moment ook een nauwelijks relevant onderwerp.. oktober is bizar warm.. en ik zie hetzelfde weerbeeld als vorige week maw kan zo nog een weekje doorzetten.. ik heb wel andere jaren meegemaakt met stormen dat je over de restanten gebogen staat in de slaghagel..

                  Comment


                    #13
                    ik pas vanaf dit jaar ook zeker volgend jaar toe wat dan in de tent wereld geloof ik scroggen heet.. ik buig de plant op een goeie anderhalf meter met de top naar de grond.. dit om de plant lager en uit de wind te houden.. en er ontstaat een competitie voor de toppositie tussen de rest van de takken.. overzichtelijker ..beter.. makkelijker te schoren.. meer lichtoppervlak, met een stokje bamboe of 2 3is zo'n ding dan bijna hurricane proof.. ik kijk uit naar volgend jaar.. baal dat ik dit jaar 1 plant duidelijk te vroeg gehalveerd/ uitgedund heb , iig heb ik baat dit keer bij de geleidelijke oogst aproach.. iig de helf vd plant in optima forma..

                    Comment


                      #14
                      ja tis bizar.. neem de meest rottende troep.. voer het aan de wormen en je hebt wat men noemt frisse wormenthee.. wormen eten geen groenten wormen eten weer bacteriele drek die de bacterien van groenten maken..zo schijnt het.. ik had een ICB container gewonnen op een aquaponics demo.. de onderste helft doet nu dienst als kwekerij.. mooi aftap kraantje waar een emmer onderstaat landbouw zeiltje erover..en hats it.. het hele principe kan in feite ook als je een gaatje onder in je in je groencontainer maakt.. wel even de groetes door een shredder drukken.. hoef j'm nooit meer aan de weg te zetten en grats plantvoeding.. toepassen 1:10 verdund net als pis..da's ook voeding, mits verdund
                      Last edited by Basement Jack; 13 October 2018, 16:51.

                      Comment

                      Bezig...
                      X