Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zelf wat zaadjes maken (regulier auto's)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zelf wat zaadjes maken (regulier auto's)

    Korting op 420shop
    Goedemiddag
    Heb reguliere autoflower zaden gekocht en zou dit jaar gewoon voor de gein wat willen kloten in de tuin met auto's. Woon in de binnenstad dus een grote selectie kan en wordt het niet. Dus gewoon simpel hopen op een man of mannen daar de mooiste van daarmee alle vrouwen bestuiven. Maar vroeg me een paar dingen af.
    Wanneer het beste de vrouwen bestuiven?
    Auto x auto nageslacht altijd auto?
    Fem auto's bestuiven goed of slecht?

    Gr cookies

    #2
    Dan moet je minstens een mannetjesplant hebben, auto's zijn in principe altijd vrouwelijk (feminized).

    Regulier zaad is niet feminized of auto, en 50% zou een mannetje moeten worden.

    Als je dan je plantjes hebt bevrucht en zaad hebt is het nog de vraag of het autogegeven van de ruderalis genetica dominant genoeg is.

    Succes.
    Last edited by kelderkastje; 11 February 2020, 16:07.

    Comment


      #3
      Autoflower zijn er ook gewoon regulier man vrouw alleen wat meer zoeken en minder keuze
      ​​​​​​
      Daarom was de vraag of auto x auto ook altijd auto blijft (zolang de genetica stabiel genoeg is lijkt het me zelf wel maar wil het van andere ook weten )
      En om auto fems te bestuiven om zo te kruizen met de apartere soortjes die er alleen fem zijn

      Gr cookies

      Comment


        #4
        Zolang je het bij echte reguliere soortjes houdt zie ik geen probleem.
        Geen feminized gebruiken en geen soortjes waar feminized of hermafrodiet (zoals bijv bij Gorilla glue) in de lijn zit.

        Of 100% autoflower zal zijn is niet te garanderen.
        Mja van 1 plant kan je al honderden zaden af halen dus dan gooi je ereen stuk 20-30 in de grond en na 6 weken weet je of ze allemaal auto zijn.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


        • Cookies
          Cookies commented
          Editing a comment
          Q is er een speciale reden om fems niet te bestuiven. Kan je zo bijvoorbeeld ferma trekjes bij je reguliere zaadjes krijgen?

        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          De gorilla glue van zamnesia heeft geen zaad opgeleverd, dus....

        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Yep je neemt de herma- genen mee.
          Het zaden maken met fems verknoeit de hele zaden(ruil)handel.
          Mogelijk krijg je het eruit als je 7 tot 8 keer doorkruist maar je hebt kans dat ze t/m de 4e of 5e generatie opeens opduiken en dan kun je weer opnieuw beginnen

        #5
        Als je met de herma's niet doorkweekt, dan hoef je niet opnieuw te beginnen.
        Het is er uit te fokken, maar dat kost wel minimaal 4 generaties. Tenminste, als het een dominant gen blijkt te zijn (en dat is volgens mij niet zo).
        Anders heb je na de eerste twee generaties de selectie wel klaar.

        Auto is recessief, dus alle auto's dragen 'aa' chromosomen. Dat betekent dat een kruising met aa x aa altijd aa oplevert.
        Het niet-auto gen is namelijk dominant, dus zou je een auto (aa) kruisen met een niet-auto homozygoot (AA) of heterozygoot (Aa) dan levert dat in het geval van de homozygoot altijd niet-auto op

        Homozygoot niet-auto x autoflower = altijd het dominante gen aanwezig: Aa, Aa, aA, aA. Dus niet-auto's. Die kunnen wel erg vroeg bloeien.

        In het geval van de heterozygoot x autoflower (Aa x aa) levert dat 50% aa op: 25% aa, en 25% Aa, 25% aA, en 25% aa.

        Om autoflower te zijn moet een plant dus aa hebben. Kruis je een autoflower met een autoflower (aa x aa), dan levert dat 100% autoflower op. Kijk maar: 25% aa, 25% aa, 25% aa, en 25% aa.

        Gebruik diezelfde letters eens voor herma's, en bedenk dan dat er prima mogelijkheden bestaan om herma's te verwijderen en die niet door te zetten naar de volgende generatie. Hetzelfde geldt voor niet-autoflowers maar omdat daar het autoflower gen toch in kan zitten terwijl het niet tot uiting komt, selecteer ik ze zelf op andere eigenschappen in de eerste generatie. Ik doe dat door zuivere autoflowers te kruisen met zuivere non-autoflowers. Dat levert altijd Aa of aA op. Dus kruis ik met die heterozygoten door, dan levert dat 25% homozygote aa op, 50% heterozygoten (25% aA en 25% Aa) en 25% homozygote AA.


        Zolang je er zelf geen femzaad van gaat maken, en ze in redelijk stabiele omstandigheden kweekt, hoeven herma's in een kweeklijn niet per see een probleem te zijn..

        Belangrijke opmerking hierbij is dat zaadhandelaren dat vaak juist wel doen; zij gaan door met herma's omdat ze in het geniep werken, met flinke kweekruimtes waar tientallen of honderden planten in staan. Dan is het herkennen en verwijderen van een herma nogal een gedoe. Als je selectie erg klein is en je hebt zelf volledige controle, dan zou ik er niet zo bang voor zijn. Maar het is gewoon belangrijk om het op te schrijven voor de toekomst dat er FEM of herma-planten gebruikt zijn. Kom je dat 4 generaties niet meer tegen, dan heb je in principe wel veilig zaad.

        Het klinkt als hogere wiskunde, soms zelfs voor mensen die er voor gestudeerd hebben (geloof me, ik kom het dagelijks tegen en ik heb er zelf ook moeite mee soms). Maar 't is eigenlijk vrij simpel puzzelen. Schrijf het op, weet wat dominant en recessief betekenen ten aanzien van elkaar, en in principe kun je breeder worden.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #6
          Zo weer ff op het het forum
          Thanks voor de uitleg LR2

          Het festijn is van start en de eerste man is al geboren soorten zijn
          3x mi5 (rebelseeds)
          2x darkside cookies (rebelseeds)
          2x Blueberry (rebelseeds)
          1x critical fem (seedstockers)

          ​​​​​​1 van de Blueberry had ik begin maart al achter het raam staan en begint al aan de bloei en het is een man rest van de zaden zijn nu een week boven de grond
          Nu mijn vraag hoelang duurt het voor dat de man zijn stuifmeel los laat? En Hoe het beste het stuifmeel opvangen. Als ik het stuifmeel op gevangen heb wil ik de vrouwen met een kwastje bestuiven wanneer is de beste tijd om dit te doen?

          Gr cookies
          ​​​​​​​

          Comment


          • colori
            colori commented
            Editing a comment
            Over het opvangen en bewaren van stuifmeel staat wel het eea op het forum. Als ik mij niet vergis staat er in Greyvol zijn buitenverslag van vorige zomer wel wat info.

          • Greyvol
            Greyvol commented
            Editing a comment
            Klopt colori, takje afknippen in bierflesje met water zetten met een schaaltje eronder, dat stuiven gaat heel snel. Voor dat je het weet zit alles onder

          #7
          Oja, met zeefje eronder om de hoesjes van de zaadjes en of de bloemetjes te zeven..
          filedata/fetch?id=1490145&d=1586510620&type=thumb
          You do not have permission to view this gallery.
          This gallery has 1 photos.
          2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
          2016 - Greyvol's buitenkweek
          2017 - Santa Maria van Space Cees

          Comment


            #8
            Hoe je het stuifmeel opvangt moet je zelf weten. Ik heb zelf 50mL falcon buizen gebruikt die ik onder de bloem hield terwijl ik deze aantikte. Dan valt er af en toe een banaantje mee.
            Ik gebruik plastic omdat dat statisch is en dus meer stuifmeel aantrekt. Alufolie werkt net zo goed, dat is prima te vouwen.

            Zelf bewaar ik het gemengd met bloem (dat spul om brood te bakken, 5-100x meer bloem dan stuifmeel) en wat van die korrels uit een drooghoud-sachet. Nu weet ik dat die korrels niet echt een handige oplossing zijn voor iedereen.. Daar hebben we magnesiumsulfaat voor, het zogenaamde Epsom zout. Dit kun je drogen in de oven (200 graden totdat het een droge koek is). Wikkel je het daarna in een papiertje, en stop je dat papiertje bij je stuifmeel, dan onttrekt het vocht aan de lucht. Bewaar je stuifmeel altijd zo droog mogelijk, in de vriezer.
            Ik gebruik daar zelf afgesloten 2mL buisjes voor, zo hoef ik niet de hele voorraad te ontdooien om een enkel topje te bevruchten.

            Ontdooien doen we natuurlijk in gesloten verpakking, zodra er lucht bij komt krijg je condensvorming en water+stuifmeel betekent dood stuifmeel.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment

            Bezig...
            X