Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Samenstelling grond??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Overige: Samenstelling grond??

    Korting op 420shop
    Hallo kwekers!

    Ik ben van plan dit jaar weer een buitenkweek te doen, als beginnend kweker, waar ik het maximale uit wil halen. (Vorig jaar ook buiten gekweekt)
    Nou lees ik overal dat de samenstelling van je aarde erg belangrijk is, is er iemand die mij een simpele maar toch goeie samenstelling van aarde/grond kan bieden ?
    Ik heb gefeminiseerde zaden, Royal Moby van RQS en ga in potten kweken.

    mvg, green

    #2
    Gewoon potgrond? En dan bij mesten? Kan beetje bemeste tuinaarde mengen als je potten 30liter zijn... Kweken lijkt heel spannend en lastig maar valt wel mee. Misschien als je nog kan dan zal ik auto flower bestellen en halverwege Mei ontkiemen. Ik heb ze al ontkiemt overigens want is het zulk mooi weer! Oh en bestel die zaden dan niet bij RQs maar bij Dutch Passion of Sensi ofzo of lekker goedkoop en toch super kwaliteit bij huismerk Wietzaadjes.nl of kijk even rond bij 420shop die sponsord ook deze website !

    Comment


    • GreenFingers
      GreenFingers commented
      Editing a comment
      Ik heb ook autoflowers en die ben ik ook al aan het ontkiemen! Bedankt voor je reactie, ik zal het meenemen in mn kweek! Ik heb hier thuis al universele potgrond liggen denk dat ik daar dan in ga kweken ..

    #3
    Als je een voorbemeste grond gebruikt, geef een tijdje alleen maar water. Er zit genoeg voeding in de potaarde en geen voeding meegeven.
    wacht tot de 2 lobblaadjes vergeelt en er vanzelf afvalt. In de lobblaadjes zitten er ook genoeg voeding de plant gaat verbruiken.
    Pas daarna mag je groeivoeding meegeven tot aan de bloeifase.

    De groeten.

    Comment


      #4
      Alright, hier de succesformule. Sla hem op, kopieer hem, doe er mee wat je wilt. Maar alsjeblieft, wijs anderen er op dat ze prima kunnen combineren. Alle variaties zijn mogelijk. Een bodem is niets meer dan een 'houder' van je plant. In principe zou je op zand kunnen kweken als je weet wat je doet.

      10 delen in totaal.
      7 delen kant-en-klare potgrond van de supermarkt, zo goedkoop mogelijk. Dit is je basismateriaal. Je bakmeel. De rest is smaakvulling.
      2 delen tuinturf - dit is zuur, en biedt de buffer voor je hele kweek. Het begint wat laag in pH maar dit stijgt naarmate je planten ouder worden.
      1 deel organisch afval; compost, stro, houtsnippers (beuken of dennensnippers bijvoorbeeld, onbehandeld!). Dit houdt lang vocht vast en zorgt voor je bodemleven. Soms herbruikbaar.

      Eventueel nog 1 deel perliet of 'luchtigheidsmaker', kattenbakkorrels van foetsie ba bijvoorbeeld (goedkoop en herbruikbaar!).

      Dit alles goed mengen van tevoren. Smijt er 3 of 4 volle eetlepels koemest, tuinmest, fruitmest of whatever doorheen.
      Eenmalig vochtig maken - niet nat! en blijven mengen.

      Dag of vier laten rusten, bij voorkeur afgedekt tegen rouwmuggen. Presto!

      Nooit aandrukken in de pot, altijd luchtig houden.

      In principe sta je nu 5-0 voor. Als je die tuinmest of koemest blijft gebruiken, zo'n 4 eetlepels per maand en wanneer nodig een beetje meer, dan houd je 't prima vol tot het eind. De pH kan wat oplopen, als dat te ver gaat dan geef je regenwater voor een week. Als het blad wat lichter kleurt, dan geef je direct een eetlepel mest extra - tenzij je structureel teveel water geeft.

      In principe is dit hierboven zo ongeveer alles wat je van de bodem moet weten voor een eerste kweek. Als hierop iets fout gaat, dan komt dat omdat je meer hebt gedaan dan hierboven beschreven. Zo simpel is het echt. Kijk maar eens goed in de helpdesk; 90% van de problemen zijn te herleiden tot iemand die 'iets teveel van iets' gedaan heeft. Hou het simpel. Wiet is een simpele plant. Dat sommige mensen er krampachtig een wonderplant van proberen te maken met allerlei toeters en bellen, dat zegt meer over hen dan over de plant. Ik bezit inmiddels een kleine 140 plantenfamilies, wiet is veruit de makkelijkste. Bij aarzeling, niks doen en een topic starten.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


      • LR2
        LR2 commented
        Editing a comment
        Het is niet opeens een andere plant als hij binnen staat. Sterker nog, die plant zal aan de bodem het verschil niet merken.
        "Maar binnen droogt het veel sneller! Dus de pH zal sneller stijgen!"
        Zie het stukje: De pH kan wat oplopen, als dat te ver gaat dan geef je regenwater voor een week.
        Ik ben volledig geweest, als mensen nu nog vragen hebben, dan proberen ze weer die wonderplant status terug te zoeken door er allerlei toeters en bellen aan te knopen
        Dat mag! Maar dat betekent dat ze eigenlijk mijn boodschap niet begrepen hebben, een boodschap die nu al 10 jaar echoot over het forum. Ik ben er zelf wel een beetje klaar mee om dat te blijven herhalen; ik verdien er niks mee als een ander geld bespaart en het kost me steeds tijd om mensen er op te wijzen. Vandaar ook mijn oproep: zeg het voort! Ga er mee aan de slag!

      • majoo
        majoo commented
        Editing a comment
        LR2 Das een zeer mooi hulpstuk! Kan dit recept geen stickie topic worden dan?
        Is makkelijker terug te vinden.

      • LR2
        LR2 commented
        Editing a comment
        majoo ik zou zeggen: maak er een topic van en verzoek de mods om een sticky. Of sla hem op als word bestandje ofzo.

      #5
      mmmm, ik overweeg om dit jaar in plaats van mijn voorgenomen idee om alleen potgrond te gaan gebruiken dit recept eens te gaan proberen. Maar ik heb toch nog een vraag LR2 Ik hoop dat je nog (weer) wakker bent.

      Op mijn balkonnetje kom ik moeilijk aan regenwater, dus het wordt lastig om de zuurtegraad op die manier bij te sturen. Zou ik in plaats daarvan een klein beetje kalk kunnen toevoegen, of raad jij dat af?

      Een andere slimmerd (ervaren kweker) mag van mij ook best antwoord geven.

      Comment


      • Kweking Eend
        Kweking Eend commented
        Editing a comment
        Regenwater is over het algemeen laag in Ph en haalt dus de Ph naar beneden. Kalk (CaCO3) is een basische stof, opgelost in water haalt die dus de Ph omhoog. Daarom geen kalk toevoegen, maar in het geval van een te hoge Ph eerder wat koffiedrap of nieuwe tuinturf oid.

        Kweking Eend

      • Slome Joop
        Slome Joop commented
        Editing a comment
        Ja je hebt gelijk, ik zat verkeerd om te denken. Suf.
        Vandaar ook dat turf om te beginnen, nu snap ik het

        Dan ga ik dit maar eens proberen. Volgende week even spulletjes halen, ik ben nog ruim op tijd.
        Bedankt voor je antwoord.

      #6
      Ja daar ben ik weer. Ik heb toch weer vragen en ik probeer toch echt niet de wonderplant status terug te zoeken hoor! Ik ben gewoon autistisch en als je niet precies zegt wat de bedoeling is, dan raak ik al snel de weg kwijt.

      Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
      ... Smijt er 3 of 4 volle eetlepels koemest, tuinmest, fruitmest of whatever door heen...
      Ik heb dus nog koemest korrels liggen in mijn stadstuintje. Ik heb de verpakking nu niet voor me, maar als ik me goed herinner is de dosering aangegeven per m2, maar we zijn hier bezig met m3. LR2

      Comment


      • Slome Joop
        Slome Joop commented
        Editing a comment
        Dank je voor je uitleg LR2 zo is het recept helemaal duidelijk.

        Ik ga er wel vanuit (iets wat ik in het begin niet doorhad) dat je dit mengsel gebruikt voor regulieren planten. Ik ga auto's kweken en zoals andere al opmerkten is het dan misschien niet verstandig om te veel met meststoffen aan de slag te gaan en het gewoon bij het oude te houden, namelijk enkel en alleen potgrond. Ik twijfel nog even een paar dagen door voor ik grond ga kopen.....

      • LR2
        LR2 commented
        Editing a comment

      • Slome Joop
        Slome Joop commented
        Editing a comment
        ​Ik vind dit een leuke reactie LR2 en ik kan er wel wat mee

        Nu zit ik toch weer te denken om dit wel te gaan proberen. Ik ben een enorme twijfelaar, je wil niet weten hoe lastig dat is! Ik ben net Chidi:
        https://www.youtube.com/watch?v=8xsGtcSidFc

        In plaats van dit jaar grotere potten te nemen wat eigenlijk in de planning stond (40 liter i.p.v. 20 liter) kan ik natuurlijk ook bij mijn vertrouwde 20 liter potten blijven en dit recept uitproberen, dat zou een leuke vergelijking geven met wat ik vorig jaar heb gedaan, toen had ik alleen potgrond in 20 liter bakken.​

        Maar ik zal nu stoppen jouw topic vol te spammen, jij bent geheel duidelijk geweest en alle vragen die ik er toch nog tussen heb weten te krijgen heb je beantwoord. Bedankt!

      #7
      Tja, als ik het goed gelezen heb ben je autistisch ...
      Niets ten nadelen hoor, ieder mens heeft wel wat Slome Joop
      maar twee dingen kan ik moeilijk begrijpen......

      Ik kweek omdat ik wil roken voor weinig kosten, nu heb je
      ook mensen zoals Q en LR2,, vele anderen die maken hun
      grote hobby ervan en doen al tientallen jaren niets anders
      proberen van wiet, tomaten ga zo maar door om te kweken en in
      die tijd doe je heel veel ervaring op met veel informatie van derden.

      Een hobby is ook niets mis mee maar stel wel je prioriteiten!

      Ik kweek zo simpel mogelijk ook zou ik ook wel iets anders kunnen
      maar vind dat niet belangrijk! Zie het een beetje zo...................

      Ik ben tevreden met een oud lelijk eendje om van a naar b te rijden
      voor zo min mogelijk kosten ( lekker simpel zonder poespas en goedkoop)

      De mensen die er verstand van hebben zijn uitgekeken op dat eendje als
      autootje en willen verder en verder en verder...Niets mis mee maar stel
      je grenzen..........

      Comment


      #8
      Ik heb thuis een mesthoop (gft) staan. Ik doe daar niks aan buiten dus organisch keuken- en tuinafval op gooien. Kan ik die turf gebruiken om bij mijn potgrond te mengen of moet hem eerst bewerken?

      Comment


      • LR2
        LR2 commented
        Editing a comment
        Dat is geen turf maar compost.

      • Prspctr
        Prspctr commented
        Editing a comment
        tnx. Ik heb nergens gezien dat het niet goed zou zijn dus ik ga het gebruiken.

      • Ipie
        Ipie commented
        Editing a comment
        Een 'goede' compoststapel voor voeding
        ben je bijna 2 jaar mee bezig voor optimale voeding.....
    Bezig...
    X