Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Opiumwetgeving sinds 1 maart 2015: 'Het growshopverbod'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Nederland: Nieuwe Opiumwetgeving sinds 1 maart 2015: 'Het growshopverbod'

    Korting op 420shop
    Ls,

    Via het internet kwam ik deze site tegen. Ik kwam erachter dat er fora worden aangeboden gericht op de hennepteelt. Ik zag ook onderwerpen voorbij komen met
    betrekking tot de Nederlandse wetgeving. En daarom deze bijdrage

    Afgelopen zomer heb ik, voor mijn afstuderen aan de UvA in het strafrecht, een scriptie geschreven over het growshopverbod, dat sinds 1 maart 2015 is ingevoerd in art. 11a Ow.

    De vraag die daarin centraal stond was of het verbod niet een strijd was met enkele rechtsbeginselen. Dit houdt in dat wanneer de wetgever beslist
    bepaald gedrag strafbaar te stellen, deze strafbaarstelling wel aan eisen gebonden is, in die zin dat niet elk gedrag strafbaar gesteld kan worden. Het strafbaar stellen van de persoon die weet of ernstige reden heeft te vermoeden dat de goederen die hij verkoopt aan iemand door die persoon worden gebruikt om illegaal hennep mee te telen gaat, volgens mij, veel te ver.

    Daarbij wil ik vermelden dat in principe alleen die voorbereidingshandelingen (het verschaffen van kweekgerei is volgens de wet een voorbereidingshandeling) strafbaar worden gesteld die de beroeps- of bedrijfsmatige teelt, of de teelt van grote hoeveelheden planten (volgens de aanwijzing is dat bij 200 planten of meer) bevorderen. Dat betekent dat in principe de verkoop van kweekgerei aan de hobbyteler volgens de letter van de wet niet onder het nieuwe art. 11a Ow. valt. Daarbij dient opgemerkt te worden dat de aanwijzing enkele indicatoren die wijzen op beroeps- of bedrijfsmatige teelt. Als aan twee van die indicatoren wordt voldaan, bijvoorbeeld het kweken in huis met een sproeisysteem, kan het OM tot de conclusie kan komen dat sprake is van beroeps- bedrijfsmatige teelt.

    Ook is het nog maar de vraag of de verkoop van grote hoeveelheden hennepzaden een strafbare voorbereidingshandeling oplevert en onder het bereik van het nieuwe art. 11a Ow. valt. Hennepzaden zijn namelijk uitgezonderd van lijst II van de Opiumwet en vallen daarmee, in principe, niet onder het bereik van de wet.

    Persoonlijk vind ik natuurlijk dat ik een heel interessant stuk geschreven heb en ik dacht dat het misschien voor de mensen die deze site bezoeken
    ook interessant is om te lezen. Dus mocht dat het geval zijn, dan wil ik graag mijn scriptie met jullie delen!

    Voor de mensen die het lezen, ik hoor graag wat jullie ervan vinden. En als er nog vragen en/of opmerkingen zijn over het nieuwe art. 11a Ow. of over de Ow. in het algemeen, laat het me dan weten!
    Attached Files

    #2
    Re: Nieuwe Opiumwetgeving sinds 1 maart 2015: 'Het growshopverbod'

    Ik zal er is door gaan. Maar er is wel een onderscheid in de eerste plaats tussen hennep en cannabis. Hennep wordt gebruikt voor touw, kleren, vissen, vogelzaad. Bevat geen of amper thc. Cannabis wel. Dat je hennepzaad vrij kan kopen is dus normaal, heb hier nog een zak staan van 25 kg om te gaan vissen. Soit. Mag ik nog een veld van zaaien, stoned zal je der ni van worden.
    Er staat ook nergens bij wat verstaan wordt onder professione teelt. Als je 1 plant buiten hebt en je verkoopt 5 gram is dat bij mijn weten professionele teelt. Als ik er binnen 100 heb staan en ik smoor zelf elken dag 10 gram zonder er iets van te verkope is het dat in principe niet. Growshopeigenaren weten toch ook niet wat jij er verder mee van plan bent? Zolang je niet boven een bepaalde grens gaat.

    Enfin, growshops krijgen geen vergunning meer. Dus los van die wet moeten ze toch dicht.

    Comment


      #3
      Re: Nieuwe Opiumwetgeving sinds 1 maart 2015: 'Het growshopverbod'

      Cannabis (sativa) is de latijnse naam voor Hennep. Ze gebruiken voor de vezelhennep kweek een soortje met weinig THC erin.

      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

      Comment


        #4

        Comment


          #5
          Re: Nieuwe Opiumwetgeving sinds 1 maart 2015: 'Het growshopverbod'

          Ter verduidelijking; ik heb de scriptie nog niet bekeken.
          Volgens mij zijn er zaken gewonnen doordat mensen konden bewijzen dat hun cannabis over zuiver indica-genetica beschikte. Dat zal in de jaren '90 geweest zijn als ik het me goed herinner. Hierdoor werd de eerste maas gevonden in die wet, omdat die alleen op de letter over var. Sativa ging. Of dat inmiddels is aangepast, dat weet ik niet.

          Let ook op met boeren. Die telen hennep professioneel voor hun vee, of om te verkopen aan handelaren die het als veevoer op de markt brengen. Dat is professioneel; bevloeiing, bemesting, pesticiden, etc. Daarbij spreekt men over tienduizenden planten.
          Hoe zit het met hen, vallen die onder dezelfde wetgeving?

          Wel leuk dat je zo'n interessant stukje met ons wilt delen!
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #6
            Re: Nieuwe Opiumwetgeving sinds 1 maart 2015: 'Het growshopverbod'

            Die boeren zitten in Frankrijk volgens wat ik er van gehoord heb. De prijs is op twee jaar tijd bijna verdubbeld. Kwam door een slechte oogst. Aangezien de oogst maar op een paar plaatsen mag plaats vinden. Als er een maisboer een slechte oogst heeft merk je niks aan de prijs van mais, kempzaad wel. Mag je ook niet zomaar mee beginnen.

            Ik vind het gewoon altijd grappig als ze over hennep praten, is voor mij een andere plant. Alsof ze cannabis of wiet niet mogen uitspreken. Zie je al iemand de coffeeshop binnen stappen. Voor mij 5 gram hennep.

            Comment


              #7
              Re: Nieuwe Opiumwetgeving sinds 1 maart 2015: 'Het growshopverbod'

              Ik ken een paar NLse boeren die het op hun veld hebben staan. Zij moeten er vrij secretief over doen zodat de ongeinformeerde NSB'ers van de gemeente er niet over vallen. In het verleden zijn sommige velden van boeren en universiteiten zonder pardon geruimd, ook al hadden ze een teeltvergunning. Maar het gaat wel daadwerkelijk om landbouwhennep, niet om 'wiet' planten, die hennep is Sativa en wordt grootschalig geteeld met soms winstoogmerk. Dat lijkt me een interessant gegeven om in gedachten te houden deze zomer. Eens zien wat de staat er mee doet.
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


                #8
                Re: Nieuwe Opiumwetgeving sinds 1 maart 2015: 'Het growshopverbod'

                Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
                Ik zal er is door gaan. Maar er is wel een onderscheid in de eerste plaats tussen hennep en cannabis. Hennep wordt gebruikt voor touw, kleren, vissen, vogelzaad. Bevat geen of amper thc. Cannabis wel. Dat je hennepzaad vrij kan kopen is dus normaal, heb hier nog een zak staan van 25 kg om te gaan vissen. Soit. Mag ik nog een veld van zaaien, stoned zal je der ni van worden.
                Er staat ook nergens bij wat verstaan wordt onder professione teelt. Als je 1 plant buiten hebt en je verkoopt 5 gram is dat bij mijn weten professionele teelt. Als ik er binnen 100 heb staan en ik smoor zelf elken dag 10 gram zonder er iets van te verkope is het dat in principe niet. Growshopeigenaren weten toch ook niet wat jij er verder mee van plan bent? Zolang je niet boven een bepaalde grens gaat.

                Enfin, growshops krijgen geen vergunning meer. Dus los van die wet moeten ze toch dicht.
                Ik wil hier toch even op inhaken.
                Zoals ook wietfras zegt, hennep en marihuana, is de zelfde plant.
                Het is niet genoeg om er stoned van te worden, maar er zit wel degelijk thc in hennep.

                Hennep is de Nederlandse naam, die veel personen waaronder politici, volgens mij expres niet gebruiken, omdat anders te veel opvalt, dat ze hennep verbieden.
                Onze spijkerbroeken, zouden indien van hennep gemaakt, veel langer meegaan, als de katoenen versies, die we nu dragen.

                En dan heeft hennep ook nog minder water nodig als katoen.

                Wist je dat in Amerika, hennep verboden werd, om de katoen boeren te beschermen?
                Lets not criticize but legalize

                Comment


                  #9
                  Re: Nieuwe Opiumwetgeving sinds 1 maart 2015: 'Het growshopverbod'

                  Njah, er zit toch echt verschil in.
                  Vraag een vergunning om hennep te telen, en zet dan het veld vol Marihuana....moet je eens zien wat er gebeurt.

                  Bovendien..als je binnen wiet kweekt, voldoe je altijd aan meer dan twee punten van de beroemde lijst.
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #10
                    Re: Nieuwe Opiumwetgeving sinds 1 maart 2015: 'Het growshopverbod'

                    @ Charissa

                    Ik vroeg mij toen ik van deze nieuwe wet hoorde, al een aantal dingen af, die je ook in de scriptie aanhaalt.
                    Ik heb niet alles gelezen, maar wel oa de conclusie.

                    De "war on drugs" toont al aan, dat ze drugs in zijn algemeenheid niet uit de samenleving krijgen, hoe hard ze dat ook proberen.

                    Maar ik mag wel papaver in me tuin hebben?
                    Lets not criticize but legalize

                    Comment


                      #11
                      Re: Nieuwe Opiumwetgeving sinds 1 maart 2015: 'Het growshopverbod'

                      Het verschil is hetzelfde als tussen bijvoorbeeld een White Widow en een Haze. Beide cannabis (sativa) of hennep, maar inderdaad wel net een andere varieteit. De soorten die ze voor vezelhennep mogen gebruiken bevatten maximaal 0,3% THC en hebben namen als Uso-31, Chamaeleon, Yvori, Marcello en Markant.

                      In de politiek hebben ze het toch vooral over hennepteelt? De opiumwet heeft het ook over hennep en niet over cannabis.

                      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                      Comment


                        #12
                        Re: Nieuwe Opiumwetgeving sinds 1 maart 2015: 'Het growshopverbod'

                        Ik ga er eens opletten, ik had de indruk dat ze het woord hennep probeerde te vermijden.

                        Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                        Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                        Njah, er zit toch echt verschil in.
                        Vraag een vergunning om hennep te telen, en zet dan het veld vol Marihuana....moet je eens zien wat er gebeurt.

                        Bovendien..als je binnen wiet kweekt, voldoe je altijd aan meer dan twee punten van de beroemde lijst.
                        En ik wilde net een hennep vergunning aanvragen.

                        Ik heb het idee dat er meer een wettelijk verschil is.

                        http://nl.wikipedia.org/wiki/Hennep

                        Hennep (Cannabis sativa) is een eenjarige plant uit de hennepfamilie
                        Marihuana bestaat uit de gedroogde afgerijpte bloemen van onbevruchte vrouwelijke hennepplanten (sensemilla) die geselecteerd worden omwille van hun hoog gehalte aan psychoactieve stoffen. Marihuana is een drug die gerookt en in mindere mate oraal wordt gebruikt. Alle cannabisplanten bevatten delta-8 en delta-9 tetrahydrocannabinol (THC) en een variabele samenstelling van een zestigtal .
                        Last edited by Gps; 8 March 2015, 22:50.
                        Lets not criticize but legalize

                        Comment


                          #13
                          Re: Nieuwe Opiumwetgeving sinds 1 maart 2015: 'Het growshopverbod'

                          Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
                          Ter verduidelijking; ik heb de scriptie nog niet bekeken.
                          Volgens mij zijn er zaken gewonnen doordat mensen konden bewijzen dat hun cannabis over zuiver indica-genetica beschikte. Dat zal in de jaren '90 geweest zijn als ik het me goed herinner. Hierdoor werd de eerste maas gevonden in die wet, omdat die alleen op de letter over var. Sativa ging. Of dat inmiddels is aangepast, dat weet ik niet.

                          Let ook op met boeren. Die telen hennep professioneel voor hun vee, of om te verkopen aan handelaren die het als veevoer op de markt brengen. Dat is professioneel; bevloeiing, bemesting, pesticiden, etc. Daarbij spreekt men over tienduizenden planten.
                          Hoe zit het met hen, vallen die onder dezelfde wetgeving?

                          Wel leuk dat je zo'n interessant stukje met ons wilt delen!
                          De nieuwe wet geldt vooral voor de voorbereidingshandelingen die vooraf gaan aan het daadwerkelijke telen van de hennep. De Opiumwet in zijn algemeen geldt in principe voor iedereen, dus ook voor de boer die duizend planten heeft staan, in die zin dat het volgens de letter van de wet simpelweg verboden is, hennep telen. Het kan zijn dat deze teelt niet wordt gezien als professionele teelt, omdat daarbij ook naar het doel van de teelt wordt gekeken, echter dit is niet het enige waar op gelet wordt.

                          Gelukkig hebben we een gedoogbeleid en dat bepaalt dat het OM zelf kan beslissen of ze gaan opsporen en vervolgen, dus of ze een overtreding van de Opiumwet gaan bestraffen. Het OM geeft geen prioriteit aan het opsporen en bestraffen van de hobbyteler, tenzij deze persoon minderjarig is.

                          Comment

                          Bezig...
                          X