Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat is hier aan de hand?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wat is hier aan de hand?

    Korting op 420shop
    Beste mede kwekers,

    Bij 1 van de 5 hangen de bladeren bovenin slap. Ze hebben gisteren nog water gehad.
    Ik las iets over mogelijk een ijzer tekort of ergens anders een van.
    Wat kan ik hier aan doen ?
    Bij de andere 4 planten hebben de bladeren andere kleur er in en de vingers wijzen een andere kant op.





    Als iemand tips voor mij heeft hoor ik die graag!

    #2
    Re: Wat is hier aan de hand?

    Staan ze in de regen en dus nat?


    -Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten-

    Comment


      #3
      Re: Wat is hier aan de hand?

      Chlorose

      Als laatste even wat termen en wetenswaardigheden. Tekorten of overschotten kunnen allerlei verschijnselen veroorzaken die we kortweg kunnen benoemen met twee termen. Necrose is het afsterven van weefsel en is onomkeerbaar. Chlorose gebruiken we om een verkleuring te beschrijven als gevolg van een tekort aan bladgroen(=chlorofyl). Chlorose is (enigszins) omkeerbaar door het toedienen van de ontbrekende voedingsstof. Voor een eerste diagnose is het belangrijk te weten dat de symptomen van een tekort zowel onder aan als boven aan de plant als eerste zichtbaar kunnen worden en dit afhankelijk is van het vermogen tot mobiliteit van een (ontbrekende) voedingsstof. Mobiele voedingsstoffen (N, P, K, Mg) veroorzaken in eerste instantie een probleem onderin de plant. Een tekort aan minder of niet-mobiele voedingsstoffen (Mn, Zn, Ca, S, Fe) manifesteert zich eerst boven in de plant op de jonge bladeren en/of groeischeuten.


      IJzer (Fe) is noodzakelijk voor de aanmaak van bladgroen.
      Symptomen: een tekort zal verkleuring van de groeipunten veroorzaken met gele bladeren tot gevolg. De chlorose gaat van binnen naar buiten op het jonge blad en de groeischeuten, terwijl de nerven in het blad groen blijven. In een verder gevorderd stadium raken ook de oudere bladeren aangetast, uiteindelijk kunnen de bladeren bijna wit worden en ontstaan er necrotische (dode) plekken op het blad. Elke standaard voeding bevat voldoende ijzer.

      Oorzaken: tekorten ontstaan meestal door een te hoge pH in het wortelmilieu of een te nat en/of een te koud substraat.
      Let op: de symptomen lijken bijzonder veel op die van een Mg-tekort! Voor een juiste diagnose: een Mg-tekort manifesteert zich vooral op de onderste bladeren van de plant. Wanneer er sprake is van slecht uitziende bladeren met necrose of de bladranden/toppen opgekruld zijn en afsterven: een Mg-tekort, geen Fe-tekort. Het is erg belangrijk de juiste diagnose te stellen omdat het onnodig toevoegen van Fe een fosfor-tekort kan veroorzaken en een goed bedoelde actie tot grotere problemen leidt!

      Dit lijkt verdomd veel op jou symptonen, maar onderzoek het zelf even
      op de onderstaande topics en stel je eigen diagnose, dat gaat altijd
      beter dan andere mensen die je helpen via het internet, aangezien jij
      de verzorger bent, en precies weet wat je met je planten gedaan hebt etc.
      (correctie: dat weet je niet altijd zelf beter, haha ik kwam er zelf nmlk ook ff niet uit,
      en heb dezelfde symptonen )


      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...kort-of-teveel

      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...dings-tekorten

      https://jointjedraaien.nl/wietforum/threads/10032
      Last edited by Mindfulnesz; 22 August 2014, 14:36.
      'God wants spiritual fruits, not religious nuts'

      Comment


        #4
        Re: Wat is hier aan de hand?

        Ik gooi het op een virusje. Tenminste TMV heeft ongeveer eenzelfde beeld.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

          Het paarse in het steeltje is dan ook gekenmerkt want de plant maakt zijn eigen antibiotica en dit is dan het paars kleurtje aan het steeltje die probeert om die virus tegen te houden zodat het niet verder de plant besmet.

          Comment


            #6
            Re: Wat is hier aan de hand?

            Het lijkt TMV, maar ik zie geen blad wat echt krom trekt toch ?
            Is het een stek, of uit zaad ?

            Klein potje, grote plant.
            Staat ze niet gewoon erg droog ?
            Want regen komt er niet meer in denk ik.

            Verder geef je geen info over welke voeding je precies geeft en welke grond ze in staan.

            Meer info = beter advies.

            (en in de goeie rubriek plaatsen helpt ook)
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #7
              Re: Wat is hier aan de hand?

              Er zijn 2 blaadjes die wat krom trekken aan de puntjes zie ik toch een beetje.
              ik heb ook ergens gelezen dat je kan zien aan die puntjes van de blaadjes of uw plant het goed heeft of niet en als ze niet recht groeien dat uw plant het niet naar zijn zin heeft of zoiets.
              jullie mogen me zeker verbeteren als dit niet zo is want ik lees veel hehe.

              Comment


                #8
                Re: Wat is hier aan de hand?

                Ik heb gister gelezen wat het TMV virus is. Daar lijkt het Veel op en hier is helaas niks aan te doen.
                Ik zou de bladeren weg kunnen knippen. Maar of het dan weg gaat weet ik niet.
                De platen zijn uit stek. Kweek met 30 liter potten en grond van de growshop.
                Voeding is van hy-pro en dit geef ik bijna iedere keer met water geven. 50 ml op 10 liter.
                Hier zitten toch alle voedingsstoffen in? Dus een voeding te kort lijkt mij stek meschien wel een overvloed maar ik heb geen verbrande blad punten.

                Ik denk dat het weer er ook een grote invloed op heeft.

                Als ze te weinig water hebben gingen de planten meestal helemaal slap de nieuwe scheuten vooral. Dat merkte ik wel met de warme dagen.
                Dus wat het nu precies is weet ik niet waarom de bladeren slap hangen.
                Denk dat het weer ook grote invloed heeft.

                Dit is mijn 2 de kweek jaar ben dit jaar goed aan het lezen op het forum wat het is. Maar kom er niet helemaal uit.

                Kwam er gister ook achter dat er een apart mapje is voor blad problemen. Ik weet de weg nog niet zo goed op het forum.

                Ben tenslotte ook maar een lerend mens. Bedankt voor jullie hulp waardeer dit erg!

                Comment


                  #9
                  Re: Wat is hier aan de hand?



                  Dit is de voeding

                  Comment


                    #10
                    Re: Wat is hier aan de hand?

                    Hey Bassie,

                    Ik heb het ook gehad op men plant en heb de blaadjes die aangetast waren weg geknipt als het natuurlijk niet teveel is en het heeft bij mij geholpen.
                    ik was er natuur zeer vroeg bij waardoor het zich niet heeft kunnen uitbreiden.

                    Comment


                      #11
                      Re: Wat is hier aan de hand?

                      @LR2 & Matsy:

                      Hahah jullie gooien vandaag wel met die TMV virussen he
                      Dit komt dus best wel vaak voor, ik heb ook die paarse stengeltjes,
                      dan ben ik er nu wel zeker van dat ik echt het TMV virus heb.

                      @Bassie007:

                      Iik heb zelf ook last van het virus, sucks maar niks aan te doen. Gewoon
                      mee nemen in je ervaring, en volgend jaar beter! Ik zou wel even dit topic
                      door lezen wat ik hier onder plaats. Het eerste bericht is wat angstzaaierij
                      blijkt als je alle 4 pagina's de reacties ff door leest. Wel handig om wat begrip
                      te krijgen over waar je mee te maken hebt. Ik wens je veel succes!

                      Groetjes
                      bassie007, dus wat dat betreft kunnen wij elkaar de hand schudden.
                      'God wants spiritual fruits, not religious nuts'

                      Comment


                        #12
                        Re: Wat is hier aan de hand?

                        Blad met TMV wegknippen heeft geen zin. TMV zit in de plant, niet alleen in dat blaadje. Zou er niks aan doen verder.
                        Plus dat er nog groen in dat blad zit ook. Groen blad kan de plant nog gebruiken.

                        En wondjes maken aan je buitenplant is nooit een goed idee.
                        Toprot sporen zweven door de lucht, op zoek naar dat soort beschadigingen waardoor ze in je plant kunnen kruipen.

                        Andere stekkenboer nemen de volgende keer, of uit zaadjes kweken.
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          #13
                          Re: Wat is hier aan de hand?

                          @Mindfulensz

                          Het is idd jammer. Aldoende leert men zullen we maar zeggen!

                          Ik zie wel je linkje niet.

                          @QnQ

                          Ik laat het er ook bij en ga geen bladeren verwijderen.
                          Deze fout heb ik vorig jaar gemaakt had heel veel top rot.

                          Comment


                            #14
                            Re: Wat is hier aan de hand?

                            Haha Mind,

                            Wel ze stonden in afslag dus ja ik dacht "ik ga er een paar besmetten"

                            Nu dat wist ik niet QnQ. ik dacht eerder dat dit in het blad komt door bladluizen ofzo.

                            Comment


                              #15
                              Re: Wat is hier aan de hand?

                              Zo kleine pot en zo grote plant
                              God was never on your side..

                              Comment

                              Bezig...
                              X