Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Monster wiet boom max potentie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Monster wiet boom max potentie

    Korting op 420shop
    Best mede-forumleden,

    Het is tijd voor iets nieuws, iets geks, iets wat je maar zelden hier in ons kikkerlandje tegenkomt, iets met uitdaging en iets waar wij met z’n alle van kunnen genieten.

    Zoals beschreven in mijn introductie wil ik mij alvast voorbereiden op één van de komende kweek projecten voor 2023, een absolute monster wietplant cali style (of 2)

    Ik heb alle ruimte in de tuin, vrij ruim afgezonderd van buren en pottenkijkers, volle bak zon, semi-matige wind blootstelling en een redelijk budget om dit project tot een positief einde te brengen.

    Via dit draadje wil ik graag samen met mijn mede kweek fanaten brainstormen om de absolute maximale potentie te bereiken qua volume, opbrengst en “buiten kwaliteits-toppen” wat het Nederlandse klimaat ons toelaat, een echte eye-catcher dus!

    Zelf dacht ik aan een in-ground bak, inhoud 500L, diameter 150 cm, hoogte 50 cm(30 cm “in-ground”/ 20 cm boven de grond (voldoende of te krap). Volledige bio kweek was mijn eerste ingeving omdat dit gemakkelijk kweekt (geen ph, ec, etc) en met druppelirrigatie gekoppeld aan de waterleiding geeft dit geen tot nauwelijks zorgen. Maar met een bio-bodemleven kweek kan je naar mijn mening niet de volledige potentie behalen (wel enorm lekker) want wij willen een onnatuurlijke bodybuilder op steroïde creëeren en het maximale eruit halen.

    Wat voor substraat is er dan mogelijk, puur hydro, dwc, rdwc is uitgesloten, kokos? (is dat wel mogelijk op dit volume en is 500L nog wel te spoelen de laatste weken?) Mineraal voeding, bio of toch met een gezond bodemleven en flink de kosten in gaan voor een perfect samengesteld substraat?

    Welke soort zou geschikt zijn voor een monster boom en heeft de volgende kwalificaties; hoog thc gehalte, van nature een stevige groeier, vrij korte bloeitijd 8-10 weken (dus waarschijnlijk geen sativa dominant), goed weerbaar tegen stress (veelvuldig toppen en snoeien), redelijk weerbaar tegen het Nederlandse klimaat , een echte eye-catcher in volume maar ook zeker in kleur en geur. Zelf dacht ik aan een bruce banner 3# sensible seeds ivm de bovenstaande kwalificaties enkel mist zij het stukje kleur ik de plant en toppen (een juiste feno eruit plukken moet zeer zeer vroeg gebeuren want het binnen voor-groeien neemt al genoeg ruimte in beslag.

    Hoe lang zou je een wietplant kunnen voor-groeien en tot hoeveel maanden heeft dat überhaupt zin mtb tot het uiteindelijke volume van de boom eind bloei? Zelf dacht ik rond januari te beginnen met ontkiemen en in mei naar buiten te verplaatsen.

    Tot hoeverre kunnen we gaan met het toppen van een wietplant, 32 hoofdtoppen of 64 hoofdtoppen of nog meer? En tot hoeverre heeft dit nadelig invloed op de groei van de plant, moet het voor-groeien nog eerder plaats vinden om dit te compenseren?

    Als het nog mogelijk is om haar op een of andere creatieve wijze te verduisteren zal ik dat doen zodat zij netjes kan af-bloeien in september.

    Zoals u leest is dit enkel nog een verzameling van ideeën en kan ik alle expertise gebruiken om iets neer te zetten wat je maar zelfde tegenkomt.

    Mvg,

    DikkeJaap

    #2
    Ik heb weleens met het idee gespeeld maar ik zag in oudere planten dat er een type houtvorming plaatsvindt die je liever niet hebt; het is sponzig materiaal wat zeer zeker zal gaan rotten als het een keer een week lang regent.

    Hoe groter je kuip, hoe lastiger het wordt om water onder controle te houden. Een 20L kluit vol wortels kun je met gemak uit een pot trekken om een dag te laten drogen. Bij 50L zien we al problemen ontstaan omdat de kern van de pot OF heel moeilijk droogt, OF wanneer deze droog is heel moeilijk weer vochtig wordt. Er zijn trucs voor om dat enigszins te beperken en te counteren, maar dat vergt wat hogere plantenkunde en het gaat ten koste van de stabiliteit van de plant. Ondersteunen is leuk, maar wrijving is weer een mogelijke bron van wonden en infecties.
    Verduisteren klinkt leuk, maar besef je heel goed dat je in feite elke dag een tent moet verslepen op afgesproken tijden. Een dagje vergeten kan, tenzij het te heet wordt. Als het een keer goed waait en je mobiele tent belandt bij de buren - of erger: trekt je hele boom uit de grond.. Wat dan?

    Dat zijn de praktische beperkingen.

    Dan is er nog fysiologie; een plant toppen kan heel vaak en is meestal niet al te stressvol als je er twee nodes tussen laat. Maar het vermenigvuldigen van de takken is niet altijd zo makkelijk als het lijkt, na de 4 vertakkingen vanaf de stam gaat dit steeds moeilijker en aangezien de plant gaat van een "2 bladeren per node" naar "1 blad per node, om en om, links en de volgende rechts" zul je na een verloop van tijd uit komen op enkele uitlopers in plaats van dubbele. Dat is een fysiologisch aspect waar je niets aan kunt doen.

    Daarnaast is cannabis een kortlevende plant en ik heb zelf gemerkt dat ze nogal raar gaan stunten als ze langer leven dan een normaal groeiseizoen. Sommige wietplanten heb ik 3 jaar oud kunnen laten worden, anderen komen niet verder dan 10 maanden. Ook dat is een fysiologisch ding: het DNA wordt gewoon korter, gaat anders kronkelen, en het hele fenotype kan veranderen over een lange tijdspanne.

    In januari beginnen brengt issues met zich mee in de zin dat je binnen zult beginnen en later naar buiten moet verplaatsen. Dat betekent dat de plant zich moet aanpassen aan lichtsterkte e.d. en dat kan wel anderhalve maand in beslag nemen; bijna de helft van je tijdwinst. Dan nog rekening houdend met het gegeven dat het in mei nog redelijk kort dag is en redelijk lang nacht, de kans dat jouw reeds volwassen plant in bloei schiet is aanwezig en de revegging brengt stress en groeibeperkingen met zich mee. Een keer flinke vorst in mei kan de boel om zeep helpen, gek genoeg kunnen jongere planten daar beter mee om gaan..

    Ik zie wel een leuke uitdaging, maar waar gaat het nou eigenlijk echt om? Als je veel opbrengst wilt, dan zaai je toch gewoon wat meer planten?
    Als het je te doen is om de prestatie an sich, dan zou ik zeggen: doe het! Maar reken niet te veel op wat leuks qua toppen. Soorten bloeien hier soms toch vaak wat langer dan aangegeven, en de kans dat het weer tegenzit is zeker aanwezig. Het ergste van dit alles is dat ALS het je lukt.. Dat je niet echt kunt pochen naar je vrienden; zo'n plant brengt 2 kilo op en iedereen die je ooit wilt naaien kan je erbij lappen. 2kg is geen hobbyhoeveelheid meer. Hoe vaak ik 't wel niet gehoord heb van anderen "Joh, jantje die daar en daar woont die heb bomen staan joh! Godver wanne joekels!".
    Dus los van je eigen bevrediging heb je er niet heel veel aan. Als jij daar voldoende aan hebt, dan is het een leuk idee.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #3
      Beste LR2,

      Allereerst hartelijk dank voor uw informatie en nuttige toevoeging in dit draadje.

      En dan nu de praktische beperkingen, ik beschik over 7000m2 tuin zonder inkijk van derden en de eerste buren wonen 100m van mij vandaan (beide goede relaties mee en weten van mijn hobbies, vrienden idem dito geen probleem mbt tot uw opmerking.

      Verduisteren is ook geen probleem voor een tijdsbestek van 3-4 weken om net even wat gunstiger af te kunnen bloeien. Een 4 tal palen van 4-5 meter in de grond slaan om een stabiele basis te leggen voor het frame om te verduisteren, bescherming te bieden voor te hoge temperaturen, overmatige regen en de plant de nodige versteviging te bieden zonder schuurplekken en wonden te creëren, maar zal dat voldoende zijn voor kokos?

      Het vochtbalans in zo een grote bak met kokos is wel problematisch, zou dat met een druppel irrigatie systeem en drainage opgelost kunnen worden? De bak kan aan de bovenkant afgedekt worden om regen en verdamping tegen te gaan.

      Vanaf januari groeien op 18 uur en dan eventueel de buiten de kas in om de hele maand mei de lichtintensiteit, temperatuur, licht/ dag uren etc (zo ‘n 17+ uur dacht ik rond 1 juni) overbruggen met aanvulling van extern licht om de uren wat wat vloeiender te laten verlopen en de eerste dag van juni te verplaatsen naar haar definitieve buiten plek. Hoe zou zo een proces bij jou verlopen?

      Ik ben gewoon gek op uitdagingen en wil graag iets creëren wat niet zo snel tegenkomt zodat mensen het verslag met
      plezier kunnen lezen en van de fotos kunnen genieten. Ik rook zelf geen of zeer zelden wiet (wel een hoop hasj al een jaar of 15) dus natuurlijk heb ik ook een voorliefde voor de plant maar ook voor andere planten en vooral palmen. Het is niet mijn intentie om een gigantische opbrengst te behalen want het blijft een niet optimale omgeving. Het gaat inderdaad om de prestatie, het stijlvolle beeld van een monster met kleur en geur, de imposante verschijning, de uitdaging, iets nieuws, grenzen verleggend en waarschijnlijk weer een goede leerschool.



      DikkeJaap​

      Last edited by DikkeJaap; 15 October 2022, 02:46.

      Comment


      • LR2
        LR2 commented
        Editing a comment
        Ik denk dat je te graag wilt. Da's een knelpunt omdat je de planten dan te hard wilt gaan verzorgen en dat leidt tot allerlei problemen; vooral in de volle grond gaat wiet aardig hard als het met rust gelaten wordt en de kwekers die het slechtst presteren in een buitenkweek zijn vaak diegene die de planten te veel liefde geven.
        Als je de ruimte hebt, zou ik niet eens aan potten denken. Ook niet aan zeil over de grond, want dat verstikt de boel.
        Als je kunt voorgroeien heb je al een prima voorsprong! Verduisteren is wel een sport op zich en zal 100% donker moeten zijn, om daar een tent voor te bouwen en die elke dag te gebruiken precies op de momenten dat jij op vakantie wilt zijn.. Dat is een lastige.
        Zou je nu de grond goed diep omspaaien en bemesten, dan denk ik dat je een heel groot deel van de uitdagingen in de bodem al opgelost hebt. Afdekken met een goede laag mulch en luchtig houden door er niet overheen te lopen, dat is een sterke zet die je nu kunt uitvoeren.
        Bescherming tegen hoge temperaturen gaat niet nodig zijn.

        Het irrigatieprobleem wat je in ruime kuipen gaat krijgen is vooral de aard van het beestje; de kluit binnen in blijft te vochtig en daar groeien de wortels juist vandaan, naar buiten toe. Dus op een gegeven moment wordt er uit het centrum van de pot weinig meer opgenomen en zal water gaan ophopen. Dat zorgt voor stamrot. Dat wil je vermijden want dat is niet te genezen. In de volle grond kun je monsterbomen kweken - zeker met gepast voorgroeien - en daar heb je dat probleem niet.

        Cocos klinkt niet in, dus structureel is het geen sterk spul. Ik zou het daarom alleen al uit de weg gaan, bovendien vergt het wat meer kwekers-input dan bijvoorbeeld potgrond of tuin aarde. Je kunt misschien wel een paar kruiwagens mengen door je bestaande grond. Het fijne aan Nederlandse bodems is dat ze vaak redelijk vast zijn, dus als een plant breed kan wortelen (luchtigheid!) en diep kan wortelen (again: luchtigheid) dan kan die uit zichzelf een stabiele basis maken van wortels. Maar toch zou ik de plant op de helft van de totale hoogte ondersteunen als je voor een 3-meter hoog monster wilt gaan. Die wortels kunnen maar X-kilo aan trekkracht verdragen en als je wietboom als een zeil boven 't veld staat, dan is er niet veel nodig om hem met kluit en al uit de grond te sjorren.

      #4
      Heb je een ice o later machine ? Hier in de 420 shop hebben ze een goeie helft goedkoper dan elders....

      Ik zou als ik jou was es niks doen en de potentie van je bodem zo testen . Mss een kuiltje spitten van 30 cm en gewoon potgrond in, plant voorgroeien in een rozenpot , verplanten en late gaan. Zonder kosten ga je zien dat er al een boom uit kan komen van 2-3 m met 800 gr aan..

      Genetica die het aankan is denk ik veel belangrijker dan bodem klaarmaken . Succes!
      Ganja always does the trick.

      Comment


        #5
        Beste Wesley Pipes,

        Dank voor uw bericht, ik heb een verfijnde smaak voor echte oude Marokkaanse hasj die ik altijd netjes geïmporteerd krijg in relatief kleine aantallen voor een zeer schappelijke prijs dus zelf hasj maken is voor mij niet van belang.​

        Over uw opmerking betreft de grond ben ik voorzien van mooie veel leem, turf, weinig klei en zo goed als geen zand. Pas op grotere diepte zit een kleilaag dus in theorie kan de plant zo in de volle grond maar dat is dus niet zo spannend want zo goed als alles slaat hier goed aan, zelfs de meeste palmen kunnen hier zo de grond in.

        Ik wil graag een stap verder gaan en de grenzen opzoeken hoe je een meer gemodelleerd, fotogeniek monster kunnen creëeren, nogmaals de hoeveelheid die er af komt is voor mij niet echt van belang maar wel voor het totaal plaatje van de plant en de kosten evenmin maar de kwaliteit van de toppen wel.

        Vanzelf sprekend is de genetica het belangrijkste aspect maar dat is niet het grootste probleem in dit project. Zal een selectie in maken en daaruit een stevige groeier selecteren.

        DikkeJaap

        Comment


        • Wesley pipes
          Wesley pipes commented
          Editing a comment
          Mss dat Greyvol wel een soortje weet ?

        • Greyvol
          Greyvol commented
          Editing a comment
          Ik heb wel eens een Santa Maria als monster in het wild gehad, helaas door de gemeente gesnoeid destijds, ik zou eens bij no mercy kijken, Lucky Queen is zeker niet verkeerd.

        #6
        Succes

        Comment

        Bezig...
        X