Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Einde in zicht. Afsterven blad. Normaal of niet? + Mini samenvatting/kweekverslag.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Einde in zicht. Afsterven blad. Normaal of niet? + Mini samenvatting/kweekverslag.

    Korting op 420shop
    Hallo lieve forumleden

    Ook dit jaar ben ik weer lekker aan het kweken geweest in wat rietvelden hier en daar.

    Hier volgt een kleine samenvatting van mijn kweekresultaten dit jaar.
    Met daaronder een vraag over het afsterven van mijn bladeren...

    Van het zomer veel auto's gekweekt.
    In totaal 7 auto's waar ik uiteinedlijk van 4 stuks een redelijk acceptabele oogst heb kunnen knippen.
    In totaal 127 gram droog (met tak). Zonder niet gewogen helaas.
    In de laatste weken van juli en de eerste weken van Augustus aardig wat regen gehad waardoor er aardig wat zijn gaan rotten.
    Wat te verwachten is van auto's.. Helaas.

    Welke auto's ik precies allemaal geplant heb weet ik al niet eens meer.

    Alleen dat de Frisian Dew Auto de enigste was zonder rot. Wel zaden..

    Had ook 2 blueberry's die het aardig goed hebben gedaan, maar van welke zadenbank die waren ben ik vergeten.

    En een sweet mango van Greenhouse. Ook een aardig rokertje vanaf gehaald. Maar ivm rot wel te vroeg moeten oogsten.

    Die andere 3 weet ik niet meer. Volgens mij zat er ergens een gorillia glue tussen. Die heeft bij mijn ouders gestaan. Denk een gram of 10/15 vanaf gehaald.

    Ohja, en een power Afghan... Die is helemaal weg gerot.



    En daarnaast 3 foto's getest.

    waaronder:

    Sweet Afghan delicious Fast V -sweet seeds: Rot halverwege de bloei. Niets fatsoenlijks kunnen oogsten, niet tevreden. (volgens verkopen ziekte/schimmel bestendig.. Bij mij in elk geval niet )

    Blue Pyramid - Pyramid seeds: Geen sterke plant. 2 belangrijke grote takken zijn na wat wind afgebroken. Groeit erg als een bosje en heeft veel ondersteuning nodig. En is inmiddels ook aardig aan het rotten. Twijfel gevalletje, niet aan te raden voor guerilla in ieder geval.

    Anubis Pyramid - Pyramid seeds: De enige foto waar ik dit jaar goeie oogst vanaf ga halen. Zelfs met de vele regen van de afgelopen weken, pas eergisteren een plekje rot kunnen vinden. Ze is al redelijk aan het eind van de bloei. Dus ik vind dat ze het in deze omstandigheden goed heeft gedaan. Morgen ga ik haar knippen.


    vraag afterven blad:

    Het (probleem?) is als volgt.

    Alle 3 de planten waar ik het hierboven over heb zijn gewoon normaal gegroeid.
    Bijna geen gele bladeren, normale groei niks geks aan te merken.
    Tot de voorbloei begint. Vanaf eind augustus/begin september zijn bij alle 3 mijn planten de bladeren gaan asterven.
    De een wel erger dan de ander. Sweet Afghan had er al direct veel last van. Maar deze is ook eerder gaan bloeien dan de andere 2.

    Ik heb het zo gelaten, omdat het me eigenlijk niet veel kon interesseren. Alleen nog eind augustus een handje mestkorrels gestrooid.
    Maar ik wil nou wel graag weten waar dit mee te maken kan hebben zodat ik het voor een eventuele volgende keer kan voorkomen. Als dat uberhaubt nodig is.

    Zie hier wat foto's.

    Dit zijn eigenlijk de enige goeie foto's die ik er van heb.
    Het gaat hier om de Anubis Pyramid. Maar bedenk dat de andere 2 dames ongeveer exact hetzelfde hebben/hadden. De Abubis heeft er zelfs het minst last van. Maar heb alleen van haar goeie foto's.

    Deze foto is van 20 September:
    20.jpg

    De foto's zijn vandaag genomen.

    1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg
    Eergister hier 1 topje rot uit geknipt, en vandaag nog 3. Dus morgen gaat ze aan de knip, voordat alles weg rot.

    Maar mijn vraag is: Is dit nou gewoon sterfte omdat ze aan het einde van haar leven komt?
    Of heeft het met een tekort te maken? Of bijvoorbeeld de natte grond na de regen van de afgelopen tijd?
    Zoals je ziet is ze in een kleine 4 weken tijd ongeveer de helft van haar bladeren verloren. ALs het niet meer is.

    Alle 3 de dames hebben 80 Liter supermarkt potgrond gekregen, en ik heb vanaf juli bijgevoerd met mestkorrels.
    Daarnaast is de grond daar klei achtig.

    Zelf denk ik aan een tekort.
    Een combinatie van fosfor en stikstof. Fosfor voor de dooie plekken en stikstof voor het vergelen dan de bladeren.
    Maar ik hoor het graag als iemand hier anders over denkt. Alle kritiek is welkom.

    Hier nog 1 foto van de Sweet Afghan. Deze foto is 10 september genomen.


    22.jpg En deze van 7 oktober.--> 23.jpg 24.jpg

    Wellicht lastig te zien. maar ook deze dame is veel van haar bladeren kwijt geraakt. Je kunt hier en daar ook soortgelijke dooie plekken in de bladeren zien zitten.
    Maar wel minder vergeling. Ohja, en rot .



    Mocht iemand interesse hebben om op dit saaie lange kutverhaal te reageren... Dan lees ik het graag .

    Loves, peace, Nederhigh!
















    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    #2
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...20#post1540729

    Comment


      #3
      Tekort en te nat was ook mijn eerste gedachte.
      Heb je toevallig de EC en pH gemeten van de grond ?
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        QnQ
        EC heb ik niet gemeten. De PH zit aan de hoge kant. 5,7-5,9 . En de potgrond zat ergens tussen den 6,3-6,8, Maar dat houdt zo in de natuur niet lang stand lijkt me.
        PH zou dus zeker een factor kunnen hebben. En te nat ook inderdaad.

        colori
        Grond is inderdaad niet in de winter voorbereid. Heb gewoon een kuil gegraven en alle wortels en rietstengels in de kuip weg gehaald.
        Denk dat wat jij zegt wel aardig klopt, de grond word een soort spons. Ik probeer dit een beetje te compenseren door een bult grond te storten.
        De grond waar ze in staan is dus ongeveer 10-20cm hoger dan de normale grond. Het lullige is dat ze van het zomer daardoor eigenlijk te droog stonden.
        Maar ik had de bult nu juist graag iets hoger gehad zodat het water beter weg kan...

        Voor volgend seizoen ga ik me beter voorbereiden met compost.
        Kippenschijt, tuinafval, koffiedik, keukenafval.
        De bedoeling is om de grond die er nu ligt weer vruchtbaar te maken zodat ik niet nog eens 240 liter grond hoef aan te slepen . (best een wel gedoetje).
        Met de moestuin is mijn ervaring dat de mais aan deze mix ongeveer 3/4 maanden genoeg heeft.
        Aangezien ik meestal pas begin Juni plant, zou ik dan dan dus weer een maandje tekort in de bloei...?
        Wat zou een goeie manier van bijvoeren zijn? Gewoon een laagje compost erover na 2/3 maand?



        Last edited by Nederhigh; 18 October 2019, 20:45.
        Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
        Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

        Comment


          #5
          Tis moeilijk te zeggen he, het grote verschil zit erin dat je moestuin lekkere grond heeft.
          Een rietveld is andere koek. Rietvelden worden ook ingezet als waterzuivering omdat ze zoveel voedingsstoffen kunnen opnemen.
          De pH is wat laag voor een buitenkweek, tussen 6-7 is prima. Ik denk dat de EC erg laag is vanwege al dat riet dus.
          De voorbereiding voor het groeiseizoen, normaal in februarie/maart zou je misschien wat later kunnen doen, april/mei ofzo.
          Bijvoeren na 4-5 weken met langzaam oplossende meststoffen denk ik ?

          https://www.livios.be/nl/bouwinforma...aterzuivering/
          Last edited by QnQ; 19 October 2019, 14:53. Reden: linkje erbij
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Ik raak altijd in de war met dat PH verhaal. Een PH van 5,7 is bijvoorbeeld zuurder dan 6,7.
            Maar spreek je bij een PH van 6,7 in vergelijking met 5,7 nou van een hogere of een lagere PH?
            Gaat een beetje tegen elkaar in eigenlijk.
            Ik zei wel PH zit aan de hoge kant. Maar daarmee bedoel ik dus te zuur. Niet dat het getal te hoog is.
            Last edited by Nederhigh; 18 October 2019, 21:05.

          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Oh, ja als je er over gaat nadenken wordt het ingewikkeld he
            Ik vind 5 lager dan 6, en bij pH is 5 zuurder dan 6.
            Ik denk dat we hetzelfde bedoelden

          #6
          Rietvelden worden met name ingezet omdat sediment neerslaat door de afgenomen stroomsnelheid van het water, niet veel anders dan een sponsfilter. Riet neemt niet meer op dan zijn eigen gewicht; dat zou onmogelijk zijn. En dat gewicht is vrij normaal ten aanzien van elke andere plant. Riet is wel een aggressieve concurrent, in de zin dat het veel ander plantenleven verdringt.
          In een vochtige bodem vindt tevens meer diffusie plaats; je kunt blijven strooien, zolang er voldoende water is, lost die voeding op over de gehele watermassa. Een glas water met een lepel afwasmiddel zou ik niet durven drinken. Een badkuip vol water, met daarin een lepel afwasmiddel zou ik zonder problemen durven opdrinken. Qua voeding op een natte bodem werkt dat net zo.
          In de herfst zijn wormen minder actief, is er meer regen, en het algehele bodemleven doet het rustig aan, dit betekent dat er minder gaswisseling plaatsvindt in de bodem; deze klinkt in. Dat verstikt de wortels. Ook dat speelt een rol bij versneld achteruitgaan van je planten.
          Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Hoe dan ook is er nu niets meer aan te doen, behalve op tijd oogsten.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #7
            LR2
            Denk inderdaad dat de diffussie er veel mee te maken heeft. Vooral met het weer van de laatste tijd is de grond naar erg nat.
            Dus alles van voeding spoelt dan inderdaad snel weg.
            Zou het helpen om volgend seizoen iets hoger te gaan zitten?
            Dat veld heeft aardig wat relief. Ik zou dus een stuk door kunnen lopen en dan zit ik al snel een meter hoger.
            En zou die difussie te compenseren zijn met langzaam afbrekende mest? Dan kan de plant er misschien toch nog wat van opnemen voor het wegspoelt.

            En inderdaad.. Riet is een agressief plantje.
            Ik heb de Anubis vandaag geoogst, en toen ik de kluit uit de grond trok zag ik dit:
            IMG_20191018_160245[1].jpg
            Lijkt me dat dit ook niet echt optimaal te noemen is Ik ben blij als ik eindelijk kan verhuizen en binnen een tenje kwijt kan.
            Je kunt ook wel aardig zien hoe nat de bodem hier is.
            Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
            Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

            Comment


              #8
              wat zeker te overwegen valt voor volgend jaar, als voorbereiding, is gewoon een andere plek zoeken, met een betere waterhuishouding

              Comment


              • Nederhigh
                Nederhigh commented
                Editing a comment
                Haha ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Nederland staat aardig vol.
                Ik heb alles dat bij mij in de buurt zit afgekamt en dit is het enige waar ik wat kan zetten helaas.
                Last edited by Nederhigh; 19 October 2019, 22:50.

              #9
              blijven zoeken zou ik zeggen, heb zelf ook heeeeeellang gezocht naar geschikte guerilla plekken, maar ze zijn er zeker, goed checken via google earth en kijken naar de orientatie enz, komt wel goed

              Comment


              • Nederhigh
                Nederhigh commented
                Editing a comment
                Iknow, ik zoek al een jaar of 5 Earth is inderdaad handig. Maar het lastige is dat ik niet over een auto beschik. Dus mijn zoekgebied is vrij klein. Met de brommer is nog wel te doen. Maar niet als ik grond moet aanvoeren. Als ik nou een auto had wist ik nog wel wat mooie plekjes ja.
                Ik heb nu 4 seizoenen in de veldjes hier inde buurt gekweekt. En dit is de eerste keer dat ik dit probleem heb. Ik denk dus dat het veel te maken heeft met de aardige hoeveelheid regen. Volgend seizoen hopelijk meer geluk.
                Last edited by Nederhigh; 20 October 2019, 18:53.
            Bezig...
            X