Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Blowen maakt media dommer

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Korting op 420shop
    Leuk artikel op Dejaap.nl
    http://www.dejaap.nl/column/blowen-maakt-media-dommer

Blowen maakt dommer. Het was gisteren all over the place. In alle kranten, op radio en tv, op alle nieuwssites. Alle lijsttrekkers werd om een reactie gevraagd. Niemand kon er onderuit: blowen maakt dommer.

Waar komt het in het kort op neer: Nieuw-Zeelandse onderzoekers beschikken over de IQ-scores van zo’n duizend mannen, van kind tot volwassene, en selecteerden daaruit de hardcore blowers (mannen die al blowden voor hun achttiende, en blowden tot vlak voor de laatste IQ-test, speciaal voor dit onderzoek uitgevoerd). Resultaat: die hard core blowers scoorden gemiddeld acht IQ-punten lager. Dat is significant. Dat was het wereldnieuws. Maar die daling is niet verwonderlijk. Die groep blowers was op het moment van de laatste test voor een niet onbelangrijk deel geheel of gedeeltelijk stoned. De onderzoekers geven ook de cijfers voor de groep die bijna net zo lang had geblowd, maar vrij kort voor het onderzoek (tot een paar weken) gestopt waren. Die groep was jarenlang stoned geweest, maar had zeker geen spoortje cannabis meer in hun bloed. En daarbij vonden ze een daling met gemiddeld 2 IQ-punten. Dat is niks. Dat ligt in de ruis. Bij hen was dus géén (significante) daling van het IQ te vinden.

De conclusies van de Nieuw-Zeelanders hadden dus moeten luiden:
    - blowen maakt suf, en dat merk je in de IQ-score.
    - Jááárenlang blowen heeft géén effect op het IQ. Een paar weken na het stoppen is er geen verschil meer met mensen die nooit hebben geblowd.

Kijk, dat is goed nieuws. Blowen kan uiteraard kwaad, je kan er goed gek van worden, maar het IQ wordt er niet blijvend door aangetast. Maar dat zeiden die Nieuw-Zeelandse onderzoekers niet. Uiteraard niet. Daar waren ze niet voor betaald. Ze hadden geld gekregen voor onderzoek naar blowen, dat wil zeggen om aan te tonen dat blowen vreselijk slecht is. Dus schreven ze dat ook op. Ook al tonen hun cijfers het tegengestelde aan.

Ik neem het die onderzoekers niet kwalijk. Ze moeten ook hun brood verdienen. En ze dachten waarschijnlijk: ach, een slordig onderzoekje in Nieuw-Zeeland, dat valt toch niet op. Daar komen we wel mee weg. Maar ze waren vergeten dat elk persbericht met ‘blowen’ in de kop, waar het ook vandaan komt, automatisch wereldnieuws is. Zoiets wordt overal op aarde driftig, blindelings, overgetikt. Ook in Nederland. AD: ‘Blowen maakt dommer’. De Volkskrant: ‘Paar keer per week een blowtje maakt jongeren later dommer.’ NRC: ‘Minder intelligent door jong te blowen’. Allemaal onzinbeweringen. Maar het klinkt zo lekker. Het is zo lekker om die kleinburgerlijke angsten weer eens te bespelen. Lezers, weest op uw hoede! Onze kinderen verkeren in groot gevaar! Die vreselijke drug! Dit keer tasten ze het heilige IQ aan! Straks moet uw blowende zoon nog naar de havo! Tot schande van het hele gezin!
    Blowen maakt niet dommer. De berichtgeving is van een stuitende domheid, en van een hemeltergende kleinzieligheid.
    Veel gestelde vragen over het forum

JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
    420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

Re: Blowen maakt media dommer

Dat t bullshit is moge duidelijk zijn.
    Ben zelfs overtuigt dat een bepaalde periode in je leven blowen je slimmer maakt, net als paddo's en andere genotsmiddelen die je geest verruimen. En dan heb k t uiteraard niet over stelselmatig gebruik maar over de ervaring op zichzelf.

Proost

Comment

kan er niet aan doen maar als blower die dan weliswaar maar een beroeps richting doet, voel ik me toch vaak net een beetje slimmer en verstandiger in vele opzichten dan iemand anders ook al heeft of studeerd die in een hoge richting

Comment

zonder te blowen snap ik uberhaupt niuks van de media
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Wie al vroeg blowt, zal ook wel vroeg(er) met alcohol 'beginnen'. Wie zegt dat dat de boosdoener niet is..
          Super Silver Haze (DHS) // Pure Power Plant (Nirvana) // Jack Herer (DHS) & Fruit Spirit (RQS) // ...

Comment

Met datsoort overhaaste conclusies, en ononderbouwde 'feiten' gaan ook media de fout in Rodigan. Je geeft een prachtig voorbeeld..
            Mooi stuk JD! Fijn om te zien dat er kritische denkers zijn.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Het vervelende is dat nieuwsberichten soms klakkeloos worden overgenomen. De christen-unie smult van zulke berichtgeving
              Kan me nog herinneren dat er ooit een screenshot van jointjedraaien.nl bij een artikel stond dat ging over "scholieren komen gemakkelijk aan drugs via internet".
              Diverse nieuwswebsites hebben de screenshot overgenomen en later het artikel gerectificeerd of zelfs verwijderd (na een "vriendelijk" verzoek van mij).

Lees ook de comments op dejaap.nl eens door!
              Veel gestelde vragen over het forum

JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
              420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

Comment

Volgens mij heb ik dit ook in het nieuws gezien(tv), maar daar werd volgens mij gezegd dat als je voor je achtiende blowt je 8 IQ punten verliest en als je na je achtiende begint met blowen er dan geen enkel verschil was met een gewoon persoon.

En het wordt natuurlijk altijd aangedikt door de media, vooral als een of andere groep, partij etc. er beter aan kan worden(verkeerde ideeën zaaien).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
                  Met datsoort overhaaste conclusies, en ononderbouwde 'feiten' gaan ook media de fout in Rodigan. Je geeft een prachtig voorbeeld..
                  Mooi stuk JD! Fijn om te zien dat er kritische denkers zijn.
                  Ik heb niet helemaal geformuleerd zoals ik wou. Ik bedoel maar dat ze het niet enkel op de wiet kunnen steken. Trouwens ik had het niet op een alcoholverslaving hé, alleen maar het af en toe bier zuipen in het weekend, dat volgens mij meer negatieve invloed geeft dan je dagelijkse jointje...
                  Super Silver Haze (DHS) // Pure Power Plant (Nirvana) // Jack Herer (DHS) & Fruit Spirit (RQS) // ...

Comment

Dat klopt Rodigan, maar die factoren horen in een onderzoek meegewogen te worden. Een gemiddeld mens drinkt drie glazen alcohol per week. Dat één iemand een zware alcoholverslaving heeft én daardoor ontzettend dom is geworden, hoort eruit gecalculeerd te worden door statistiek juist toe te passen. Een onderzoek is pas zuiver wanneer er maar één verklaring voor de daling in (in dit geval) IQ mogelijk is. In observaties, die lange tijd duren, is dat (gauw) onmogelijk. Je zou bijvoorbeeld TV-kijken als invloedrijke variabele kunnen noemen; mensen blijven meer en meer TV kijken. De stof die ze op TV presenteren, is nou niet echt iets om over na te denken, wat ook een mogelijke oorzaak kan zijn. Er is dus niet één aanwijsbare oorzaak mogelijk. Jammer dat de internetmedia er graag wel zoiets van maken. In het onderzoek zelf zullen vast prima, juiste conclusies getrokken worden, maar de nieuwsberichten moeten spannend om te lezen zijn natuurlijk. Hoor en wederhoor kent de media niet meer, daar is het: gelezen worden is geld verdienen, maakt niet uit wat je schrijft. Sensatie voert de boventoon, en Google Adsense is daar blij mee.
                    Net zoals de sprong maken: iemand die eerder blowt, zal ook wel eerder drinken. Dat klinkt heel logisch, en er zijn vast studies die aangeven dat de eerdere onset van uitbundige testosteron-aanmaak tot toename in impulsief gedrag leidt. Maar of mensen dan met bepaalde dingen eerder beginnen, is lastig te zeggen. Toch, als je precies dát aan een krant zou vertellen, dan beginnen kinderen van 12 aan de heroïne als ze op hun 11e al drinken, omdat dat 'uit een onderzoek gebleken is'.

We denken dat we vrije media hebben, maar niets is minder waar. Ik heb ooit één dag besteed aan het fact-checken van de Nu.nl wetenschap rubriek, 1/10e van de berichten (met een bron, want de helft heeft dat niet) is juist geconcludeerd.
                    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Je kennis van statistiek is voortreffelijk! En ik geef je gelijk. De media blijft, tja, de media en hoe meer cannabis in een kwaad daglicht kan gesteld worden, hoe beter zal de regering denken. Wie weet waren er inderdaad meerdere aanwijsbare oorzaken en werden die er voor publicatie gewoon netjes uitgefilterd.

Grtz

Comment

Footer Left Ad

Collapse
                      Bezig...
                      X