Zaadbud

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • Heribei
    Advanced Grower
    MemberLucky Member
    • Oct 2011
    • 1140

    #1

    Zaadbud

    Korting op 420shop
    Hoe kan ik zien of de zaadjes in de bud rijp zijn?

    Groet Heribei
  • fl13r3flu1t3r
    Banned
    • Aug 2010
    • 3100

    #2
    Re: Zaadbud

    als ze dr bijna uitflikkeren kende gaan plukken.

    Plukze!

    Comment

    • LR2
      Mother of all Growers
      MemberLucky Member
      • Nov 2011
      • 8552

      #3
      Re: Zaadbud

      Niet iedere soort gooit ze naar buiten, je kunt eventueel een bevruchte pistil indrukken. Druk dan op het spitse puntje en dan vouwt hij een beetje open. Zie je een (mooie tijgerprint op een) bruin zaadje? Dan zijn ze rijp. Helaas geldt dat niet automatisch voor alle pistils natuurlijk.
      Met het oog op regenachtig weer en ontkiemen in de top (vorig jaar meegemaakt, spaghettibende) gebruik ik deze methode voortaan.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment

      • xDavidx
        Stoner
        Member
        • Jul 2012
        • 21

        #4
        Re: Zaadbud

        Ik had een vraagje, ik heb vandaag 157 mooie bruine zaadjes uit mijn plant gehaald, mijn vraag is, wat moet ik er nu mee doen? Hoe moet ik ze drogen, luchticht of niet etc?

        David

        Comment

        • Heribei
          Advanced Grower
          MemberLucky Member
          • Oct 2011
          • 1140

          #5
          Re: Zaadbud

          Moeten ze echt in de koelkast of hoeft dat niet persee?

          Comment

          • FlintStoned
            Banned
            • Oct 2012
            • 5580

            #6
            Re: Zaadbud

            Wel koel bewaren i.v.m. dormantie doorbreken en de levensduur van je zaad. Hoe warmer je bewaart hoe sneller de kiemkracht afneemt. Droog koel, niet luchtdicht bewaren ook een zaadje ademt, al is dit miniem.

            Comment

            • Heribei
              Advanced Grower
              MemberLucky Member
              • Oct 2011
              • 1140

              #7
              Re: Zaadbud

              Hoe bewaar ik ze het beste dan?
              Gewoon in een grip zakje of?

              Comment

              • LR2
                Mother of all Growers
                MemberLucky Member
                • Nov 2011
                • 8552

                #8
                Re: Zaadbud

                Papieren zakje of een sealtje gebruik ik altijd. Zo kan het blijven ademen, eventueel wat rijstkorrels erbij doen. In een gripzak krijg je schimmelvorming-
                Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                Comment

                • QnQ
                  Godlike Grower
                  Lucky Member
                  • Sep 2010
                  • 26093

                  #9
                  Re: Zaadbud

                  Dat ontkiemen in de top heb ik vorig jaar ook meegemaakt.
                  Ik kreeg de LV niet onder de 70% gedurende de laatste weken met als gevolg inderdaad spaghetti en veel onbruikbare zaden.

                  Ik berg ze wel afgesloten van de lucht op. Eventueel zijn er ook anti-schimmel-middeltjes waarmee je ze eerst nog kunt behandelen.
                  Zaadjes gaan in een epje, of zakje, en die gaat weer in een klein glazen potje met wat rijstkorrels.
                  De rijst doe ik niet bij de zaden zelf.
                  Bewaren doe ik ze in een koelkast bij zo'n 5oC.
                  Zaadjes van 10 jaar oud ontkiemen hier nog prima.

                  2012-05-24 mng2.jpg QNQ385.jpg
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment

                  • xDavidx
                    Stoner
                    Member
                    • Jul 2012
                    • 21

                    #10
                    Re: Zaadbud

                    Dank voor de hulp!

                    Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                    trouwens, als je rijst niet bij de zaadjes zelf doet maar om het zakje heen, dan heeft dat toch geen nut?

                    Comment

                    • QnQ
                      Godlike Grower
                      Lucky Member
                      • Sep 2010
                      • 26093

                      #11
                      Re: Zaadbud

                      Wel als dat zakje weer in een tweede luchtdicht afgesloten potje zit, die op zijn beurt met nog een hoop andere potjes in een dichte curverbox zit, met een hand rijst erin.
                      De koelkast kan soms best vochtig worden, op deze manier creƫer ik twee luchtdichte kamers die droog zijn, terwijl het bij de zaden zelf nooit te droog wordt, dat kan namelijk ook nog.
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                      Comment

                      • xDavidx
                        Stoner
                        Member
                        • Jul 2012
                        • 21

                        #12
                        Re: Zaadbud

                        wauww, wat een theorie! Ga ik ook maar eens doen! Bedankt;D

                        Comment

                        Bezig...