Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Frisian Dew buitenkweek Bladproblemen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Frisian Dew buitenkweek Bladproblemen

    Korting op 420shop
    Hallo ik zal me even voorstellen.
    Ik ben Moermanski en ik ben reeds enkele jaren wat bezig met kweken voor eigen gebruik. Ik heb geen ervaringen met forums maar vond het toch eens tijd wat te gaan posten.

    Nu ben ik bezig met een buitenkweekje met 2 Frisian Dew plantjes van Greenhouse.
    Tot nu toe is de groei redelijk goed verlopen en zijn ze toch wel wat groot geworden, ik zit nu in bloei week 1-2
    Vorige week wat last gehad van rupsen maar door snelle behandeling zijn die volledig weg.
    Sinds vorige week begin ik problemen te krijgen met de middeloude bladeren.
    Zoals zichtbaar op de foto's heb ik last van chloroze tussen de nerven waaraan ik dacht aan een magnesiumprobleem.
    Maar ook heb ik zeer licht last van vergeling aan sommige bladranden. Dit moet dan een kaliumgebrek zijn?
    Verloop: wolkachtige chloroze op het blad, soms vergeling van de bladranden, sommige bladen hebben ook wat kleine bruine stippen dan worden ze geler tot ze volledig geel worden (sommige met verbrande bladranden zoals kalium) en dan vallen ze af en drogen ze op.

    Ik gebruik voeding van aptus. De voedingslijn geeft aan dat ik continu mag voeden maar dit wissel ik af met gewoon afgezuurd grondwater.
    Ph word altijd gemeten en afgezuurd tot 5.8-6.3 EC komt nooit hoger dan 1.2-1.3

    De plantjes blijven zeker groeien, aarde staat elke dag droog en ze krijgen +- 10L water/ plant.

    Graag jullie mening over wat jullie hiervan denken.

    Alvast bedankt,

    Groeten2016-08-22 14.39.03.jpg2016-08-22 14.39.41.jpg2016-08-22 14.40.25.jpg2016-08-22 14.39.18.jpg2016-08-22 14.40.51.jpg2016-08-22 14.41.01.jpg2016-08-22 14.41.10.jpg

    #2
    Re: Frisian Dew buitenkweek Bladproblemen

    De op 1 na laatste lijkt op een N tekort.
    50L potten?.
    Elke dag 10L lijkt mij heel veel.
    Voel je ook aan je potten hoe zwaar ze zijn,soms lijkt het droog terwijl ze onder nog voldoende water hebben.
    Blijft die 10L ook echt in de pot zitten?

    Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

    Comment


      #3
      Re: Frisian Dew buitenkweek Bladproblemen

      Je geeft zeker al bloeivoeding?
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


        #4
        Re: Frisian Dew buitenkweek Bladproblemen

        Ze zitten in 85 liter potten, er loopt wel wat water door de gaten van de pot maar toch drinken ze veel.

        Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

        De toppen beginnen zich te vormen dus ik geef idd al bloeivoeding

        Comment


          #5
          Re: Frisian Dew buitenkweek Bladproblemen

          De toppen beginnen zich te vormen dus ik geef idd al bloeivoeding
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #6
            Re: Frisian Dew buitenkweek Bladproblemen

            Grond ziet uit als cocos/ kan dat?

            ZO ja dan is dat Mg en Ca probleem best verklaarbaar.

            Comment


              #7
              Re: Frisian Dew buitenkweek Bladproblemen

              Bedankt voor uw reactie,

              Ik wist helaas niet dat ik tot 3de week bloei moest wachten met voeding toe dienen. Ik heb nu wat bloedmeel en keresiet gemengd in de aarde om hopelijk toch terug stikstofopname en magnesium te krijgen. Behalve onderaan wat slechte bladeren doen ze het nog zeer goed. Daarnet ook eens ph van de aarde bekeken maar die zat toch wat aan de lage kant (5-5.5), dit vind ik raar aangezien ik altijd mijn water ph meet en die nooit afwijkt van een ph 5.8-6.5. Nu dus enkele dagen water met ph7 toedienen.
              Grtz
              Nog tips om mijn probleem recht te trekken?

              Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

              Grond is een mix van plagron ligtmix en universele potgrond.

              Comment


                #8
                Re: Frisian Dew buitenkweek Bladproblemen

                De meetmethode met pH, vooral met water dat weer aan zuurstof wordt blootgesteld na lange tijd (zoals grondwater), is nogal inaccuraat.
                Eigenlijk moet je daarvoor veel roeren en redelijk wat tijd wachten voordat je meet. Vaak weten mensen dat, maar het kan een verklaring zijn voor de lage bodemwaarde.

                Een keertje all-round groeivoeding meegeven (Sorry, maar Pokon has it all, inclusief sporenelementen) kan best eens helpen. Anders wordt het een race tegen het leegtrekkende blad.

                Die lage pH kan er trouwens wel voor zorgen dat inderdaad, zoals flint zegt, de Mg en Ca uit de bodem gespoeld zijn. Een goede allround groeivoeding bevat die sporenelementen. Maar een klein beetje (theelepel per pot) Calmag toevoegen zou geen kwaad moeten kunnen.
                Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                Comment


                  #9
                  Re: Frisian Dew buitenkweek Bladproblemen

                  Naast magnesium tekort door een laag magnesium gehalte in de bodem, kan magnesium tekort ontstaan door hoge kalium, natrium en ammonium gehaltes. Onderlinge verhouding van de NPK Mg en Ca moet wel een beetje kloppen.

                  Comment

                  Bezig...
                  X