Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wanneer het best toppen ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    wanneer het best toppen ?

    Korting op 420shop
    Hallo iedereen.

    Ik ga dit jaar weer buiten Hollandse Hoop kweken net zoals vorig jaar.
    Vorig jaar had ik een ''probleem''.
    Mijn plant was 250 cm, prachtig in de zomer maar ellende rond de herfst ( bloei )
    Ik zou willen dat mijn plant dit jaar tussen de 150 en 200 cm groot wordt.
    dan kan ik haar onder het dakje zetten van de schuur met slecht weer tijdens de bloei.

    Toppen is een oplossing,
    maar wanneer moet ik toppen, zodat de plant rond de 200 cm blijft.
    Ik dacht ook om de plant te buigen met een touw en gewicht zodat ze in een bocht groeit.
    Andere suggesties zijn welkom !
    ik wil NIET scroggen.

    Alvast bedankt

    #2
    Vanaf de derde node kun je gaan toppen.
    Ik doe 't meestal rond die node, of rond de 5e of 6e ergens, hangt er een beetje van af. Als er veel strek in zit, dan eerder. Is dat er niet, dan later. De onderste 4 takken zijn vrijwel altijd flut, al helemaal later in het jaar wanneer ze afgedekt worden door een bladerdek wat zo dicht zit dat licht bijna niet de grond raakt. Dat komt omdat ik de plant in een Y-vorm laat groeien, vanaf daar krijgt elke tak een eigen Y vorm door het toppen, als die doorschieten dan knak ik ze, dan groeien ze weer omhoog en dan worden ze getopt. Aan het eind van het jaar heeft elke tak ongeveer 6 buigingen gemaakt, en dus ook 64 zijtakken vanaf de eerste topbeurt. In een ideale wereld natuurlijk. Meestal kom ik wel in de buurt.

    Vanaf die eerste top-beurt blijf ik wekelijks of twee-wekelijks toppen. Dat levert per plant een bladerdek op van 1 vierkante meter ongeveer. Die onderste takken moeten dus tenminste 50cm overbruggen voordat ze hun eerste licht zien. Dat is vaak een probleem. Zodra ze afzwakken, verwijder ik ze meestal. Soms zijn ze dan een meter lang.

    Maar, in principe ben je dan aan het scroggen zonder net. Door de parapluvorm van de plant komt de wind er wel makkelijk onder, en het is goed mogelijk dat takken bezwijken onder hun eigen gewicht.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • Anthony997
      Anthony997 commented
      Editing a comment

    • LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Als je de ene kant van je hoofd kaal scheert en de andere kant gewoon laat groeien, dan zie je wel een verschil in haarlengte. Hetzelfde geldt voor planten; als je er een stukje af knipt, dan duurt het even voordat die weer aan groeit. Die tijd zou anders besteed worden aan lengte-groei de hoogte in.
      Ik houd mijn planten hier meestal op 1.2 of 1.5 meter hoogte, die hoogte is meestal rond juni bereikt. Vanaf daar buig en knak ik alles gelijk.
Bezig...
X