Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ph waardes buitenkweek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Ph waardes buitenkweek

Korting op 420shop
    Goedendag allen,

De eerste 3 weken van de buitenkweek zitten erop en de plantjes groeien mooi, 5 autoflowers van RQS en Dutch Passion. Ik laat ze groeien in potten variërend tussen de 20 en 30 liter (allemaal wit). Ze groeien in potgrond van de karwei gemixt met perliet en brekerszand.

Ik ben me nu toch es wat meer gaan verdiepen in de ph waarde van het water. Ik geef ze normaliter gewoon kraanwater en mocht het regenen krijgen ze die van moeder natuur.
    Ik heb de ph waarde van het kraanwater gemeten en deze komt uit op 7,5 (gebruiken een waterontharder). Ik begrijp dat tussen de 6-7 het beste is voor de planten, echter lees ik ook online dat de grond als een soort buffer fungeert en die hogere ph waardes weer naar beneden kan halen.

Is het aan te bevelen om een ph-down middel te gebruiken om de ph waarde van het water te laten zakken of zal dit geen grote veranderingen brengen voor de planten en opbrengsten? Het is immers een buitenkweek waar al veel factoren buiten m'n macht liggen.
    Ook zit ik met met toevoegen van calmag, gezien de waterontharder, dat zal de ph ook iets doen stijgen.

Ik hoor het graag!

Buiten regelen de planten dat zelf , voeding van de action/aldi/lidl voor balkonplanten en gewoon kraanwater werkt prima, voorzichtig doseren bij autos en naar de plant kijken.

Comment

• Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Yep.

• Jonko66
      Jonko66 commented
      Editing a comment
      Weer wat geleerd

• Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Lr2 doet dat ook en die is chemisch bioloog.

Wil je wat leren dan moet je alles lezen wat L heeft neer gepend.

O, alleen na 2018 volgens L zelf
      Last edited by Rreppellsteeltjam; 24 June 2025, 21:02.

Meten is weten. Ik mat ook altijd bij mijn buitenkweekjes.
    Volg mijn fototopic voortaan hier als JD is gestopt.

Tot dan klik HIER.

Comment

Lees niet alles, alsjeblieft zoals Rreppellsteeltjam aanraadt. Lees alleen de dingen van na 2018 ofzo.
      Maar een beetje turf mee door de grond mengen kan geen kwaad. Af en toe regenwater geven kan ook geen kwaad. Een hele kweek met de verkeerde pH kweken kan ook geen kwaad. Wat wel kwaad kan, is continu de omstandigheden veranderen waardoor de plant zich elke keer moet aanpassen. Dat zie je zelfs in de binnenkweek! Daar kunnen mensen prima een hele ronde met nul metingen doen, en zodra ze beginnen te meten en te regelen dan begint het gezeik.
      Mensen zoals jij en ik, hebben soms geen enkel besef van moleculen en atomen en de hoeveelheden waar we over praten.
      Het is gewoon erg moeilijk voor te stellen. Zo werk ik bijvoorbeeld met DNA en RNA enzo, en ik vind het belangrijk om op mijn werk betrouwbare resultaten af te leveren. Als ik duizend RNA isolaties doe, dan heb ik het liefst duizend keer dezelfde waarde. Maar soms loopt het anders, dan heb ik in plaats van 50 ng RNA, slechts 20 ng.
      Een nanogram of twintig, dat past in een picoliter. Dat is een druppel zo groot als.. ehm.. 0.01mm. Volgens mij. Dat weegt 0.000000002 gram.
      Dan denk je "Goh, dat kan niet veel moleculen zijn.".. Tenminste, dat denk ik regelmatig. Het zijn er 200 000 000 000 000. Een twintig, met 12 nullen.
      Met pH en dergelijke gebeurt een beetje hetzelfde, we weten dat pH in een 10log schaal loopt, dus dat pH 4 wel tien keer zuurder is dan pH 5. En pH 3 wel 100x zuurder is dan pH 5. Met een enkele druppel geconcentreerd zuur, kun je een halve emmer water(!) soms wel een punt of twee omlaag brengen. Een liter water bevat 3.34 x 10^25 moleculen water (dus 35 met 25 nullen er achter!), als je die met een druppel dus 100x zuurder kan maken, betekent dat dat er dus 100x zoveel waterstof aanwezig is.. Dat zijn 334 met 25 nullen aan waterstof-atomen, in een druppel. Een plant kan ongeveer zoveel waterstof atomen uitscheiden om de bodem pH te reguleren. Maar stunt je een paar keer met die pH, bedenk je dan eens hoeveel energie dat kost om zoveel moleculen op te breken tot vrije waterstof.
      Dit zijn getallen om je hoofd over te breken. Doe dat vooral niet.. Maar bedenk voornamelijk dat als je met de pH wilt gaan spelen, dat je dat dan WEL zou moeten gaan doen.
      En dat je daar mee ook secuur en geheel overtuigd mee moet gaan werken; half werk betekent zes weken lang op je handen zitten en hopen dat het goed komt. Als je het goed doet, dan vermeerder je je oogst met 10-25%. Als je het slecht doet, kan je misschien niets oogsten.​
      Daarom adviseer ik: keep it simple and stupid. Als je niet weet wat je doet, kun je ook niet denken dat je het fout doet. En als je niet denkt dat je iets fout doet, kun je ook niet overhaast foute beslissingen maken.

Check maar eens hoeveel mensen zich blindstaren op zoiets arbitrairs als de luchtvochtigheid.. Weken lang in de stress! En voor wat? Voor een plant die het doet op een LV tussen de 10 en 90%.. En wat levert het op? Dikke eczeem en schimmelproblemen. Nah.. Gewoon lekker gaan joh, komt goed.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

• Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Je begrijpt mij weer niet @Hork
        Hierboven staat precies beschreven wat ik laatst ook al probeerde uit te leggen
        Toen begreep je het ook niet

Er is geen beste manier van kweek, ook al uitgelegd

Begrijpend lezen is wel een ding af en toe

• LR2
        LR2 commented
        Editing a comment
        Lieve Hork je kunt best wat terugzoeken op het forum - als die threads uberhaupt nog bestaan want JD heeft er een boel gewist of geleegd. Je kunt ze eventueel terugvragen uit een backup via de moderators. Ik kweek inmiddels al zo'n 10 jaar niet meer binnen. Ik heb ook niet heel veel behoefte om te pronken met mijn wiet. De kans dat er nog wat noemenswaardig voorbij komt is nul: Ik doe niet echt mijn best om het maximale uit mijn planten te halen, dus dat komt er ook niet uit dan. Bovendien heb ik inmiddels wel geaccepteerd dat ik een kleine plasser heb, en houd ik 'm liever in m'n broek.
        Ik zit niet alleen op dit forum, maar ook op diverse aquaria forums en flink wat tuiniersforums. Als ik adviezen uitbreng dan zijn die vaak algemeen, omdat ik het duizend keer fout zie gaan voor die ene goede keer - misschien valt het je ook wel op dat ik bij al die goede keren ook m'n mond houd. Ik gun iedereen zijn bubbel en ik omarm de mijne. Maar dat betekent wel dat ik soms dingen roep om mensen te behoeden voor ongeluk. Niet iedereen investeert zes uurtjes lezen over pH en begrijpt wat 'ie doet. Als ik dan ga roepen dat je een pH meter aan moet schaffen, en hij wordt gebruikt zonder te ijken, en die planten leggen het loodje omdat de pH 3 was, dan ben ik de schuldige. Dat trek ik mezelf aan, daar voel ik me verantwoordelijk voor. Als ik kan voorkomen dat mensen grote problemen maken en in plaats daarvan makkelijk op te lossen kleine problemen maken, dan doe ik liever dat laatste. Een van de dingen van planten kweken, welk type en waar ook ter wereld, is vooral weten wat er minimaal nodig is. Als je daar eens mee begint, dan kun je heel ver komen. Als je verder wilt, be my guest! Maar ik vind ook, dat als je mensen adviseert om verder te gaan dan het minimale, dat je dan ook een zekere verantwoordelijkheid moet nemen door ze te voorzien van een hele uitleg, en te helpen als het mis gaat - het was jouw idee/voorzet uiteindelijk. Misschien verschillen we daarover van mening, maar de mensen die ik een simpele methode heb aangeleerd zijn eigenlijk nooit een hulpvraag gestart waar een complexe oplossing nodig was.. Dat kan komen omdat ze het hebben opgegeven, of omdat ze succesvol zijn. Wat het ook is, ik heb er wel vrede mee.
        Check anders eens de hulpsectie en de onderwerpen, vrijwel niemand zegt "Hee, ik heb eigenlijk helemaal niks gedaan en nu heb ik een probleem". Het is vrijwel altijd "Ik zag dit idee en ik ben er aan begonnen en nu gaat alles fout.".
        Ik breek die cirkel graag. Dat mijn pluimen niet zo groot zijn als de jouwe, dat vind ik helemaal niet erg. Ik gun jou de dikste en zwaarste. Ik weet immers waar ik zelf genoeg aan heb

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        LR2 wat lief dat je door mijn aangeboren horkerigheid heen prikt . Let wel, jouw adviezen kom ik niet aan, maar jouw bewering dat weinig onderhoud resulteert in minder opbrengst is waar ik op reageerde. Ik draai ook heus niet het beste / noch heb de grootste. Geen probleem, dan past ie stijf helemaal in een pijp mond wat een van mijn zevenentwintig fetisjen is.

Je kunt prima naar de pro's kijken, en eerlijk: als je het goed doet, dan gaat het ook ECHT heel goed! Maar daarvoor moet je op een niveau zitten qua gedachtengang en precies, maar ook echt heel precies en secuur weten wat je doet. Dat kost flink wat avondjes lezen, youtube kijken, khan academy volgen..
      Ik ben een blower, ik ben een stoner, ik leef niet de lifestyle maar wel een deel van het gedachtengoed. Ik rook 's avonds een halve joint en dat is het..
      Maar als ik de luxe heb om niks te doen, dan maak ik daar gebruik van. Zo denk ik ook over het kweken; de goedkoopste aarde, aangevuld met een beetje zwarte turf. Zelfgemaakte zaden, zak koemest of kippenmest en een tuinslang.

Ja, ik haal absoluut niet het maximale uit mijn planten. Mijn opbrengst zit ongeveer op 60-70% van een aandachtige kweker. Maar ik besteed wekelijks(!) ongeveer 15 minuten aan mijn wietplanten.
      Die aandachtige kwekers besteden 15 minuten per dag. Dat is 700% meer tijd voor 40% meer opbrengst. Dat kan ik niet aan mezelf, of aan mijn vriendin, of aan de rest van de tuin verkopen.. Dat is weggegooide tijd. Tijd die ik kan besteden aan.. Alle andere dingen.

Weet je, als je een hobby leuk vind dan mag er echt wel tijd in zitten en je leer een boel over biologie. Ik ben in dat stadium geweest en ik heb er geen spijt van. Maar ik wil ook gewoon eens vijf avonden op een rij kunnen gamen en een massage kunnen krijgen. Dat gaat niet als ik voorovergebogen boven m'n canope hang. Die planten willen bloeien, die willen het tot een goed einde brengen. Als wij zorgen dat ze daar ruimte voor hebben, dan doen zij het harde werk.
      Als je te weinig oogst, dan zet je een extra plant neer, of dan ga je minder blowen. Is goedkoper en minder gezeik dan het maximale uit iets te halen. Half werk is ook de helft, en beide helften zijn voor jezelf; het werk dat wat oplevert, en het werk dat je werk bespaart.

Da's mijn persoonlijke filosofie. Eenieder mag vrij zijn om z'n eigen filosofie te bepalen, maar het loont soms om wat te lenen van anderen.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
        Ja, ik haal absoluut niet het maximale uit mijn planten. Mijn opbrengst zit ongeveer op 60-70% van een aandachtige kweker. Maar ik besteed wekelijks(!) ongeveer 15 minuten aan mijn wietplanten.
        Die aandachtige kwekers besteden 15 minuten per dag. Dat is 700% meer tijd voor 40% meer opbrengst. Dat kan ik niet aan mezelf, of aan mijn vriendin, of aan de rest van de tuin verkopen.. Dat is weggegooide tijd. Tijd die ik kan besteden aan.. Alle andere dingen.
        Kijk, nu kunnen we praten!
        Ik besteed om de 8-9 dagen maar 10 minuten aan mijn planten en haal wél het maximale er uit.

Een kwartier per dag bezig met de planten? No way, goeie irrigatie en meten is weten.
        Volg mijn fototopic voortaan hier als JD is gestopt.

Tot dan klik HIER.

Comment

• LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          Dan heb je niet het maximale Hork, besteed maar eens 15 minuten per dag! Er kan nog makkelijk 30-40% meer van die planten komen

• Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Mijn meest recente draai was net geen 2 gram de watt, lijkt me ruim voldoende.

Bio is de grootste onzin aller tijden,maar dat terzijde.

Als je een beetje weet hoe je voeding aanmaakt stem je het in 1x af perfect ook de p.h maar dat is meer gewenning en omdat je exact weet op eeen bepaald punt wat erin gaat.

Meten =weten
        Licht=gewicht
        Bio= geldklopperij en de grootste onzin aller tijden.
        Juist water geven = kunst

Comment

• Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Klopt helemaal, je telt gewoon de dopjes en doet een nacontrole met de meters.

• Minigrowcase
          Minigrowcase commented
          Editing a comment
          Ben vaak met je eens maar bio denken wij toch anders over.

• stafford
          stafford commented
          Editing a comment
          @Minigrowcase

De meeste roepen dat ze bio kweken,maar passen wel waar voedings middelen toe,ook al staat er doodleuk biologisch op dat betekend nog niet dat je bio kweekt omdat het uit bio bestanddelen komt, daar gaat het al mis men denkt bio te kweken maar doet dat niet eens 😁
      Bezig...
      X