Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het is bijna zover

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Het is bijna zover

    Korting op 420shop
    Zoals de titel zegt is het bijna tijd om te beginnen, hoop op een mooi seizoen om de dames in het zonnetje te laten genieten, heb bijna alles binnen om te beginnen en vraag wat "aanvullende" info, zal eerst het eea uitleggen.

    Heb een tuin op zw en als de zon schijnt zoals nu heb ik van 9.30 uur tot 18.45 uur volle zonlicht in de tuin, dat zal straks meer worden.
    Nou met de tuin zit 't wel goed, nu maar hopen op zonnig weer.

    De spullen die ik al heb zijn als volgt: 6 autoflower zaden waarvan ik er 5 ga gebruiken, 3 x Royal Gorilla en (RQS) en 2 x BigBlueberry x Amnesia Haze (Hyseeds)

    Voeding voor de dames, van Biogreen, X-rooting, Biogrow 1, Biogreen X-bloom, en voor de grond Plagron supermix 5kg, 5 boomcontainers a 50 liter met voorgeboorde gaten, heb ook 10 liter potten waar ik ze in wilde voorgroeien, maar na wat info te hebben gelezen, niet zo'n goed idee ivm te grote risico op stress bij het overpotten, denk hiervoor een goede oplossing te hebben gevonden.

    De spullen die ik v/d week ga halen en nog met de koerier binnenkomen, zijn: 2 x 18 watt tl lamp met 3350 lumen en 6500k voor het voorgroeien, en de oplossing v/h overpotprobleem (denk ik) zijn turfpotjes xxl 10x10x18cm waar ik ze zo'n 14 dagen, 18/6 wil laten voorgroeien, die ik na het voorgroeien zo kan overzetten in de 50 literpotten zonder stress ? en als laatste lightmix 5 x 50 liter, ga eind april beginnen.

    Nu dan eindelijk mijn vraag, kan ik deze voedingsschema volgen.

    tabla-de-cultivo-biogreen-tierra_1.jpg

    Begreep dat autoflowers wat gevoeliger zijn, en voorzichtiger met voeding moet zijn, heb niet alle voeding die op de schema staat.
    Dit was het, ben benieuwd wat jullie ervan vinden, tips&trucs enz..zijn welkom. BVD Old dawg.


    PS,
    vergeet te vragen wat jullie ervaring is met ontkiemen van zaadjes, ik vindt het nogal verwarrend hoe en wat, bedoel de 1 zegt schaaltje water, de ander zegt tussen keukenrol, koffiefilter, wattenpads, nou laat het me maar weten.
    Gr Old dawg
    Last edited by Old dawg; 18 April 2020, 14:23.

    #2
    Autoflowers het liefst direct in de eind-pot.
    50 liter is wel veel voor een autoflower
    18/6 (en 12/12) is voor fotoperiodieke planten, autoflowers mogen de hele ronde 20/4, tot zelfs 24/0 uren licht hebben.
    Waarom binnen voorgroeien? Het beste kan je nog even wachten en dan direct naar buiten.

    Ontkiemen met een koffiefilter zie je het vaakst langs komen op het forum. Bevalt mij ook wel, maar de volgende keer gooi ik ze direct in de potjes
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


      #3
      Neem geen turfpotjes ivm wortels, gewoon zaai en stekgrond in potje!!

      Dat voedingsschema is voor binnen, dus flikker maar weg.

      Lr2 heeft een recept voor grond voor buitenkweek, kroket weet die misschien wel te vinden.

      Comment


      • kroket
        kroket commented
        Editing a comment
        Weet wel welk recept je bedoelt, niet waar ik die moet vinden.

      • Gijsch
        Gijsch commented
        Editing a comment
        Ik had hem in mijn kweek-mapje gezet:

        Copyright @LR2

        Zelf goede grond maken:

        10 delen in totaal.
        7 delen kant-en-klare potgrond van de supermarkt, zo goedkoop mogelijk. Dit is je basismateriaal. Je bakmeel. De rest is smaakvulling.
        2 delen tuinturf - dit is zuur, en biedt de buffer voor je hele kweek. Het begint wat laag in pH maar dit stijgt naarmate je planten ouder worden.
        1 deel organisch afval; compost, stro, houtsnippers (beuken of dennensnippers bijvoorbeeld, onbehandeld!). Dit houdt lang vocht vast en zorgt voor je bodemleven. Soms herbruikbaar.

        Eventueel nog 1 deel perliet of 'luchtigheidsmaker', kattenbakkorrels van foetsie ba bijvoorbeeld (goedkoop en herbruikbaar!).

        Dit alles goed mengen van tevoren. Smijt er 3 of 4 volle eetlepels koemest, tuinmest, fruitmest of whatever doorheen.
        Eenmalig vochtig maken - niet nat! en blijven mengen.

        Dag of vier laten rusten, bij voorkeur afgedekt tegen rouwmuggen. Presto!

      #4

      Comment


        #5
        Als je nou die 10L potten pakt en daar de bodem uitzaagd kun je die in je tuin op de grond zetten en vullen met een goeie mix.
        Als ze groter worden (na een week of 2-3 zitten ze al in de grond.
        Heb je ook geen last van muizen die de plantjes om knagen.
        Wel nog een paar weken wachten, half-eind mei is beter om te beginnen dan is er een stuk langer licht.

        Geen turfpotjes gebruiken inderdaad.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #6
          Ontkiemen doe ik altijd met koffie filter en gesloten grip zakjes. Werkt perfect. Mijn auto's gaf ik altijd max de helft van de voorgeschreven hoeveelheid voeding.

          Succes

          Mijn kweekverslagen:
          https://tinyurl.com/yxmrfs8w
          https://tinyurl.com/y69gjs6g

          Comment


            #7


            Dit is wat QnQ bedoeld denk ik. Erg handig als je binnen voorgroeid ofzo

            "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
            "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
            "Ajeto" - Buurman en Buurman

            Comment


            • Brandnetel
              Brandnetel commented
              Editing a comment
              Weer wat geleerd. Super idee. Dus zo zou je ook binnen kunnen voorgroeien en daarna in de tuin zetten?

            • QnQ
              QnQ commented
              Editing a comment
              Als je dezelfde lichturen aanhoudt als het moment dat je ze buiten gaat zetten en ze eerst een week gaat afharden kan dat.
              Je kunt ze niet meteen in de zon zetten als je binnen voorgroeit.

            • Brandnetel
              Brandnetel commented
              Editing a comment
              En weer bedankt voor de tip, QnQ

            #8
            Bedankt voor de adviezen enz...ff een update, morgen komt m'n aarde binnen samen met perliet en de ph min.
            Ga dan ook de zaden in bakje water (bronwater) op kamer temp voor zo'n 12+ uur in donkere ruimte zetten, daarna in koffie filter zakken in zipzakken, aan binnenkant vastplakken, en dan per 24uur checken, ondertussen meng ik zaai/stekgrond met perliet.

            Als de zaden zijn ontkiemd doe ik ze in de grond met turfpotjes heb ik gaatjes in de bodem geboord, (twijfel nog of ik ook gaatjes ga voorboren aan de zijkant)
            daarna stop ik ze in een kweekkasje (ff snel gekocht bij de action €3,99) met op de bodem een laagje perliet die ik nat maak, water niet er bovenuit laten komen, daar zet ik de 5 potjes op,daar direct boven hangt een dubbele tl die 20 of 24uur aanlaat.

            de turfpotjes zal ik goed vochtig houden dmv plantenspuit en blijf het goed in de gaten houden, zo ook het bewateren van de zaailing, en niet te nat.
            Weet nog niet pcies wanneer ik ze dan in hun defeniete potten moet zetten, denk zelf met een dag of 10?
            Qua vochtigheids graad moet ik gokken, door vertraging heb ik de hygrometer pas volgende maand binnen.
            Ook de 3 in 1 meetpen heeft vertraging, die komt met een dag of 10.

            Aangezien ik ze eerst binnen voorgroei onder kunstlicht vraag ik hoe ik ze moet laten wennen aan daglicht buiten die dan 15,43 uur is en oploopt, dit is ook de reden dat ik er nog niet uit ben 24 of 20 uur tl licht.

            Sorry nog voor de ietwat late en lange reactie heb veel tijd doorgebracht op het net voor info, ook hier verscheidene topics gelezen
            YouTube gekeken.

            Foto's en verslag volgen nog, bedankt voor het lezen, fijne dag

            Comment


            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Yeah, wat crocket zegt! en ik ook in post 3.

            • kroket
              kroket commented
              Editing a comment
              En Q in #5
              Oh en het antwoord over binnen voorgroeien en de lichturen staat in #7.3

            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Yeah........
          Bezig...
          X