Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

TOPROT verwijderen - de rest van de plant geurt maar trichomen zijn intact?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    TOPROT verwijderen - de rest van de plant geurt maar trichomen zijn intact?

    Korting op 420shop
    Goedemiddag allen,

    Ik ben nieuw hier op dit forum, maar niet nieuw in het kweken van een overheerlijk wietje.
    Het is ondertussen al mijn 5e buitenkweek met verschillende haze-soorten/Gorilla Zkittelz, ... en menig auto's flowers op mijn palmares.
    Ik kweek steevast in smartpots & voorzie mijn grond van een DCM- professionele kweekaarde, aangevuld met perliet, zeevogel guano, wormenmest en lavameel en tijdens de groei krijgen de planten een extra hoeveelheid brandnetelgier mee. Eenmaal in bloei geef ik ze wekelijks 'terra bloom' voor de toppen te dikken ed.

    Nu, mijn probleem stelt zich bij het volgende:
    Ik heb op een autoflower bovenaan toprot vastgesteld. Ik was er snel bij en knipte de top volledig weg.
    Er is geen verder toprot meer vastgesteld op de plant, maar de onderliggende buds begonnen 'anders dan anders' te ruiken. Goed wetende dat ik reeds gestopt was met de bloeivoeding omdat ze bijna geoost moesten worden.

    Kijken met de microscoop leverde mijn geen groot nieuws, de trichomen van de rest van de plant waren intact (melkachtig met een aantal amber-kleurige). Een schimmel is via de microscoop te detecteren, maar ook hier, geen verschil tov een een 'gezonde bud'.
    Nu zijn deze buds gedroogd maar ze stinken naar een soort van 'zeep'.

    Hierna mijn vraag:
    Kan dus toprot bovenaan de plant, een soort filmlaag leggen over de gehele plant zodat deze gaat stinken?
    Als je de bud rookt, smaak je wel degelijk een verschil, maar het effect is OK.

    Heeft iemand hier ervaring mee?

    Alvast bedankt voor jullie deskundig en professioneel advies,

    Peter

    #2
    Ik kan me niets voorstellen bij een zeep lucht. Als je rot verwijderd, dan gaat de rest van de plant niet anders ruiken / smaken.

    De zeep lucht komt dus door wat anders. Ik kan hier niet beoordelen, of die lucht goed of fout is.

    Eerste wat ik me opkomt, de potten ? waar je de wiet in bewaard ruiken naar zeep ?
    Lets not criticize but legalize

    Comment


    • Pedrohan
      Pedrohan commented
      Editing a comment
      Potten zijn clean, die worden ieder jaar grondig uitgewassen en meerdere malen nagespoelt met water.
      Het rare is dat de buds ruiken, maar microscopisch niks aan de hand is ... terwijl een schimmel echt wel kan stinken, die dus volledig werd verwijderd. Een schimmel is herkenbaar onder de microscoop; alle bolletjes van de trichomen zijn niet rond, maar precies platgedrukt en de steeltjes waar deze aanhangen zijn niet mooi mee, maar eerder ingedeukt. Moet zijn dat de schimmel toch zijn sporen heeft verspreid over de plant ...

    #3
    Stinkwantsen...?!

    Maar ff serieus... heb je toevallig een luchtverfrisser in je drooghok gehangen om de geur tegen te gaan........???? Verder vraag ik me af hoe je je toppen gedroogd hebt, want geforceerd drogen kan je geurenpalet negatief beinvloedt hebben.

    Comment


    • Pedrohan
      Pedrohan commented
      Editing a comment
      Meglow, bedankt voor je reactie.
      Ik gebruik niks van geurverfrisser. Ik gebruik ieder jaar mijn vaste droogdozen die ik in een verluchte ruimte plaats. Hebben 11dagen rustig gedroogd en zitten nu in pot.
      De geur was al tijdens het knippen van de buds.
      De plant werd geflushed 2 weken ervoor en toen ook gestopt met bloeivoeding.

    • Meglow
      Meglow commented
      Editing a comment
      ook niet tussentijds ooit je plantje met zeepwater behandeld tegen luis??

    #4
    Heb je gespoeld is het niet de overige voeding die je ruikt?
    Haze kweek #1,Haze kweek #2,Indica/sativa, weske's indoor garden

    Comment


      #5
      B0AAB299-3524-4920-8FA6-BA330DC82518.jpeg

      Comment


      • Pedrohan
        Pedrohan commented
        Editing a comment
        Is wel dikke shit om dat weg te gooien.
        Ik zou eens moeten zoeken op internet naar hoe meeldauw er microscopisch uitziet ...

      • Meglow
        Meglow commented
        Editing a comment
        is een schimmel, dus draderig lijkt mij...

      #6
      Als je twijfelt over restanten van iets zou je de toppen nog kunnen watercuren.
      - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
      - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

      Comment


      • Pedrohan
        Pedrohan commented
        Editing a comment
        Kroket,

        Watercuren met droge wiet lukt niet meer zeker?
        Ik heb even opgezocht en men spreekt van 'de geknipte toppen' ...

      • kroket
        kroket commented
        Editing a comment
        Normaal gesproken met verse toppen inderdaad, al lijkt me dat het ook met droge toppen kan. Maar daar zou iemand anders uitsluitsel over moeten geven.

        M'n laatste oogstje was veel te snel en veel te veel uitgedroogd. Heb ze toen terug vochtig gemaakt en het normale (droge) curen toegepast. Dat pakte gelukkig goed uit.

        Ik zou dus verwachten dat het ook met watercuren moet kunnen. Maar de enige ervaring die ik heb met watercuren is lezen hoe het in zijn werk gaat

      #7
      Stinkwantsen is helemaal geen freaky gedachte.

      Maarre het is zo; als jij je er niet goed bij voelt of twijfels hebt gaat het nooit een fijn relaxed rokertje worden.
      Het speelt altijd in je achterhoofd.

      Toprot zit in de hele plant, nooit alleen in het stukje dat je ziet.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #8
        In mijn tuin zitten er inderdaad veel van die wantsen op mijn frambozenstruiken. Die staan wel een heel eind verder, maar kom!
        Ik meen mij inderdaad te herinneren dat er een paar beestjes opgezeten hebben, maar dan moeten ze wel van bud naar bud geweest zijn ...

        Alweer iets om rekening mee te houden bij de volgende kweek!

        Bedankt forumleden voor de verheldering!

        Comment


          #9
          Hmmm.... was eigenlijk een geintje...maar nu ik me inlees... 'the smell can vary between skunk and cilantro, depending on who you ask...' . Cilantro is koriander en dat heeft in mijn beleving een zeepachtige noot... dus wie weet...

          deze foto wil ik jullie trouwens niet onthouden: eitjes van de groene schildwants (stinkwants) die lijken op emojis (bron reddit)

          eitjes groene schildwants.jpg

          Comment


          • Ipie
            Ipie commented
            Editing a comment
            Dit zijn Mechelse-spreek-lik-beestjes die vreten
            dwars door een Amerikaanse tank heen!!

          • Takketoelli
            Takketoelli commented
            Editing a comment
            Wat gaaf!! Is dit echt??
            Bij deze de beloofde like!

          • Meglow
            Meglow commented
            Editing a comment
            hier de bron: https://www.reddit.com/r/interesting...layed_eggs_on/

            neem aan dat het echt is, want zoiets verzin je gewoonweg niet...

          #10

          Comment


            #11
            Mooi zo!

            De geur schijnt hardnekkig te zijn. Hopelijk zijn je frambozen nog te eten.

            Comment

            Bezig...
            X