Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Reactie buren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Reactie buren?

    Korting op 420shop
    Sinds enkele weken heb ik 5 White Widow planten in mijn achtertuin staat. Ze staan in 18 liter potten en staan goed uit zicht, rondom schutting. Heel af en toe ruik ik ze licht maar straks bij het bloeien zal dat wel anders zijn?

    Nu loop ik erg te twijfelen om mijn buren te gaan inlichten over mijn hobby en ze voor te bereiden op eventuele geur voordat ze de politie zouden kunnen bellen en denken dat er binnen een kwekerij staat.

    Hoe zijn jullie ervaringen met de buren en hebben jullie ze wel of niet ingelicht en hoe begin je zo'n gesprek?

    Ik kan ook afwachten en doen of het allemaal normaal is maar ik loop gigantisch te stressen met het idee dat de politie ze komt weghalen.

    Bij wie is de politie langs geweest om zijn of haar plantjes op te halen?
    Last edited by Nahpets; 13 July 2021, 07:32.

    #2
    Ik heb het gevraagd aan mijn buurvrouw voordat ik hier ooit een eerste plant heb gezet.
    'Geen probleem' was het antwoord.
    Je weet natuurlijk nooit hoe jouw buren daarop zouden reageren. Jij kent ze beter dan ik.
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


      #3
      Persoonlijk ben ik niet zo van het vragen, ik heb er ook nooit een geheim van gemaakt. Ik doe gewoon alles vol in het zicht, nog geen problemen mee gehad.

      Als je stiekem gaat doen heb je meer kans dat mensen denken dat er iets niet in de haak is, dan bellen ze liever de politie dan dat ze verhaal bij jou gaan halen.

      De Bloemen Van Bri

      Comment


        #4
        Ik heb bijde buren in gelicht over wat ik doe en waarom en ze ge vraag of ze als ze last ervaren van geur of wat dan ook dat aan mij te melden en ik ze dan perdireckt
        zal verwijderen. ik heb ze ook uit leg wat ik er mee doe en waar voor ik het gebruik.
        Beter de buurman die aan de deur staat dan de politie want dan kan ik mijn huis verlaten en ben ik dakloos Ook buiten mag het niet
        God was never on your side..

        Comment


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door belladonna View Post
          Ik heb bijde buren in gelicht over wat ik doe en waarom en ze ge vraag of ze als ze last ervaren van geur of wat dan ook dat aan mij te melden en ik ze dan perdireckt
          zal verwijderen. ik heb ze ook uit leg wat ik er mee doe en waar voor ik het gebruik.
          Beter de buurman die aan de deur staat dan de politie want dan kan ik mijn huis verlaten en ben ik dakloos Ook buiten mag het niet
          Ook buiten mag het niet? In mijn huurcontract staat letterlijk:

          "Het is huurder niet toegestaan in het gehuurde
          hennep te (doen) kweken, drogen of knippen,
          dan wel andere activiteiten te (doen) verrichten
          die op grond van de Opiumwet strafbaar zijn
          gesteld."

          Vijf planten zonder hulpmiddelen wordt gedoogd volgens de opiumwet en is niet strafbaar.

          Waarom zou huis uitzetting dan plaatsvinden bij 5 buiten plantjes? Ze staan niet in huis maar in de achtertuin.

          Comment


          #6
          De achtertuin huur je ook vermoedelijk. En is dus onderdeel van het gehuurde goed.

          Hangt idd. vooral van je buren af.

          Comment


          #7
          Als je volgens je huurcontract geen vuurtje mag stoken in de woonkamer, en je doet dat toch, dan mag een verhuurder jou uit huis zetten. Datzelfde geldt voor wiet, jij hebt getekend bij die voorwaarden dus jij bent er mee akkoord gegaan.
          In veel steden rondom Nijmegen worden zelfs koopwoningen ontruimd; dat mag sinds kort ook, je blijft nog wel eigenaar maar je mag het pand een jaar niet bewonen bijvoorbeeld.

          Groetjes van Opstelten en zijn opvolgers.

          Mijn buren weten er van, ook bij ons geldt dat als er iemand last heeft, de planten per direct verdwijnen. Dat is twee jaar geleden gebeurd, zonder pardon of weerwoord heb ik alles omgehakt.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #8
            Last edited by Nahpets; 14 July 2021, 08:27.

            Comment


            • kelderkastje
              kelderkastje commented
              Editing a comment

            • GroteSmurf
              GroteSmurf commented
              Editing a comment
              Eventuele uitzetting zou moeten worden geregeld door de burgemeester/gemeente als het goed is. Wat ze doen hangt er per regio vanaf, van het hennepconvenant naar ik heb begrepen

            #9
            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 1 photos.

            Comment


              #10
              Wat je om te beginnen al verkeerd doet is dat je die Opiumwet en erbij haalt en daar je gelijk op baseert terwijl die er letterlijk niks mee te maken heeft. Sowieso een flut argument want jij hebt meer dan 5 gram wiet aan je plantjes zitten dus ben je ook volgens de Opiumwet in overtreding.

              De politie zal ik op het eind even op terugkomen die zijn namelijk niet het grootste probleem, jouw probleem is de woningbouw en mogelijke huis uitzetting.

              De Opiumwet heeft er niks mee te maken omdat woning uitzetting plaats vindt op basis van een bepaling in het contract tussen jou en de woningbouw dat jij hebt getekend dus het is Civielrecht geen Strafrecht en ook geen Bestuursrecht.

              Het gaat namelijk niet zozeer om die plantjes maar dat jij je als huurder op grond van de wet "als een goed huurder" moet gedragen en het niet correct nakomen van de huurovereenkomst door de huurder rechtvaardigt de ontbinding daarvan.

              Zo zwart-wit is het in de praktijk echter niet want alhoewel in principe bij een tekortkoming in de regel ontbinding dus wettigt is, daar zit wel een tenzij aan vast de zogenaamde "tenzij-bepaling";
              Die houd kortweg in dat zij het dat de rechter in de omstandigheid vindt dat de tekortkoming zo weinig ernstig van aard of betekenis is, deze aanleiding kan vinden de vordering tot ontbinding af te wijzen.

              De tenzij-bepaling speelt hier dus een belangrijke rol, deze vindt je in artikel 6:265 lid 1 BW:
              1.Iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen geeft aan de wederpartij de bevoegdheid om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt.
              2.Voor zover nakoming niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas, wanneer de schuldenaar in verzuim is.

              En dan hangt het er vanaf hoe de rechter denkt over jouw tekortkoming. Een paar plantjes in de tuin is heel wat anders dan een plantage binnen met alle risico's en overlast en afwijking van de bestemming van dien, er is hooguit sprake van stankoverlast.

              Als huurder word je door de wet behoorlijk beschermd en de rechter ziet uitzetting als een ingrijpende maatregel dus de kans is groot dat de rechter niet vindt dat dat deze plantjes buiten de ontbinding rechtvaardigt.

              In de praktijk zal het er op neer komen dat de woningbouw een rechtsgang niet aandurft, die kost ten slotte geld en de kans is groot dat ze je moeten laten zitten.
              Ze zullen je aanschrijven en de planten zullen door de politie worden afgevoerd. Als je dan niet luistert geen afstand van je planten wilt doen of weer plantjes neerzet is het een ander verhaal want dan ben je / blijf je in verzuim.

              Al met al zal je er niet meteen uitgegooid worden maar goed, kans is dat als het (in een kort geding) voor de rechter moet worden uitgevochten en dat kost jou ook geld je doet er verstandig aan een advocaat in de hand te nemen en het zou zomaar kunnen dat een rechter zegt "contractbreuk dus de woningbouw heeft het recht de overeenkomst te ontbinden" en geen contract is geen woning dus dan sta je alsnog op straat. Uiteindelijk blijft het toch een gok.

              Toch vind ik dat je met 5 wietplanten en zo'n bepaling in je huurcontract met vuur speelt. Als jij "als hobby" gedurende een half jaar vijf op het eind flink geurende grote wietstruiken hebt staan waar pak hem beet 1,5 kilo wiet vanaf komt "omdat 5 planten nou eenmaal gedoogd worden" wordt je daar door de woningbouw en ook een rechter gegarandeerd een stuk strenger op beoordeeld dan wanneer je als hobby 12 weken 3 discrete auto's van een metertje hoog hebt staan die na 12 weken weer weg zijn "omdat je er nou eenmaal niet meer nodig hebt". Om nog maar niet te spreken van de betrapkans.

              Ik zou ook niet zo hoog van de toren blazen want je hebt nou eenmaal geen gelijk, of ze je nou uitzetten of een boete geven, je hebt een contract en daaruit voortvloeiende verplichtingen die jij niet nakomt. Ze staan hoe dan ook in hun recht, hooguit vindt een rechter uitzetting een te zware sanctie maar je zal wel op je vingers getikt worden.

              Wat de politie betreft, die komen langs, vragen of je afstand wilt doen van je plantjes, jij zegt ja, ze kappen de dames om en nemen ze mee en dat is dat. Zeg je nee ik wil geen afstand doen dan leggen ze er beslag op (dat is wat anders dan afvoeren), nemen ze ze ook mee en krijg jij een proces verbaal. En dan kan je het OM in je nek verwachten die je met de Opiumwet om de oren slaat. En tenzij je een verklaring van een arts hebt ga je dat niet winnen krijg je een boete etc. Gedoogbeleid doet er dan niet meer toe. De politie zal de woningbouw sowieso inlichten of je nou afstand doet of niet.

              Mij ervaring met de buren? Ik woon in een koophuis en kweek auto's en die vallen niet op dus alleen buren die hier over de vloer komen en mijn NSB buren die in mijn tuin kijken weten er vanaf. O ja, en de politie die heb ik er telefonisch over geinformeerd dit i.v.m. de NSB buren.
              Hopelijk kan je hier wat mee, succes met de kweek!
              Last edited by Sugar leaf; 27 July 2021, 20:18.
              Soms is er niks te doen, totdat er iets te doen is. Geduld is een schone zaak. Sugar's Kweekverslag AF-jes buiten.

              Comment


              • Kunichika
                Kunichika commented
                Editing a comment
                Leuk he die term NSB-buren, geloof dat ik die een aantal jaar geleden ook eens er in heb gegooid haha.
                Ik heb ook elk jaar de politie aan de deur omdat die pannenkoek van een NSB buut het maar niet kan hebben dat ik zo'n mooie plantjes hier heb. Ik heb ook een koophuis/app, maar in heb ze met een beetje geluk nog elk jaar mogen laten staan. Of ja ik moet ze binnen zetten, zet ze paar dagen na bezoek van de wijkagent weer buiten. De buurman weet dan dat hij kan bellen tot hij een rijksmark weegt. De wijkagent is gaan kijken of je ze van het pad onder ziet maar zijn niet zichtbaar, dat is denk ik mijn geluk. Hij zegt als er een melding komt dan moeten wij hier opvolging aan geven. Gelukkig staat die NSB-buurman te boek als notoire klager, dus dat kan ook mijn geluk zijn. Hij belt al de politie als de achterbuurman zijn old timers aan het poetsen. Is op de "openbare weg" blijkbaar is dat verboden in Nederland. Ook de achterbuurman mag dan gewoon doorgaan met poetsen. Je kunt beter je buren tevreden houden, maar sommige mensen zijn zo vastgeroest.

              • Sugar leaf
                Sugar leaf commented
                Editing a comment
                Die NSB buren van mij zijn hier een jaar geleden komen wonen met een schijt aan iedereen mentaliteit. Knettergek en iedereen moet maar ff doen wat zij vinden, zelfs de vogels hier, afgelopen lente trokken ze gewoon merelnestje uit de heg omdat ze dat maar irritant vinden vogels in hun dicht gestrate tuin. Omdat ik me dus niet van alles door hen op laat leggen leek het ze een goed idee om tegen me te zeggen dat ik dat beter wel kon doen anders zouden ze de politie vertellen dat ik drugs verkoop aan kinderen.

                Dus om dat voor te zijn contact opgenomen met de politie verteld van m'n plantjes en die chantagepoging. Politie zei toen; goed dat we het weten, laat ze maar bellen en vooral niet door hen laten chanteren. Nooit meer wat gehoord.

              • Gps
                Gps commented
                Editing a comment
                Precies wat Sugar leaf zegt. begin niet over de wet, want strikt genomen mag ook ook 1 plant buiten niet.
                De kans dat je uit je huis gezet word vanwege wat planten in de tuin acht ik echter bijzonder klein.

                Wat wel kan gebeuren is dat de politie ze in beslag neemt. Maar als je daar aan mee werkt, houd het verhaal zeker hier in nederland dan daar wel op.

              #11
              Ik kan slechts oordelen over Amsterdam. Ik weet dat ik niet de enige met planten in de tuin ben. (en dat o.a de politie dat wel weet)

              Zolang ik het in me tuin doe, is de kans op huisuitzetting gering. Doe ik het binnen dan word het spannend als iemand daar achter komt.
              Staat iets in mijn huurcontract over 5000 euro boete, bij het aantreffen van een wiet plantage.

              Gaan er buren klagen, dat is het over.

              Er vliegt hier regelmatig een politie helikopter over de huizen. Ik heb mensen van de woningbouw over de vloer gehad.
              Ze waren alleen nieuws gierig en vroegen of dat wietplanten waren, waarop ik bevestigend antwoordde.

              Ik ben in zoverre voorzichtig dat ik wel in de buurt van de 5 planten max probeer te blijven.
              Lets not criticize but legalize

              Comment


              • Cannone
                Cannone commented
                Editing a comment
                Welke woningbouw zit je? mijn herstbloeiersplanten beginnen nu wel schrikwekkend groot te worden, en met toppen ziet het er wel erg indrukwekkend uit.

              • Gps
                Gps commented
                Editing a comment
                Ymere.

                En hoewel niet ideaal, ja kan er natuurlijk altijd nog een stuk afknippen. Maar als dat niet hoeft zou ik dat niet doen, zeker niet nu we richting de oogst gaan.
                Als buren wat zeggen, praat met ze en vertel dat je over een week of 4 klaar bent.
            Bezig...
            X