Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mieren en bladluis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Mieren en bladluis

    Korting op 420shop

    #2
    hehe. Ik zit hier met exact hetzelfde probleem, maar dan op mijn zonnebloemen.
    Zelf spoel ik ze een paar keer per week ff goed af met de tuinslang. Dat werkt redelijk. Maar de mieren gaan al weer snel aan de slag om hun veestal in oude staat te herstellen .
    Mijn zomerspinazie is helemaal naar de gallemiezen door die kleine donders.
    een 100% oplossing is het dus niet. en met bloeiende wiet zeker niet..
    De mieren nesten proberen te bestrijden lijkt mij dus inderdaad je beste hoop.
    En natuurlijk af en toe bladluis verwijderen, maar dat had je zelf vast ook al gedacht .
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


      #3
      Pak een schep, en schep het hele mierennest uit de grond en zet je aan de andere kant van de tuin neer.
      Als je alles al geprobeerd hebt dan valt er weinig aan te raden.

      Ik doe ik hier laagje honing in een potje, paar druppies water erbij om te verdunnen, en een theelepel bakpoeder erdoor roeren.
      Paar gaatjes in de pot prikken, groot genoeg voor mieren, te klein voor bijen en dat zet ik gewoon tussen de planten.
      Daarmee perk je een mierenkolonie flink in.

      Niet zomaar zooi op je planten spuiten als er niks aan de hand is.
      Alleen Neemolie werkt enigszins preventief.

      _____topic verplaatst naar een beter passend forum _____
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Bij mij zou dat betekenen dat ik bijna de hele tuin moet uitgraven. Met alle gewassen erbij.
        Ze hebben hier echt overal tunneltjes en ingangen gemaakt.

      #4
      Je kan ook kijken/proberen om Nematoden ( Steinernema feltiae aaltjes )te gebruiken, schijnt ook te helpen tegen mieren, indirect dan, de aaltjes doden de larven, en niet de volwassen mieren en eitjes, maar door de aaltjes verjaag je de mieren en die nemen de eitjes mee om elders een nest te bouwen.

      Voor de rest ga ik met QnQ mee, bij mij heeft de Neemolie tegen bladluis goed geholpen.

      succes

      Comment


      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Er zijn nematoden tegen mieren inderdaad. Dan moet je de S. feltiae aaltjes bestellen lees ik.
        Idunno...ik heb dat nooit gebruikt.
        Als ik 20 euro of meer voor bestrijding moet gaan uitgeven probeer ik graag eerst alle andere methodes en er werkt altijd wel iets.

        Tja, als je hele tuin vol zit met 300 mierennesten ben je er misschien wel wat te laat over gaan denken.
        Dan kun je beter je planten van de grond halen.

      #5
      Haal de pot van de grond en zet hem op wat bakstenen.

      Koop goedkope vliegenstrips, wikkel die om de stam. Probleem opgelost.

      Ik heb al jaren geen last meer van mieren met deze twee maatregelen, luizen bestrijd ik met neemolie.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Die vliegenstrips ga k ff proberen. goeie tip!

      • LR2
        LR2 commented
        Editing a comment
        Wel goed opletten dat die niet in gaat bijten op de stam, volgens mij rekken die strips namelijk niet mee en je kunt er de sapstroom mee afknellen. Dat wil je voorkomen.
        De potten van de grond af halen is voor mij vaak al voldoende.

      #6
      Ook al gelezen een altenatief zetten die aantrekkelijker is, was het nu een krop sla met prikkers die verbonden zijn met toppen of andere delen van je plant, waardoor ze verplaatsen op een natuurlijke manier, ben ik een beetje juist?
      Ganja always does the trick.

      Comment


      • Wesley pipes
        Wesley pipes commented
        Editing a comment
        Wel echt ni zeker dat het een krop sla is hoor. Bepaalde vaste planten zijn ze echt verzot op...
    Bezig...
    X