Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Denkt u wel eens aan Legionella?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Denkt u wel eens aan Legionella?

    Korting op 420shop
    Het is warm, echt belachelijk warm!

    Uit mijn tuinslang komt een pislauwe straal van bijna 35 graden. Het duurt een minuut of twee voordat er weer koel water uit komt.
    Ik gebruik vaak de sproeierstand, helaas soms ook op het toilet, altijd balen. In de tuin werkt dat beter!

    Vroeger hoorde je er veel over, maar tegenwoordig gebeurt het niet minder vaak: legionella besmetting.
    Dat krijg je door sproeisels van water in de lucht, vrijwel nooit door te drinken (thanks maagzuur!). Legionella is een bacterie en die houd wel van mensen, in de zin van dat je een ontsteking in je longen krijgt of in je oogbal. Absoluut niet echt tof, want dan denkt je baas dat je weer hebt zitten blowen.

    Ik zou 't leuk vinden als jullie de tuinslang even een minuutje of twee laten lopen in een rustige straal, zonder mistvorming of waterverstuiving. Omdat jullie dan wat langer gezond blijven.
    Legionella is niet zo tof om te hebben, en helemaal met dit weer is het best mogelijk dat er dalijk veel mensen last van krijgen omdat ze even vergeten zijn dat het bestaat.
    Vandaar even een opfrisser!

    Een persoonlijk verhaal heeft altijd meer impact op de lezer. En ik weet zeker dat iemand hier wel ooit eens geinfecteerd is. Het is ook gewoon stomme pech soms.
    Als diegene zich geroepen voelt; doe je verhaal hier! Zodat de rest er wat van leert.

    Aan de rest vraag ik: denk er eens over na, denk aan de kids, en spoel gewoon de boel even goed door. Het kost je nog geen 2 cent, maar het bespaart mogelijk wat gedoe.

    Dat was 'm weer!

    Groeten,
    LR2
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    #2
    Zover ik weet komt legionella alleen voor bij stilstand water!
    Dat heb ik de laatste 18 maanden nog niet meegemaakt met dit weer.
    Dat is wat ik weet maar, jij zal wel ergens gelijk hebben.
    Hoe deden de zeevaarders dat 200 jaar geleden zit ik me even te
    bedenken,, met die tonnen water die maanden niet ververst werden?

    Comment


      #3
      Idd stilstaand water. Op mijn werk moet ik bij de lege appartementen in de zomermaanden, elke 2 weken de kranen 10 min. laten lopen ivm legionella gevaar maar idd heb zelf een regenton vol met lauw water. Was er heel blij mee maar begin me nu wel ff achter de oren te krabben

      Comment


        #4
        Zolang je het maar niet verneveld Pluk
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


        • Pluk
          Pluk commented
          Editing a comment
          60 graden wordt als veilig gezien. Ter preventie worden boilers nl op minimaal 60 graden gezet. Denk dat 51 graden dan krap an is.

        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          In de tuinslang was het 43 graden, ik ben de volgende dag wezen meten
          Ik had het wat hoger ingeschat, maar het voelde ook niet zo heet nu.
          Als we nog eens zulk warm weer krijgen ga ik de slang opgerold laten liggen en meten. (hij lag nu door de hele tuin heen)
          Het water in de regenton was 30 graden.

        #5
        Oei, Thanx voor de info. Ben net genezen van twee binnenoog ontstekingen en dat is inderdaad geen pretje, heb elke avond de tuin sproeier aan en blijf er altijd ff bij zitten in die heerlijke nevel, volgende keer dus even doorspoelen die hap!
        2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
        2016 - Greyvol's buitenkweek
        2017 - Santa Maria van Space Cees

        Comment


          #6
          [QUOTE=QnQ;n1430209]Zolang je het maar niet verneveld Pluk

          Comment


          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Yep, ik doe dat ook moet ik bekennen. Uit de regenton vol lauw water.
            Volgende keer met de wind mee sprayen dus.

          #7
          Kende het totaal niet, thanks voor de info !

          Comment


            #8
            Enkel doorspoelen werkt alleen als de legionella bacterie nog niet gevestigd is en je de leiding legionella-vrij wilt houden.. Is dus een hardnekkig iets. In een regenton zou je waterstofperoxide kunnen toevoegen, dit ontsmet niet alleen maar voegt ook extra zuurstof toe.

            Comment


            #9
            Vergeet ook de douche niet als je op vakantie bent geweest even door te laten lopen, net als de andere kranen in huis.
            Een dag zonder wiet kent Flip niet.

            Comment


              #10
              Als de legionella bacterie gevestigd is, en die kans is ongeveer 100% in het geval van tuinslangen, dan verklein je het risico flink door door te spoelen.
              Mijn kraan geeft ongeveer 3L/min. Dus 6 liter water in een doorspoelsessie. Menging vindt bijna niet plaats in buizensystemen, dus in feite verdun je de bacterie-houdende oplossing bijna 100x (grove schatting) voordat je zelf water begint te gebruiken. Dat maakt de kans op besmetting dus ook 100x kleiner.
              Dat is best een aanzienlijk verschil, zeker de moeite waard.
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


              • Ipie
                Ipie commented
                Editing a comment
                Nou? hoorde een verhaal van een kennis van me en is
                slingerend van de snelweg gehaald terwijl hij niets in de
                gaten had.Dronken en drugs dacht de Politie dus meekomen
                naar het bureau!! ( niet wetend dat het aan het glaasje water lag.)
                Om een lang verhaal kort te houden, had niet gedronken, geen drugs
                en bijna overleden ( op het randje gelegen) in het zieken huis!!
                Oorzaak jou onderwerp! pff!!
            Bezig...
            X