Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Buitenwiet net zo goed als binnenwiet

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Buitenwiet net zo goed als binnenwiet

ik wil ook zo'n gedoogautomaat
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Dus al wie ni aan versneld drogen doet mits dat toestel draagt oogkleppen zooals miljoenen anderen al al die jaren?
      Heb jij het niet wat hoog in je bol kerel omdat je nog studeert, denk jij nu echt dat je het warm water uitgevonden hebt met dat versneld drogen?
      Jij droogt zo omdat je sneller van de 'stank' afwil, dat wil niet zeggen dat dat de juiste manier is van drogen.
      Wiet versneld drogen door verhitting en daarna in de bokaal en dat noem jij curen en drogen?
      Jij ontneemt die wiet de kans om een hele boel processen te ondergaan die van essentieel belang zijn om het beste eindproduct te behalen dat mogelijk is.
      Na de oogst komt juist het belangrijkste, je hebt daar maanden energie in je kweek gestoken en dan ga je effe alles op 3 dagen versneld drogen, en in jouw ogen is het enige alternatief half beschimmelde wiet vanop een natte zolder en daartussen niks ofwa?
      Dus iedereen die zo dom is van zo geen droogmachien te gebruiken is een debiel die beschimmelde zolderwiet paft, daar komt het toch op neer?
      Droog in een tent met filter dan heb je zowiezo geen last van geur, de rest leg ik je niet uit want in het land der blinden is éénoog koning he!
      Je lijkt wel een LEDverkoper

Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
      Die indruk mag je zeer zeker hebben ganjax. Ik ken alleen zelf 't resultaat van die methode, en daar baal ik best van, niemand die me bijstaat (of kan bijstaan) in mijn betoog. Ik begrijp je sceptische houding, ik heb ook vijf jaar op de 'normale' methode gewerkt en geloofde ook dat er geen andere weg was. Tot mijn ouders 't bij me afdwongen dat ik alles op de droogmachine zou gooien ("Het stinkt hier zo, kan dat niet sneller? We hebben toch dat apparaat? Probeer dát eens!" Herhaal 20x per week). Ik baalde, 'Al mijn wiet verkloot godverdomme' totdat ik het resultaat proefde. Maar ook hier geld; ik kan het je niet laten proeven om het te bewijzen. Je zult jezelf moeten overtuigen, en om een droogautomaat van 130 euro aan te schaffen voor een 'proeftopje' is natuurlijk ook belachelijk. Vandaar dat ik mensen aanraad: koop eens een zak gedroogde appelschijfjes, als je wilt stuur ik jou er zelfs wat op ganjax . Zelfde methode, zelfde resultaat qua smaakbehoud.

Maar wat de boer niet kent, dat vreet 'ie niet, natuurlijk. Zelf weten. Als ik van die beschimmelde zoldertoppen zie hangen of verhalen lees over hoe het drogen verkeerd is gegaan, dan gniffel even hardop ik in mijn vuistje. Met de kennis die ik nu heb, vind ik het achterlijk van mezelf dat ik 't nooit eerder gedaan heb. Maar blijf vooral je oogkleppen ophouden, dat werkt voor miljoenen mensen ook al jaren prima
      ‘A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on’

Comment

als permanent pretonderzoeksdeskundige (met warme aardse ondertoon en fruitig aroma) valt me hier in deze discussie wat op :

het gebrek aan controleerbaar en vergelijkbaar bewijs

Ik ga niet ontkennen dat ikzelf ook niet af en toe de turbodroogmethode hanteer trouwens, en die is wat mij betreft altijd onderhevig aan opgetrokken wenkbrauwen. Praktische overwegingen kunnen voor een deel van de oogst heel dringend zijn, en verbetering van de tot nu toe gebruikte methoden voor rap drogen heeft niet alleen mijn continue nieuwsgierigheid, inmiddels ook mijn interesse. Standaard drogen & curen is en blijft mijn gouden standaard, tot er wat aantoonbaar vergelijkbaars komt.
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Probeer 't eens. Met appels, peren, pruimen, bananen en ander fruit (en kruiden) wordt 't al jáááren zo gedaan. De Italiaanse kruiden in je keukenkastje smaken toch ook prima?
          Dat vind ik dan weer appels peren pruimen en bananen met wiet vergelijken.

Comment

Gebrek aan bewijs? Komaan man, spreek eens met pioneers van het eerste uur die al een halve eeuw bezig zijn, juist drogen is algemeen geweten dat je dat niet gaat versnellen of doen onder verhitting.
            Denk dat het eerder gaat over gebrek aan ervaring bij velen.
            Oorspronkelijk geplaatst door moreweed View Post
            als permanent pretonderzoeksdeskundige (met warme aardse ondertoon en fruitig aroma) valt me hier in deze discussie wat op :

het gebrek aan controleerbaar en vergelijkbaar bewijs

Ik ga niet ontkennen dat ikzelf ook niet af en toe de turbodroogmethode hanteer trouwens, en die is wat mij betreft altijd onderhevig aan opgetrokken wenkbrauwen. Praktische overwegingen kunnen voor een deel van de oogst heel dringend zijn, en verbetering van de tot nu toe gebruikte methoden voor rap drogen heeft niet alleen mijn continue nieuwsgierigheid, inmiddels ook mijn interesse. Standaard drogen & curen is en blijft mijn gouden standaard, tot er wat aantoonbaar vergelijkbaars komt.
            ‘A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on’

Comment

@Ganjax : mijn post is onduidelijk, excuus daarvoor.

ik bedoelde aan te geven dat langzaam drogen zonder andere hulpmiddelen dan een ventilatortje mijn voorkeur heeft. Zo is me dat geleerd, daar heb ik de beste resultaten mee. Als drogen met een droogautomaat eenzelfde resultaat op zou leveren vind ik dat interessant. Echter ga ik daar geen stappen in ondernemen voordat ik daar concreet en tastbaar bewijs van in handen (en longen) heb.
              Nog anders gesteld : ik kan me slecht voorstellen dat het net zo goed werkt als "klassiek" drogen, maar wat mij betreft mag daar best discussie over bestaan, en input van nieuwe ideeën of ervaringen vind ik fijn. Dat bevestigd namelijk al bestaande kennis of verbeterd die als het zo uitkomt.

En : er zijn situaties te bedenken dat rap drogen de enige methode is om uberhaupt nog wat over te houden. Als zo'n droogautomaat dan een rol kan spelen heb ik daar geen bezwaar tegen -mits ik het resultaat eens heb geproefd van te voren

Comment

Onder curen versta ik het gecontroleerd fermenteren van je wiet. Dit gaat enkel als er meer dan 30 % water in de wiet aanwezig is en onder zuurstof arme omstandigheden. Snel gedroogde wiet kan je dus wel in een pot stoppen en bewaren maar daar cured niet veel aan.

Terug on topic.

Inhoudsstoffen van planten bepalen mede de karakteristieke eigenschappen zoals geur en smaak van een plant. De vorming van deze inhoudsstoffen gaat gepaard met de groei van de plant. Wanneer we spreken over inhoudsstoffen kunnen we het hebben over primaire en secundaire metabolieten.

De chemische reacties in de plant kunnen we verdelen in twee hoofdgroepen: assimilatie (opbouw, anabolisme) en dissimilatie (afbraak, katabolisme).
                We weten dat de stofwisseling van planten is gebaseerd op de assimilatie. Er worden suikers gemaakt uit CO2 en water. Met de gevormde suikers kan een plant twee dingen doen:
                - Dissimilatie, de suikers weer afbreken. Dit levert de plant energie op.
                - Voortgezette assimilatie: verdere omzetting in andere meer complexe moleculen.

Het basisproces van het omzetten van CO2, water en licht in suikers noemt men ook wel het primair metabolisme.
                Men zou kunnen spreken van gewoon groeien. hoe meer co2, water, licht en meststoffen we aanbieden, hoe harder het primair metabolisme draait en hoe sneller de planten dus groeien. In de binnenkweek wordt er veelal naar gestreefd om dit primair metabolisme zo optimaal laten verlopen, omdat dit leidt tot een hoge opbrengst.

In een buitenkweek worden planten continu blootgesteld aan diverse stresssituaties zoals extreme lage of hoge temperaturen, vraatzuchtige dieren, ziekteverwekkende micro-organismen en UV-stralen. Om zich te beschermen tegen dergelijke ongunstige condities hebben planten diverse afweermechanismen ontwikkeld op basis van de aanmaak van chemische moleculen. Zo kunnen planten in bepaalde stresscondities de productie van een groot aantal verschillende defensiemoleculen aanschakelen, waaronder de secundaire metabolieten. Planten doen dus een beetje aan chemische oorlogsvoering.

De productie van deze secundaire metabolieten kost de plant energie. Bovendien maakt de plant bij de productie van deze secundaire metabolieten gebruik van stoffen die afkomstig zijn uit het primaire metabolisme. Hierdoor gaat secundair metabolisme dus ten koste van de groei van de plant. In de praktijk betekent dit dat als er weinig stressfactoren voor de plant aanwezig zijn, het primair metabolisme optimaal verloopt en weinig secundaire metabolieten worden gevormd. Hierdoor groeit de plant optimaal en ontstaat een hoge opbrengst. Als er veel stressfactoren voor de plant aanwezig zijn, zal het secundair metabolisme volop worden aangeschakeld ten koste van het primair metabolisme. In dit geval groeit de plant niet of sterk geremd.

Wanneer de plant dus onder optimale omstandigheden groeit, vindt vooral primair metabolisme plaats. Wanneer de plant last heeft van stress , vindt er dus meer secundair metabolisme plaats. In dit geval kunnen er, voor ons, interessante stoffen gevormd worden.

Je zou dus kunnen zeggen dat de minder gunstige omstandigheden buiten de plant aanzet tot het maken van een grotere diversiteit in inhoudsstoffen wat op zijn beurt dan weer de karakteristieke eigenschappen van de plant kan beïnvloeden en dus ook medicinale effecten maar ook geur en smaak beïnvloeden.
                Last edited by FlintStoned; 4 February 2013, 13:11.

Comment

Ik wist dat 't een zinloze discussie ging worden vanaf het begin. In cannaland slijten gewoontes blijkbaar prima vast. Ik blijf heilig overtuigd van mijn methode (Typisch?). Misschien heb ik toch een enkeling nieuwsgierig kunnen maken.. Dat is een goed begin.
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Enkel omdat je niet gesteund wordt in jouw zienswijze maakt het toch nog geen zinloze discussie. Vastgesleten hmmm, Trail and Error wat dacht je daarvan, ervaringsdeskundigen. Daarnaast is er natuurlijk genoeg wetenschappelijk onderzoek gedaan naar fermentatieprocessen. Met name in de tabaksindustrie maakt men hiervan gebruik. Ik bestreid niet dat je in een voedseldroogmachine heel goed fruit en specerieen kan drogen en dat daar de smaak en geur dan heel aardig van behouden blijft toch blijf ik dat appels peren pruimen en bananen met wiet vergelijken.

Ik ben dan misschien in uw ogen "vastgesleten" maar dan ga je dus wel voorbij aan de ervaringen van duizende jaren gebruiken en opslaan van cannabis. De wiet enkel drogen en "curing" (gecontroleerd fermenteren) zijn toch echt wel twee verschillende zaken in mijn ogen. Wat er allemaal voor processen plaatsvinden tijdens het fermenteren van cannabis is ruimschoots beschreven op het internet en snel op te zoeken met een beetje google of yahoo-en. Zouden deze bronnen die allemaal het zelfde proces beschrijven en wat uitvoerig is onderzocht het allemaal mis hebben?

Ik respecteer heus jouw bevindingen en als jouw manier van drogen en opslaan voor jouw prima is dan zou ik zeker zo doorgaan. Er zijn wel meer manieren om je wiet te drogen dan enkel op een zolder. In dozen, in kranten gewikkeld, aan de lijn, op het net, in vochtige terracotta potten, vriesdrogen, enz. Al deze manieren zijn echter gestoeld op het langzaam laten verdampen van het vocht uit de plant bij een gematigde temperatuur en in het donker. Bladgroenafbraak duurt overigens minimaal 10 x 24 uur alles wat je sneller droogt heeft dus opgesloten bladgroen, die muntsmaak.
                    Last edited by FlintStoned; 4 February 2013, 14:33.

Comment

Met drie dagen tweemaal daags, twee uur op 40 graden (lv blijft hoog door de vorm van het apparaat) krijg je in zo'n machine niets droog, van degelijke cure-processen is dus wel zeker sprake, tijdens en na die drie dagen. Weinigen hier blijken in te zien dat ik alsnog een fermentatieproces laat plaatsvinden. Er zijn zelfs, nee het is zelfs zo dat fermentatie bij hogere temperaturen sneller verloopt. Die mensen - bijvoorbeeld tabakstelers die curen op 55°C- kunnen het ook niet mis hebben toch? Eerst afkraken voordat je weet hoe 't werkt, lijkt mij ook de juiste reactie als ik iets nieuws lees. In plaats van vragen stellen en vervolgens een onderbouwde conclusie ontwikkelen. Zoals ik al zei neemt het curen alsnog maanden in beslag. Dat zou niet kunnen -en niet hoeven- als alles kurkdroog uit dat apparaat komt. De directe sprong van droogmachine naar 'kurkdroge en ongecurede wiet prima vinden' vind ik nogal snel gemaakt. That's all.
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.

Comment

Dat maakt je verhaal iets duidelijker ik kon dat niet echt uit je voorgaande posten lezen maar kan aan mij liggen. Ik ging er idd vanuit dat die wiet dan op 3 dagen geheel droog is (+/- 10 tot 15 % water t.o.v. de droge stof). Als men voedsel droogt voor te bewaren dan zal dit toch ook relatief droog uit die machine moeten komen lijkt me zo, vandaar die gedachtegang.

Eerst afkraken voordat je weet hoe 't werkt, lijkt mij ook de juiste reactie als ik iets nieuws lees
                        Waar kraak ik je dan af? en drogen in een droogmachine is nu niet zo heel nieuw. ook dit staat op bijna elk cannabis forum te lezen.

Comment

Hahaha ik gooi alles op de droogautomaat. Binnen drie dagen is alles droog genoeg voor de cure-zak, zonder verlies van smaak in mijn optiek (en de optiek van minstens 8 anderen). Het curen is belangrijker, dat neemt soms maanden in beslag. Ik heb buiten erg compacte en erg fluffy AF's gekweekt die shop-waardig zijn qua smaak. Zelfs vrienden vragen me waar ik die gehaald heb. Als ik ze vertel dat 't van buiten komt, én in een paar dagen gedroogd is, vallen ze vaak bijna van hun stoel. Geloof het of niet, maar mijn kijk op drogen is totaal omgeslagen. Waar ik vroeger de zolder vol hing met toppen, die een maand bloot werden gesteld aan duister, vocht en schimmels, heb ik nu alles in drie dagen verpakt om te curen. Zonder verlies van smaak. Geen gezeik meer met die witte schimmelpluimen, geen dagenlang meurende schuur, geen lange wachttijden voor je de eerste tester kunt roken, geen afzuigingkjes of droogkistjes bouwen om alles in op te hangen. Gewoon op de droogmachine, driemaal daags twee uur op 35-40 graden, en drie dagen later de zak in om te curen.
                          Waarom risico lopen als het risicolozer kan? Omdat het internet dat zegt, en een boel mensen beweren dat er geen andere weg zou zijn? Daar bedank ik voor
                          Probeer 't eens. Met appels, peren, pruimen, bananen en ander fruit (en kruiden) wordt 't al jáááren zo gedaan. De Italiaanse kruiden in je keukenkastje smaken toch ook prima?
                          Dus hier is het nog droog op een paar dagen en een paar reply's later niet?

Oorspronkelijk geplaatst door beentheredonethat
                          Zinloze discussie op een locatie waarvan je mag verwachten dat toch minstens het droogproces wel een beetje beheerst zou worden.

Haastige spoed is zelden goed.
                          Blijkbaar mag je dat niet verwachten

Oorspronkelijk geplaatst door moreweed View Post
                          @Ganjax : mijn post is onduidelijk, excuus daarvoor.

ik bedoelde aan te geven dat langzaam drogen zonder andere hulpmiddelen dan een ventilatortje mijn voorkeur heeft. Zo is me dat geleerd, daar heb ik de beste resultaten mee. Als drogen met een droogautomaat eenzelfde resultaat op zou leveren vind ik dat interessant. Echter ga ik daar geen stappen in ondernemen voordat ik daar concreet en tastbaar bewijs van in handen (en longen) heb.
                          Nog anders gesteld : ik kan me slecht voorstellen dat het net zo goed werkt als "klassiek" drogen, maar wat mij betreft mag daar best discussie over bestaan, en input van nieuwe ideeën of ervaringen vind ik fijn. Dat bevestigd namelijk al bestaande kennis of verbeterd die als het zo uitkomt.

En : er zijn situaties te bedenken dat rap drogen de enige methode is om uberhaupt nog wat over te houden. Als zo'n droogautomaat dan een rol kan spelen heb ik daar geen bezwaar tegen -mits ik het resultaat eens heb geproefd van te voren
                          Duidelijker nu

Met drie dagen tweemaal daags, twee uur op 40 graden (lv blijft hoog door de vorm van het apparaat) krijg je in zo'n machine niets droog, van degelijke cure-processen is dus wel zeker sprake, tijdens en na die drie dagen. Weinigen hier blijken in te zien dat ik alsnog een fermentatieproces laat plaatsvinden. Er zijn zelfs, nee het is zelfs zo dat fermentatie bij hogere temperaturen sneller verloopt. Die mensen - bijvoorbeeld tabakstelers die curen op 55°C- kunnen het ook niet mis hebben toch? Eerst afkraken voordat je weet hoe 't werkt, lijkt mij ook de juiste reactie als ik iets nieuws lees. In plaats van vragen stellen en vervolgens een onderbouwde conclusie ontwikkelen. Zoals ik al zei neemt het curen alsnog maanden in beslag. Dat zou niet kunnen -en niet hoeven- als alles kurkdroog uit dat apparaat komt. De directe sprong van droogmachine naar 'kurkdroge en ongecurede wiet prima vinden' vind ik nogal snel gemaakt. That's all.
                          En hier is het niet droog op een paar dagen?(waarom dan dat toestel de hemel inprijzen met de argumenten die je eerst aanhaalde?)
                          Je spreekt jezelf tegen, en nu ben je tabak met wiet aan het vergelijken wat ook niet opgaat, net zoals met je fruit en groenten.
                          En omdat je geen gelijk krijgt in je discussie wil niet zeggen dat ze zinloos is.

Comment

@Ganjax: Ik doelde erop dat een discussie in je eentje voeren, tegen zo'n 5 goed geïnformeerde personen, zinloos is. Daar kun je zelf ook wel het punt van inzien, niet?
                            Wiet met wiet vergelijken kan hier niet, ganjax, want dat is zoiets als smaak met smaak vergelijken. Je moet het kunnen proeven om er een oordeel over te vellen. Van handel mag hier geen sprake zijn, dus een sample mag ik ook niet sturen. Ik kan dus niets anders doen dan dichtbij gelegen, en gelijk behandelde gewassen noemen. Daar zul je ook vast een punt in kunnen vinden. Want hoe moet ik 't anders doen? Vertel jij 't me? Hoe kan ik jouw droog en cure methode ervaren zonder wiet?
                            Mezelf tegen spreken doe ik niet zo vaak, misschien af en toe dan. Evenals er een verschil blijft bestaan tussen droog en droog. Jij hangt je wiet toch ook te drogen voordat je gaat curen? Hoe wil je curen als alles gortdroog is? Dat kan niet.. Jouw manier van drogen, kan, als je zo interpretatieloos blijft redeneren, ook door de plee. Want écht droog is het niet, wanneer je start met curen, toch? Ik kan je nu ook vastpinnen op het woord 'drogen' en 'droog' in je methode, maar vind dit nogal laag om in een discussie aan te grijpen. Ik kan er met mijn hoofd wel bij dat je wiet niet helemáál droog is als jij begint met curen. Ik verwacht van jou ook een beetje flexibiliteit en kennis van materie. Ook al mag ik dat niet verwachten.
                            Zie trouwens die eerste post:
                            Binnen drie dagen is alles droog genoeg voor de cure-zak, zonder verlies van smaak in mijn optiek (en de optiek van minstens 8 anderen). Het curen is belangrijker, dat neemt soms maanden in beslag.
                            Een beetje creatief quoten kunnen we allemaal, maar vergeet niet dat er nog steeds te lezen valt wat er naast, of zelfs vóór staat . Ik val eerder in herhaling dan dat ik mezelf tegenspreek, zie ik nu als ik teruglees. Misschien moet ik dat minder doen. Het feit dat ik studeer heeft trouwens niets te maken met mijn visies. Waarom je dat eerder aanhaalde snap ik niet.

@Flintstoned: ik had 't ook niet tegen jou gericht hoor. Ik bedoel alles hier in zijn algemeenheid, tenzij er een apenstaart voor staat.

Comment

Misschien zinvoller om er in een apart topic verder op in te gaan? Het gebruik van voedeldroogmaschines is iets wat wel meer mensen doen. Op zowat ieder Engelstalig forum kom je er wel een topic over tegen. Ook hier met fervente voor en tegenstanders en zeer uiteenlopende meningen en ervaringen. Over het algemeen lees je daar dan ook dat men er mee geëxperimenteerd heeft en dat het voor een snelle rokerd prima werkt of om water gecurde wiet te drogen maar niet de voorkeur heeft. Op zich denk ik de moeite waard om er eens over te bomen.

Dit topic gaat volgens mij eerder over het verschil in buiten en binnenwiet en waar dat vandaan komt, losstaande van op welke manier men het dan na de oogst verder verwerkt en bewaart.
                              Last edited by FlintStoned; 4 February 2013, 21:25.

Comment

Als ik ze vertel dat 't van buiten komt, én in een paar dagen gedroogd is, vallen ze vaak bijna van hun stoel.
                                Wat is hier creatief quoten aan?

Comment

Bezig...
                                X