Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

en wat moet er nu gebeuren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    en wat moet er nu gebeuren?

    Korting op 420shop
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 10 photos.

    #2
    Midden mei en er zitten al toppen in? Dat doe je netjes of heb je ze eerst stiekem binnen een stukje laten groeien?

    Je kan het beste even kijken of de fabrikant van jou voeding geen schema heeft.

    Ik gebruik bijvoorbeeld biobizz en daar gebruik ik onderstaande schema bij, niet letterlijk maar meer als richtlijn/bovengrens.

    Attached Files
    De Bloemen Van Bri

    Comment


    • Snydere
      Snydere commented
      Editing a comment
      ja idd ze hebben alle drie even binnen onder lamp doorgebracht, maar ik vind het vooral vreemd dat er bovenaan (foto 2) toppen aan komen maar dat ik aan de onderkant nog niets van echt bloei kan merken (foto3).
      ik vroeg raad in de winkel waar ik mijn voeding (plagron) aangekocht heb. en zij raadden plagron grow met eventueel een booster (green sensation) aan. Deze twee geef ik nu momenteel.

    #3
    Wanneer zag je voor het eerst tekenen van bloei?
    Als je 'm niet getopt hebt, is bovenaan ook waar het meest vanaf komt, en het snelst ontwikkelt. Dit zal dus eerder klaar zijn dan de rest. In principe blijf je die terra grow geven tot de plant (haast) niet meer groeit in de lengte. Green sensation wordt aanbevolen vanaf 3e week bloei.
    Attached Files

    Comment


    • Snydere
      Snydere commented
      Editing a comment
      Vorige week begon ik te zien dat de trichomen bovenaan begonnen te verkleuren. Maar in lengte groeit ze niet meer momenteel. Ik heb ze inderdaad niet getopt m'n planten. dus mag ik nu overschakelen naar de terra bloom?

    • Flip Hasjkip
      Flip Hasjkip commented
      Editing a comment
      Ik denk dat je de pistels bedoelt, die witte haartjes ? Trichomen zie je niet met het blote oog. Pistels kunnen door allerlei oorzaken verkleuren, bijv. aanraken, regen of bevruchting.

      Bloeivoeding geef je vanaf het moment dat je pruikjes hebt, die heb je dus mag je ermee beginnen. Begin met een kwart dosis en bouw het langzaam op.

    • GuerrillaGrow
      GuerrillaGrow commented
      Editing a comment
      Als ze niet meer groeien, ja. Bloeifase duurt nog wel even denk ik. Oh, slakkenkorrels. Zag dat je je planten dicht naast elkaar hebt staan, daar kun je slakkenkorrels ruim omheen strooien (niet in hoopjes). Zelf check ik voor mijn gemoedsrust ook nog even de omliggende struiken.

    #4
    Flip Hasjkip ja idd, ik bedoel de pistels (beginnersfouten :p ).
    okeyz dan start ik vanaf vandaag met de bloeivoeding! Thx
    Gueriallagrower nee, de groei merkte ik vorige week op dat ze gestopt is. Ik vind 1m20 toch wel nog een mooi resultaat voor een autoflower en voor nog maar men tweede kweek te zijn.
    ja de planten staan vrij dicht op elkaar he. De bedoeling was dat er een serre overheen kwam, maar die kon pas midden augustus geleverd worden .
    Vanmidag ga ik om nog wat slakkenkorrels!
    thx for the advice!
    Last edited by Silas; 10 July 2021, 17:28.

    Comment


    • Kunichika
      Kunichika commented
      Editing a comment
      Een serre over je wietplantjes is meestal niet zo goed idee, qua hoge luchtvoctigheid en natuurlijk houd het wat zonkracht tegen, dan worden ze nog groter dan 1,20 aangezien dan de zon gaan zoeken. Kan wel natuurlijk

    #5
    Ik zou een bij de top van je derde foto van links kijken. Als ik die hangende blaadjes daar zo zie zo daar zomaar toprot kunnen zitten

    Inkedwiet gast forum_LI.jpg
    Soms is er niks te doen, totdat er iets te doen is. Geduld is een schone zaak. Sugar's Kweekverslag AF-jes buiten.

    Comment


    • LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Goed gezien! Ik denk hetzelfde.

    • Snydere
      Snydere commented
      Editing a comment
      Ja dat heb ik ook al gezien xs vroeg me ook af wat het is.
      Dit wil zeggen dat de volledige plant verkakt is enkel die top?

    • Sugar leaf
      Sugar leaf commented
      Editing a comment
      Als het eruit ziet als rot, is het rot. Omdat het over het algemeen bij je toppen zit heet het toprot. Als je dit ziet zo snel mogelijk weghalen en doe dit ruim om de rotte plek om te voorkomen dat er besmette stukken overblijven. Kijk ook ff of er niet een rupsje of insecten in zit. In ieder geval niets laten zitten want dan verspreid het zich weer. Je volledige plant is niet verkakt maar je moet nu wel al je toppen in de gaten houden, regelmatig inspecteren. En bij meer rot meteen eruit. Het helpt ook om na elke regen bui je takken uit te schudden.

    #6
    'k heb net even close up genomen van de bovenste top van mijn plant (dit is ook de enige top die deze tekenen vertoond).
    Maar zoals ik wat hoor hier zal dit waarschijnlijk neerkomen op toprot...

    bedankt voor de vele reacties inmiddels!
    Attached Files

    Comment


    • Sugar leaf
      Sugar leaf commented
      Editing a comment
      Ja ik neem aan dat je die er nu uit hebt gehaald anders zsm doen. Die rot slaat over en wordt elke dag groter. Die moet er dus uit en die hele cola
      (de hoofdtop) nalopen, dus topjes opzij doen en er tussen kijken. Alles rondom wat je verwijderd hebt goed schoonmaken, eventueel met een pincet. Zoek anders maar ff in google naar ‘toprot verwijderen’

    #7
    Met pijn in het hart de hoofdtop verwijderd, in bijlage nog een foto. (kheb nog vrij grote andere zijtoppen)
    De plaats waar ik hem afsneed merkte ik ook deze verkleuring, dus hoogstwss ook die toprot...
    Nu vraag ik me wel af ofdat deze toppen van m'n plant (mits toprot of niet) eigenlijk nog veel groter worden?
    Attached Files

    Comment


    • Sugar leaf
      Sugar leaf commented
      Editing a comment
      Ai het was al over je hele cola verspreid, dat is spijtig.
      Pijnlijke leerschool maar volgende keer dus meteen zoiets weghalen. Zodra je ergens een verschrompeld of verkleurd blaadje uit ziet steken en dat zit los heb je toprot.
      Je toppen worden zeker nog veel dikker. Helemaal met bloei voeding. Je plant zal even van deze ingreep moet bijkomen maar zal haar energie dan extra op de andere toppen richten. Wel even de wond van het afknippen met een draadje afknijpen en dichtsmeren met vaseline of iets dergelijks dat daar geen vuil in kan komen.
      Eventueel kan je nog een paar zaadjes van een minder lang durende autoflower ontkiemen. Zal dan september oogsten worden maar dat zal je verlies wel ruim compenseren.

    #8
    Gisteren nog een top moeten weg nemen…
    ik heb mijn andere planten wat verder er vandaan gezet. Kan toprot overwaaien van plant naar plant?
    Attached Files

    Comment


      #9
      Toprot is eigenlijk gewoon een schimmel die door de lucht wordt verspreid.
      De poederige sporen van de schimmel verspreiden zich via de wind en regen(water).
      Als de omstandigheden goed zijn ontstaat er schimmel in je toppen. Bijv nat, windstil onder 20 graden. Als je ene plant sporen terecht zijn gekomen is de kans groot dat ze ook op de andere planten zitten.

      sommige soorten kunnen er wel wat beter tegen maar zorg dat de toppen droog zijn. Dus uitschudden en bij regenen droog zetten. In de wind zetten kan ook helpen. Verder gewoon inspecteren en rotte toppen snel verwijderen want het slaat inderdaad heel snel over.
      Soms is er niks te doen, totdat er iets te doen is. Geduld is een schone zaak. Sugar's Kweekverslag AF-jes buiten.

      Comment


        #10
        Hmzz het noodlot heeft dus toch toegeslagen… men andere plant vertoond ook tekenen van toprot… (1e foto)

        nu had ik ook nog een vraag over momenteel mijn beste vrouwtje. Zij begint echt mooie toppen langs de hoofdsteel te tonen, maar die plant heeft heeel veel bladeren. Niet alle toppen krijgen zo evenveel zonlicht. Ik weet dat er veeltegenstrijdige berichten zijn over bladeren weghalen omdat ze gezien worden als “de zonnepanelen” van de plant. Maar als ze effectief schaduw vormen voor de toppen? (Foto 3 - 4)

        De plant die eerst toprot vertoonde verkleurt nu ook vrij geel, nog voor dat ik het toprot ontdekte merkte ik dit ook al. (Foto 2)

        ook vroeg ik me af wanneer ik eiglijk de drienplanten moet oogsten. Want 1 van de planten (waar ik nu ook de toprot ontdekte) 70% van de haartjes zijn bruin volgens mij, graag jullie mening.

        als er dan toch 1 positiefs momenteel is, volgende week een degelijke peper in de spaghettisaus

        grts
        Attached Files

        Comment


        • Sugar leaf
          Sugar leaf commented
          Editing a comment
          - Tsja, ik zeg altijd laat het blad zitten, dat doe ik zelf ook, groot blad buig/vouw ik onder de toppen. zal je moeten blijven herhalen maar uiteindelijk krijg ik altijd mooie oogst. Je zou het ook om kunnen draaien, misschien is het wel je beste plant omdat ze zoveel fan leaves heeft. De plant op foto 3 en 4 is een mooie plant daar zou ik me er i.i.g. niet druk om maken.

          - 'Vrij geel' betekent gewoon dat ze voeding uit het blad aan het onttrekken is omdat er te weinig voeding in de grond zit. Je kan de gewone voeding opschroeven of er wat stikstof bijgooien. Of je kan het zo af laten bloeien, wiet spoelen heet dat en het is vrij gangbaar om te doen; Wel water geen plantenvoeding. Daar begin je 1-2 weken voor de oogst mee.

          - Zoals LR2 ook al opmerkte, zodra toprot toeslaat kan je beter beginnen die plant te oogsten.

          Om te kijken of je wiet oogst klaar is kijk je niet naar de haartjes maar naar de trichomen. https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...sten-trichomes Een microscoop voor op je telefoon koop je bijv. op bol.com voor een paar eurootjes.

        #11
        Wellicht kan het helpen om op zoek te gaan naar trichoderma viride (viride doe ik even uit mijn hoofd, kan ook viridae ofzoiets zijn). Dat is een cannibalistische schimmel die hier zijn werk goed lijkt te doen. Deze infecteert mensen niet en kan(!) helpen om toprot te bestrijden en te voorkomen.

        Ik begin vaak met oogsten zodra de toprot toeslaat. Alles wat rijp genoeg lijkt, krijgt de schaar. Het is dan kiezen of delen: de boel laten verpieteren of slechtere kwaliteit wiet oogsten.
        Des te meer reden om mee te helpen aan het JDC; vroeg klaar en redelijk hoge ziekteresistentie, maar kwaliteit die toch erg hoog is voor buitenplanten.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #12
          Haaay

          ondertussen al enkele weken verder en al twee van de boompjes zijn gesnoeid! Van de eerste (kleinste) plant had ik ongeveer 60g gedroogd waar ik al vrij blij mee ben. Ook smaakte ie me goed!
          m’n tweede plant zal een iets wat grotere opbrengst zijn volgens mij (70-80).
          MAAR nog enkele vraagjes!
          ik laat men toppen drogen in men kweektentje boven waar er ook een ventilator (blazer van pc) in staat. Kan dit kwaad?

          men derde plant die buiten ik volle grond staat ziet er veelbelovend uit, maar het Belgisch klimaat gooit hier wat roet in het eten! De weersvoorspellingen zijn niets anders dan regen regen en regen. Maar dit is ze nu wel al de laatste tijd gewoon. Dek ik haar nu beter wat af of doenik hier meer kwaad mee? (Naar schimmel toe)

          ook begint ze ? paars ? Te kleuren aan de bovenste bladeren van de bovenste top. Ik dacht dat dit door de voeding komt maar ik heb niets extra gegeven dan dat ik al de voorbije weken gegeven heb.

          ik zit ook met het probleem dat ik me afvraag ofdat ze nu oogstrijp is of niet. Bovenste top ziet er echt al veelbelovend uit (volgens mij). Maar vanonder moet het blijkbaar allemaal nog in gang schieten. Ik vrees gwn met dit weer dat het er niet meer van komt… oogst ik dan beter nu al of gewoon afwachten?

          zie fotos

          Foto 1: onderste toppen
          Foto 2: stengel van blaad rood-paars
          foto 3: onderste toppen
          foto 4; bovenste top
          foto5: bovenste Top
          grts
          Attached Files

          Comment


          • Sugar leaf
            Sugar leaf commented
            Editing a comment
            Paars komt door te grote temperatuurverschillen dag-nacht. Verschijnsel kan optreden bij een verschil groter dan 10 graden.
            Alles op die foto is nog niet oogstrijp.

          • Snydere
            Snydere commented
            Editing a comment
            Inderdaad dat zei een vriend me ook. Maar krijg ik steeds meer toppen met toprot. Ik heb er verschillende weggenomen, maar met het slechte weer denk ik niet dat er veel betering op komst is. Oogst ik dan beter toch nu al?

          • Sugar leaf
            Sugar leaf commented
            Editing a comment
            Ik had ook een plant staan die toprot kreeg, moet eigenlijk nog wel 2 weken maar als het eenmaal begonnen is kan je elke dag weer nieuwe toppen met rot verwijderen tot je geen plant meer over hebt. Dus dan maar vroegtijdig om het is niet anders.
        Bezig...
        X